• Mit együnk, hogy megőrizzük bélflóránk egészségét?

        Szerző: WEBBeteg - Dr. Borsi-Lieber Katalin

        A normál bélflóra jelentős szerepet tölt be immunrendszerünk működésében. Ahhoz, hogy ez a rendszer optimális szinten működjön, elengedhetetlen egészségének megőrzése. Mit tehet annak érdekében, hogy bélflórája és immunrendszere is tökéletesen működjön?

        A bélflóra egészsége kiemelt szerepet játszik

        A tápcsatorna egészségmegőrzésének alappillére az egészséges táplálkozás. Napjainkban sokat hallhatunk erről a témáról, azonban sokszor ellentmondásokkal is találkozhatunk. Természetesen nem általánosíthatunk, egyénre szabottan számos összetevő figyelembevételével kell összeállítani az ideális tápanyagszükségletet! Azonban az általánosságban elmondható, hogy az egészséges táplálkozás nem jelenti egyik élelmiszer tilalmát sem, lényege a mértékletesség.

        Étrendünk összeállítása során érdemes előnyben részesíteni a teljes kiőrlésű gabonafélékből készült péktermékeket, zöldségeket, gyümölcsöket, főzelékeket, fehér és sovány húsok fogyasztását, halakat, élőflórás natúr joghurtokat. A legfontosabb szempont, hogy vegyes táplálkozást folytassunk, változatosan étkezzünk, válogassunk a különböző gabonafélék, húsok, zöldségek, gyümölcsök között, ne essünk túlzásokba és ne váljunk a szokások rabjává.

        Hirdetés

         

        Az egészséges táplálkozás alapszabályai

        • Sokszor emlegetett mondat: a „Többször együnk keveset!” Napi 4-5 alkalommal, kis mennyiségű élelmiszer elfogyasztásával nem terheljük meg egyszerre az emésztőrendszerünket, elősegítjük és megkönnyítjük szervezetünknek ez emésztés folyamatát.

        • Az alapanyagok kiválogatása során fektessünk nagy hangsúlyt az élelmi rostokban gazdag nyersanyagok felhasználására. Jótékony hatással vannak a bélrendszer működésére: méregtelenítő funkciójuk mellett segítik az emésztést és táptalajt biztosítanak az egészséges bélflórát alkotó mikroorganizmusok számára. Főzéshez, sütéshez zsír helyett válasszunk inkább olajat vagy margarint, de ezekből is csak a szükséges mennyiséget! Bő zsiradékban történő sütés helyett, süssünk sütőzacskóban, fóliában, fólia alatt, zöldségek elkészítésénél részesítsük előnyben a párolást!

        • Kerüljük a túlzott fűszerhasználatot, beleértve a nagy mennyiségű só, csípős fűszerek alkalmazását, továbbá azokat a fűszerféleségeket is mellőzzük, amelyekhez a tápcsatornánk nincs hozzászokva! Az ételek sűrítéséhez használjuk a liszt teljes kiőrlésű változatát, de kiválóan alkalmas erre a célra a keményítő vagy a zabkorpa használata. Köretként fogyasszunk friss zöldségekből készült salátákat, barna rizst, esetenként a burgonya is megengedett!

        • Vacsorára kerüljük az energiadús, magas szénhidrát és fehérje tartalmú élelmiszerek, valamint zsíros ételek fogyasztását! Iktassunk be gyümölcsöt, zöldséget az étrendünkbe, tízóraira, uzsonnára is kiváló választás. Alacsonyabb fehérjetartalmuk és magasabb rosttartalmuk miatt csökken a tranzitidejük, vagyis kevesebb időt töltenek a tápcsatornában, továbbá jelentős szerepük van a méregtelenítésben, rosttartalmuknál fogva javítják az emésztést, és vízhajtó hatással is bírnak.

        • Szervezetünknek nagy szüksége van az ideális folyadékbevitelre. A legjobban akkor döntünk, ha a vizet választjuk folyadékpótlás céljából. Egy átlagos testsúlyú felnőtt számára az ajánlott napi folyadékfelvétel 1.5-2 liter, melyből többre is szükség lehet például nyáron, vagy sporttevékenységek alkalmával. Figyeljünk oda az elegendő mennyiség bevitelére és ne csak akkor igyunk, ha már szomjúság kínoz bennünket! Hanyagoljuk a cukros üdítők fogyasztását, de óvakodjunk az édesítőszerrel készült ivólevektől és a 100%-os gyümölcstartalmú, hozzáadott cukor nélküli gyümölcslevektől is. Ezek fogyasztása is csak mértékkel javasolt!

