• Sportolás hidegben - Biztonsági tippek

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        Sportolni télen is egészséges, amennyiben betartja a szabályokat. Cikkünkben összegyűjtöttük, mire kell figyelnie, hogy a sport mínusz fokok mellett is örömteli szórakozás legyen!


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A hidegben könnyen meghűlhetünk, elcsúszhatunk a jégen, a hó megnehezíti a mozgást. Mindez azonban nem kell, hogy eltántorítson a rendszeres edzéstől, csupán néhány alapvető szabály betartására, megfelelő felkészülésre és némi óvatosságra van szükség. Betegen ne sportoljon, de ha olyan betegsége van, amely mellett úgy érzi, tudná folytatni az edzést, előbb mindenképp kérje ki orvosa véleményét!

        Hirdetés

        Mire figyeljen öltözködés terén?

        Télen különösen nagy hangsúlyt kell fektetni a megfelelő ruházatra. Az ideális viselet nem szívja magába, nem tárolja a nedvességet (verejtéket), a keletkezett vízgőzt engedi távozni. Teljesen szélhatlan dzseki helyett vegyen fel inkább légáteresztő anyagút. Öltözzön rétegesen! A ruharétegek közt megreked a meleg.

        A szürkületben, sötétben való futást biztonságosabbá teszi a fényvisszaverő öltözet és a fejlámpa használata.

        A sapka, a sál és a kesztyű elengedhetetlen kiegészítők!

        Ha a talaj jeges, ne kocogjon, ne fusson, és ne biciklizzen! Csúszós talajon se a legjobb futócipő, se a legjobb fékek nem védenek meg a balesetektől. Amíg az időjárás nem teszi lehetővé a szabadban való edzést, válasszon valamilyen beltéri sportot!

        Edzés után a lehető leghamarabb öltözzön át száraz ruhába!

        Hogy védheti meg a légutakat a hideg levegővel szemben?

        A fertőzések és az ingerköhögés megelőzése érdekében, az orrán át lélegezzen! A levegő így megszűrve és felmelegedve éri el a hörgőket. Mínusz 10 oC alatt plusz védelem is szükséges, például a szánk és orrunk elé húzott kendő vagy sál formájában. Természetesen, aki ennél magasabb hőmérsékleten is szükségesnek érzi, tegye meg hamarabb ezt az óvintézkedést! Az egyedi érzékenység nagyon változó.

        Mi a teendő, ha valaki asztmás vagy magas a vérnyomása?

        Gyaloglás, kocogás, biciklizés télen: Mire figyeljen?


        Miért zárkózna el télen a szabadidős sportoktól? A mozgás télen is jót tesz, hozzájárul az erek egészséges működéséhez, fokozza az izmok vérellátását, persze ilyenkor sokkal körültekintőbbnek kell lennie, mint nyáron! Gyaloglás, kocogás, biciklizés télen: Mire figyeljen?>>

        Az asztma télen, különösen sport közben rosszabbodhat. A hideg levegő és a terhelés hatására jelentkeznek az asztma tünetei, a panaszok megjelenéséhez nem szükséges extrém hideg.

        Télen a magas vérnyomásban és a szívkoszorúér-betegségben szenvedők panaszai is súlyosbodnak.

        Ha Ön krónikus betegségben szenved, és télen a szabadban sporttevékenységet folytat, előtte mindenképp konzultáljon orvosával!

        Így kerülheti el a megfázást

        Fagypont alatti hőmérsékleten a szervezetünknek nagyon keményen kell dolgoznia ahhoz, hogy elegendő hőt termeljen. Amennyiben ez nem sikerül, a fagyás, illetve a kihűlés veszélye fenyeget. Elsősorban az ujjak, a lábujjak, a fülek és az orr vannak veszélyben. Az első figyelmeztető tünetek közé tartozik az érintett testrész érzésvesztése, elfehéredése vagy zsibbadása. Ha ezek a tünetek jelentkeznek annak ellenére, hogy sapkát, sálat és kesztyűt visel, feltétlenül és azonnal hagyja abba a sportolást a szabadban, menjen meleg helyre. Ugyanez a teendő akkor is, ha légzés közben jelentkeznek panaszok.

        Bukósisak és gerincvédő - Biztonságban a pályákon

        A síelés és snowboardozás közbeni balesetek legtöbbje abból adódik, hogy ezen sportágak velejárója a nagy sebesség. A sípályákon minden évben számtalan kórházi ellátást igénylő baleset történik. A legtipikusabb síbalesetek combcsonttöréssel, térd- és fejsérülésekkel járnak.

        A snowboardban gyakori sérülés a csukló és az alkar csontjainak törése. A gerincsérülések ritkábbak és túlnyomórészt nőknél fordulnak elő. A gerincvédő a síelőknek és a snowboardozóknak ugyanolyan fontos, mint a bukósisak!

        A csúszós utakon való elesés következménye sokszor kéz- és lábtörés, illetve boka-vagy csuklósérülés. Jeges, csúszós úton soha ne fusson, és ne kerékpározzon!

        Ne feszegesse határait!

        A Nemzetközi Sportszövetség meghatározza, hogy mínusz 20 oC alatti hőmérsékleten nem lehet versenyezni, ilyen hidegben már edzeni sem szabad, de természetesen nem kell megvárnia ezt az extrém hideget, feltétlenül hallgasson a testére! Ha odakint túl hideg van, folytassa az edzést inkább fitness stúdióban! Ne tegye próbára szervezetét és ne akarjon rekordokat dönteni!

        Gondoljon bőrének védelmére is, különösen, ha síelni indul! A hegyekben az UV-sugárzás erősebb és a hó visszaveri a fényt. Használjon magas faktorszámú fényvédő krémet, az ajkát is kenje be vele! Az érzékeny részeket, így az orrát, fülét és arcát védje zsíros vagy kifejezetten téli bőrápoló krémmel! Viseljen síszemüveget, ügyeljen a biztonságra és úgy rögzítse, hogy biztosan ne essen le sport közben!

        Sport gyerekekkel - nem jó ötlet!

        A gyerekekre mindig fordítson különösen nagy figyelmet. Ha például a kisbaba vagy kisgyermek babakocsiban van, nagyon könnyen kihűlhet. Mostanában egyre gyakoribb, hogy amikor a szülők sportolni mennek, magukkal viszik a kicsiket is babakocsiban, sőt akár kenguruban, aminek következtében nagyon sok gyermek súlyos kórházi ellátást igénylő fagyási sérüléseket szenved.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: apotheken-umschau.de)
         

         
        Módosítva: 2013.12.13 12:05, Megjelenés: 2013.12.13 12:05
      • Cikkajánló

        Cukorbetegség

        Cukorbetegség

        Dr. Bene Orsoly

        Milyen hosszú távú következményei lehetnek, ha nem kezelik megfelelően?

        Lézeres szemműtét

        Lézeres szemműtét

        Szponzorált tartalom

        Miért választják egyre többen? Utánajártunk a legfontosabb tudnivalóknak. (x)

        Ingyenes kardiológiai szűrés az amatőr sportolóknak

        Részletes sportkardiológiai szűrővizsgálattal is készülnek a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika munkatársai a februári Semmelweis Egészségnapra.

        Milyen sport ideális a munkámhoz?

        Ma már nem kérdés a sport fontossága, mindenki rögtön tud legalább két-három indokot, amiért jelentős a rendszeres mozgás az életünkben. Legyenek ezek a pozitív tények akár élettani hatások, akár a sportos testalkat.

        Mit sportoljon a gyerek?

        A rendszeres testmozgás az egészséges életmód elengedhetetlen része. A testi és lelki egészségünkre gyakorolt kedvező hatása mellett nevelési szerepe sem elhanyagolható, továbbá programot teremthet az egész család számára.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Gyaloglás, kocogás, biciklizés télen: Mire figyeljen?

        Miért zárkózna el télen a szabadidős sportoktól? A mozgás télen is jót tesz, hozzájárul az erek egészséges működéséhez, fokozza az izmok vérellátását, persze ilyenkor sokkal körültekintőbbnek kell lennie, mint nyáron!

        Téli sportok kéz- és lábtörés nélkül

        A sportolás télen is egészséges, viszont némileg veszélyesebb, mint más évszakokban. Hogyan kerülheti el a sérüléseket?

        Így hangolódhat rá a téli sportokra

        Hideg idő és rövid nappalok. Télen gyakran nehezebb rávenni magunkat a rendszeres mozgásra, sportra. Segítünk, hogy találjon magának motivációt, és hogy ráleljen az Ön számára ideális téli sportra!

        Veszélyes hobbisportok? - Így csökkentheti a kockázatot

        A rendszeres testedzés nem csak közérzetünknek tesz jót, hanem a várható élettartamot is növeli. Mindennek ellenére a hobbisportolókra is számos veszély leselkedik. A sportra is igaz például, hogy ha túlzásba visszük, többet árt, mint amennyit használ. Fogadja meg tanácsainkat, hogy a sport valóban egészségére váljon!

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA