• Tippek a derékfájás megelőzéséhez

        Szerző: WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, klinikai farmakológus

        A derékfájdalom jó eséllyel megelőzhető a fizikai állapot karbantartásával, erős gerinc körüli izomzat kialakításával, megfelelő testtartással, illetve mozgás- és emelési technikákkal. Az alábbi módszerekkel tarthatja hátát egészségesen és erősen.

        A téma cikkei - Derékfájás

        3/1  A derékfájás: hogyan kezelhető? – Áttekintés
        3/2 A derékfájás gyakori és kevésbé gyakori okai
        3/3 Tippek a derékfájás megelőzéséhez

        A porckorongok eltéréseitől gyakoribb eset, hogy a környező izmok, szalagok megfeszülése, bekeményedése okozza a panaszokat. Ennek hátterében semmilyen képalkotó vizsgálattal kimutatható eltérés nem áll. Kiválthatja egyszerűen egy rossz mozdulat, nehéz súly emelése, de mozgás nélkül is jelentkezhet, ha pl. egy irodában órákon keresztül egy bizonyos kényelmetlen pozícióban görnyedünk. Ezekben az esetekben elsősorban a testtartás javításától és a rendszeres mozgástól, az izmok erősítésétől várhatunk eredményt.

        Torna. A rendszeres aerob (fokozott légzésre kényszerítő) tevékenységek, amelyek nem terhelik túl a derekat, erősítik a gerinc körüli izomzatot és növelik a hát terhelhetőségét. Az úszás és a speciálisan erre kifejlesztett talajtorna a legmegfelelőbbek erre. Kérje ki orvosa véleményét ezzel kapcsolatban.

        Tartsa meg egészséges testsúlyát! A többletsúly megterheli a gerincét. Ha Ön túlsúlyos és gerincproblémái vannak, eggyel több oka van testsúlya csökkentésére.

        Álljon helyesen! Lehetőleg álljon függőleges testtartással, és ne görnyedjen meg. Ha muszáj hosszú ideig állnia, segíthet, ha az egyik, illetve a másik lábát felváltva ráhelyezi valamire, például egy nagyobb kőre lép.

        Üljön helyesen! Válasszon olyan széket, amely megfelelően megtámasztja derekát. Ülés közben tartsa térdeit és csípőjét egy szintben.

        Emeljen helyesen! Bízza a munka nehezét a lábaira, függőleges törzzsel mozogjon fel és le, csak a térdeit hajlítsa be. A tárgyakat a testéhez közel emelje fel (ne nyújtott karral). Ha emel, egyidejűleg ne forduljon. Ha elmúlt 40 éves, elővigyázatosságból olyan, nehéz tárgyak emeléséhez is kérjen segítséget, amelyek korábban nem okoztak problémát.

        Feküdjön helyesen! A legjobb a közepesen kemény, vízszintes matrac vagy heverő. Ne használjon annyi párnát, amennyi a nyakát túlságosan megtöri.

        Hirdetés

        Alternatív gyógymódok

        Az orvosi kezelés és a különböző öngyógyító tevékenységek mellett vannak, akik alternatív kezelési módhoz folyamodtak

        Csontkovács (kiropraktikus). A derékfájdalom az egyik leggyakoribb oka a csontkovács felkeresésének. Ha Ön gondolkozik a csontkovács bevonásán, beszéljen orvosával, hogy a legmegfelelőbb szakemberhez fordulhasson.

        Bővebben Mozgásszervi problémák kezelése lágyrész-manuálterápiával, triggerpontoldással

        Akupunktúra. Az akupunktúra során sterilizált vékony tűket szúrnak a bőr bizonyos pontjaiba. Bizonyos fajta derékfájdalomban szenvedők beszámoltak arról, hogy az akupunktúra enyhítette tüneteiket. Egyes vizsgálatok szerint, az akupunktúra hatékony lehet a krónikus fájdalom bizonyos formáinak kezelésében is. Az akupunktúra vélhetőleg a szervezet saját természetes fájdalomcsillapító molekuláinak (endorfinok, enkefalinok) felszabadításával hat. Az akupunktúra a fájdalomra adott válaszon túl módosíthatja a vérnyomást és a testhőmérsékletet is.

        Megelőzni kellene

        • Súlyfelesleg esetén testsúlycsökkentés.
           
        • Rendszeres gerinctorna (gyógytornász által javasolt gyakorlatokkal) végzése. A legfontosabbak a nyújtó gyakorlatok, gerinc melletti izomzatot, hasizmokat erősítő gyakorlatok.
           
        • Rendszeres sportolás. A választható sportok: úszáskerékpározás, séta.
           
        • Időnkénti fizikoterápia.
           
        • Kényszertartásban végzett munka során, óránként 5 percre álljunk fel, mozgassuk meg gerincünket.
           
        • Nehéz fizikai munka esetén, a gerinc tartását fokozó gerincfűző viselése javasolt.
           
        • Változtassunk alvási szokásainkon, lehetőség szerint cseréljük ki ágyunkat, a gerinc alvás közbeni tartását biztosítóra.

