• Hogyan kezelhető az izomhúzódás?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        Az izomhúzódás terápiájában elsősorban tüneti kezelésről beszélhetünk. Mivel izomhúzódáskor az izom szerkezete nem sérül, az izomszövet ép marad. Az izomhúzódás sokszor az izom kontrakció szabályozásában keletkezett zavar eredménye.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A kezelés célja tehát az izomhúzódás oldása, és az érintett izom újbóli ellazítása. Nagyon fontos, hogy a kezelést minden esetben olyan hamar megkezdjék, amilyen hamar csak lehetséges! Vagyis ha felmerül az izomhúzódás gyanúja, minden sporttevékenységet azonnal abba kell hagyni!

        Ideális esetben a sérült azonnal részesüljön elsősegélyben, mégpedig a következők szerint:

        • a sérült izomrész nyugalomba helyezése, pihentetése
        • az érintett terület hűtése (jegelése)
        • a sérült izomrész kompressziója (szoros bekötése)
        • a sérült testrész felpolcolása.

        Pihentetés: Akkor is, ha csak enyhe izomfájdalmat, húzódást érez, pihentesse a sérült izmot, rögtön hagyja abba a sportolást! Ne kockáztassa a súlyosabb sérüléseket!

        Jegelés: A hideg csökkenti az izomhúzódás következtében fellépő fájdalmat, és segít megelőzni a nagyobb duzzanatok kialakulását. Erre a célra megfelel a jégtömlő vagy jégkockákkal töltött zacskó alkalmazása. A jeget azonban sose helyezze közvetlenül a bőrére, mert helyi fagyási sérüléseket okozhat.

        Kompresszió: Amennyiben van rá lehetőség, már a sérülés helyszínén szorító kötést kell helyezni a sérült területre, ami stabilizálja és kíméli az érintett izmot. Figyeljen oda arra, hogy a szorító kötés ne legyen túl szoros, különben az erek és idegek sérülhetnek.

        Ajánlott a hűtés és szorító kötés együttes alkalmazása. Ebben az esetben is érvényes a ne túl hideget és ne túl szorosan szabály!

        Felpolcolás: ha a sérült lábat vagy kart magasra helyezi, kevesebb vér folyik az érintett izomba, így enyhíthető a feszítő érzés, a fájdalom és a duzzanat.

        Az egyik leggyakoribb sportsérülés: Hogy kerülhető el az izomhúzódás?

        Egy elvétett mozdulatnak vagy a túlterhelésnek könnyen lehet éles fájdalommal járó izomhúzódás, rándulás a következménye. Hogyan előzhető meg, és mit lehet tenni, ha már megtörtént a baj? Az egyik leggyakoribb sportsérülés: Hogy kerülhető el az izomhúzódás?>>

        Csak rövid ideig és ne túl forró vízzel zuhanyozzon! Amíg nem derül ki egyértelműen, hogy izomhúzódásról vagy izomrostszakadásról van-e szó, zuhanyozás közben is viselni kell a szorító kötést!

        Az izomhúzódás okozta fájdalom gyógyszeres csillapítása: az izomhúzódás nagyon fájdalmas, ezért beszélje meg orvosával, hogy szükség esetén milyen fájdalomcsillapító gyógyszert vehet be. Például az ibuprofen vagy diclofenac hatóanyagú szerek csökkentik a fájdalmat és meggátolják a gyulladást.

        Az orvos a sérült terültet pl. heparin vagy aescin hatóanyagú kenőccsel kezelheti, és kötést helyezhet rá. A heparin és az aescin gyulladásgátló, duzzanatlohasztó és fájdalomcsillapító hatással is rendelkezik. Az árnika virág kivonata is pozitívan hathat a gyógyulási folyamatokra.

        Az enzimkészítmények szedésével kapcsolatban megoszlanak a vélemények a sportorvosok körében. Ezek hatékonysága vitatott és kétséges.

        Hirdetés

        Pihentetés és gyógytorna

        Az izomhúzódás mértékétől és kiterjedésétől függően az érintett izmot legalább öt napig pihentetni kell. Érdemes gyógytornával is kiegészíteni a terápiát, ami segíti az izom ellazulását, támogatja annak regenerációs képességét, és hozzájárul az izom erejének megőrzéséhez.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Izomhúzódás esetén gyakran alkalmazott kezelés az ún. „muscle release” technika, amelynek során az izom váltakozva összehúzódik és elernyed. Például az aquajogging  vagy az ergométeres kerékpárral való edzés is hozzájárulnak ahhoz, hogy az izom lépésről lépésre visszanyerje eredeti teljesítőképességét.

        Akár a „muscle release” technikáról, akár valamilyen gyakorlat végzéséről van szó, mindet csak addig szabad folytatni, amíg nem okoz fájdalmat. Izomhúzódás után az izomerő újbóli visszanyerését szolgáló, szakorvosi felügyelettel kísért edzés a következő elemekből álljon:

        • tehermentesítő gyakorlatok
        • dinamikus gyakorlatok
        • nyújtó gyakorlatok
        • és sportorvosi felügyelettel végzett terheléses vizsgálat.

        Nagyon fontos arra odafigyelni, hogy a sérült elegendő folyadékot fogyasszon. Erre a célra az ásványvíz, az almalé és az ásványi sókat tartalmazó italok felelnek meg leginkább. Mivel izomhúzódás az esetek többségében a láb izmaiban következik be – kifejezetten gyakori az izomhúzódás a comb- és lábszár izmaiban, illetve a közelítő izmokban – célszerű lehet a sérült lábat a gyógyulásig részlegesen tehermentesíteni. Ezért súlyos és fájdalmas izomhúzódás esetén néhány napig járás közben támaszkodjon mankóra.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: www.onmeda.de; Magyar Sporttudományi Társaság)

         
        Legutóbb frissült: 2016.09.05 07:38
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Haspuffadás

        Haspuffadás

        Cs. K. fordító

        Az állandó stressz károkat okozhat az emésztőrendszerben.

        Küzdje le az aftát!

        Küzdje le az aftát!

        WEBBeteg

        A fájdalmas gyulladással az emberek többsége találkozik életében. Mit tehet? (x)

        Az egyik leggyakoribb sportsérülés: Hogy kerülhető el az izomhúzódás?

        Egy elvétett mozdulatnak vagy a túlterhelésnek könnyen lehet éles fájdalommal járó izomhúzódás, rándulás a következménye. Hogyan előzhető meg, és mit lehet tenni, ha már megtörtént a baj?

        Izomhúzódás

        Bemelegítés elmulasztása vagy túlterhelés következtében alakul ki úgy, hogy nagy erőhatásra az izomzatban túlfeszülés keletkezik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.