• Tippek a derékfájás megelőzéséhez

        Szerző: WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, klinikai farmakológus

        A derékfájdalom jó eséllyel megelőzhető a fizikai állapot karbantartásával, erős gerinc körüli izomzat kialakításával, megfelelő testtartással, illetve mozgás- és emelési technikákkal. Az alábbi módszerekkel tarthatja hátát egészségesen és erősen.

        A téma cikkei - Derékfájás

        3/1  A derékfájás: hogyan kezelhető? – Áttekintés
        3/2 A derékfájás gyakori és kevésbé gyakori okai
        3/3 Tippek a derékfájás megelőzéséhez

        A porckorongok eltéréseitől gyakoribb eset, hogy a környező izmok, szalagok megfeszülése, bekeményedése okozza a panaszokat. Ennek hátterében semmilyen képalkotó vizsgálattal kimutatható eltérés nem áll. Kiválthatja egyszerűen egy rossz mozdulat, nehéz súly emelése, de mozgás nélkül is jelentkezhet, ha pl. egy irodában órákon keresztül egy bizonyos kényelmetlen pozícióban görnyedünk. Ezekben az esetekben elsősorban a testtartás javításától és a rendszeres mozgástól, az izmok erősítésétől várhatunk eredményt.

        Torna. A rendszeres aerob (fokozott légzésre kényszerítő) tevékenységek, amelyek nem terhelik túl a derekat, erősítik a gerinc körüli izomzatot és növelik a hát terhelhetőségét. Az úszás és a speciálisan erre kifejlesztett talajtorna a legmegfelelőbbek erre. Kérje ki orvosa véleményét ezzel kapcsolatban.

        Tartsa meg egészséges testsúlyát! A többletsúly megterheli a gerincét. Ha Ön túlsúlyos és gerincproblémái vannak, eggyel több oka van testsúlya csökkentésére.

        Álljon helyesen! Lehetőleg álljon függőleges testtartással, és ne görnyedjen meg. Ha muszáj hosszú ideig állnia, segíthet, ha az egyik, illetve a másik lábát felváltva ráhelyezi valamire, például egy nagyobb kőre lép.

        Üljön helyesen! Válasszon olyan széket, amely megfelelően megtámasztja derekát. Ülés közben tartsa térdeit és csípőjét egy szintben.

        Emeljen helyesen! Bízza a munka nehezét a lábaira, függőleges törzzsel mozogjon fel és le, csak a térdeit hajlítsa be. A tárgyakat a testéhez közel emelje fel (ne nyújtott karral). Ha emel, egyidejűleg ne forduljon. Ha elmúlt 40 éves, elővigyázatosságból olyan, nehéz tárgyak emeléséhez is kérjen segítséget, amelyek korábban nem okoztak problémát.

        Feküdjön helyesen! A legjobb a közepesen kemény, vízszintes matrac vagy heverő. Ne használjon annyi párnát, amennyi a nyakát túlságosan megtöri.

        Hirdetés

        Alternatív gyógymódok

        Az orvosi kezelés és a különböző öngyógyító tevékenységek mellett vannak, akik alternatív kezelési módhoz folyamodtak

        Csontkovács (kiropraktikus). A derékfájdalom az egyik leggyakoribb oka a csontkovács felkeresésének. Ha Ön gondolkozik a csontkovács bevonásán, beszéljen orvosával, hogy a legmegfelelőbb szakemberhez fordulhasson.

        Bővebben Mozgásszervi problémák kezelése lágyrész-manuálterápiával, triggerpontoldással

        Akupunktúra. Az akupunktúra során sterilizált vékony tűket szúrnak a bőr bizonyos pontjaiba. Bizonyos fajta derékfájdalomban szenvedők beszámoltak arról, hogy az akupunktúra enyhítette tüneteiket. Egyes vizsgálatok szerint, az akupunktúra hatékony lehet a krónikus fájdalom bizonyos formáinak kezelésében is. Az akupunktúra vélhetőleg a szervezet saját természetes fájdalomcsillapító molekuláinak (endorfinok, enkefalinok) felszabadításával hat. Az akupunktúra a fájdalomra adott válaszon túl módosíthatja a vérnyomást és a testhőmérsékletet is.

        Megelőzni kellene

        • Súlyfelesleg esetén testsúlycsökkentés.
           
        • Rendszeres gerinctorna (gyógytornász által javasolt gyakorlatokkal) végzése. A legfontosabbak a nyújtó gyakorlatok, gerinc melletti izomzatot, hasizmokat erősítő gyakorlatok.
           
        • Rendszeres sportolás. A választható sportok: úszáskerékpározás, séta.
           
        • Időnkénti fizikoterápia.
           
        • Kényszertartásban végzett munka során, óránként 5 percre álljunk fel, mozgassuk meg gerincünket.
           
        • Nehéz fizikai munka esetén, a gerinc tartását fokozó gerincfűző viselése javasolt.
           
        • Változtassunk alvási szokásainkon, lehetőség szerint cseréljük ki ágyunkat, a gerinc alvás közbeni tartását biztosítóra.

        Gerinciskola - gyógyító gyakorlatok

        A másik út az úgynevezett gerinciskola, ahol szakképzett gyógytornász megtanítja az izmok lazítását, nyújtását, erősítését szolgáló gyakorlatokat, a mindennapi életet segítő tanácsokkal látja el az érintetteket. Ilyen mozgásformák:

        • a medence- és a csípő izomzatának erősítése és nyújtása
        • a hátizomzatot, hasizmokat erősítő gyakorlatok precíz elsajátítása
        • a vízben végzett tornagyakorlatok
        • az úszás
        • a légzőtorna
        • figyeljünk rá, hogy aszimmetrikus sporttevékenységnél - pl. tenisz - a két oldalt egyformán terheljük. 

        Tanácsok álló- és ülőmunkát végzőknek

        Az ülőmunkát végzők nagytöbbsége rossz széken, és rossz testtartással ül. Az ülés sokkal jobban megterheli az ágyéki gerincet, mint az állás. Annak érdekében, hogy megelőzzük a fent említett fájdalmakat, mindenképpen be kell iktatni mindennapjainkba a rendszeres testmozgást, mellyel izmainkat is erősítjük. Tanácsaink:

        • olyan széket válasszanak, amelyikben egyenes háttal és kényelmesen lehet ülni,
        • mindkét talp érje a talajt, soha ne tegye egymásra keresztbe a lábát,
        • ülés közben megfelelően támaszkodjon az ágyék, és a gerinc,
        • az ülési pozíciót gyakran kell változtatni, ehhez kényelmes, széles széket kell választani,
        • időnként fel kell állni, sétálni és átmozgatni a váll-, derék- és csípőízületeket és az izmokat.

        Az álló munkát végzőknek ügyelni kell arra, hogy a két lábon egyenletesen helyezzék el a testsúlyukat. Ne álljanak sokáig egy pozícióban, gyakran mozduljanak el! Nagyon fontos a kényelmes cipő viselete, mely semmiképpen ne legyen magas sarkú! Másfél, két óránként feltétlen tartani kell egy kis szünetet arra, hogy átmozgassa az ízületeit, izmait.

        A legpraktikusabb gyakorlati tanácsok hát- és derékfájás ellen

        Forrás: WEBBeteg összeállítás
        B. M., szakfordító;
         NetDoktor.de
        Orvos szerzőink: Dr. Zsuga Judit, neurológus, Dr. Németh Ágnes

        Módosítva: 2018.02.09 17:25, Megjelenés: 2018.02.09 17:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Férfiegészség

        Férfiegészség

        Tóth András, újságíró

        Meddig lesz egészséges a férfi? 2000 óta javulást tapasztalhatunk.

        Nátha kisbabáknál

        Nátha kisbabáknál

        Szponzorált tartalom

        A nátha a legkisebbek esetében különösen gyakori betegség. Mit tehetünk? (x)

        Irodai munka és mozgásszervi problémák

        Egyre nagyobb a mozgásszervi panaszokkal küzdő betegek száma. A háziorvosi rendelők, a reumatológiai és ortopédiai szakrendelések tele vannak az ülő életmód áldozataival. Manapság az emberek többsége városban él, autóval jár, és sokan ülőmunkát végeznek, amely a mozgásszervek egészsége szempontjából nagyon káros.

        Gyógyítható-e a gerincferdülés?

        A gerincferdülés a gerinc oldalirányú elhajlását jelenti, amelynek alapvetően két típusát különböztetjük meg.

        Népi gyógymódból modern gerincterápia - A Dorn-technika

        A civilizált társadalmakban - elsősorban a mozgásszegény, ülő életmód következtében - tíz emberből nyolc-kilenc szenved valamilyen mozgásszervi fájdalomtól. Szerencsére számos hagyományos gyógyító eljárást ismerünk, amelyek hatásmechanizmusára ugyan a nyugati orvoslás nem vagy csupán az utóbbi időben talált magyarázatot, mégis kiváló eredménnyel működtek és működnek a mai napig.

        A leggyakoribb gerinc- és mozgásszervi problémák gyermekkorban

        A gerinc- és más mozgásszervi betegségek jó része - például a lábboltozat süllyedése (lúdtalp), a gerinc oldalirányú (gerincferdülés), illetve a fiziológiástól eltérő mértékű nyílirányú görbületei (pl. hanyagtartás, Scheuermann-kór) - jellemzően gyermek-, illetve serdülőkorban alakul ki, és időben megkezdett kezelés nélkül igen komoly problémákhoz vezethet.

        A Perthes-kór

        Magyarországon egy százalék a Perthes-kórral veszélyeztetett gyerekek száma, a 3-13 éves korosztályban. Ezzel az aránnyal a második leggyakoribb gyermekkori csípőízületi betegség.

        Visszatérő gerincbántalmak és kezelésük orvosi gyógymasszázzsal

        Hazánkban rengeteg ember szenved valamilyen kórós eredetű gerincbántalomtól, fájdalomtól. Minden második ember érintett, most már nemcsak az idősebbeket, hanem a fiatalabb korosztályt is érinti a probléma. Az érintettek 95 százaléka tehetetlen helyzetét illetően.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
      • Orvos válaszol
      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások