• Vérnyomáscsökkentő módszerek - Amit Ön is megtehet

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K., fordító, Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Egyszerű életmódbeli változtatásokkal sikeresen csökkentheti a vérnyomását. Íme néhány praktikus jó tanács, hogy újra ideális értékeket érjen el a vérnyomása.

        • Fogyjon le! – Tartsa a testtömeg indexét 18.5-24.9 között, és ezzel tehermentesíti a szívét, csökkenti vérnyomását. Gondoljon bele, a többletsúly olyan, mintha téglákat cipelne egy hátizsákban, ezzel nyomást gyakorolva minden egyes testrészére!

        Hirdetés
        • Fogyasszon sokat a teljes kiőrlésű gabonatermékekből! – Fogyasszon naponta hét-nyolc adagot gabonából, illetve teljes kiőrlésű gabonakészítményből. Ebbe beletartoznak a reggeli gabonafélék, teljes kiőrlésű kenyér és péksütemény, rizs, tészta, stb.

        • Fogyasszon sok zöldséget és gyümölcsöt! – Napi 8-10 adag a különféle színű zöldségekből és gyümölcsökből biztosítják az Ön számára szükséges antioxidánsokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, és rostokat.

        • Limitálja a húsfogyasztást napi két alkalomra! – Csökkentse a napi húsfogyasztást, és helyettesítse azt gabonafélékkel. Amennyiben mégis a húst választja, fogyasszon sovány fajtát, mint a halak vagy baromfik. 

        • Fogyasszon dióféléket! – Heti 4-5 alkalommal iktasson be dióféléket, magvakat, hüvelyeseket az étrendjébe, melyek sok proteinnel és egészséges zsírsavakkal látják el a szervezetet. 

        • Szisztolés és diasztolés érték
          Az első szám azt a nyomást mutatja a kar fő artériájában, ami a szív összehúzódásakor alakul ki (szisztolés vérnyomás), a második a szívverések közti szünetben mérhető nyomást mutatja (diasztolés vérnyomás).

          Bővebben a vérnyomás értékekről

          Csökkentse az olaj-és zsírfogyasztást napi 2-3 alkalomra! – A zsírok a legkoncentráltabb forrásai a kalóriának. Ezek bevitelének korlátozása segíti a súlycsökkentést. 

        • Sózzon kevesebbet! – Figyeljen arra, hogy a napi nátriumbevitel ne legyen több mint 2400mg. Ez az jelenti, hogy kevesebb konzerv és feldolgozott élelmiszert kell fogyasztania, valamint növelje a friss termékekek bevitelét. 

        • Álljon fel a kanapéról! – Napi 30 perc testmozgással már jelentősen csökkentheti a vérnyomását. Bármely fizikai aktivitás megfelel erre a célra. 

        • Csökkentse az alkoholfogyasztást! – Amennyiben rendszeresen fogyaszt alkoholos terméket, limitálja annak bevitelét napi két italra.

        Olvasson tovább! Ön tudta, hogy akár megtévesztő adatot is szolgáltathat a helytelen vérnyomás mérés? ITT olvashat bővebben a helyes vérnyomásmérés módjairól

        A vérnyomásértékek osztályozása
        Kategória
        Szisztolés nyomás (Hgmm)
         Diasztolés nyomás (Hgmm)
        Optimális vérnyomás
        < 120
        < 80
        Normális vérnyomás
        120-129
        80-84
        Emelkedett-normális vérnyomás
        130-139
        85-89
        Kóros vérnyomás - hipertónia
        140 <
        90 <
        I. fokozat (enyhe hipertónia)
        140-159
        90-99
        II. fokozat (középsúlyos)
        160-179
        100-109
        III. fokozat (súlyos hipertónia)
        > = 180
        > = 110
        Izolált diasztolés hipertónia
        < 140
        > 89
        Izolált szisztolés hipertónia
        > = 140
        < 90

        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító; WebMD
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Módosítva: 2019.09.29 20:36, Megjelenés: 2017.05.21 13:11
      • Cikkajánló

        Felfázás

        Felfázás

        B. M., szakfordító

        A hideg hónapokban a leggyakoribb panaszok egyike. Hogyan kerülhető el?

        Pókhas gyermekeknél

        Pókhas gyermekeknél

        Dr. Polgár Marianne

        Feltűnően elődomborodó has, vékony végtagok. Súlyos betegség okozhatja.

        Mesterséges intelligencia és stroke

        Mérhetően gyorsult az agyi érkatasztrófán átesett betegek ellátásának folyamata, és a betegek nagyobb hányada részesült kezelésben annak a mesterséges intelligenciára épülő szoftvernek köszönhetően, amit bő fél évig használtak ingyenesen a Neurológiai Klinikán.

        Stroke - Gyógyulás és rehabilitáció

        Azok a stroke-on átesett betegek, akik egészséges társhoz mennek haza, nagyobb valószínűséggel lesznek újra képesek az önálló életvitelre. A korai kezelés és a hozzátartozók biztatása nagyon fontos.

        Milyen tényezők növelik a stroke kockázatát?

        Egészséges életmóddal a stroke kockázata csökkenthető. Mindemellett vannak bizonyos rizikófaktorok, amelyeket kerülni, illetve mihamarabb kezeltetni kell. Melyek ezek?

        Alacsony vérnyomás: mivel jár és kell-e kezelni?

        Bár legtöbbször a magas vérnyomásról hallunk, a krónikus alacsony vérnyomás (hipotónia) is számos szövődmény előidézője lehet. Nem ritka állapot, leginkább fiatal nők körében fordul elő.

        Hogyan előzze meg a stroke-ot?

        A stroke megelőzéséhez a legfontosabb az egészséges életvitel. Cikkünkben az egészséges életvitel főbb tényezőit gyűjtöttük össze.

        Stroke-szövődmények: a leggyakoribb fizikai funkciózavarok szélütés után

        A stroke olyan, hirtelen jelentkező neurológiai betegség, mikor az agy egy része érelzáródás vagy egy ér elpattanása következtében megsérül. Ha egy alapvető agyi ér elzáródik, akkor az ér ellátási területe elhal. Ha az érfal reped meg, akkor agyvérzés jön létre. Mindkét folyamat során a beteg agy által beidegzett végtagok és agyidegek megbénulnak, amelyek fizikai funkciózavarokat okoznak.

        Mit tegyen TIA után, hogy elkerülje a stroke-ot?

        A TIA (tranziens iszkémiás attak) egy olyan agyi keringészavart jelent, amikor egy vérrög következtében érelzáródás történik az agyban átmeneti neurológiai tüneteket okozva. A vérrög spontán feloldódik és ezzel párhuzamosan a tünetek is megszűnnek.

        Stroke-rehabilitáció - A diéta szerepe a felépülésben

        Bizonyítékokkal alátámasztott tény, hogy az emberek maguk is képesek csökkenteni a stroke, a szívinfarktus vagy a szellemi leépülés kockázatát azzal, hogy odafigyelnek az étkezési szokásaikra. A tudatos táplálkozás azonban nem csak a megelőzésre alkalmas, nagy szerepet játszik ugyanis a stroke-ot követő rehabilitáció során is.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.