• Nyári szünet: Regeneráció vagy kikapcsolódás?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        Az élsportolóknak alig van lehetőségük a regenerációra. Bizonyos sportágak játékosainak a hosszabb-rövidebb nyári szünet alatt lehetőségük nyílik a pihenésre. De elegendő ez ahhoz, hogy a következő szezon kezdetén energiával telve ismét a legjobb formájukat hozhassák? Számukra ajánlott ilyenkor felüdülésképp más sportágakat is kipróbálni.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A kosarasoknak és a focistáknak – játsszanak akár profi csapatban vagy amatőr egyesületben – a nyári pihenő alatt lehetőségük nyílik a kikapcsolódásra és hobbijukra. Néhányan azonban ezt az időt nem használják ki, és tovább folytatják az edzéseket hasonló intenzitással, mint a szezonban. Ez főleg az amatőr sportolókra jellemző. A profi csapatoknak ilyenkor előírnak legalább egy hét kötelező programot, ami a feltöltődést szolgálja. A rengeteg munka után a test követeli a pihenést, ennek elmulasztása komoly következményekkel járhat.

        Hirdetés

        Az amatőr sportolók esetében jelentősen csekélyebb megterheléssel kell számolni, viszont az edzések utáni és a szezonvégi regenerációra kevesebb hangsúlyt fektetnek. A bemelegítő és levezető gyakorlatokra is kevesebb hangsúlyt fektetnek. A bemelegítést, a nyújtó és lazító, levezető gyakorlatokat is sokszor elhanyagolják. Ennek következtében a szezon végén igencsak kimerültnek érezhetik magukat, ezért kerülendő a megterhelő edzések folyatatása, ehelyett inkább egy-két hét sportmentes pihenés javasolt. A szezon kezdete előtt természetesen újra ajánlott a sportos aktivitás megkezdése, de még ilyenkor is a kikapcsolódást kell szem előtt tartani! A következőkben adunk néhány tippet, ajánlunk pár igazi kikapcsolódást jelentő sportágat, hogy a nyári szabadságot aktív pihenéssel tölthesse:

        Aquajogging

        Élsport: Kimutatható a hirtelen szívhalálra utaló hajlam?


        Az elmúlt években történ tragikus sportolói halálesetek kapcsán átfogó szűrőprogram indult, amelynek során eddig kétszáz élsportoló, köztük 133 olimpikon teljes körű kardiológiai és sportélettani kivizsgálására került sor a Semmelweis Egyetem Kardiológiai Központja által két éve életre hívott Semmelweis Híd Projekt keretében. Élsport: Kimutatható a hirtelen szívhalálra utaló hajlam?>>

        Ha a szezon alatt fizikai problémákkal, esetleg túlsúllyal küzdött, vagy sérülés miatt hosszabb időt volt kénytelen kihagyni, sokszor gyötörte tartós izomfeszülés, akkor próbálja ki az aquajoggingot!

        Futball

        Ha kedve van egy baráti mérkőzéshez, nyugodtan választhatja kikapcsolódásként a grundfocit, állóképessége javítása, illetve megőrzése szempontjából hasznára válhat. Ám kellő körültekintéssel válassza ki a futballcipőt, és kerülje a kemény talajon való futást!

        Kocogás

        A futás és kocogás javítja az állóképességet, de nem szabad túlzásba vinni! Csapatsportokban az ellenféllel szemben előnyre tehet szert, de viseljen mindig megfelelő futócipőt (ezzel kapcsolatban sportszaküzletben is tanácsot kérhet!), és kerülje a kemény talajt!

        Sakk

        A sakk javítja a koncentrálóképességet, a szellemi aktivitás kiváló kikapcsolódás lehet, erre a célra megfelel a zenehallgatás vagy egy jó könyv olvasása is.

        Úszás

        A rendszeres úszás enyhíti az ízületi problémákat, a víz felhajtóereje révén kímélő közeget biztosít a mozgáshoz.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Kosárlabda

        A legtöbbet azok profitálhatnak ebből a sportágból a nyári pihenő alatt, akik először próbálják ki újdonságképp.

        Jóga

        A férfiak sokszor idegenkednek a jógától, mivel nőies elfoglaltságnak tartják. Pedig a jóga nemtől függetlenül jót tesz testnek és léleknek, kíméli az ízületeket, javítja a mozgékonyságot, elősegíti a regenerációt és a sérülésekből való felgyógyulást is gyorsítja. A jóga is sport és igenis megdolgoztatja a testet, próbálja ki!

        Crossfit

        Ezzel a sportággal vigyázni kell! Mivel a crossfitben nagyon magas a sérülések veszélye, csakis kizárólag jól edzett amatőröknek és profi sportolóknak felel meg! Ne becsülje alá, ne vegye félvállról a sportággal járó veszélyeket!

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: trainingsworld.com)

         
        Legutóbb frissült: 2014.07.12 22:23
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Alzheimer-kór kezelése

        Alzheimer-kór kezelése

        Dr. Zsuga Judit

        A nyugodt és stabil otthoni környezet csökkenti a viselkedési zavarokat.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Térdfájdalom: Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt?

        A térdízületek egészséges működése elengedhetetlen feltétele a járásnak, a futásnak, a láb nyújtásának, hajlításának, ám sokszor a térdfájás forrását is itt kell keresnünk, hiszen rendkívüli igénybevételnek kitett ízületről van szó, amelyen kopásos elváltozások jöhetnek létre, és számos módon megsérülhet.

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        Nyári szépségápolási tanácsok

        A nyári napfény jó hatással van kedvünkre, de igencsak sok gondot okozhat a szemnek, a bőrnek és a hajnak.

        Hogyan tároljuk a gyógyszereket a nyári melegben?

        Hőség idején a gyógyszerek tárolásával, szedésével kapcsolatban különösen körültekintőnek kell lennünk.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.