• Magnéziumpótlásra is szükség lehet a depresszió eredményes kezeléséhez

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Tudományosan bizonyított tény, hogy a szervezet alacsony magnéziumszintje és a depresszió között összefüggés áll fenn, ám az összefüggés pontos mechanizmusa még nem ismert. Annyit viszont már tudunk, hogy a magnézium kulcsszerepet játszik azoknak a hírvivőanyagoknak a szabályozásában, amelyek a hangulatért felelősek.

        A magnéziumról sokan tudják, hogy az izmok megfelelő működéséhez elengedhetetlen, ám nemcsak emiatt nélkülözhetetlen a szervezet számára, ugyanis a szívritmusnak és a csontok felépítésének szabályozásában is részt vesz, és központi szerepet játszik a gyulladásos folyamatok csökkentésében.

        A magnéziumhiányt nem feltétlenül jelzik tünetek, ám ha mégis jelentkeznek panaszok, akkor azok a következők lehetnek: izomgörcsök (elsősorban a lábszárban), izomremegés, izomgyengeség, belső nyugtalanság, a koncentrálóképesség csökkenése, idegesség, ingerlékenység, fáradtság, alvási problémák, gyors kimerülés, fejfájás, migrén, szédülés, hányinger, hányás, hasmenés, hasi görcsök, a normálistól gyorsabb szívverés (tachycardia), szívritmuszavarok. A magnéziumhiány növeli a magas vérnyomás, a csontritkulás, a cukorbetegség, a depresszió és a szorongás kialakulásának kockázatát.

        Hirdetés

        Hathetes magnéziumkúra

        Emily Tarleton és kollégái a Vermonti Egyetemen azt vizsgálták, hogy a magnézium szedése fennálló depresszió esetén képes-e enyhíteni a panaszokat. A vizsgálatban 126 ember vett részt, akiknek átlagéletkora 52 év volt. Az alanyok enyhe vagy közepesen súlyos depresszióban szenvedtek.

        A résztvevők fele 6 héten keresztül naponta 248 mg magnéziumot kapott. A második csoport eleinte nem kapott magnéziumot. Az első csoport hathetes magnéziumkúrájának letelte után cseréltek, vagyis a második csoport kezdett hathetes magnéziumkúrába, miközben az első csoport már nem szedte a magnéziumot. A résztvevőkkel hetente kitöltettek egy-egy kérdőívet, így követték nyomon a kutatók az alanyok depresszív tüneteinek alakulását.

        A vizsgálat eredményei

        112 résztvevőnél a magnéziumtabletta szedésével javulást értek el a depresszív tünetek, a félelem és a szorongás tekintetében. Ezzel hasonló hatást értek el náluk, mint a szelektív szerotoninvisszavétel-gátlókkal (SSRI), amelyek a legmodernebb és leggyakrabban alkalmazott antidepresszív gyógyszerek. A magnézium-táplálékkiegészítő szedését valamennyi résztvevő szervezete jól tolerálta.

        Sőt, a pozitív hatás rendkívül gyorsan jelentkezett. Már két héttel a magnézium szedésének elkezdését követően észrevehetően javult a betegek állapota – az antidepresszív gyógyszerekkel ezt gyakran több időbe telik elérni.

        A tudósok azt nem vizsgálták, hogy a magnéziumszedés azoknál fejtett-e ki rendkívül erős pozitív hatást, akiknek a kísérlet megkezdése előtt alacsony volt a magnéziumszintjük.

        Új terápiás lehetőségeket keresnek

        „Az eredmények nagyon biztatóak, főleg annak tudatában, hogy milyen nagy szükség van több terápiás lehetőségre a depresszió kezelésében” – mondja Tarleton. A depressziós betegek egy kis részénél ugyanis a jelenleg forgalomban lévő antidepresszívumokkal sajnos nem lehet megfelelő eredményt elérni.

        Súlyos depresszió esetén nem ismert a magnézium hatása

        Átfogóbb, nagyobb létszámú és hosszabb időtartamú vizsgálatokra lenne szükség ahhoz, hogy a magnézium depresszió kezelésében betöltött szerepe pontosan megítélhető legyen. Emily Tarleton csapatának tanulmánya arról semmiféle tájékoztatást nem ad, hogy a magnéziumszedéssel súlyosan depressziós embereknél is javulás érhető-e el, ilyen páciensek ugyanis nem vettek részt a vizsgálatukban.

        Senki ne kezdjen öngyógyításba!

        Ha Ön kezelőorvosa javaslatára antidepresszív gyógyszert szed, semmi esetre se cserélje azt fel önkényesen magnéziumra, illetve semmiképp se hagyja abba önkényesen antidepresszív gyógyszerei alkalmazását! Különben a depresszióba való visszaesés, illetve a depresszív tünetek súlyosbodásának a veszélye fenyeget!

        A magnézium-táplálékkiegészítők szedése természetesen nem helyettesíti a depresszió kezelésében igen eredményes pszichoterápiát sem!

        Azt is tudni kell továbbá, hogy a túl sok magnézium is ártalmas. A magnéziumtúladagolás tünete hasmenés, hányinger, hányás, fáradtság, az izmok és az idegrendszer csökkent ingerelhetősége, vérnyomásesés, légzési nehézségek, szívritmuszavarok és akár szívmegállás is lehet.

        A magnézium nem szedhető együtt bizonyos gyógyszerekkel, táplálékkiegészítőkkel. A magnéziumot nem tanácsos együtt alkalmazni például a szívglikozidokkal.

        A magnézium szedése ártalmas lehet vesekárosodásban szenvedők esetében.

        Kiegyensúlyozott, egészséges étrenddel általában fedezhető a napi magnéziumigény, de bizonyos körülményekből adódó fokozott szükséglet, illetve egyes betegségek fennállása esetén előfordulhat, hogy ez nem elegendő, és a szervezet magnéziumszintje lecsökken. Ilyenkor magnéziumkészítmények szedésére lehet szükség.

        Korábbi vizsgálatok során már kimutatták, hogy azoknál a pácienseknél, akik szervezetének magnéziumellátottsága megfelelő, az antidepresszív gyógyszeres kezelés hatékonyabb. Tehát összegzésképp elmondhatjuk, hogy a depressziós betegeknek érdemes ellenőriztetni szervezetük magnéziumszintjét, és amennyiben az alacsony, akkor az antidepresszív gyógyszereket érdemes lehet magnézium-táplálékkiegészítővel kombinálva szedni. Hangsúlyozzuk azonban, hogy ez is kizárólag kezelőorvosa javaslatára történhet!

        Ha tehát Önnél laborvizsgálattal alacsony magnéziumszintet mutatnak ki, feltétlenül kezelőorvosának kell meghatároznia a szedendő magnézium dózisát és a magnéziumkúra időtartamát.

        Olvasson tovább! A depresszió kezelése

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; NetDoktor.de, onmeda.de
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Módosítva: 2019.05.01 13:33, Megjelenés: 2018.03.11 10:15
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Ön betartja?

        Ön betartja?

        Dr. Kónya Judit

        Bizonyos gyógyszereket órára pontosan kell szedni. Tartsa be az adagolást.

        A köszvényes diéta

        A köszvényes diéta

        Irinyi-Barta Tünde

        Az egészséges életmódra törekvés az egyik legfontosabb dolog.

        Depresszió gyermekkorban

        A gyerekkori depresszióban gyakori a lehangoltság, a sírás, a kedvetlenség, a teljesítmény csökkenése, amely hamar eredményez tanulási zavarokat és iskolai eredményromlást. Gyakori az étvágytalanság, az étel elutasítása, félelem a lefekvéstől, az elalvástól.

        Depresszió: Az örömtelenség (anhedónia) kezelése

        Az öröm képességének elvesztése a depresszió egyik kulcsfontosságú és nagyon gyakori tünete. Markáns lelki jelenségről van szó, melyet az érintett szenvedéssel él át a következményes kiüresedésérzés miatt. A változás a környezet számára viszont nem feltétlenül jól látható, ők inkább azt érzékelik, hogy az egyén mennyire megváltozott, nem a régi.

        Élet depresszióval - Javulás lépésenként, motivációk és életmódtényezők

        A depresszió összetett kérdés, nagyon sokféle ok, külső körülmény is eredményezheti azt a lelki állapotot, hangulatot, amit depresszió néven betegségként diagnosztizálunk.

        A depresszió egyik legmostohább tünete

        A mindennapi szóhasználatban a depresszió kifejezést leginkább akkor használjuk, ha valaki lehangolt vagy rosszkedvű. Fontos tudni azonban, hogy a klinikai depresszió nemcsak tartós kedvetlenséget jelent, hanem ennél jóval többet.

        Amikor a betegség okoz lelki problémákat

        A depressziót és a szorongást pszichés megbetegedésként tartják számon, ám bizonyos esetekben szervi idegrendszeri zavarok, betegségek is okozhatják.

        A depresszió kezelése

        Sokan nem így tudják, de az enyhe depressziót is kezelni kell a súlyosabbra fordulás elkerülése céljából. Ugyanakkor általánosan érvényes, hogy minden esetben érdemes pszichiáterhez fordulni. Lássuk, melyek a terápiás lehetőségek.

        Depressziót okozhat a nőknél a túl hosszú munkaidő

        Nagyobb a depresszió kockázata azoknál a nőknél, akik heti 55 óránál többet dolgoznak - mutatták ki brit kutatók, akik szerint férfiak esetében ez nem áll fenn.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.