• Relaxációval a szorongás és a stressz ellen

        WEBBeteg - Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeuta
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeuta

        A relaxáció pihenést, ellazulást jelent. A mindennapokban relaxáló hatású lehet egy séta, zenehallgatás, egy film megnézése. Bármi, ami kiszakít az addigi megfeszített tevékenységből.

        Hogyan kezelhető a szorongás?

        A szorongásos betegségben szenvedők nagyobb valószínűséggel lesznek betegek, és tovább is tart a betegségük. A háttérben álló szorongás azonban kezelhető, ezáltal nemcsak a szorongás tartható kézben, hanem a szövődmények is megelőzhetőek. Hogyan kezelhető a szorongás?

        A tervezett relaxáció szintén a mindennapokba épített, az ellazulást, pihenést szolgáló aktivitás. Hogy kinek mi jelenti a relaxációt, egyénileg eltérő lehet. Van, akinek egy masszázs, másnak egy kellemes fürdő, szauna, kirándulás, egy jó beszélgetés, egy esti tea. Mindenkinek magának kell megtalálnia a hozzá legközelebb álló módszert.

        Megfigyelhető, hogy az életritmus felgyorsulásával, az elvárások fokozódásával egyre többen vannak, akik elvesztik a képességet az ellazulásra. Állandó feszültségben, szorongásban, teljesítménykényszerben élnek. Az ő számukra különösen fontos, hogy megismerjenek és elsajátítsanak olyan relaxációs technikákat, melyek segítségével képessé válnak a fizikai, szellemi, lelki ellazulásra.

        A relaxáció típusai

        Ezen módszerek egy részét egyénileg is meg lehet tanulni, másokat szervezett, - egyéni, vagy csoportos – képzés keretében sajátíthatunk el. Egy részük elsősorban a testi folyamatok feletti kontroll megszerzésére irányul, mások pedig a lelki, mentális folyamatok rendeződését célozzák.

        Hirdetés

        A relaxáló, stresszoldó masszázs könnyen megtanulható. Partnerek, barátok, családtagok kölcsönösen segíthetik egymást ilyen módon a feszültségek, stressz oldásában.

        A mélylégzés a légzés feletti kontroll gyakorlásán keresztül vezet ellazuláshoz. A felületes, mellkasi légzéssel szemben a mélyebb, hasi légzés elsajátítását célozza a gyakorlat.

        Az autogén tréning hanganyagról, vagy szervezett képzés keretében tanulható. Utóbbi helyzet előnye, hogy az átélt élményeket utólag megoszthatják a résztvevők, a tréning vezetője segít a furcsa, szokatlan érzések feldolgozásában.

        Az autogén tréning vezetője az egyes testrészekre vonatkozó érzések átélésére szólít fel. Melegség-, majd elnehezülés érzését az egyes testrészekben, a szívműködés, a légzés kontrollját, hasűri melegség és a homlok hűvösségének érzetét lehet megtapasztalni a 20-25 perces gyakorlat során. Eközben eltávolodnak az aktuális gondolatok, feszültségek, a külvilági ingerek.

        A tréning elsajátításával, - melynek folyamata néha hetekig is tarthat, - a résztvevő hatékony eszközhöz juthat a szorongások, feszültségek, depresszív állapotok, alvászavar, stresszes állapotok oldásához.

        A meditáció és a jóga a több ezer éves távol keleti kultúrákból került át a nyugati világba. Mindkettőnek többféle tradicionális irányzata ismert, melyek erősen kötődnek a keleti, - hindu hagyományokra épülő - vallásokhoz, filozófiákhoz.

        Hogyan kezelhető a mindennapi stressz?

        A stressz különböző ingerek hatására az emberi szervezetben bekövetkező válaszreakció. A stressz-betegséget napjaink népbetegségének tartják, azonban már évezredekkel ezelőtt is ismert volt. Ilyen válaszreakciók alakultak ki őseink mindennapjaiban az élelem megszerzése kapcsán előforduló veszélyhelyzetek esetén. Hogyan kezelhető a mindennapi stressz?

        A meditáció a koncentráció és elmélyülés állapotában bizonyos – gyakran hitbéli - kérdéseken történő elmélkedést jelent. A megváltozott tudatállapot lehetővé teszi a kérdések többirányú, árnyalt megközelítését, feldolgozását.

        A tradicionális jóga irányzatok 5000 éves hagyománya Indiából ered. A jóga jelentése önmagunk megismerésének útja. Célja a test-lélek-szellem egyensúlyának megteremtése, belső folyamatainkra történő figyelem elsajátításának képessége.

