• Pollenallergiásan szabad sportolni?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        Bőrviszketés, könnyező szem, eldugult orr, ez csak néhány a szénanátha kellemetlen tünete közül. Az allergiás asztma akár légszomj kialakulásához is vezethet. A legtöbben az említett panaszok miatt inkább nem mennek ki a szabadba sportolni, pedig általában a pollenallergiásoknak sem kell lemondaniuk a sportról, ha orvosuk engedélyezi a szabadban való sortolást és betartják a szabályokat.

        Hirdetés

        Ismerje meg az allergén pollent!

        Először is nagyon fontos, hogy tisztában legyen azzal, mely növények pollenjére allergiás. Azok ismeretében könnyebb a kezelés. „Mivel a nyírfa áprilisban-májusban virágzik, a nyírfapollenre allergiások csak ebben az időszakban tapasztalnak tüneteket, viszont azoknak, akik a fűfélékre allergiásak, hosszabb időn keresztül kell számolniuk tünetek jelentkezésével.” – mondja Anja Schwalfenberg, a Német Allergia- és Asztma Szövetség biológusa. Ezért nagyon hasznos a pollennaptár!

        Edzésszünet

        Ha az adott pollen nagy koncentrációban van jelen a levegőben, nem ajánlott hosszabb időn át a szabadban tartózkodni. Sport közben szaporábban lélegzünk, így a pollenekkel intenzívebb kapcsolatba kerülünk.

        Néhány allergiás személynek már csekély pollenmennyiség is nagy problémákat okoz, így lehetetlen a szabadban edzeni. Mindenkinek a saját tapasztalataira kell hagyatkoznia. „Pollenallergiásoknak a pollenszezonban olyan sportág űzése ajánlott, amit zárt térben is lehet végezni.” – mondja a szakértő.

        Tippek pollenallergiásoknak

        Ha nem akar lemondani a szabadidős sporttevékenységről, a következő szabályokat tartsa be!

        Az asztmásoknak különösen a kitartó sportok felelnek meg, nem megfelelők viszont azok a sportok, amelyekben megterhelő fázisok vannak, így például a futball vagy a kosárlabda sem ideális választás. A nagy megterheléssel járó intenzív légvétellel a pollenekkel is intenzívebb kapcsolatba kerülhet.

        A kitartó sportoknak, amilyen például a futás vagy a kerékpározás, megvan az az előnyük, hogy a saját igényeink szerint alakíthatjuk a tempót. Ha nehezen lélegzik, vagy erősek az allergiás tünetei, lassítson vagy iktasson be pihenőt! Csapatsportoknál ez nehezen megoldható!

        Ne vegye félvállról az allergiát!

        Ne becsülje alá a pollenallergiát, ha nem törődik egészségével, később káros következmények is előfordulhatnak. „Az allergén virágpor hatására megduzzad a nyálkahártya, ezért a sportoló orra helyett a száján keresztül lélegezik, így még több pollen kerül a szervezetébe.” – magyarázza Schwalfenberg.  „Az allergénnel való tartós kontaktus és az allergiás tünetek nem megfelelő kezelése allergiás asztma kialakulásához vezethet!”

        Védelmi intézkedések

        A tünetek enyhítésére szedjen antiallergén gyógyszert orvosa rendelése szerint! Kérdezze meg kezelőorvosát, hogy folytathat-e sporttevékenységet! Ha magas a levegő pollenkoncentrációja, ne sportoljon a szabadban! Ha nagyon magas a levegő pollenterhelése, előfordulhat, hogy a gyógyszerek sem elegendők. Hosszú távú megoldást az immunterápia (hiposzenzibilizáció) jelenthet, amely enyhíti a panaszokat, és segíti csökkenteni az allergiás asztma kialakulásának esélyét. „ Mihelyst sport közben allergiás reakció lép fel, különösen, ha légszomj is kíséri, azonnal hagyja abba az edzést, hogy a panaszok ne erősödjenek fel!

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A szakértő azt tanácsolja, hogy mielőtt elkezdene sportolni a szabadban, feltétlenül kérje ki kezelőorvosa véleményét! Amennyiben kétségek merülnének fel, további vizsgálatokra lehet szükség, és szakorvos dönti el, hogy sportolhat-e vagy sem.

        Anja Schwalfenberg ad még néhány tippet, hogy védekezhessen a pollenterheléssel szemben sport közben:

        • Figyelje a pollen-előrejelzést és a pollennaptárt!
        • Mosson hajat, mielőtt aludni megy!
        • Ne a hálószobában öltözzön át, gyakran mossa a ruháit!
        • Ne szárítsa a szabadban a ruháit pollenszórás idején!
        • Hepa szűrővel ellátott porszívót használjon!
        • Az ablakokra tegyen fel pollenszűrőt (pl. a hálószobára)
        • Rendszeresen (naponta) használjon orrzuhanyt, így csökkentheti a légutakba kerülő pollenek számát és a tünetek enyhíthetők.
        • Ne dohányozzon, mivel a légutak nyálkahártyái az állandó ingerlés következtében kevésbé állnak ellen az allergén pollennek, és tartósan krónikus obstruktív légúti betegség (COPD) is kialakulhat!  

        A téma cikkei

        5/1 Pollenallergia: Tünetek, okok és kezelés
        5/2 Pollenallergia: szem- és bőrtüneteket is okozhat
        5/3 Köhög, tüsszög? Mikor gondoljunk gyerekeknél pollenallergiára?
        5/4 Hasznos tippek pollenallergiásoknak
        5/5 Pollenallergiásan szabad sportolni?

        Olvasson tovább! Pollenallergiásan szabad sportolni?

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; trainingsworld.com
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Legutóbb frissült: 2018.09.05 17:25
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Diabétesz gyermekeknél

        Diabétesz gyermekeknél

        Dr. Horváth Balázs

        Gyermekkorban többnyire az 1-es típus alakul ki, de a 2-es is egyre gyakoribb.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Térdfájdalom: Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt?

        A térdízületek egészséges működése elengedhetetlen feltétele a járásnak, a futásnak, a láb nyújtásának, hajlításának, ám sokszor a térdfájás forrását is itt kell keresnünk, hiszen rendkívüli igénybevételnek kitett ízületről van szó, amelyen kopásos elváltozások jöhetnek létre, és számos módon megsérülhet.

        A leggyakoribb kérdések a parlagfű-allergiával kapcsolatban

        A parlagfű virágzása átlagosan július végétől kezdődik meg, ekkortól egészen október közepéig okozhat allergiás tüneteket. Míg ez az időszak sokak számára a nyaralást, iskolakezdést, nyárutót jelenti, addig az országban minden ötödik ember egy probléma megoldására koncentrál: az allergiás tünetek csillapítására.

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        A szénanátha okozta panaszok megjelenésének megelőzése

        A szénanátha, azaz a pollenallergia részben megelőzhető. A következőkben adunk néhány tanácsot, melyek segítségével elkerülheti a kellemetlen tüneteket.

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.