• Cukorbetegség - A sport jótékony hatásai

        Szerző: orvostkeresek.hu

        Nagy tévhit a cukorbetegek körében, hogy szinte egyáltalán nem mernek mozogni, nem ismerik a rendszeres edzés fontosságát a betegség kezelésében. A cukorbetegek számára pedig fontos a mozgás, nem csak a szövődmények elkerülésére, de a vércukorszint normalizálásának érdekében is.

        A diabétesz ugyan súlyos betegség, mégsem jelenti azt, hogy a sportot el kell felejteni.

        Hirdetés

        Sőt, a komoly szövődmények megelőzésének leghatásosabb módszerei a személyre szabott étkezés és a  tervszerűen és felügyelettel végzett mozgás.

        Cukorbetegség - Egyre fiatalabbakat érint

        A 2-es típusú cukorbetegség általában idősebb korban lép fel, de napjainkban a legtöbb úgynevezett civilizációs betegséghez hasonlóan, egyre fiatalabb korosztály körében, sőt gyermekeknél is előfordul.

         Metabolikus szindróma
        A metabolikus szindróma tünetei a csökkent glükóztolerancia (vércukorszint-emelkedésre való hajlam), a magas vérnyomás, az elhízás (főleg a hasra), a magas vérzsírszint és a magas koleszterinszint, amelyek már önmagukban is fokozzák a szívkoszorúér-betegség, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának valószínűségét.
        A metabolikus szindrómáról bővebben>>

        A betegség kialakulását egyes kockázati tényezők nagymértékben elősegítik: mozgásszegény életmód, túlsúly (különösen a hasi területen jelentkező elhízás), helytelen étrend, öröklött hajlam és a terhesség során mért magasabb vércukor érték. – tájékoztat dr. Kocsi Anikó, az Oxygen Medical diabetológus szakorvosa.

        A 2. típusú diabétesz lassú lefolyású betegség, a diagnózist hosszú évekkel megelőzheti a szénhidrát-anyagcsere enyhébb zavara. Így fontos, hogy a diabéteszre ne mint önálló betegségre tekintsünk, hiszen megjelenése, rendszerint több tényező együttes fennállásának következménye.

        A metabolikus „x” szindróma egy olyan tünetegyüttes, mely egyaránt okoz magas vérzsír-, vérnyomás- és vércukor értékeket.

        Éppen ezért a cukorbetegség gyakran jár együtt például magas vérnyomás betegséggel is, így a probléma megelőzéséhez, kezeléséhez is átfogó programra van szükség. Ezen belül két tényezőnek van kiemelt jelenősége: a szűrőprogramoknak és a megfelelő életmód (mozgás, étkezés) kialakításának.

        A cukorbetegek életmódjának két pillére

         Diabéteszes ketoacidózis
        A cukorbeteg figyeljen a diétájára, és a pontos inzulin adagolásra. Hogyan lehet megelőzni a diabéteszes ketoacidózist? Melyek a leghatásosabb kezelési módok?Diabéteszes ketoacidózis >>

        Cukorbetegség esetében a kezelés alapja a megfelelő étrend és a rendszeres, személyre szabott mozgás.

        A sport és a táplálkozás célja kiegyensúlyozni, ideális szinten tartani a vércukorszintet, megfelelő szénhidrát-bevitellel javítani a szervezet működésén, de az edzéssel a vércukorszint kóros csökkenése, a hipoglikémia, és a növekedése is megakadályozható.

        Nagy tévhit a cukorbetegek körében, hogy szinte egyáltalán nem mernek mozogni, nem ismerik a rendszeres edzés fontosságát a betegség kezelésében. A cukorbetegek számára pedig fontos a mozgás, nem csak a szövődmények elkerülésére, de a vércukorszint normalizálásának érdekében is. Megfelelően összeállított programmal a szükséges gyógyszerek mennyisége is csökkenthető.

         Tíz tipp diabétesszel előknek
        A 2-es típusú cukorbetegség komoly betegség, kezelése az egész napra kiterjedő elkötelezettséget igényel, az erőfeszítés azonban megtérül. A 2-es típusú cukorbetegség megfelelő kezelése csökkentheti a súlyos, életet veszélyeztető szövődmények kialakulását. Tíz tipp diabétesszel előknek >>

        A szűrővizsgálatokat követő részletes kivizsgálás alapján lehet összeállítani azt a mozgás- és diétás programot, amelynek segítségével a normálistól eltérő értékeket normalizáljuk.

        Ma modern ellátásban a frissen diagnosztizált betegeket, valamint azokat, akinél a rizikótényezők (elhízás, magas vérnyomás, cukorbetegség a családban) fennállnak, a vizsgálati leletekkel együtt ellátják személyre szabott dietetikussal, szakedzővel közösen összeállított étrendi és mozgásprogrammal, még a gyógyszeres kezelés megkezdése előtt.

