• Rendszeres mozgás, de hogyan?

        Szerző: Oxygen Medical

        A rendszeres testmozgás távol tartja a plusz kilókat, segít a stressz legyőzésében, jó közérzetet biztosít és hozzájárul egészségünk megőrzéséhez. A sport nemcsak az egészség megőrzését szolgálja, de képes megelőzni bizonyos betegségek kialakulását és fontos szerepet játszik kezelésükben is.

        Mindannyian ismerjük az egészséges életmódra vonatkozó alapelveket: káros szenvedélyek -dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás mellőzése, magas szénhidrát- és zsírtartalmú ételek kerülése és a rendszeres testmozgás mind egészségünk megőrzését szolgálja.

        Hirdetés

        A valóság azonban az, hogy évente mégis több ezren halnak meg szív-és érrendszeri valamint daganatos betegségek következtében.

         Sejtjeink élettartama


        Londoni molekuláris biológusok a DNA-rövidülés folyamatát laboratóriumi körülmények között figyelték meg, és megállapították, hogy az aktívan sportolóknál a rövidülés jóval lassabban megy végbe, ami azt jelenti, hogy a sejtek nagyobb élettartamra számíthatnak, az öregedés lelassul. Bővebben: a sejtek öregedése és a sportolás

        Sajnálatos módon hazánkban drámaian nő a túlsúlyos, magas vérnyomástól, cukorbetegségtől, magas koleszterinszinttől szenvedők száma.

        Ennek oka egyértelműen a nem megfelelő étkezési szokások és a mozgáshiányos életmód terjedésében keresendő.

        Megfelelő odafigyelés mellett azonban idejében felismerhetjük a kezdeti eltéréseket, a kórfolyamatot megelőzhetjük vagy kialakult kórkép esetén visszafordíthatjuk és ezzel megelőzhetjük a súlyosabb kórképek, pl. szívinfarktus, agyvérzés kialakulását - hívja fel a figyelmet dr. Marton Anna kardiológus.

        Magas vérnyomás, diabétesz, szív- és érrendszeri betegségek

        Az olyan kórképek, mint pl. a magas vérnyomás, diabétesz vagy a szív-és érrendszeri betegségek megelőzéséért folytatott küzdelemből azok kerülhetnek ki győztesen, akik felismerik a korai figyelmeztető jeleket, s így megelőzik a súlyosabb szövődmények kialakulását.

          Hasznos linkek!


        A hazánkban is vezető halálokok közt szereplő szív-és érrendszeri betegségeknek van ugyanis egy közös előszobája, az ún. metabolikus-x szindróma.

        A beteg laboreredményei ebben az állapotban eleinte csak minimális eltéréseket mutatnak: magasabb cukor-, koleszterin-, és vérnyomásértékek jelezhetik a kezdődő komolyabb kórkép kialakulását. A pácienseken jelentkezik már némi túlsúly, kinél több, kinél kevesebb. Férfiaknál sokszor a potenciazavar a fenyegető érrendszeri szövődmények első klinikai jele.

        Súlyosabb esetben a beteg észleli már magán a szív-és érrendszeri betegségek kezdeti tüneteit, úgymint fáradékonyság, nehézlégzés, melyek gyakran emelkedőn járás, lépcsőmászás, hólapátolás vagy egyéb fizikai, esetleg lelki terhelés közben jelentkezik.

        Heti háromszor egy óra mozgás a minimum

        Úszás - A kép illusztráció

        Sosem késő elkezdeni a testmozgást
        (Illusztráció)

        A rendszeres, minimum heti három alkalommal végzett, minimum 1 órás mozgás nemcsak kellő edzettséget biztosít, de segítségével -különösen megfelelő étkezési renddel kiegészítve- a magasabb vércukor, vérzsír és vérnyomásértékek is normalizálhatóak. Az életmódterápia elkezdése soha nem késő!

        A szakszerűen végzett fizikai aktivitás hatására a szív izomzatában olyan kis hajszálerek alakulnak ki, amelyek képesek átvenni többé-kevésbé a beszűkült vagy elzáródott koszorúerek szerepét, így biztosítva a szív jobb vér- és oxigén ellátottságát.

        Így szakorvosi felügyelet mellett végzett speciális testmozgás még azok számára is jelentős előnyökkel jár, akik akár szívinfarktuson is átestek már és állapotuk javítására sem műtéti sem további gyógyszeres lehetőség nincsen már.

        Soha nem késő elkezdeni!

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Számos kutatási eredmény bizonyítja, hogy a mozgás kulcsfontosságú szerepet játszik a daganatos betegségek elkerülésében is azáltal, hogy hatására fokozódik a daganatölő sejtek száma és aktivitása.

        A "soha nem késő" szlogen ebben a betegségcsoportban is igaz: nemcsak a daganatmegelőzésben van fontos szerepe a testmozgásnak és a túlsúly elkerülésének, hanem bizonyos daganatos betegségek kiújulását is bizonyítottan gátolja a kemoterapia vagy műtéti kezelést követően megkezdett helyes életmódprogram.

