• Telített Zsírsav téma

        Több mint TestŐr
        Ha gyakran fogyasztunk telített zsírsavakat, akkor túlaktiválódhat az immunrendszer, és az agyunkra is káros hatással lehetnek. A különböző gyógygombák segítéségével ezt meg lehet előzni, illetve a proinzulin C-peptid segíthet a már károsodott terület regenerálásában.
        Több mint TestŐr
        Ma már számtalan életmódprogram, táplálkozási alapelv közül választhatunk, fontos azonban tisztázni, hogy egészségünk érdekében célszerű az állati eredetű, telített zsírsavakat tartalmazó ételeket minimalizálni. Ez nem azt jelenti, hogy miden növényi élelmiszer egészséges, hiszen például a krumpli is inkább negatív hatással van a szervezetünkre, mint ahogy a szintén telített zsírsavakat tartalmazó kókuszzsír is. A helytelen táplálkozás következtében pedig számos súlyos betegséggel kell szembenéznünk.
        Több mint TestŐr
        A legfőbb különbség a zsírsavak típusában, kémiai összetételében van. Ez a kémiai összetétel, a zsírsavak lánchossza, szénatomszáma, meghatározza a zsiradék halmazállapotát és olvadáspontját is. Az állati eredetű zsírokban a telített zsírsavak szobahőmérsékleten kenhető, szilárd halmazállapotúak. A növényi eredetű zsírokban telítetlen zsírsavak fordulnak elő túlnyomórészt. A telített zsírsavak nemcsak a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását segítik elő, de az idegrendszer működését is negatívan befolyásolják.
        Több mint TestŐr
        Régi mondás, hogy az vagy, amit megeszel, de a kutatók egyre inkább arra jönnek rá, hogy a test egészségének a megőrzésében a táplálkozásnak van a legnagyobb szerepe. Nemcsak a vitamin és az ásványi anyagok bevitele fontos az egészségmegőrzésnél, hanem a zsírok minősége és mennyisége is. A telített zsírsavak fogyasztásáról eddig is hangoztatták, hogy egészségtelen, de az utóbbi időkben az is kiderült, hogy a cukorbetegségért is felelős. Ezenkívül az agyi aktivitást és az idegrendszeri stabilitást is befolyásolja.
        Több mint TestŐr
        Míg régen azt gondolták, hogy a cukorbetegség kialakulásában a cukorfogyasztásnak van döntő szerepe, ma már a kutatások azt igazolják, hogy inkább a telített zsírsavak fogyasztásától alakul ki ez a betegség. Elsősorban az állati fehérjék tartalmaznak telített zsírsavakat, de például a kókuszzsír vagy a pálmaolaj is a telített zsírsavak közé tartoznak.
        Több mint TestŐr
        Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a telített zsírsav fogyasztása mennyi mindenben árt a szervezetnek. Az elfogyasztásuk után egyes bélbaktériumok elhalnak és lipopoliszacharidok keletkeznek, amik a bélfalon keresztül bejutnak a véráramba és gyulladást keltenek a szervezetben.
        Több mint TestŐr
        Az agyban lévő őssejtek a telített zsírsavaktól károsodhatnak, ami később pszichés tüneteket is eredményezhet. Figyelemzavart, reflexlassulást, de akár depressziót is okozhat.
        Több mint TestŐr
        A sok telített zsírsav fogyasztása is cukorbetegséghez vezethet. Ha a telített zsírsavak mellé állati fehérje is bekerül a szervezetbe, akkor bizonyos bélbaktériumok elhalnak és ennek következtében gyulladás keletkezhet a testben. Emiatt a gyulladás miatt a szervezet már kevésbé tudja érzékelni az inzulint és így kialakulhat a cukorbetegség.
        Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége
        A zsiradékok egy háromágú villához hasonlóan elágazó glicerinből és a hozzá kapcsolódó zsírsavakból épülnek fel. Maguknak a zsírsavaknak az alapját pedig egy zsírsavanként eltérő hosszúságú szénlánc adja, amihez hidrogén és oxigén atomok kapcsolódnak. A zsírsavakat három fő csoportra tudjuk osztani annak alapján, hogy tartalmaznak-e kettős kötéseket. Ennek értelmében telített, egyszeresen telítetlen és többszörösen telítetlen zsírsavakról beszélhetünk.