• Pollenallergiásan szabad sportolni?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        Bőrviszketés, könnyező szem, eldugult orr, ez csak néhány a szénanátha kellemetlen tünete közül. Az allergiás asztma akár légszomj kialakulásához is vezethet. A legtöbben az említett panaszok miatt inkább nem mennek ki a szabadba sportolni, pedig általában a pollenallergiásoknak sem kell lemondaniuk a sportról, ha orvosuk engedélyezi a szabadban való sortolást és betartják a szabályokat.

        Hirdetés

        Ismerje meg az allergén pollent!

        Először is nagyon fontos, hogy tisztában legyen azzal, mely növények pollenjére allergiás. Azok ismeretében könnyebb a kezelés. „Mivel a nyírfa áprilisban-májusban virágzik, a nyírfapollenre allergiások csak ebben az időszakban tapasztalnak tüneteket, viszont azoknak, akik a fűfélékre allergiásak, hosszabb időn keresztül kell számolniuk tünetek jelentkezésével.” – mondja Anja Schwalfenberg, a Német Allergia- és Asztma Szövetség biológusa. Ezért nagyon hasznos a pollennaptár!

        Edzésszünet

        Ha az adott pollen nagy koncentrációban van jelen a levegőben, nem ajánlott hosszabb időn át a szabadban tartózkodni. Sport közben szaporábban lélegzünk, így a pollenekkel intenzívebb kapcsolatba kerülünk.

        Néhány allergiás személynek már csekély pollenmennyiség is nagy problémákat okoz, így lehetetlen a szabadban edzeni. Mindenkinek a saját tapasztalataira kell hagyatkoznia. „Pollenallergiásoknak a pollenszezonban olyan sportág űzése ajánlott, amit zárt térben is lehet végezni.” – mondja a szakértő.

        Tippek pollenallergiásoknak

        Ha nem akar lemondani a szabadidős sporttevékenységről, a következő szabályokat tartsa be!

        Az asztmásoknak különösen a kitartó sportok felelnek meg, nem megfelelők viszont azok a sportok, amelyekben megterhelő fázisok vannak, így például a futball vagy a kosárlabda sem ideális választás. A nagy megterheléssel járó intenzív légvétellel a pollenekkel is intenzívebb kapcsolatba kerülhet.

        A kitartó sportoknak, amilyen például a futás vagy a kerékpározás, megvan az az előnyük, hogy a saját igényeink szerint alakíthatjuk a tempót. Ha nehezen lélegzik, vagy erősek az allergiás tünetei, lassítson vagy iktasson be pihenőt! Csapatsportoknál ez nehezen megoldható!

        Ne vegye félvállról az allergiát!

        Ne becsülje alá a pollenallergiát, ha nem törődik egészségével, később káros következmények is előfordulhatnak. „Az allergén virágpor hatására megduzzad a nyálkahártya, ezért a sportoló orra helyett a száján keresztül lélegezik, így még több pollen kerül a szervezetébe.” – magyarázza Schwalfenberg.  „Az allergénnel való tartós kontaktus és az allergiás tünetek nem megfelelő kezelése allergiás asztma kialakulásához vezethet!”

        Védelmi intézkedések

        A tünetek enyhítésére szedjen antiallergén gyógyszert orvosa rendelése szerint! Kérdezze meg kezelőorvosát, hogy folytathat-e sporttevékenységet! Ha magas a levegő pollenkoncentrációja, ne sportoljon a szabadban! Ha nagyon magas a levegő pollenterhelése, előfordulhat, hogy a gyógyszerek sem elegendők. Hosszú távú megoldást az immunterápia (hiposzenzibilizáció) jelenthet, amely enyhíti a panaszokat, és segíti csökkenteni az allergiás asztma kialakulásának esélyét. „ Mihelyst sport közben allergiás reakció lép fel, különösen, ha légszomj is kíséri, azonnal hagyja abba az edzést, hogy a panaszok ne erősödjenek fel!

