Hirdetés
      • Górcső alatt a divatos diéták

        Szerző: WEBBeteg - Tóth András, újságíró

        8 + 1 diétát vizsgáltunk meg közelebbről Györki Niké dietetikussal, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének vezetőségi tagjával, kiemelve a legfontosabb ismérveit, hogy aztán kiderüljön: ajánlható vagy sem. Nem sok étrendfajtára mondta azt a táplálkozási szakértő, hogy rendben van.

        1. Paleo-ketogén: húst, hússal és zsírral?

        Szalonnával, zsírral és sok hússal nem csak látványosan le lehet fogyni, hanem a soványabbak tovább szálkásodhatnak. A zsírt és fehérjét 4:1, vagyis 80-20 százalékos arányban ajánlott fogyasztani, a szénhidrátokat pedig minimálisra kell csökkenteni - vélik a követők.

        Óvatosan a sok zsírral! A magas zsírbevitel emelkedett vérzsírszinteket eredményezhet, valamint vesekőképződés és csontritkulás hajlam, valamint ásványi anyag hiány is kialakulhat a ketogén étrend mellett.

        És a másik probléma. A szénhidrátból alapvetően csekély mennyiség kerül a szervezetbe, így az energiatermelés nagy része a zsírsav-oxidáció során a sejtekben található mitokondriumokban zajlik, melléktermékként pedig a zsírlebontás végtermékei, ketontestek képződnek. Ez megfelel egy éhezési állapotnak a szervezet szempontjából, azonban maga az egyénnek nincs éhségérzete, a szervezet évekig képes elviselni ezt az állapotot.

        Hirdetés

        2. Atkins: el a kezekkel a szénhidrátoktól!

        Az Atkins diéta napjaink egyik legvitatottabb diétája. Lényege, hogy a napi energiabevitel nagy részét fehérjékből nyerjük, a szénhidrátok fogyasztását a minimálisra csökkentsük. A négy szakaszból álló diéta utolsó részében is, igen csekély az elfogyasztható szénhidrát mennyisége – olvasható az egyik fogyókúrás internetes oldalon.

        Nem az igazi! Az Atkins diéta bizony sok hátulütővel rendelkezik. Nők esetében például a szénhidrátok hiánya a teherbeesést is akadályozhatja, mivel megváltozik a hormonszint a szervezetben. A magas fehérjefogyasztás pedig előidézheti a vesék károsodását, de akár máj és ízületi problémákat is okozhat.

        3. Zóna diéta: szénhidrátszegény, fehérjedús táplálkozás

        A zónadiéta egyszerű, de működik, 2 hét alatt mínusz 5 kilót veszíthetsz – olvasható az egyik női magazinban. A diéta követői szerint az inzulin felelős egy sor káros anyagcserehatásért, mint a magas vércukor- és vérzsírszint. A diéta kifejlesztője szerint az inzulin megfelelő szintjét olyan táplálkozással tudjuk biztosítani, ami minden étkezés esetén hasonló arányban tartalmaz fehérjéket, szénhidrátokat és zsírokat: 30-40-30 százalékban.

        Félreérthető! Az inzulint a hasnyálmirigy termeli és a funkciója az étkezések során lebomlott szénhidrátokból származó cukrok bejuttatása a sejtekbe, így látva el őket energiaforrással. Magas vércukorszint akkor alakul ki, ha nincs megfelelő inzulintermelés, vagy a sejtek inzulinreceptorai nem működnek megfelelően. Szervezetünk számára az elsődleges energiaforrások a szénhidrátok, elsősorban az összetett szénhidrátok látnak el minket hosszútávon energiával.

        Azok a diéták, amelyek egy-két hét alatt látványos fogyást ígérnek, sajnos a jojó-effektus melegágyai. Heti fél-egy kg súlyvesztés jelenti az ideális ütemét a fogyókúrának. Ezekkel a diétákkal rendszerint lelassítjuk az alapanyagcserénket, mert gyakran nagyon minimális kalóriabevitelt írnak elő. Majd miután visszatérünk a hagyományos táplálkozásunkhoz, visszajönnek a leadott kilók és még pár plusz is velük együtt.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        4. Limonádé: fogyókúra és tisztítókúra egyben

        Egy roppant látványos és gyors fogyókúra, ugyanakkor egy nagyon hatásos tisztítókúra is – ígérik a követői.

        Felesleges! Léböjtkúrára nincs igazán szüksége a szervezetünknek! A vesék és a máj, amennyiben normálisan működnek, elvégzik a szervezet méregtelenítését. Természetesen a megfelelő folyadékfogyasztás nagyon fontos a szervezet számára, de a hosszú ideig tartó léböjtkúrák azt eredményezik majd, hogy a leadott kilók mellett plusz kilókat is fel fogunk szedni, amint abbahagytuk a kúrát.

        Mi a megoldás? Hetente egy napot kinevezhetünk gyümölcsnapnak, az alapvetően jótékony hatású lehet, de fontos, hogy az alacsony kalóriabevitelű nap mindig egy pihenőnapra essen, hiszen ha nem juttatunk megfelelő mennyiségű tápanyagot a szervezetünkbe, munkánkat sem tudjuk megfelelően elvégezni, hiszen energiahiányában csökken a koncentráló képességünk, fáradékonyabbak leszünk.

        5. DASH-diéta: az egészséges szív diétája!

        Ahogy a neve is mutatja: Dietary Approaches to Stop Hypertension, eredetileg magas vérnyomással küzdő betegek számára találták ki – írja az ez egyik női portál. Csak megjegyezzük: az U.S. News & World Report magazin 2012-es diétarangsorában ez az étrend végzett az összesített lista első helyén.

        Van benne ráció! A diéta valóban hatásos a szív- és érrendszeri panaszok esetén, de azok megelőzésében is. Javasolja a rendszeres zöldség és gyümölcs fogyasztást, emellett megfelelő mennyiségű teljes kiőrlésű gabonafélét, így megfelelő mennyiségű rost és ásványi anyag, illetve vitamin kerül a szervezetünkbe. Az olajos magvak, sovány húsok és leginkább a sovány halak fogyasztásával létfontosságú zsírsavakhoz jutunk, ezek szintén segítségünkre vannak a szív- és érrendszeri panaszok mérséklésében, megelőzésében.

        6. Vércsoport diéta: attól, függ melyikbe tartozunk!

        Dr. Peter J. D'Adamo, az erről szóló könyv szerzője részletesen és pontosan kifejti az egyes vércsoportok jellemzőit, valamint a különböző vércsoportúak számára ajánlott étkezési tervet.

        Csak óvatosan! A vércsoport diéta alkalmazása hiányos táplálkozáshoz vezethet, amely hosszútávon ásványi anyag és vitaminhiány kialakulását okozhatja. Tulajdonképpen a gabonaféléket minden csoportban tiltja. Bizonyos csoportok esetén nem engedi meg a tejtermékek fogyasztását, ami hiányos kalcium bevitelt eredményez, ez pedig csontritkulás kialakulásához vezethet. Más csoportoknál a zöldségeket és gyümölcsöket nem szorgalmazza, ez elégtelen rostbevitelt eredményez, továbbá vitaminhiány alakulhat ki hosszútávon.

        7. 90 napos diéta: a pocakbarát!

        A nagy sikerű 90 napos diéta népszerűségének titka valószínűleg az, hogy tényleg működik, valamint teljes mértékben betartható, pocakbarát – állítják a követői. A diéta kiegyensúlyozott, vitaminokban és rostokban gazdag táplálkozást biztosít, hála a sok gyümölcsnek és zöldségnek!

        Betartható, de! A 90 napos diéta ugyan betartható, de mivel csak bizonyos napokon engedélyezett a fehérjebevitel, így nem pusztán a zsírszövetből fogyunk a diéta során, hanem leginkább az izomszövetünk esik áldozatául ennek a fogyókúrának. Ezen felül itt is fent áll a jojó-effektus veszélye, azaz visszaszedhetjük a leadott kilókat, ha letelik a 90 nap, és közben nem figyelünk oda az étkezésünkre és a testmozgásra. A testmozgás egyébként minden egyes diétánál fontos.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt!

        8. GI diéta: a biztos fogyás

        Az alacsony GI diéta legnagyobb előnyei a követői szerint:

        • az egyik legegészségesebb diéta
        • hatása garantált, betartói biztosak lehetnek a fogyásban
        • könnyen betartható
        • természetes módon csökkenti az éhség érzetet
        • jelentősen javítja a leromlott egészségi állapotot

        Igen! Alapvetően jó és betartható diéta, amely egészséges fogyást biztosít. Előnyben részesíti a zöldség és gyümölcs fogyasztását, a teljes kiőrlésű gabonaféléket, sovány húsokat, zsírszegény halakat, olajos magvakat. Azonban érdemes jól megnéznünk a termékek összetevőit, még akkor is, ha alacsony a glikémiás indexük, mert például fruktózból napi 30 g-nál több fogyasztása nem ajánlott, alacsony glikémiás indexe ellenére sem, hiszen nagyobb mennyiségben egy részt hasmenést okozhat, másrészt pedig nem alacsonyabb az energiatartalma, csupán a felszívódása lassabb, mint a hagyományos cukornak.

        8+1. Mediterrán diéta: a legegészségesebb!

        Ez az étrend nem pusztán védi a szívet és az ereket a zsírok lerakódásától (érelmeszesedés), hanem vonalainknak is jót tesz, szemben a zsíros ételekkel. Sajt és édességek mértékkel fogyaszthatók. Sem a kalóriákat nem kell számolni, sem szigorú diétás étrendet nem szükséges tartani. A mediterrán receptek kifejezetten ízletesek és egyszerűen elkészíthetők.

        Itt az igazság! A mediterrán diéta valóban kedvező hatású lehet a szív- és érrendszeri panaszokra, a nagyobb mennyiségű friss gyümölcs és zöldség, illetve halfogyasztás kapcsán. Megemlítendő még a mértékletes vörösborfogyasztás is, ez is megengedett ugyanis. Ezekben az alapanyagokban rengeteg antioxidáns tulajdonsággal bíró vitamin, ásványi anyag található, amelyek védik szervezetünket a káros hatásoktól.

        Nem szabad elfelejtenünk, hogy ez a diéta csak abban az esetben hatékony, ha valóban friss, idény jellegű és hazai alapanyagokat használunk fel, a halaknál pedig figyelnünk kell a megfelelő zsírtartalomra és az ételkészítés módjára (ne rántva fogyasszuk).

        Györki Niké dietetikus arra is felhívta a figyelmet, hogy mielőtt bárki, bármilyen diétába kezd, kérje ki táplálkozási szakember tanácsát, kérdezze meg háziorvosát.

        (WEBBeteg - Tóth András, újságíró)

        Legutóbb frissült: 2016.10.16 20:11
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Elhúzódó sárgaság

        Elhúzódó sárgaság

        Semmelweis Egyetem

        A csecsemők epeútfejlődési rendellenességét nagyon fontos időben felismerni!

        Küzdje le az aftát!

        Küzdje le az aftát!

        WEBBeteg

        A fájdalmas gyulladással az emberek többsége találkozik életében. Mit tehet? (x)

        Hatékony zsírégetés, tartósan kisebb testzsírszázalék

        A kiadós étkezések és a csekély testi aktivitás eredménye a mérlegen is megmutatkozik. Hogyan lehet hatékonyan megszabadulni a hasi zsírpárnáktól?

        Paleolit táplálkozás pro és kontra

        Miközben a csapból is az folyik, hogy az egészséges élethez mindenből szükségünk van egy kicsire, vannak, akik azt állítják, az összes gabonafélét felejtsük el a tejtermékekkel együtt, állati eredetű zsírt viszont együnk nyugodtan. De vajon mit szól ehhez a dietetikus és a belgyógyász?

        Diétás tanácsok az epe és a máj védelméért

        A zsíros ételek fogyasztását nemcsak az elhízás veszélye miatt kell kerülni, hanem azért is, mert olyan fontos szerveinket is túlterhelhetjük vele, mint a máj és az epe, ami súlyos betegségek kialakulásához vezethet. Hogyan előzzük ezt meg?

        Diétás tanácsok májbetegeknek

        A májkímélő diéta összetett, mivel több olyan elváltozás fordulhat elő együttesen, ami diéta bevezetését teszi szükségessé. Elsősorban a fehérjebevitelnek, az alkoholfogyasztásnak és a zsíros és fűszeres ételek fogyasztásának korlátozására kell figyelni.

        Divatos diéták - Hogyan hatnak az egészségre?

        Az egészséges életmód, a táplálkozás egészségre gyakorolt hatásának előtérbe kerülésével, egymás után jelennek meg az újabbnál újabb sztárdiéták. Az óvatlan tájékozódó könnyen elveszhet a dömpingben, és az ultramodern étkezési irányzatokról is kiderülhet, hogy mégsem olyan egészségesek, mint azt a hívek gondolják.

        A 10 legjobb diétatipp az adventi időszakra

        Ha most lead néhány plusz kilót, akkor az ünnepek után sem kell aggódnia testsúlya miatt. Egyszerű tanácsokat adunk, melyek segítségével megszabadulhat a fölösleges zsírpárnáktól önsanyargatás nélkül.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.