• Derékfájás - Alternatív terápiák

        Szerző: Medipress

        A derékfájdalom az ember mindennapjait alattomosan és rendkívüli módon képes megkeseríteni, egy ponton túl a kezelés nélkül súlyosbodó panaszok, ugyanis akár a legegyszerűbb mozdulatok végrehajtását is lehetetlenné teszik.

        A mozgásszervi panaszok, az ízületi bántalmak esetében a modern orvostudomány jóval megengedőbb bizonyos alternatív gyógymódok alkalmazásával szemben, mint más esetekben. Ez persze nem véletlen, hiszen a tüneti kezelésre használható megoldások jól ellenőrizhetőek és a megfelelő esetekben jól használhatóak is. Több, komoly derékfájdalommal járó betegség esetében, a panaszok enyhítésére az orvosok ma már a legnagyobb természetességgel ajánlanak, pl. akupunktúrás terápiát is.

        Hirdetés

        Persze nem egyedül az alternatív terápiák hatásfokának köszönhető az orvosi rugalmasság, hanem annak is, hogy a hát- és derékfájdalmak némely esetekben elképesztően nehezen gyógyíthatók. Ráadásul igaz hogy a sebészeti beavatkozás, vagyis a műtét gyors segítséget jelenthet, az amerikai statisztikák szerint, az esetek 85 százalékában nem is alkalmazandó ez a megoldás, mivel a pácienseknek nincsen szüksége rá.

        Így aztán nem meglepő, hogy a modern rendelőkben is elegendő hely jut az alternatív terápiás megoldásoknak – ha ugyanis nincsen diagnosztizálható szervi elváltozás vagy rendellenesség, akkor nem okozhatnak panaszt ezek a kezelések sem, sőt, esetenként a nehezen kezelhető izompanaszokra is jól hatnak a tapasztalatok szerint. 

        Masszázs, manuálterápia

        masszázs leginkább megelőzésre használható, illetve a beállt derék, hát panaszait képes oldani. A masszázs pozitív hatásai mögött, már jobban ismert mechanizmusok állnak: a kilazított izmokban megszűnnek a csomók, és a kezelés a tejsav és egyéb melléktermékek felgyülemlését is sikeresen gátolja az izomrostokban. Vagyis, a melléktermékek gyors eltávolítása zajlik olyankor, amikor a beállt, görcsös izmokat masszírozzák. 

        Miért fájhat a derék?

        A gerinc az evolúció során négy lábon járáshoz fejlődött ki. A két lábon való járás kialakulásához a gerinc szerkezetében változásoknak kellett bekövetkezni, hogy a gerincoszlopra, főleg annak ágyéki-keresztcsonti szakszára nehezedő súlyt elbírja. A terhelésből adódóan elsősorban az ágyéki-keresztcsonti gerinc betegségei a leggyakoribbak, ez a szakasz a legsérülékenyebb, melyekhez korunk mozgásszegény életmódja, a helytelen testtartásban végzett, döntően ülő munka nagyban hozzájárul. A lumbágó

        Mozgásterápia

        Pilates és jóga

        Ugyan ezek nem kifejezett terápiás megoldások, de kiváló mozgásszervi hatásokkal rendelkező alternatív mozgásformák. A német eredetű pilates és az ősi hindu jóga, bizonyítottan remek módszer a hátfájdalom megelőzésére. Az ok egyszerű, hiszen ezek a megoldások a testet szimmetrikusabbá teszik, az izmokat erősítik, javítják a mozgáskoordinációt és a légzéstechnikát, illetve rugalmasabbá teszik a testet – mindezek miatt az emberi test fizikailag ellenállóbbá és teherbíróbbá válik. 

        pilates az alhasi izmokat erősíti, éppen azt a területet, amelyet az emberek nap, mint nap a legtöbbet használnak és gyakran túl is terhelnek, ezért ez az edzés kifejezetten előnyös ennek a fokozottan igénybevett területnek az erősítésére.

        A jóga is rendkívül hasznos, igazi rugalmasságot biztosító mozgásforma, de kopott vagy sérült porckorongokkal és gerincbántalmakkal túlságosan igénybe veheti a szervezetet, sőt, a legtöbb gerincpanasz esetén akár kontraproduktív is lehet, vagyis, tetézi a bajt, ahelyett, hogy csökkentené. 

        Bővebben

        Aerobik

        Az aerobik gyakorlatok az izmokat sokkal hatékonyabbá teszik egy idő után, de ezt is inkább azoknak ajánlják a szakembere, akiknek még nincsenek hát vagy gerincpanaszaik, mint olyanoknak, akik már bizonyos elváltozásokkal küzdenek.

        A legjobb módszer, ami mindenkinek ajánlható nem is a különböző speciális sportok elsajátítása, hanem a rendszeres gyaloglás, sétálás, és különösen az úszás. Ez a tevékenység ugyanis, a lehető leghatékonyabban és legkíméletesebben erősíti a hát és a derék izmait. 

