• Kérdések a hús körül - Egyem, ne egyem?

        Szerző: WEBBeteg-T.A., újságíró

        Ön mennyi húst eszik naponta? Tudta, hogy az ajánlások szerint egy felnőtt adagja maximum 200 g? Ez kb. egy-két szelet csirkemellnek, plusz két-három szelet felvágottnak felel meg. Nem sok.

        A minőségi húsok teljes értékű fehérjeforrást jelentenek szervezetünk számára, 100 g hús átlagosan 20 g fehérjét tartalmaz. Ráadásul fontos vitaminokkal, például B-vitaminnal és ásványi anyagokkal, így vassal látják el a szervezetet. Ezek a jó hírek azonban senkit sem hatalmaznak fel arra, hogy húst, hússal egyen. Íme, néhány hasznos útmutatás.

        Hirdetés

        Az elmúlt években előtérbe került az a vélekedés, hogy a húsfogyasztás káros az egészségre. A megfelelő mennyiségben és minőségben bevitt hús azonban nem csak hogy nem káros, hanem kifejezetten szükséges a szervezet egyensúlyának fenntartásához - mondja Kiss Istvánné, a Kenézy Gyula Kórház és Rendelőintézet dietetikusa. Indokolatlan azonban minden étkezésre húst fogyasztani, mert ekkor kimaradnak az étrendünkből más, teljes értékű fehérjéket tartalmazó alapanyagok, úgymint a tej, joghurt, sajt, túró vagy a tojás.

        Ami a hús mellett szól

        A hús az egyik legfontosabb fehérje forrásunk, mert megfelelő mennyiségben tartalmazza az esszenciális aminosavakat. A fehérjék nélkülözhetetlenek a szövetek felépítésében, fontos szerepük van a víz megkötésében, a sav-bázis egyensúly szabályozásában, az immunrendszer működésében. 

        Nagy mennyiségben tartalmaznak B1, B2, B6, B12, valamint A- és D-vitamint. Tudta? Elégtelen húsfogyasztás esetén nem fedezhető a napi B12-vitamin szükségletünk.

        Fontos ásványi anyagokat is tartalmaznak a húsok (vasat, cinket, rézt, mangánt és szelént). A Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének kutatása szerint a fiatal nők a javasoltnál jóval kevesebb (fele mennyiségű) vasat visznek be szervezetükbe. Ezt elsősorban a vasat jól hasznosuló formában tartalmazó hús és húskészítményekből lehetne fedezni. A vas felszívódását segíti a megfelelő C-vitamin ellátottság, tehát nem feledkezhetünk meg a friss zöldségek, gyümölcsök fogyasztásáról sem, különösen ajánlott hús mellé salátát enni.

        Nem mindegy, milyen

        A hús összetételét, minőségét nagyban befolyásolják a tartás körülményei. A természetes körülmények között tenyésztett, háztáji állatok húsa jobb minőségű, és nagyobb élelmiszerbiztonságot jelent a fogyasztók számára. Ezért vásárolnak sokan egy helyről, a kedvenc hentesüktől.

        Az sem mindegy, milyen állat húsáról van szó. Vörös a marha, a birka vagy a vadhús. A zsírszövet átszövi az izomszövetet, ezért magasabb a rejtett zsírtartalma, nehezebben emészthető, mint például a fehérhús, amilyen a csirke vagy a pulyka, a zsírszövet főleg a bőr alatt található, könnyen leválasztható. Összehasonlításképpen: a zsírösszetétel a csirkemellben bőr nélkül 1g/100g, a sertéshúsnál 42g/100g.

        A KSH adataiból kiderül (lásd grafikon), hogy nagyobb részt baromfihúst fogyasztunk, ami ugye fehérhús, ez a jó hír - a rossz az, hogy sok húskonzervet és hentesárut, felvágottat eszünk, de nem a csirke- vagy pulykasonkát részesítjük előnyben. 

        Húskészítmények: bele minden...

        Ezek a termékek húsipari nyersanyagból (hús, szalonna, belsőség) készülnek, tartalmaznak ízesítő anyagot, sót és különböző fűszereket, valamint fehérje készítményeket és adalékanyagokat. Kiválasztásuknál részesítsük előnyben a soványabb, alacsony zsírtartalmú készítményeket, azokat, amelyek nagyobb mennyiségben tartalmazzák a szín húst. A napi 10-20 dkg húsfogyasztás ajánlásakor beleértjük a húskészítmények fogyasztását is, ezzel számoljon - mondja a dietetikus.

        Káros-e a zsír?

        Ezek a fiatalok!


        A 19-25 év közötti fiatal felnőttek testtömegindexének (BMI) elemzéséből kiderült: a vizsgált hallgatók 16 százaléka túlsúlyos, 2 százalékuk elhízott, 3 százalékuk pedig a sovány kategóriába tartozott, ez mindenképpen összefügg kismértékű fizikai aktivitásukkal. Ráadásul a BMI alapján normál tápláltsági állapotú hallgatóknak sem feltétlenül ideális a testösszetétele, amely mindenképpen növeli a „népbetegségnek” számító szív és érrendszeri, valamint a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát.
        BMI kalkulátor>>

        Kis mennyiségű és megfelelő minőségű zsiradékra a szervezetnek igenis szüksége van, energiát biztosít a szervezet számára, lehetővé teszi a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, hozzájárul a
        testhőmérséklet állandó szinten tartásához. A túlzott zsírcsökkentés nem kívánatos, illetve megváltozik az élvezeti értéke az ételnek: 1,5 százaléknál kevesebb zsírtartalmú hús már száraz.

        A telített zsírsavakat - amelyek legnagyobb mennyiségben a zsíros húsokban és húskészítményekben, valamint a vajban, a magas zsírtartalmú tejben találhatók - a szervezet elsősorban energiatermelésre használja. Ha túl sok kerül a szervezetbe, növeli annak koleszterinszintjét, ezzel pedig a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

        Kiváltható egy húsos ebéd hallal?

        A hal is húsnak számít, van fehér és vörös húsú fajtája. Az egészséges táplálkozás fontos eleme a hal, főként a tengeri hal, mert nagy mennyiségben tartalmazza a szervezet számára fontos többszörösen telítetlen zsírsavakat. Javítják a keringési rendszer állapotát a koleszterinszint karbantartásával, valamint a vérnyomás csökkentésével. Hetente legalább egyszer fogyasszunk halat - tanácsolja Kiss Istvánné dietetikus.

        (WEBBeteg-T.A.,újságíró)

        Legutóbb frissült: 2014.03.02 11:11
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Diabétesz gyermekeknél

        Diabétesz gyermekeknél

        Dr. Horváth Balázs

        Gyermekkorban többnyire az 1-es típus alakul ki, de a 2-es is egyre gyakoribb.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Megelőzhető az aranyér? - Az orvos válaszol

        Mivel lehet megelőzni az aranyér kialakulását? A családomban rajtam kívül mindenki küzd ezzel a problémával. - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

        Nem alkoholos zsírmáj

        Korunkban a nem alkoholos zsírmáj az egyik leggyakoribb májbetegség. A triglicerid májban történő lerakódása számos következményes gyulladásos folyamatot indít el, melyek fibrózishoz, kötőszövet-felhalmozódáshoz vezetnek.

        Túlsúly: Nem csak a BMI számít

        Túlsúly, kóros soványság, normál testsúly, elhízás. A testtömeg index alapján határozható meg, hogy ki melyik csoportba tartozik. A testtömeg index (BMI) a testsúly és a magasság ismeretében kiszámolható.

        A gyermekkori elhízás visszaszorítható

        Az elhízás-járvány nemcsak a felnőtteket érinti, hanem nagy számban a gyerekeket és kamaszokat is. A World Obesity Federation adatai szerint napjainkban világszerte több mint 223 millió iskolás elhízott vagy túlsúlyos, és ez a szám 2025-re várhatóan 268 millióra emelkedik, hacsak nem cselekszünk azonnal.

        A stressz elhízáshoz vezet

        Ha Ön hízásra hajlamos, tanácsos minél előbb szakemberhez fordulnia és a stressz kezeléséhez segítséget kérnie, így nem alakul ki a stressz indukálta, elhízáshoz vezető ördögi kör.

        A testmozgás nem csak a fogyást segíti elő!

        A rendszeres testmozgás, különösen pedig a nagy kitartást igénylő sportok pedig nem csak a fogyást segítik elő, de a hangulatra és az önértékelésre is pozitívan hatnak – így pedig a depressziós tüneteket is csökkentik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.