• Az öko-Atkins diéta

        Szerző: WEBBeteg - B. M. , szakfordító

        A növényi eredetű, alacsony szénhidráttartalmú ételek elősegíthetik a súlycsökkenést és javítják a koleszterin szintet.

        Az Archives of Internal Medicine június 8-án megjelent tanulmánya szerint azok a túlsúlyos egyének, akik alacsony kalóriatartalmú, alacsony szénhidráttartalmú, növényi eredetű fehérjében gazdag ételeket fogyasztottak 4 héten keresztül, veszítettek a súlyukból és a vér koleszterin szintjében és a szívbetegséget okozó egyéb rizikófaktorokban is javulást tapasztaltak.

        Hirdetés

        A magas szénhidráttartalmú, alacsony zsírtartalmú vegetáriánus ételek szintén súlycsökkenést eredményeztek, de további szív- és érrendszeri előnyöket nem.

        „Nagy a dilemma a zsír és a fehérje arányát és eredetét, valamint a szénhidrátot illetően, mely az optimális súlycsökkenés és koleszterin-csökkentő étrend alkotóeleme.” – írja a szerző a cikkben háttér információként.

        Csökken a testsúly, a cukor- és a szívkoszorúér betegségek kockázata

         Miért káros a koleszterin?


        A magas koleszterinszint és mellette egyéb tényezők hatására jön létre az érelmeszesedés, mely úgy alakul ki, hogy a vérből felvett koleszterin lerakódik az erek falában, ezzel az ér keresztmetszete szűkül, mely az ér által ellátott szerv oxigén- és tápanyaghiányához vezet. A folyamat végpontja a szerv funkcionális károsodása. Különösen veszélyes lehet ez az elzáródás, ha a szívről vagy az agyról van szó, de akár a végtagok vagy a vese és még más szervek erei is elzáródhatnak és az adott célszerv károsodását okozzák.

        A krónikus betegség megelőzésére és kezelésére irányuló újabb táplálkozási szemléletek a zöldség- és gyümölcsfogyasztás emelkedését, valamint a húsfogyasztás csökkentését hangsúlyozzák. Az alacsony szénhidráttartalmú ételek a húsfogyasztás növekedésével azonban szintén elősegítették a testsúly csökkenését, valamint a cukorbetegség és a szívkoszorúér betegség megelőzését és kezelését.

        Ezek az étrendek hatásosnak tűntek a súlycsökkenés előidézésében, az inzulin rezisztencia csökkentésében, a trigliceridekként ismert vérzsírok csökkentésében és a nagy sűrűségű lipoprotein koleszterinszint (HDL-C, vagy „jó” koleszterin) termelésében, azonban hajlamosak voltak az alacsony sűrűségű lipoprotein koleszterinszint (LDL-C, vagy „rossz” koleszterin) növelésére.

        „Az LDL-C szabályozás előnyének hiánya nagyon kedvezőtlen, ha ezt a táplálkozási stratégiát olyan személyeknél alkalmazzák, akiknél megnövekedett a szívkoszorúér betegség kialakulásának kockázata” - írja a szerző.

         Koleszterintáblázat


        Számolja ki, hogy Ön mennyi koleszterint fogyaszt el naponta! Az élelmiszerek koleszterin- tartalma. Koleszterin-táblázat a WEBBetegen

        David J.A. Jenkins, a St. Michael Kórház és a Torontói Egyetem, Ontario, Kanada orvosdoktora és kollégája tesztelte az alacsony szénhidráttartalmú, és a sikérből, szójából, csonthéjasokból, gyümölcsökből, zöldségekből, gabonafélékből és növényi olajokból származó magas növényi fehérje tartalmú étrend hatásait a magas LDL koleszterin szinttel rendelkező túlsúlyos férfiakon és nőkön.

        A kutatásról

        25 résztvevőt véletlenszerűen jelöltek ki, hogy ezt az étrendet – az „Öko-Atkins” diétát – kövesse 4 héten keresztül, míg további 25 résztvevő szabályozott étrendet követett, ami magas szénhidráttartalmú-, tej- és tojás vegetáriánus termékekből, alacsony zsírtartalmú tejtermékekből és teljes kiőrlésű termékekből állt. A résztvevőket a becsült kalória szükségletük 60 %-ánál látták el a tanulmány élelmiszerrel.