        Így összegezve elmondhatjuk, hogy hazánk vezető halál okainak, nevezetesen a szív- és érrendszeri betegségek illetve a daganatos betegségek megelőzésében és kezelésében egyaránt alapvető szerepe van a rendszeres testmozgásnak, mint az életmódterápia részének.

        Segítségével a beteg életkilátásai jelentősen javulnak, idejében kezdve pedig számos súlyos betegség teljességgel megelőzhető.

        (Forrás: Oxygen Medical)

        Módosítva: 2014.08.30 20:11, Megjelenés: 2014.08.30 20:11
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Az idegbecsípődés

        Az idegbecsípődés

        Dr. Berky Zsolt

        A kiváltó ok mielőbbi megszűnésével a tünetek nyomtalanul elmúlhatnak.

        Bőrfelszíni sérülések

        Bőrfelszíni sérülések

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A legkisebb sérülésből is lehet baj, ha nem látja el megfelelően. (x)

        Időjárás-változás, fronthatások, nyári meleg

        A testnek és a léleknek is a tavaszi, majd a nyári napsütés, a napfény, a kellemes hőmérsékleten, szerencsés esetben, a tiszta, szabad levegőn való tartózkodás, a fürdőzés, a kirándulás a legideálisabb feltöltődések egyike. Csakhogy a légköri hatások ingadozásával, a hirtelen változó hőmérséklettel, az időjárási fronthatások állandósulásával, a globális felmelegedés következményeivel nagy tehernek van kitéve minden korosztály szervezete már magzati kortól.

        Szapora légzés - Hiperventilláció, tachypnoe

        Légzésünk anélkül működik, hogy gondolni kellene a lélegzetvételre, nem tudatosan irányítjuk. Egy felnőtt ember 12-15-ször vesz levegőt egy perc alatt, ha ennél többször, akkor azt orvosi szakkifejezéssel élve tachypnoénak nevezzük. A tachypnoét el kell különítenünk a hiperventillációtól, ami szintén egyfajta szapora légvétel.

        Szívbarát mozgás - Fogadja meg a tanácsainkat!

        Mielőtt bárki belevágna az edzésbe, érdemes átgondolni, pontosan mit is szeretnénk elérni és milyen út vezethet a leghatékonyabb eredményekhez. Dr. Matusovits Andrea, a Budai Kardioközpont sportorvosa, aneszteziológus, intenzív terapeuta szerint a mozgás a szív-érrendszer egészségének is egyik legjelentősebb védőfaktora, azonban e téren is fontos a tudatosság.

        Meglepően könnyen csökkenthető a magas vérnyomás?

        Fejfájás kínozza, kiújult a migrénje, vagy a legutóbbi alkalommal magasabb vérnyomást mért az orvosa? Mielőtt a gyógyszerekhez fordulna, gondolja végig: eleget mozog? A helyesen adagolt sportolással ugyanis sokat tehet egészségi állapota helyreállításáért. Nézzük, hogyan működik!

        Hogyan befolyásolja a testmozgás az immunitást?

        A testmozgás az immunitás szempontjából vegyes üzenetet hordoz. A rendszeres, mérsékelt intenzitású fizikai aktivitásról kimutatták, hogy véd egyes betegségek ellen, különösen a felső légutakat érintő (pl. megfázás) megbetegedésektől, ugyanakkor a túl sok testmozgás ellenkező hatást válthat ki, és csökkenti az immunitást.

        Testmozgás és psziché - Összefüggések egy pszichiáter szemüvegén keresztül

        Testi és lelki egészségre törekedve kikerülhetetlen kérdés a mozgás és az aktív életmód szerepe. Helyes vagy sem, de a világ halad, és az internet egyre nagyobb szerepet kap életünkben, ahonnan záporoznak ránk a testképre vonatkozó elvárások és trendek. Egyre fontosabb ezért mindannyiunknak tudatosan figyelni arra, hogy életünkben megfelelő helye maradjon a testmozgásnak és sportnak.

        Hogyan hat a nőkre a sport? - Kutatás

        Azoknál az idősebb nőknél, akik hetente legalább 1-2 órát tornáznak, egy éven belül jelentősen javulnak a kognitív agyfunkciók – állítja egy új, kanadai tanulmány.

        Milyen gyakran sportol? - Hazai körkép

        A mozgáshiány korunk általános jelensége. Leggyakrabban időhiányra hivatkozunk, ha mozgásszegény életmódunkról van szó, az idősebb korosztály pedig életkora miatt nem sportol. A mindennapi testmozgás hiánya égető probléma, hiszen ez egyértelműen összefügg a krónikus betegségek kialakulásával – mutatta ki a Szinapszis Kft. legújabb kutatása, melyet a WEBBeteg.hu megbízásából készített.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA