• Szívbarát étkezés - Mire cserélje a telített zsírokat?

        Szerző: Medipress

        Fontos az étrendünk zsírtartalma és annak típusa, de azt is figyelembe kell venni, hogy ez csak egy része a szívbarát étkezésnek, ahol az alacsony telítettségű zsírok és sók fogyasztását kombinálják az olajos halak, és a legalább napi 5 adag zöldség és gyümölcs beiktatásával.”

        Ha a telített zsírokat az egészséges változatra cseréljük, azzal ötödére csökkenthető a szívbetegségek kockázata - állítja egy amerikai tanulmány. A Harvard Orvosi Egyetem jelentése tovább erősíti a halakban és növényi olajakban található többszörösen telítetlen zsírsavak előnyére vonatkozó bizonyítékokat.

        Hirdetés

         

         Koleszterintáblázat
        Számolja ki, hogy Ön mennyi koleszterint fogyaszt el naponta! Az élelmiszerek koleszterin- tartalma. Koleszterin-táblázat a WEBBetegen

        A csapat nyolc korábbi tanulmány eredményeit elemezte, melyben több mint 13 000 ember adatai szerepeltek. A szakértők szerint az egészséges táplálkozásnak csak egy részét jelenti az, ha telített zsírsavak (mely a vajban és a húsokban található) bevitelét csökkentik.

        A javaslatok szerint az energiabevitel 11 %-át ne haladja meg a telített zsírsavak mennyisége. Ez azért fontos, mert a zsírok emelik a rossz koleszterin szintjét, mely elzárja a szív artériáit. Ezzel szemben a többszörösen telítetlen zsírok épp ellenkező hatást váltanak ki, mert a jó koleszterin szintjét emelik.

        A Harvard elemzése azt sejteti, hogy a többszörösen telítetlen zsírsavak fogyasztásának minden 5 %-os emelése 10 %-kal csökkenti a szívbetegségek esélyét.

        Mi a legjobb helyettesítő?

        A kutatás vezetője, Dariush Mozaffarian elmondta, hogy mindig kockázatos a telített zsírsavak csökkentése, mert előfordulhat, hogy más rossz megoldással helyettesítik, mint például transzzsírokkal, melyek a készételekben találhatók (például kekszek és sütemények).

         

         Ön hajlamos az érbetegségekre?
        Vegyük számba érbetegséget okozó rizikótényezőit! TESZT

        „Az eredmények arra utalnak, hogy a többszörösen telítetetlen zsírok a legjobbak a telített zsírsavak helyettesítésére a szív jobb egészsége érdekében.” Victoria Taylor, a Brit Szív Alapítványtól elmondta, a kutatás megerősítette a telített zsírsavak csökkentésére vonatkozó javaslatokat. „A tanulmány azonban nem tér ki arra, hogy az egyszeresen telítetetlen zsírsavak (oliva és repce) ugyanolyan előnyösek e.

        Több kutatás szükséges, hogy ezt a területet teljes egészében megértsük. Fontos az étrendünk zsírtartalma és annak típusa, de azt is figyelembe kell venni, hogy ez csak egy része a szívbarát étkezésnek, ahol az alacsony telítettségű zsírok és sók fogyasztását kombinálják az olajos halak, és a legalább napi 5 adag zöldség és gyümölcs beiktatásával.” 

         A metabolikus szindróma
        A metabolikus szindróma tünetei a csökkent glükóztolerancia (vércukorszint-emelkedésre való hajlam), a magas vérnyomás, az elhízás (főleg a hasra), a magas vérzsírszint és a magas koleszterinszint, amelyek már önmagukban is fokozzák a szívkoszorúér-betegség, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának valószínűségét, együttesen azonban még jobban emelik a kockázatot és rövidítik az életet.
        Ha Önnek metabolikus szindrómája van, vagy megjelent annak bármelyik komponense, akkor eljött az ideje, hogy határozottan változtasson az életmódján! Szerencsére a metabolikus szindróma megfelelő életmódváltással felszámolható, amelyet azért is érdemes megtenni, mert mennél hosszabb ideig áll fent, annál több nehezen gyógyítható vagy éppen maradandó károsodást hagy hátra (pl. érelmeszesedés, szívinfarktus, stroke).
         A metabolikus szindróma

        Medipress

        Módosítva: 2010.03.31 19:55, Megjelenés: 2010.03.31 19:55
      • Cikkajánló

        Ha COVID-os a gyermek

        Ha COVID-os a gyermek

        Fazekas Erzsébet, újságíró

        Hogyan igazolja a szülő a hiányzást? A legfontosabb gyakorlati tudnivalók.

        Fontos tudni!

        Fontos tudni!

        koronavirus.gov.hu

        Péntektől kötelező a maszkviselés a szabadtéri rendezvényeken is.

        Magasvérnyomás-betegségem van?

        A magasvérnyomás-betegség (hipertónia) napjainkban és a jövőben is nagy jelentőségű népegészségügyi probléma lesz. A kórkép a lakosság 30-45%-át érinti, előfordulása az életkor előrehaladtával fokozatosan nő. Magas morbiditása és mortalitási kockázata miatt a korai felismerés és megfelelő kezelés kiemelten fontos a betegek számára.

        Agyi érelmeszesedés

        Mi okozhat agyi érelmeszesedést? Milyen tényezők növelik a kialakulásának kockázatát? Milyen következményei lehetnek az agyi érelmeszesedésnek?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Mi vezethet alvászavarhoz?
        Az alvásra a szervezetnek az evésnél is nagyobb szüksége van.
        COVID-19 kisokos
        Amit tudnia kell és érdemes a járványról. A legfontosabb ismeretek egy helyen.
      • Orvos válaszol
        Dr. Tóth Judit

        Dr. Tóth Judit

        Onkológus, belgyógyász, aneszteziológus

      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások