• Relaxációval a szorongás és a stressz ellen

        Dr. Pálvölgyi Rita
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeuta

        A relaxáció pihenést, ellazulást jelent. A mindennapokban relaxáló hatású lehet egy séta, zenehallgatás, egy film megnézése. Bármi, ami kiszakít az addigi megfeszített tevékenységből.

        A tervezett relaxáció szintén a mindennapokba épített, az ellazulást, pihenést szolgáló aktivitás. Hogy kinek mi jelenti a relaxációt, egyénileg eltérő lehet. Van, akinek egy masszázs, másnak egy kellemes fürdő, szauna, kirándulás, egy jó beszélgetés, egy esti tea. Mindenkinek magának kell megtalálnia a hozzá legközelebb álló módszert.

        Megfigyelhető, hogy az életritmus felgyorsulásával, az elvárások fokozódásával egyre többen vannak, akik elvesztik a képességet az ellazulásra. Állandó feszültségben, szorongásban, teljesítménykényszerben élnek. Az ő számukra különösen fontos, hogy megismerjenek és elsajátítsanak olyan relaxációs technikákat, melyek segítségével képessé válnak a fizikai, szellemi, lelki ellazulásra.

        Ezt olvasta már? Hogyan kezelhető a szorongás?

        A relaxáció típusai

        Ezen módszerek egy részét egyénileg is meg lehet tanulni, másokat szervezett, - egyéni, vagy csoportos – képzés keretében sajátíthatunk el. Egy részük elsősorban a testi folyamatok feletti kontroll megszerzésére irányul, mások pedig a lelki, mentális folyamatok rendeződését célozzák.

        Hirdetés

        A relaxáló, stresszoldó masszázs könnyen megtanulható. Partnerek, barátok, családtagok kölcsönösen segíthetik egymást ilyen módon a feszültségek, stressz oldásában.

        A mélylégzés a légzés feletti kontroll gyakorlásán keresztül vezet ellazuláshoz. A felületes, mellkasi légzéssel szemben a mélyebb, hasi légzés elsajátítását célozza a gyakorlat.

        Az autogén tréning hanganyagról, vagy szervezett képzés keretében tanulható. Utóbbi helyzet előnye, hogy az átélt élményeket utólag megoszthatják a résztvevők, a tréning vezetője segít a furcsa, szokatlan érzések feldolgozásában.

        Az autogén tréning vezetője az egyes testrészekre vonatkozó érzések átélésére szólít fel. Melegség-, majd elnehezülés érzését az egyes testrészekben, a szívműködés, a légzés kontrollját, hasűri melegség és a homlok hűvösségének érzetét lehet megtapasztalni a 20-25 perces gyakorlat során. Eközben eltávolodnak az aktuális gondolatok, feszültségek, a külvilági ingerek.

        A tréning elsajátításával, - melynek folyamata néha hetekig is tarthat, - a résztvevő hatékony eszközhöz juthat a szorongások, feszültségek, depresszív állapotok, alvászavar, stresszes állapotok oldásához.

        A meditáció és a jóga a több ezer éves távol keleti kultúrákból került át a nyugati világba. Mindkettőnek többféle tradicionális irányzata ismert, melyek erősen kötődnek a keleti, - hindu hagyományokra épülő - vallásokhoz, filozófiákhoz.

        A meditáció a koncentráció és elmélyülés állapotában bizonyos – gyakran hitbéli - kérdéseken történő elmélkedést jelent. A megváltozott tudatállapot lehetővé teszi a kérdések többirányú, árnyalt megközelítését, feldolgozását.

        A tradicionális jóga irányzatok 5000 éves hagyománya Indiából ered. A jóga jelentése önmagunk megismerésének útja. Célja a test-lélek-szellem egyensúlyának megteremtése, belső folyamatainkra történő figyelem elsajátításának képessége.

        Az ősi jóga irányzatokra épülve többféle alkalmazott jóga technika fejlődött ki a nyugati kultúrákban.  Ezek közül néhány: a stressz oldó-, baba-mama-, gerinc-, örömfejlesztő jógák.

        Az egyre szélesedő választékban kinek-kinek érdemes megkeresnie a személyiségéhez, értékrendjéhez legközelebb álló módszert. Ennek elsajátításával sokat tehet belső egyensúlyának, nyugalmának megteremtéséért.

        Ezt olvasta már? Hogyan kezelhető a mindennapi stressz?

