• Hogyan befolyásolja a testmozgás az immunitást?

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K., fordító, Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        A testmozgás az immunitás szempontjából vegyes üzenetet hordoz. A rendszeres, mérsékelt intenzitású fizikai aktivitásról kimutatták, hogy véd egyes betegségek ellen, különösen a felső légutakat érintő (pl. megfázás) megbetegedésektől, ugyanakkor a túl sok testmozgás ellenkező hatást válthat ki, és csökkenti az immunitást.

        Sport és egészség a WEBBetegen

        A legfontosabb, hogy tudja, az Ön számára az adott helyzetében

        • mennyi testmozgás elég,
        • hogy mikor megfelelő a mozgás és mikor nem,
        • hogy milyen típusú mozgásforma a legalkalmasabb.

        Testmozgás és immunitás a számok tükrében

        2-3 – Ennyi felső légúti fertőzésben szenved átlagosan egy felnőtt évente

        2 – A hetek száma, amennyit várni kell a súlyos „nyak alatti tünetek” (köhögés, hányás, hasmenés) után, hogy újból intenzíven mozoghassunk

        25-50 – Százalékos a betegnapok csökkenése, ha valaki a hét nagyobb részén legalább 45 percnyi mérsékelten intenzív testmozgást végez

        Hirdetés

        Hogyan növeli a testmozgás az immunitást?

        A legtöbb kutatás, mely a testmozgás és az immunrendszer közötti összefüggést vizsgálta, a megfázással kapcsolatos. A kutatások jelentős része alátámasztja, hogy a rendszeres, mérsékelt testmozgás erősíti az immunrendszert. Számos tanulmány számolt be arról, hogy a sportolóknál, illetve hobbisportolóknál ritkábban fordult elő megfázás, amikor futó programon vettek részt.

        A testmozgás fokozza a makrofágok termelését. A makrofágok azok a sejtek, melyek megtámadják a felső légúti megbetegedéseket kiváltó kórokozókat. A legújabb kutatások azt mutatják, hogy valós fiziológiai változások mennek végbe az immunrendszerben, mikor valaki testmozgást végez. Ilyenkor az immunitást segítő sejtek gyorsabban keringenek a véráramban, és képesek a vírusokat és baktériumokat is elpusztítani. A testedzés után pár órán belül a szervezet visszaáll a megszokott, számára normális ritmusra, ám kutatások szerint rendszeres testmozgással ez az immunserkentő időszak kitolható.

        Egyesek szerint a testmozgás okozta ideiglenes hőmérséklet emelkedés gátolhatja a baktériumok szaporodását. Ez a folyamat teszi lehetővé, hogy a szervezet sokkal hatékonyabban küzdje le a fertőzéseket. Emellett a testedzés lassítja a stresszhez köthető hormonok kibocsátását, ami azért is fontos, mert a stressz növeli a megbetegedések valószínűségét.

        Dr. David Nieman, az Appalachian Állami Egyetem immunológusa az egyik legismertebb szakember az USA-ban, aki a testmozgás és immunrendszer összefüggésével foglalkozik. Egyik tanulmánya szerint azoknál, akik a maximális oxigén felvételüknek (VO2max – a fittségi állapot mérésére használt érték) 70-75%-án naponta 40 percet sétálnak, feleannyi felső légúti megbetegedés fordul elő, mint másoknál.

        Ugyanakkor a túlzásba vitt edzés negatívan befolyásolja az immunrendszert. Egy tanulmány szerint a 90 percet meghaladó, nagy intenzitású edzések (pl. maratoni futás, hosszú távú versenyek) akár még 72 órával az edzés után is hajlamosabbá tesznek a fertőzésekre. Az ilyen típusú edzés során a szerezet két hormont, kortizolt és adrenalint termel, melyek emelik a vérnyomást, koleszterinszintet és átmenetileg gyengítik az immunrendszert.

        A nehéz, hosszú távú testedzés növelheti a fehérvérsejtek és a stresszel kapcsolatos hormonok  mennyiségét. A maratonisták és triatlonisták éppen ezért különösen érzékenyek és fokozottan fogékonyak a fertőzésekre.

        Edzés betegség alatt

        Általában biztonságos az alacsony intenzitású testedzés a „nyak feletti” tünetek (orrfolyás, tüsszögés) esetén. Ha az említett tünetek csökkenek a testedzés megkezdését követő percekben, a mozgás intenzitása fokozható.

        A mozgás azonban nem javasolt akkor, ha „nyak alatti” tüneteket (láz, izomfájdalom, hányás, hasmenés) tapasztal. Ilyenkor meg kell várni a gyógyulást, mielőtt újra mozogni kezdene.

        Az intenzív edzés megkezdésével a tünetek elmúlása után várjon még 2 hetet. A betegség utáni testedzés megkezdésekor minden beteg nap után két nap, a szokásosnál jóval alacsonyabb intenzitású mozgással számoljon, mielőtt a normális edzésrutinhoz visszatérne.

        Dr. Nieman ajánlása

        • Eddzen, de ne erőltesse meg magát, ha meg van fázva!
        • Ne eddzen, ha a náthája vagy más betegsége a test más részeit vagy szerveit is érintik!
        • Influenza elleni védőoltás előtt végezzen mérsékelt testmozgást! Ez javítja a szervezet válaszreakcióját a vakcinára, és növeli az influenzára való immunitás esélyét.

        Az immunrendszert befolyásoló egyéb tényezők

        A fertőzés kockázata fokozott, ha az immunrendszert érintő egyéb tényezők jelenlétével is számolni kell. Ilyenek például az utazás, alváshiány, komoly stressz, alultápláltság, súlyveszteség. A fertőzésveszéllyel való megküzdés érdekében tartsa szem előtt az alábbiakat:

        • Csökkentse a stresszt!
        • Figyeljen a megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitelre!
        • Kerülje a túledzést, kimerülést!
        • Figyeljen a megfelelő mennyiségű, rendszeres alvásra!
        • Kerülje a gyors fogyást!
        • Ne piszkálja az orrát és a szemét!
        • Kerülje a tömeget, illetve a beteg emberekkel való érintkezést!
        • Oltassa be magát influenza ellen!

        Nagy állóképességet kívánó sportok és immunitás

        A nagy állóképességet kívánó sportok estén az immunrendszer védelme érdekében az egyik legfontosabb feladat, hogy elegendő időt biztosítson a szervezetének a regenerálódásra. A túledzettség tünetei esetén (megnövekedett nyugalmi pulzusszám, ingerlékenység, fáradtság) csökkenteni kell az edzés intenzitását és gyakoriságát, hogy egyensúlyt teremtsen a testedzés és az immunrendszer között.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Összefoglalás

        A mérsékelt intenzitású, napi rendszerességű, legalább 40 perces testmozgás rengeteg betegségtől véd meg. Ezzel ellentétben a 90 percnél tovább tartó, nagy intenzitású edzés akár még 3 nappal a mozgás után is növeli a fertőzések kockázatát!

        Az immunrendszer számára a legegészségesebb egy megfelelő étrenddel és egyéb egészséges magatartásformákkal összekötött rendszeres, mérsékelt mozgásprogram.

        Olvasson tovább! Sportolhatok, ha megfáztam vagy náthás vagyok?

        Forrás: WEBBeteg
        Cs. K., fordító
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó

         
        Módosítva: 2018.07.20 17:25, Megjelenés: 2017.07.15 16:07
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Bárányhimlő

        Bárányhimlő

        MTI

        2019 szeptemberétől kötelező lesz a bárányhimlő elleni védőoltás.

        Ha sérülés, Leukoplast!

        Ha sérülés, Leukoplast!

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A hazánkban régóta ismert és elismert termékcsalád a sebek, sérülések szakértője. (x)

        Csontritkulásos betegek gyógytornája

        A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

        A tavaszi fáradtság okai és megelőzése

        A tavasz közeledtével éreznünk kellene, amint az ébredő természet feltölt energiával, mégis ezekben a kora tavaszi napokban sokan bágyadtak, aluszékonyak, az emberek fejfájásról, szédülésről, ingerlékenységről panaszkodnak.

        Sétával az elbutulás ellen

        A Neurology című orvosi hetilapban megjelent tanulmány azt bizonyítja, hogy a különféle fizikai gyakorlatok segítenek elodázni néhány időskori, testben és mentális képességekben bekövetkező leépülési folyamat kialakulását.

        Mire figyeljünk, ha inzulinkezelés alatt állunk?

        A cukorbetegség időben történő felismerése és megfelelő terápiája alapvető szerepet játszik a szövődmények megelőzésében. Az inzulinkezelés beállítása időigényes folyamat, mely fegyelmet és korrekt együttműködést igényel a beteg részéről.

        Testmozgás és psziché - Összefüggések egy pszichiáter szemüvegén keresztül

        Testi és lelki egészségre törekedve kikerülhetetlen kérdés a mozgás és az aktív életmód szerepe. Helyes vagy sem, de a világ halad, és az internet egyre nagyobb szerepet kap életünkben, ahonnan záporoznak ránk a testképre vonatkozó elvárások és trendek. Egyre fontosabb ezért mindannyiunknak tudatosan figyelni arra, hogy életünkben megfelelő helye maradjon a testmozgásnak és sportnak.

        A kedvenc sportom: Ön mit választ? - 1. rész

        Ha szeretne elkezdeni sportolni, de még nem tudja, melyik sportág lenne az ideális az Ön számára, akkor segítünk: megtudhatja, mik az egyes sportok előnyei, nehézségei és milyen költségekkel kell számolnia. Először a vizes sportokat vegyük sorra!

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA