• Veszélyes-e a síelés és a snowboardozás?

        Szerző: WEBBeteg

        Statisztikák szerint nem. Ugyanakkor a felelőtlenség és önmagunk képességeinek túlbecslése tragédiához vezethet.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        4,2 millió német síelőre 41-43 ezer sérülés jutott a 2012/2013-as síszezonban. Tartós orvosi kezelésre kevesebb, mint ezer sportolónak volt szüksége. Az első ilyen típusú statisztikák Németországban a 1979/1980-as szezonban készültek, az akkori adatokhoz képest 58 százalékkal csökkent a balesetek száma, ennek ellenére még mindig sok a sérülés a sípályákon.

        Hirdetés

        Hat kritikus pont, melyek miatt veszélyesek a sísportok

        Erőnlét: a sífutás közbeni sérülés veszélye alacsony, mivel a maximális sebesség is jóval elmarad a lesiklás során elérttől. A sífutásnál az előrehaladáshoz testi erőt kell kifejteni, sokan azonban túlbecsülik általános erőnlétüket.

        - Egy olyan baleset, mint a kancelláré, meglehetősen ritka - mondja Michael Berner, a Német Síszövetség (DSV) biztonsági szakértő. Sífutás nem olyan gyakran fordulnak elő balesetek, mint a lesiklásnál, leginkább zúzódások és ujjficamok szoktak előfordulni, a nagyobb kockázatot a felkészülés hiánya jelenti.

        A szakértő azt tanácsolja, egészévben készüljünk a síszezonra, tartsuk formában magunkat és ne becsüljük túl állóképességünket. A sífutásnál olyan ritkák a sérülések, hogy a statisztikákban alig mutatható ki, ezért sokan bátrabban, túlvállalva vetik bele magukat ebbe a sportba.

        Anyagok: a sporteszközök egyre jobb, erősebb anyagból készülnek, a sisakok és a kötések egyre biztonságosabbak, ennek köszönhetően a fejsérülések száma csaknem 10 százalékkal csökkent a 2011/2012-es szezonhoz képest. A fejlett sisakok ugyanakkor veszélyt is hordoznak magukban: a tapasztalatlanabb síelők is gyorsabban mennek a kelleténél, annak tudatában, hogy a fejvédő megvédi őket a komolyabb sérüléstől.

        Pályák: a szakértő szerint biztonságosabbak, mint valaha, ugyanakkor kis sebesség mellett is komoly sérülést lehet elszenvedni.

        Tömegsport jelleg: a sísportok egyre népszerűbbek, ezáltal egyre többen vannak a lejtőkön, így az ütközések veszélye is megnőtt, főleg a pályák kereszteződésében, a 2012/2013-as szezonban 4,2 millió német síelő sportolt a pályákon az ütközések száma soha nem volt még ilyen magas: 16 százalék.

        Esés: általában akkor történik a baj, amikor a koncentráció alábbhagy. A téli sportok közül a sísportoknál legnagyobb az esélye sérülésnek. Az összes sérülés 37 százaléka térd-, 20 százaléka vállsérülés volt.

        Felelőtlenség: a biztonsági szakértő szerint a legnagyobb veszélyt ez jelenti. A sisak nem menő, a hüttében jó sört adnak és a buli sokáig tartott, nem volt idő aludni. Ittasan, másnaposan, fáradtan senki ne menjen sípályára a saját és mások biztonsága érdekében. Az alkoholfogyasztás hosszabb reakcióidőt eredményez és hatására a helyzeteket is rosszabbul mérjük fel.

        A főbb sérülések a német sípályákon a 2013/2013-as szezonban (%)

        Sérülés helye

        Mindkét nem

        Férfiak

        Nők

        Fej

        7,2

        7,7

        6,5

        Nyak

        2,6

        2,9

        2,4

        Felkar

        2,9

        3,1

        2,7

        Csukló és kézfej

        3,0

        3,5

        2,0

        Felső lábszár és comb

        7,4

        6,4

        8,8

        Térd

        37,2

        29,8

        49,6

        Boka és lábfej

        3,7

        3,5

        4,1

        Alsó lábszár

        4,9

        6,9

        2,1

        Törzs

        8,7

        10,4

        5,0

        Ujjak

        1,2

        0,8

        1,8

        Könyök és alkar

        1,1

        1,6

        0,6

        Váll

        20,1

        23,4

        14,4

        (WEBBeteg/focus.de)
         
        Módosítva: 2014.12.29 18:31, Megjelenés: 2014.12.29 18:31
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Sport

        Sport

        Sándor Judit, erőnléti edző

        Miért kell nyújtani? Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk? Cikkünkből megtudhatja.

        Rett-szindróma

        Rett-szindróma

        Dr. Debreczeni Anikó

        Fejlődési rendellenesség, amely a központi idegrendszert érinti elsődlegesen.

        Edzésterv síeléshez

        Már a téli időszak elején megtervezzük a vakációt, aprólékosan tudunk minden részletet a szállásról, a felszerelésről, az utazásról, sőt még a társaságról is. Egyvalamiről azonban rendszeresen elfelejtkezünk és ez a testünk felkészítése a szokatlan igénybevételre. Néhány hasznos tipp, hogyan is lehet felkészülni a síelésre.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Gyaloglás, kocogás, biciklizés télen: Mire figyeljen?

        Miért zárkózna el télen a szabadidős sportoktól? A mozgás télen is jót tesz, hozzájárul az erek egészséges működéséhez, fokozza az izmok vérellátását, persze ilyenkor sokkal körültekintőbbnek kell lennie, mint nyáron!

        Hogyan készüljünk a síelésre?

        Az egyik legnépszerűbb téli sport napjainkban a síelés. Aki csak teheti, az első hó leesését követően a havas lejtőket célozza meg léccel a lábán. Bár rengeteg sérülésről lehet hallani e sport kapcsán, mégis csodálatos és egészséges időtöltés, hiszen tiszta levegőn, gyönyörű tájakon mozoghatunk.

        Téli sportok kéz- és lábtörés nélkül

        A sportolás télen is egészséges, viszont némileg veszélyesebb, mint más évszakokban. Hogyan kerülheti el a sérüléseket?

        Milyen veszélyeket rejtenek a téli sportok? Tanácsok síelőknek

        Szakértők azt tanácsolják a síelőknek és snowboardozóknak, hogy mindig viseljenek védősisakot, és fokozottan figyeljenek a maguk és mások biztonságára.

        Most készül síelni? Mindent tud a balesetmegelőzésről?

        Nagyon sokan nem szakképzett oktatótól tanulnak síelni, ezért hibás technikával, ön- és közveszélyesen síelnek, nincsenek tisztában az alapvető közlekedési szabályokkal, nem veszik komolyan a sípálya jelzéseit, nem tudják, hogyan kell esni, és mit kell tenni baleset esetén.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.