        Olvasson tovább! Relaxáció a mindennapokban - Az autogén tréning módszere és alkalmazása

        Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeutaForrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Pálvölgyi Rita, pszichiáter, pszichoterapeuta
        www.harmoniamuhely.hu
        Rendelő: 1054 Budapest, Markó u. 7. III/1/a., 06-20/9419-096

        Módosítva: 2019.12.19 09:36, Megjelenés: 2017.12.07 19:38
      • Cikkajánló

        COVID-19-járvány

        COVID-19-járvány

        MTI

        A járvány lecsengő szakaszában van, több a gyógyult, mint az aktív fertőzött.

        Telemedicina

        Telemedicina

        MediCall

        Kérdések a modern online orvos-beteg kapcsolattartási rendszerekről.

        Szorongás - A lakosság 20 százaléka érintett

        A problémát kifejezhetjük sok más szóval is, például: aggodalmaskodás, idegesség, feszültség, nyugtalanság, ingerültség, stresszes állapot. A szorongásos zavarok a lakosság mintegy 20 százalékát érintik.

        Gondolatok az online pszichoterápiáról

        A távterápia az elmúlt években egyre elterjedtebb terápiás gyakorlattá vált. Szakmai fórumokon, műhelyekben igyekeznek a kollégák pontosan feltérképezni ennek előnyeit, hátrányait, hatását a terápiás folyamatra, kapcsolatra. A koronavírus miatti korlátozások újabb indikációját jelentik az internetalapú terápiás kapcsolatoknak, ezek száma a járvány során - vélhetően - jelentősen emelkedik.

        Hogyan tartsuk össze a családot a járványhelyzetben?

        A koronavírus miatti korlátozások - az óvodák, iskolák bezárása, a home office munkavégzés, a szabad mozgás beszűkülése, a személyes kapcsolatok mellőzése - váratlanul, alapjaiban változtatta meg az életünket. Mindez nemcsak fizikailag, hanem pszichésen is fokozott terhet ró ránk, ezért a Magyar Pszichológiai Társaság szervezésében elérhetővé vált azoknak a pszichológusoknak a listája, akik díjmentes online tanácsadást tartanak a járvány miatt segítségre szorulóknak. Dr. Szabó-Balogh Virág klinikai gyermek-szakpszichológussal és családterapeutával beszélgettünk a családok helyzetéről.

        Ön hogy kezeli a stresszt?

        A mindennapok során mindenkit ér kisebb-nagyobb stressz a munkahelyén vagy családi életében. Nem mindegy azonban, hogy hogyan viszonyulunk hozzá, hagyjuk, hogy legyőzzön, vagy megtanuljuk kezelni és felülemelkedünk rajta.

        Relaxáció a hétköznapokban - Az autogén tréning módszere és alkalmazása

        Mi ez a módszer? Kik számára ajánlott és kiknek nem? Hogyan és mennyi idő alatt sajátítható el? Hogyan néz ki a gyakorlatban? Mit nyerhetünk vele hosszú távon?

        Irritábilis bél szindróma egészségpszichológiai szemszögből

        Az irritábilis bél szindróma az emésztőrendszer funkciózavara, bár semmilyen kóros szervi elváltozással nem jár, tünetei jelentős mértékben megnehezítik a beteg életét, rontják életminőségét. A betegség háttere nem teljesen tisztázott, annyi azonban tény, hogy a stressz, bizonyos élelmiszerek és a rossz táplálkozási szokások kiválthatják, illetve súlyosbíthatják a panaszokat. A betegség kezelhető, az életminőség javítható megfelelő terápiával gasztroenterológus, pszichológus és táplálkozási szakértő segítségével.

        A nyugodt alvás titkai

        Életünk mintegy harmadát alvással töltjük, amely hiányával nem beszélhetünk aktív és egészséges életről. Egy aktuális felmérés szerint minden második nő és minden második férfi alvászavarral küzd, amely kiváltói között első helyen a stressz szerepel. Ugyanakkor még a feszült munkanapok mellett sem törvényszerű, hogy problémánk adódjon az alvással…

        Hogyan lehet megbirkózni a traumatikus élményekkel?

        Egy erőszakos, traumatikus esemény hatására a világ kiszámíthatatlanná, veszélyessé, ijesztővé válik. A sérülések és balesetek traumatikus nyomot hagynak a sérülteken és hozzátartozóikon, de azokat is érinti, akik egészségügyi szakemberként, önkéntesként vagy csak egyszerű szemtanúként próbálnak meg segíteni az áldozatokon.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.