• Az egyik leggyakoribb sportsérülés: Hogy kerülhető el az izomhúzódás?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        Egy elvétett mozdulatnak vagy a túlterhelésnek könnyen lehet éles fájdalommal járó izomhúzódás, rándulás a következménye. Hogyan előzhető meg, és mit lehet tenni, ha már megtörtént a baj?

        Mi okozhat izomhúzódást?


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Az izomhúzódás a leggyakoribb sportsérülések egyike. Rossz mozdulat, hirtelen irányváltás, ugrás következménye lehet. Gyakori a futballban, a kézilabdában, a baseballban és a jégkorongozóknál. De előfordulhat maratoni futóknál is, esetükben azonban nem akut sérülésről van szó, hanem a folyamatos túlterhelésből adódhat. A nem megfelelő lábbeli viselete is nagyban hozzájárul az ilyen típusú sérülések kialakulásához.

        Felelőssé tehető továbbá az izomhúzódásért a bemelegítés hiánya és az alacsony környezeti hőmérséklet. Ezért is nagyon fontos minden edzés előtt bemelegíteni, különösen hideg időben.

        Hirdetés

        Honnan lehet tudni, hogy valóban izomhúzódás történt?

        Izomhúzódás leggyakrabban a lábszár-, a comb-, a hát-, a felkar- vagy a has izmaiban következik be.  Függetlenül attól, hogy mely izomcsoport érintett, a sérülés mindig ugyanolyan tüneteket produkál: nagyjából olyan érzés, mintha jeges fuvallat suhanna át az izmon, amely hirtelen megkeményedik, a sérült terület nyomásra éles fájdalommal reagál. Ilyen esetben a mozgást azonnal meg kell szakítani, további erőletetés még súlyosabb sérülés; izomszakadás kockázatát jelentené.

        Elsősegély izomhúzódás esetén

        Lábszárgörcs: Mi okozza, mit tehet ellene?


        Mi a teendő lábszárgörcs estén? A lábszárgörcs többnyire a sportolók, a nők, a kismamák és az idősek problémája. Sokszor éjszaka alakul ki, és megzavarja a nyugodt alvást. Lábszárgörcs: Mi okozza, mit tehet ellene?>>

        Mivel az izomhúzódásnak nagyon súlyos következményei lehetnek, nagyon gyorsan és óvatosan kell cselekednünk! Az elsősegély négy alapvető lépésből áll:

        • A mozgás azonnali beszüntetése, pihentetés: Nem szabad sportolni, sem semmilyen módon erőltetni a sérült izmot. A sérült izomcsoportot, testrészt haladéktalanul nyugalomba kell helyezni.
        • Jegelés: Az érintett területet jéggel, folyó hideg vízzel vagy hideg borogatással kell hűteni.   A hidegnek izomlazító, vérzéscsillapító és duzzanatlohasztó hatása van. A hűtés 20 percig tartson! A hideg semelyik módszernél sem érheti közvetlenül az érintett testfelületet. A hűtés megkezdése előtt helyezzen textil zsebkendőt a sérült területre! Figyelem!: Nyílt seb esetén  a hűtés és jegelés minden formájának alkalmazása tilos!
        • Kompresszió: (az elasztikus anyagból készült kompressziós (szorító) harisnyák, zoknik, kötések, stb. megfelelnek erre a célra). Hideg borogatást helyezzen a kötés köré. Így megakadályozható a vérömleny kialakulása.
        • A sérült testrészt helyezze magasra!: Fekvő helyzetben tegyen párnákat az érintett testrész alá, hogy az magasra kerüljön, így nem alakul ki fájdalmas duzzanat. Három nappal a sérülést követően már lehet meleg borogatást alkalmazni, amely gyorsítja a gyógyulást. Kímélő mozgás, például séta, megengedett. Eközben is legyen felhelyezve a meleg borogatás. A jó vérellátású szövetek gyorsabban regenerálódnak. A teljes gyógyulás érdekében azonban megerőltető mozgás néhány hétig nem végezhető.

        Házi praktikák az izomhúzódás kezelésére

        Segítheti a gyógyulást:

        • az árnikát tartalmazó kenőccsel vagy oldattal történő finom masszázs
        • az érintett terület gyümölcsecetbe áztatott zsebkendővel való óvatos bedörzsölése
        • iszappakolás
        • mézes-majorannás pakolás, illetve
        • a körömvirágkenőcs enyhíti a fájdalmat.

        Mikor forduljon orvoshoz?

        Feltétlenül orvoshoz kell fordulni, ha a fájdalom rövid időn belül nem enyhül, továbbá, ha izomgyengeség lép fel, illetve az izomműködés, ezáltal a mozgás korlátozódik! Az orvosnak be kell számolni a sérülés, baleset pontos körülményeiről. Szükség lehet ultrahang vizsgálatra, amely megállapítja, hogy valóban izomhúzódásról van-e szó, és nem történt-e izomszakadás, nincs-e belső vérzés, pontosan hol helyezkedik el, és milyen mértékű a sérülés.

        Megelőzés

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A leghatékonyabb megelőzés az edzések előtti alapos bemelegítés, nyújtó gyakorlatok végzése. Az edzés befejeztével is szükséges a levezetés lazító, nyújtó gyakorlatokkal. A bemelegedett izmot ne tegye ki hidegnek! Edzés után jót tesz a meleg zuhany, mely ellazítja az izmokat. Nagyon fontos, hogy az izmok elegendő magnéziumhoz jussanak. Magnézium hiányában az izmok nem tudnak elernyedni, görcsök alakulhatnak ki. Mivel nyáron a verejtékkel magnéziumot is veszítünk, az izomsérülések gyakrabban következnek be a meleg hónapokban.

        Ha gyakran szenved izomhúzódást, rándulást, ajánlott kivizsgáltatni, nincs-e valamilyen krónikus betegség a háttérben. Az izomhúzódás összefügghet krónikus fertőzésekkel, mint például a foggyökerek gyulladásával, mandula- vagy orrmelléküreg-gyulladással. Ezek a betegségek nagyon gyakran összefüggésbe hozhatók az izomsérülésekkel.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: gesund.co.at)

         
        Legutóbb frissült: 2014.08.27 12:05
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Tüdőtályog

        Tüdőtályog

        Dr. Brugós László

        A tüdőtályog általában szövődményként jelenik meg. Okok, tünetek és kezelés.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Térdfájdalom: Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt?

        A térdízületek egészséges működése elengedhetetlen feltétele a járásnak, a futásnak, a láb nyújtásának, hajlításának, ám sokszor a térdfájás forrását is itt kell keresnünk, hiszen rendkívüli igénybevételnek kitett ízületről van szó, amelyen kopásos elváltozások jöhetnek létre, és számos módon megsérülhet.

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        Vízi balesetek: mit tegyünk, és mit ne?

        Nyáron sajnos gyakran hallunk vízi balesetekről, melyek sokszor tragikus véget érnek. A vízbe fulladással kapcsolatos esetek ugyanakkor a strandok, télen is nyitva tartó fürdők számának megnövekedése miatt minden évszakban előfordulhatnak.

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.