        Az egészségünk érdekében tartsuk be a szabályokat

        Megkíméljük magunkat a kellemetlen tünetektől és: a bélflóra egyensúlyának felborulása számos kínzó panasz kialakulásához vezet, továbbá az immunrendszer működésében a bélflóra alapvető résztvevő, így annak károsodásával meggyengül az immunrendszerünk is.

        Az elfogyasztott táplálék minősége és mennyisége döntően befolyásolja bélflóránk működését és jelentős szerepet játszik emésztőrendszerünk egészségének megőrzésében. A túlzott szénhidrátfogyasztás esetén a bélrendszerben az erjedési folyamatok lesznek túlsúlyban, savas lebontási termékek képződnek kóros mennyiségben, túlzott gázképződéshez vezet, és a kellemetlen tünetek mellett, mint a puffadás és hasi görcsök, zavarttá válik a tápanyagok hasznosulása is. A túlzásba vitt fehérje fogyasztással a bélben zajló rothasztási folyamatoknak kedvezünk, melynek következtében a tejsavbaktériumok kiszorulnak és szintén a savas kémhatás felé tolódik az egyensúly. A zsiradékok az epesavképződést fokozva károsítják a bélflórát.

        Mit tehetünk, ha a bélflóra egyensúlya felborult?

        Ha a tipikus panaszokat észleljük, egészségünk megőrzése érdekében gyors megoldásra van szükségünk, azonban vannak olyan esetek, mint például az antibiotikus kezelések, mikor még a tünetek kialakulása előtt célszerű az úgynevezett probiotikumok használatához folyamodni: jótékony hatású mikroorganizmusok (baktériumok, gombák) szájon keresztül a vastagbélbe kerülve jótékony hatást fejtenek ki és segédkeznek a normál flóra helyreállításában, amely eredményeként a kellemetlen panaszok is megszűnnek!

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Borsi-Lieber Katalin

        Módosítva: 2019.09.20 13:03, Megjelenés: 2017.09.14 18:56
      • Cikkajánló

        Emésztési zavar

        Emésztési zavar

        WEBBeteg

        Mik a tünetei az emésztési zavarnak? Hogyan előzhető meg?

        Fogzás

        Fogzás

        Dr. Szendrey Gábor

        A baba nyugtalan, sírdogál, sőt még hőemelkedése is lehet.

        A bélflóra egészsége - Hogyan tehet érte?

        Az egészség megőrzésében és a szervezet egyensúlyának megtartásában fontos szerepe van a bélflórának. Miből áll, és hogyan őrizhető meg a természetes állapota?

        Életeket ment a vastag- és végbélszűrés

        November közepén a Kor Kontroll Társaság az Országos Onkológiai Intézettel (OOI) közös nyílt napot tartott, hogy felhívja a figyelmet a vastag- és végbélrák megelőzésének, illetve korai stádiumban történő felismerésének, szűrésének jelentőségére.

        Mit kell tudni a vastagbéltükrözésről?

        A vastagbéltükrözés a végbél, a vastagbél és a vastagbél-vékonybél átmenet szakaszán előforduló rendellenességek, elváltozások felismerésére irányuló eljárás, melynek során nemcsak diagnosztizálásra, hanem szövettani mintavételre és bizonyos terápiás beavatkozásokra is lehetőség van.

        Nyolc dolog, ami árt a bélflórának

        A bélflóra az egészség forrása lehet, azonban ha egészséges egyensúlya megváltozik, betegséget és fáradtságot okozhat. Éppen ezért az egészséges bélflóra felépítése és fenntartása nagyon fontos. Cikkünkből megtudhatja, hogyan érheti el ezt, illetve melyik az a nyolc dolog, amit kerülnie kell, ha bélflóráját egészségesnek szeretné tudni.

        Életünk titokzatos társa, a bélflóra

        Velünk él és alakul születésünktől fogva, befolyásolja egészségünk, közérzetünk alakulását, mégsem ismerjük eléggé.

        Probiotikum szedése gyermekkorban - Mikor szabad és mikor nem?

        Az édesanyák már várandósságuk idején tehetnek gyermekük egészségéért: az anya emésztőrendszerének egészsége egyik fő alapeleme gyermeke egészséges bélrendszerének, és mivel immunrendszerünk kb. 70%-a a bélrendszerben működik, ezért tudatosan tehetünk gyermekünk egészségének megőrzéséért.

        Mi a Lactiv?

        A Lactiv egy komplex családi probiotikum, mely fertőzés, stressz, antibiotikumos kezelés esetén segíthet a bélflóra és így a jó közérzet helyreállításában.

        A király gyógyulásának története


        Amennyiben nem jelenik meg Önnek a videó, ide kattintva megtekintheti.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.