        Valóságos csodaszer: a mozgás

        Dr. Apor Péter egyetemi tanár idén megjelent összefoglaló cikkében részletesen foglalkozik az edzés-testmozgás és a szervezet cukorháztartása, a cukorbetegség megelőzése és gyógyítása összefüggéseivel.

        Mivel a szerző több évtizedes szakmai tapasztalattal bír a testedzés, a cukorbetegség, az anyagcserebetegségek témakörében, sportorvosként, oktatóként és kutatóként szerzett tapasztalatai minden bizonnyal megingathatatlanok.

          A rendszeres edzés hatásai a szervezetre:


        • növeli a szervezet antioxidáns aktivitását,
        • csökkenti a vércukorszintet,
        • csökkenti a vér triglicerid (vérzsír) szintjét,
        • az edzés gyógyszernek tekinthető azok számára, akik az étkezést követően nagy oxidatív stressznek vannak kitéve,
        • a rendszeres edzés az inzulin hatékonyságát 40 százalékkal képes javítani,
        • a helyesen végzett edzés csökkenti a gyulladást, ezzel megelőzi az érelmeszesedést,
        • csökkenti a depressziót,
        • javítja a szív működését,
        • a rendszeres testmozgás 74 százalékkal is csökkentheti a cukorbetegség kialakulás kockázatát,
        • a zsírégetés optimuma a maximális pulzus 60 százaléka környékén van,
        • a mindenkinek ajánlott napi testmozgás legalább 30 perc a hét legalább öt napján.

        (orvostkeresek.hu)

        Módosítva: 2012.05.29 17:12, Megjelenés: 2012.05.29 17:12
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Sport

        Sport

        Sándor Judit, erőnléti edző

        Miért kell nyújtani? Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk? Cikkünkből megtudhatja.

        Rett-szindróma

        Rett-szindróma

        Dr. Debreczeni Anikó

        Fejlődési rendellenesség, amely a központi idegrendszert érinti elsődlegesen.

        Alacsony kalóriájú receptek a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek

        Minden 2-es típusú cukorbeteg vágya, hogy ne kelljen gyógyszert szednie, illetve a diabétesz rizikófaktorának számító súlyos betegségektől (stroke, veseelégtelenség, vakság, végtagvesztés) félnie. A legújabb kutatások szerint egy napi 800 kalóriás étrend betartásával és az ahhoz kapcsolódó fogyás segítségével 8-12 hét alatt a betegség visszafordítható állapotba hozható. Minél többet fogy, annál valószínűbb, hogy véget vethet az állapotának!

        Hányás, hasmenés cukorbetegeknél - Miért különösen veszélyes?

        Hogyan befolyásolja a hányás és hasmenés a vércukorszintet és a cukorbetegségre szedett gyógyszerek, inzulin hatását? Mit tehet a beteg annak érdekében, hogy elkerülje ezeket a következményeket? Mikor kell orvoshoz fordulnia?

        A cukorbetegség és a nemi betegségek kapcsolata

        A cukorbetegség a fertőzések kialakulására hajlamosíthat. A fertőző ágensek könnyen megtelepedhetnek a cukorbeteg gazdaszervezetben, a vírusos, bakteriális, gombás és protozoon okozta nemi úton terjedő fertőzések egyaránt nagyobb rizikóval alakulhatnak ki cukorbetegeknél.

        A cukorbetegség megelőzése - Kiknek kell fokozottan odafigyelniük?

        Fontos kérdés: kiknek és mikor lenne szükséges lépni a cukorbetegség, konkrétabban a 2-es típusú diabétesz megelőzése irányában?

        Csontritkulás és cukorbetegség

        A csontritkulás (oszteoporózis) a csontszövet szerkezetének károsodásával, a csonttömeg vesztésével járó anyagcserezavar. A betegségnek számos rizikófaktora van, többek között idült szervi károsodások, hormonális, endokrin eltérések, közöttük a cukorbetegség is.

        Cukorbetegség - Hogyan lehet vele együtt élni?

        A cukorbetegség gyógyíthatatlan kór, amely kezelés hiányában súlyos következményekhez vezethet. Kezelni lehet, s annak ellenére, hogy mindennapos, szigorú odafigyelést igényel, együtt élni sem lehetetlen vele. Tamási Balázs 20 éve cukorbeteg, három éve pedig inzulinpumpával él, mégis azt mondja, nem kell kétségbeesni, ha az orvos cukorbetegséget diagnosztizál.

        Mire figyeljen a cukorbeteg sportolás közben? Mik a veszélyei?

        A sportra biztatjuk a cukorbetegeket, hiszen a testmozgás jó hatású a cukoranyagcsere egyensúlyának beállításában és fenntartásában, a normál testsúly elérésében és megtartásában, és nem utolsósorban a lelki egyensúly kialakításában is szerepet játszik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.