        A szakértő azt tanácsolja, hogy mielőtt elkezdene sportolni a szabadban, feltétlenül kérje ki kezelőorvosa véleményét! Amennyiben kétségek merülnének fel, további vizsgálatokra lehet szükség, és szakorvos dönti el, hogy sportolhat-e vagy sem.

        Anja Schwalfenberg ad még néhány tippet, hogy védekezhessen a pollenterheléssel szemben sport közben:

        • Figyelje a pollen-előrejelzést és a pollennaptárt!
        • Mosson hajat, mielőtt aludni megy!
        • Ne a hálószobában öltözzön át, gyakran mossa a ruháit!
        • Ne szárítsa a szabadban a ruháit pollenszórás idején!
        • Hepa szűrővel ellátott porszívót használjon!
        • Az ablakokra tegyen fel pollenszűrőt (pl. a hálószobára)
        • Rendszeresen (naponta) használjon orrzuhanyt, így csökkentheti a légutakba kerülő pollenek számát és a tünetek enyhíthetők.
        • Ne dohányozzon, mivel a légutak nyálkahártyái az állandó ingerlés következtében kevésbé állnak ellen az allergén pollennek, és tartósan krónikus obstruktív légúti betegség (COPD) is kialakulhat!  

        A téma cikkei

        5/1 Pollenallergia: Tünetek, okok és kezelés
        5/2 Pollenallergia: szem- és bőrtüneteket is okozhat
        5/3 Köhög, tüsszög? Mikor gondoljunk gyerekeknél pollenallergiára?
        5/4 Hasznos tippek pollenallergiásoknak
        5/5 Pollenallergiásan szabad sportolni?

        Olvasson tovább! Pollenallergiásan szabad sportolni?

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; trainingsworld.com
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Módosítva: 2019.09.06 13:03, Megjelenés: 2015.04.09 09:41
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Depresszió

        Depresszió

        Dr. Zsuga Judit

        A genetikai hajlam és a környezeti hatások együtt vezetnek kialakulásához.

        A zaj hatása

        A zaj hatása

        B. V., újságíró

        Mekkora zaj ártalmas? Hogyan védekezhetünk a zajártalmak ellen?

        Mit sportoljon a gyerek?

        A rendszeres testmozgás az egészséges életmód elengedhetetlen része. A testi és lelki egészségünkre gyakorolt kedvező hatása mellett nevelési szerepe sem elhanyagolható, továbbá programot teremthet az egész család számára.

        A rendszeres edzés jelentősége huszonéves korban

        A huszonévesek leginkább a kinézetük miatt kezdik el az edzést, és az esztétikát tartják szem előtt, bele sem gondolva abba, hogy a fiatalkori edzéssel megalapozhatják izomzatukat, hiszen nem mindegy, hogy még 50 éves korukban is képesek lesznek-e sétálni egyet fájdalmak nélkül, és erőlködés nélkül haza tudják-e vinni a szatyrokat a bevásárlásból.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        COPD és sport

        A COPD-nek és a sportnak az általános vélekedéssel ellentétben kéz-a kézben kell járniuk. Miért? Mert a testedzés segít visszanyerni az irányítást az élete felett, fokozza az önbizalmat, és javítja az általános egészséget is.

        Sport és hőség - Mit igyunk?

        Amikor hőségben sportolunk, kulcsfontosságú a folyadékpótlás. Milyen folyadékot célszerű ilyenkor fogyasztani? Mikor és mennyit igyunk? Érdemes speciális sportitalokat inni?

        Sport: Így érdemes elkezdeni!

        A jó idő sokunkban kelti fel a sportolás iránti vágyat - olyanokban is, akik eddig nem mozogtak rendszeresen vagy már régen abbahagyták azt. A sportolás elkezdése, illetve az újrakezdése a legnehezebb, és ne gondoljuk, hogy a fogadalom megtartása, miszerint holnaptól rendszeresen sportolunk, egyszerű lesz.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.