Vitaminok és sport

szerző: Bak Marianna, biológus szakfordító - WEBBeteg
megjelent:

Mindannyian tudjuk, hogy vitaminokra és ásványi anyagokra szükségünk van az egészségünk érdekében. Ezért a sportolóknak lehetőleg változatosan kell étkezniük. De milyen hatásai vannak a mikrotápanyagoknak a sportolók teljesítményére? Illetve miről ismerhető fel a vitaminhiány?

Tény, hogy az élelmiszereknek valóban döntő szerepük van a sportolók teljesítményében. A sportolók akkor érhetik el a legjobb teljesítményt, ha szervezetüket minden szükséges tápanyaggal ellátták. Ide tartoznak a szénhidrátok, a zsírok és a sok energiát szolgáltató fehérjék, mint építőanyagok. Azonban fontosak az olyan mikrotápanyagok is, mint a vitaminok, ásványi anyagok, és a másodlagos növényi anyagok.

A gyümölcsök és zöldségek, a húsok, a halak, a hüvelyesek, a tejtermékek és a teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztása természetes és változatos étrend kialakítását teszi lehetővé, és rendszerint megfelelően gondoskodik a szervezet kellő tápanyag-ellátottságáról. A nem sportolókkal szemben a sportolóknak sokkal több vitaminra és ásványi anyagra van szükségük, mivel az anyagcsere terhelés alatt felpörög.

A vitaminpótlás szabályai

A táplálékkiegészítés programjának kidolgozásánál három fontos szabályt tartsunk be (természetesen a kiegyensúlyozott táplálkozásra, a mozgásra és a szabad levegőn való tartózkodásra alapozva):

  • szedjünk komplex vitamin- és ásványianyag-készítményt,
  • külön is vigyünk be antioxidánst,
  • fogyasszunk naponta egy evőkanál lenmagolajat.

A komplex vitamin- és ásványianyag-készítmények fogyasztásával kapcsolatban nem szabad túlzásokba esnünk. Elsődleges a kiegyensúlyozott táplálkozásból kellene fedezni a szükséges tápanyagokat, de egyes tartós vagy átmeneti időszakokban a kiegészítés szükségessé válhat. A vitaminhiányról és táplálékkiegészítőkről

„Ha a fontos tápanyagok hiányoznak, a motor nem működik megfelelően. A sportoló teljesítményére a fontos tápanyagoknak csupán kis mértékű hiánya is hatással van.” – mondja Simone Overzier, diétás tanácsadó. A fáradtság és gyengeségérzet a vitamin-és ásványi anyag-hiány első jele.

Vitaminok

A vitamin elnevezés egy latin szóösszetételre vezethető vissza: vita=élet, amin=fehérje. Valójában nem minden vitamin tartozik az aminok csoportjába. Majdnem mindegyikük esszenciális, azaz szervezetünk nem tudja őket saját maga előállítani, hanem az elfogyasztott élelmiszerekből jutunk hozzájuk.

A vitaminoknak két csoportja van: a vízben oldódó vitaminok (B-vitaminok és C-vitamin), és a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K-vitaminok). A vízben oldódó vitaminokat a szervezet nem, vagy csak csekély mennyiségben tudja raktározni, ezért nagyon fontos rendszeres pótlásuk. Ha valaki ezekből a vitaminokból túl sokat fogyaszt, szervezete a vizelettel és verejtékkel együtt kiválasztja a fölösleges mennyiséget.

A zsírban oldódó vitaminok másképp viselkednek. A szervezet jobban tudja tárolni őket, ha felvételükkel egy időben zsírt is juttatunk szervezetünkbe ételeinkkel. A nagy mennyiségben a szervezetbe került zsírban oldódó vitamint a testzsír tárolja.

Mit tehetünk, hogy ne alakulhasson ki vitaminhiány?

„Táplálékkiegészítő készítmények fogyasztása csak abban az esetben indokolt, ha a változatos étrend nem fedezi szervezetünk tápanyag-, vitamin- és ásványi anyag-szükségletét.” – állítja Simone Overzieher. A vitaminhiányt gyakran nehéz diagnosztizálni. Lassan alakul ki, és sokszor nem egyértelmű tünetek kísérik. A krónikus fáradtság, a rosszullét, a levertség a hiányállapot első tünetei közé tartoznak.

A koncentrálóképesség romlása, a fejfájás és a bőrkiütések is a vitaminhiány jelei. Ne állítson fel öndiagnózist! Ehelyett kérdezze meg kezelőorvosát! A vérvétel eredménye megmutatja, hogy valóban vitaminhiányról van-e szó. A problémák elkerülése érdekében vitaminban gazdag étrendet kell betartani. Így megelőzhető a hiánybetegségek kialakulása.

(WEBBeteg – B. M.; Forrás: Netzathleten.de , Lektorálta Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

Cikkajánló

Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.