         

        Átlagos kockázat 

         Enyhén fokozott kockázat 

         Fokozott kockázat 

         Ajánlott érték

        5,2 mmol/l

        5,2 és 6,4 mmol/l között

        6,4 mmol/l felett

        5,2 mmol/l alatt

        Koleszterin határértékek; Forrás: Magyar Szív Egyesület

        A 47 résztvevőből, akik elkezdték a vizsgálatot 44 (mindegyik csoportban 22) teljesítette a 4 hetes periódust. A súlycsökkenés hasonló volt – kb. 4 kilogramm – mindkét csoportban. Az LDL-C szint csökkenése és a teljes koleszterin és HDL-C közötti arányban megmutatkozó javulások azonban magasabbak voltak az alacsony szénhidráttartalmú étrend esetében, összevetve a magas szénhidráttartalmú étrenddel.

        Az alacsony szénhidráttartalmú diéta előnyei

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Az alacsony szénhidráttartalmú étrend esetében előnyös változások történtek az apolipoproteinek – zsírokhoz kötődő fehérjék – szintjében és arányában. Továbbá, kicsi, de említésre méltóan nagyobb csökkenést tapasztaltak mind a szisztolés (legnagyobb), mind a diasztolés (legalacsonyabb) vérnyomás esetén az alacsony szénhidráttartalmú étrendet követőknél, összevetve a magas szénhidráttartalmú étrendet folytatókkal.

        Megválaszolatlan kérdések még, hogy vajon a szénhidrátbevitel további csökkentése további előnyökhöz vezetne-e, „egy növényi alapú, alacsony szénhidráttartalmú, magas növényi fehérje és növényi olaj tartalmú étrend hatékony alternatíva lehet a dyslipidémiások kezelésében, azoknál, akiknél a fogyás és az alacsonyabb LDL-C koncentrációk elérése a kezelés céljai.” – következtet a szerző.

        (WEBBeteg - B. M.; Forrás: Sciencedaily)

        Legutóbb frissült: 2009.06.25 09:46
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi okozhat viszketést?

        Mi okozhat viszketést?

        Dr. Csuth Ágnes

        A tartós viszketés a kellemetlenségen túl további szövődményeket is okozhat.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        B8-vitamin - Miért fontos?

        A B8-vitamin (kolin) a B-komplex család tagja, vízoldékony vegyület, mely képes emulgeálni a zsírokat (lipotróp hatású). A kolin (az inozitollal (B9-vitamin) együtt) a lecitin egyik alkotóeleme, elősegíti a koleszterin és a zsírok felhasználását a szervezetben. Az emberi szervezet is képes előállítani ezt a vitamint.

        Alkohol, dohányzás, koleszterin és az Alzheimer-kór

        Az Alzheimer-kór jellemzően időskorban kialakuló betegség. Változik a magatartás, beszűkül a gondolkodás - hétköznapi nyelven gyakran időskori elbutulásként szokták emlegetni.

        Fogyókúra: hogyan maradhat feszes a bőrünk?

        Gyakori probléma a fogyókúrázók életében, hogy fogyókúra után nem a várt karcsú testet nyerik, hanem csíkos, lógó bőrtömeg marad rajtuk. Elég a televízió népszerű fogyókúrás műsorainak versenyzőit megnézni: hiába érték el a kívánt testsúlyt, mégsem nyerték el azt az önbizalmat, amit a fogyástól reméltek.

        1 evőkanál étolaj egyenlő 5 alma? Meglepő kalóriaértékek

        Már mindenki hallott arról az általános tényről, hogy nem szabad túlzásba vinni egyik élelmiszer fogyasztását sem, mert ezzel rengeteg többlet kalóriát juttathatunk a szervezetünkbe. Általában azt gondoljuk, hogy ha egyes ételeket, élelmiszereket (pl. a cukrot) többé-kevésbé sikerül kiiktatnunk az étrendünkből, akkor mindent megtettünk az egészségünk érdekében.

        Elhízás - Mi van a háttérben?

        Az elhízott emberek között csak igen ritkán találunk betegséget a háttérben, általában régi beidegződések és pszichológiai problémák lehetnek a fő okok.

        Hasi zsírréteg - Ezekkel a veszélyekkel kell szembenézni

        A túlságosan vastag hasi zsírréteg akkor is veszélyesnek számít, ha nem társul magas testtömeg-indexszel. A szakemberek minden figyelemfelhívása ellenére az emberek többsége alulbecsüli a hasi elhízás kockázatát.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.