        Gerinciskola - gyógyító gyakorlatok

        A másik út az úgynevezett gerinciskola, ahol szakképzett gyógytornász megtanítja az izmok lazítását, nyújtását, erősítését szolgáló gyakorlatokat, a mindennapi életet segítő tanácsokkal látja el az érintetteket. Ilyen mozgásformák:

        • a medence- és a csípő izomzatának erősítése és nyújtása
        • a hátizomzatot, hasizmokat erősítő gyakorlatok precíz elsajátítása
        • a vízben végzett tornagyakorlatok
        • az úszás
        • a légzőtorna
        • figyeljünk rá, hogy aszimmetrikus sporttevékenységnél - pl. tenisz - a két oldalt egyformán terheljük. 

        Tanácsok álló- és ülőmunkát végzőknek

        Az ülőmunkát végzők nagytöbbsége rossz széken, és rossz testtartással ül. Az ülés sokkal jobban megterheli az ágyéki gerincet, mint az állás. Annak érdekében, hogy megelőzzük a fent említett fájdalmakat, mindenképpen be kell iktatni mindennapjainkba a rendszeres testmozgást, mellyel izmainkat is erősítjük. Tanácsaink:

        • olyan széket válasszanak, amelyikben egyenes háttal és kényelmesen lehet ülni,
        • mindkét talp érje a talajt, soha ne tegye egymásra keresztbe a lábát,
        • ülés közben megfelelően támaszkodjon az ágyék, és a gerinc,
        • az ülési pozíciót gyakran kell változtatni, ehhez kényelmes, széles széket kell választani,
        • időnként fel kell állni, sétálni és átmozgatni a váll-, derék- és csípőízületeket és az izmokat.

        Az álló munkát végzőknek ügyelni kell arra, hogy a két lábon egyenletesen helyezzék el a testsúlyukat. Ne álljanak sokáig egy pozícióban, gyakran mozduljanak el! Nagyon fontos a kényelmes cipő viselete, mely semmiképpen ne legyen magas sarkú! Másfél, két óránként feltétlen tartani kell egy kis szünetet arra, hogy átmozgassa az ízületeit, izmait.

        A legpraktikusabb gyakorlati tanácsok hát- és derékfájás ellen

        Forrás: WEBBeteg összeállítás
        B. M., szakfordító;
         NetDoktor.de
        Orvos szerzőink: Dr. Zsuga Judit, neurológus, Dr. Németh Ágnes

        Módosítva: 2018.02.09 17:25, Megjelenés: 2018.02.09 17:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Visszérteszt nőknek

        Visszérteszt nőknek

        WEBBeteg

        Töltse ki Ön is tesztünket a visszér kialakulásának kockázatáról!

        Neuropátiára utaló jelek

        Neuropátiára utaló jelek

        Prof. Dr. Barkai László

        Megfelelő odafigyeléssel viszonylag korán felismerhetőek.

        Mozgásszervi állapotfelmérés és villámtesztek otthon

        Saját testtartásunk vagy mozgástartományunk vizsgálata természetesen nem helyettesíti a szakszerű és komplex állapotfelmérést, de segíthet abban, hogy észrevegyük a mozgásszervi problémákra utaló első jeleket és még időben felkeressünk egy szakembert.

        Hogyan alakulnak ki a mozgásszervi problémák?

        Az ember arra teremtődött, hogy az ébrenlét óráiban szinte folyamatos mozgásban legyen és változatos tevékenységeket végezzen. A mozgásszegény életmód, a mindennapos testmozgás hiánya bizony keményen gyilkolja a gerincet, hisz az izmok lassú sorvadozásához vezet.

        Derékfájás - Pihentessük vagy mozgassuk?

        A téma több szempontból is nagy jelentőségű. Kiemelten fontos azért, mert a derékfájás a felnőtt emberek 80 százalékában életük során legalább egy alkalommal panaszt okoz, így a háziorvosok is gyakran találkoznak vele.

        A derékfájás (lumbágó) - Hogyan előzheti meg és mit tehet ellene?

        A lumbágó, azaz köznapi nevén a derékfájás, a 20-50 éves korosztályban minden harmadik-negyedik embert érintő betegség, ezáltal a leggyakoribb mozgásszervi megbetegedésnek számít.

        A derékfájás lehetséges okai

        Az egyszerű derékfájdalom legtöbbször otthoni kezeléssel is javul, bizonyos esetekben azonban nem szabad halogatni az orvoshoz fordulást, mivel a derékfájás komolyabb betegségek tünete is lehet.

        A derékfájás: hogyan kezelhető?

        A derékfájósok számához képest csak kevés embernek van műtétre szüksége, a legtöbb esetben néhány hetes otthoni kezeléssel, fokozott elővigyázatossággal, esetleg gyógyszeres kezeléssel javulhat.

        Irodai munka és mozgásszervi problémák

        Egyre nagyobb a mozgásszervi panaszokkal küzdő betegek száma. A háziorvosi rendelők, a reumatológiai és ortopédiai szakrendelések tele vannak az ülő életmód áldozataival. Manapság az emberek többsége városban él, autóval jár, és sokan ülőmunkát végeznek, amely a mozgásszervek egészsége szempontjából nagyon káros.

        Derékfájás (lumbágó)

        A derékfájás nagyon sok embernek okoz problémát, a magyar lakosság több mint fele legalább évente egy alkalommal megtapasztalja a kellemetlen érzést.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.