        Az ősi jóga irányzatokra épülve többféle alkalmazott jóga technika fejlődött ki a nyugati kultúrákban.  Ezek közül néhány: a stressz oldó-, baba-mama-, gerinc-, örömfejlesztő jógák.

        Az egyre szélesedő választékban kinek-kinek érdemes megkeresnie a személyiségéhez, értékrendjéhez legközelebb álló módszert. Ennek elsajátításával sokat tehet belső egyensúlyának, nyugalmának megteremtéséért.

        Dr. Pálvölgyi RitaForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeuta
        www.harmoniamuhely.hu
        Rendelő: 1054 Budapest, Markó u. 7. III/1/a., 06-20/9419-096

        Módosítva: 2018.12.17 11:36, Megjelenés: 2017.12.07 19:38
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        A ráncfeltöltés

        A ráncfeltöltés

        Dr. Csuth Ágnes

        A beavatkozás bár egyszerű, azért mégsem nem teljesen kockázatmentes.

        A kardioverzió

        A kardioverzió

        Dr. Molnár Dóra

        Olyan ritmuszavar, mely során a szív nem ritmusosan húzódik össze.

        Az egyedülálló szülők bátran érezzék magukat hősöknek

        Amikor gyerekek voltunk, azt hittük, a világ legtermészetesebb helyzete, hogy édesanyánk reggeltől estig dolgozik, munka után két nagy szatyorral baktat a negyedik emeletre, megfőzi a vacsorát, elmosogat, rendet tesz, vasal, a leckét is kikérdezi, és a frizurája, a külleme is mindig ápolt. Sőt, azt is elnézte, hogy apánk egyre gyakrabban kimaradozott vagy alkoholos állapotban tért haza, netán titkos viszonyt folytatott, míg őt naponta porig alázta, hozzánk pedig parányi türelme sem volt.

        ADHD: gyakoribbak a munkahelyi és párkapcsolati problémák

        A kezeletlen gyermekkori figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (ADHD) felnőttkorban is komoly problémákat okozhat, a későbbi karrierre és az érzelmi életre egyaránt kihatással van - figyelmeztetett Dr. Pulay Attila.

        Szorongás - A lakosság 20 százaléka érintett

        A problémát kifejezhetjük sok más szóval is, például: aggodalmaskodás, idegesség, feszültség, nyugtalanság, ingerültség, stresszes állapot. A szorongásos zavarok a lakosság mintegy 20 százalékát érintik.

        Relaxáció a hétköznapokban - Az autogén tréning módszere és alkalmazása

        Mi ez a módszer? Kik számára ajánlott és kiknek nem? Hogyan és mennyi idő alatt sajátítható el? Hogyan néz ki a gyakorlatban? Mit nyerhetünk vele hosszú távon?

        Irritábilis bél szindróma egészségpszichológiai szemszögből

        Az irritábilis bél szindróma az emésztőrendszer funkciózavara, bár semmilyen kóros szervi elváltozással nem jár, tünetei jelentős mértékben megnehezítik a beteg életét, rontják életminőségét. A betegség háttere nem teljesen tisztázott, annyi azonban tény, hogy a stressz, bizonyos élelmiszerek és a rossz táplálkozási szokások kiválthatják, illetve súlyosbíthatják a panaszokat. A betegség kezelhető, az életminőség javítható megfelelő terápiával gasztroenterológus, pszichológus és táplálkozási szakértő segítségével.

        Ön hogy kezeli a stresszt?

        A mindennapok során mindenkit ér kisebb-nagyobb stressz a munkahelyén vagy családi életében. Nem mindegy azonban, hogy hogyan viszonyulunk hozzá, hagyjuk, hogy legyőzzön, vagy megtanuljuk kezelni és felülemelkedünk rajta.

        A nyugodt alvás titkai

        Életünk mintegy harmadát alvással töltjük, amely hiányával nem beszélhetünk aktív és egészséges életről. Egy aktuális felmérés szerint minden második nő és minden második férfi alvászavarral küzd, amely kiváltói között első helyen a stressz szerepel. Ugyanakkor még a feszült munkanapok mellett sem törvényszerű, hogy problémánk adódjon az alvással…

        Hogyan lehet megbirkózni a traumatikus élményekkel?

        Egy erőszakos, traumatikus esemény hatására a világ kiszámíthatatlanná, veszélyessé, ijesztővé válik. A sérülések és balesetek traumatikus nyomot hagynak a sérülteken és hozzátartozóikon, de azokat is érinti, akik egészségügyi szakemberként, önkéntesként vagy csak egyszerű szemtanúként próbálnak meg segíteni az áldozatokon.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.