        Erősítő gyakorlatok

        Az olyan erősítő gyakorlatok, mint a felülés és hasprés arra szolgálnak, hogy az izmok összehúzóképességét növeljék, de éppen emiatt bizonyos elváltozásokkal az ilyen gyakorlatok károssá is válhatnak, és esetenként akár fokozhatják is a gerincpanaszok mértékét. Érdemes gyógytornász segítségét kérni a derékfájás kezeléséhez.

        Tanácsok

        Segédeszközök

        Étrend-kiegészítők

        Glükozamin - A glükozamint egy ideig a hátfájdalmak csodaszerének hitték, aztán egy nagy mintán végzett norvég vizsgálat alaposan megkérdőjelezte, van-e olyan mértékű hatása a szernek, amiért érdemes használni. A kutatók ma sem látnak tisztán az ügyben, mivel pozitív hatást nem sikerült kimutatni, ugyanakkor nem tartják mégsem lehetetlennek, hogy a glükozamin hosszútávon valamilyen pozitív hatást gyakorolna a gerinc- és hátpanaszokkal küszködők állapotára.  

        B12 vitamin - A szakértők szerint, a B12 vitamin a betegek állapotán a fájdalmak enyhítésében egyáltalán nem segít. Pozitív hatását inkább abban kell keresni, hogy fogyasztása képes energetizálni a pácienseket, de ennél többre nem kell számítani. 

        D-vitamin - A csontok, és így a hát egészségének fenntartásában, régóta kiemelt szerep jut a D-vitaminnak. Sok szakember nem csodálkozik azon, hogy olyan magas a derék- és hátpanaszokkal diagnosztizáltak száma, mivel a felmérések szerint a világon több mint egymilliárd ember él D-vitamin hiánnyal.

        A téma további cikkei

        (WEBBeteg.hu összeállítás, Medipress)

        Módosítva: 2010.08.02 20:07, Megjelenés: 2010.08.02 20:07
      • Cikkajánló

        Mi az allergiás rhinitis?

        Mi az allergiás rhinitis?

        F. Zs., fordító

        Mik a jelei és tünetei? Hogyan diagnosztizálják? Hogyan kezelik?

        Veszélyes medencék

        Veszélyes medencék

        Cs. K., fordító

        Ötnaponta hal meg egy gyerek a hordozható medencékben a nyári időszak alatt.

        Tanácsok a derékfájás megelőzéséhez

        A derékfájdalom jó eséllyel megelőzhető a fizikai állapot karbantartásával, erős gerinc körüli izomzat kialakításával, megfelelő testtartással, illetve mozgás- és emelési technikákkal. Az alábbi módszerekkel tarthatja hátát egészségesen és erősen.

        A derékfájás lehetséges okai

        Az egyszerű derékfájás legtöbbször otthoni kezeléssel is javul, bizonyos esetekben azonban nem szabad halogatni az orvoshoz fordulást, mivel komolyabb betegségek tünete is lehet.

        Kijárási korlátozás - Otthoni torna a derékfájás és hátfájás ellen

        A koronavírus miatt már nemcsak a napi nyolc óra munkát töltjük számítógép előtt, hanem a teljes napunkat, hiszen szinte mindent online intézünk: a bevásárlást, a barátokkal történő kapcsolattartást, de még a gyermekünk házi feladatát is a laptopon készítjük el. Az állandó ülés miatt még olyan embereknél is előfordulhat derék-, illetve hátfájdalom, akik korábban nem ismerték ezt az érzést. Milyen gyakorlatok segíthetnek a fájdalom enyhítésében?

        Izombiopszia - Mikor és hogyan történik?

        A biopszia egy olyan orvosi eljárás, amelynek során vizsgálat céljából a testből sejteket vagy szöveteket távolítanak el a betegség meghatározása, diagnózis felállítása érdekében. Mikor van szükség izombiopsziára, és hogyan történik?

        Röviden a derékfájásról

        A derékfájás nagyon sok embernek okoz problémát, a magyar lakosság több mint fele legalább évente egy alkalommal megtapasztalja a kellemetlen érzést.

        Mi a teendő derékfájás esetén?

        A téma több szempontból is nagy jelentőségű. Kiemelten fontos azért, mert a derékfájás a felnőtt emberek 80 százalékában életük során legalább egy alkalommal panaszt okoz, így a háziorvosok is gyakran találkoznak vele.

        A derékfájás: hogyan kezelhető?

        A derékfájósok számához képest csak kevés embernek van műtétre szüksége, a legtöbb esetben néhány hetes otthoni kezeléssel, fokozott elővigyázatossággal, esetleg gyógyszeres kezeléssel javulhat.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.