• Milyen sportok okoznak porcsérülést, porckopást?

        Szerző: WEBBeteg - B. M. , szakfordító

        A sport általában jót tesz az egészségnek, segít megőrizni erőnlétünket, ám vannak bizonyos sportágak, amelyek megterhelik az ízületeket, ezért kerülendők, különösen azok számára, akiknek már voltak térd- vagy egyéb ízületi problémáik. Melyek ezek a sportágak, és mit válasszunk, ha nem akarunk lemondani a testmozgás öröméről, és ízületeinket is kímélni szeretnénk?


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Az emberi test mozgékonyságának egyik feltétele az ízületek egészséges működése. Mivel a mozgás javítja a porcszövet vérellátottságát, jót tesz az ízületeknek. Az ízületi fájdalmak, sérülések esélye a minimálisra csökkenthető bemelegítéssel, a túlerőltetés kerülésével és az adott sportágak előírásainak megfelelő védőfelszerelés, öltözet viselésével, kellő óvatossággal és körültekintéssel.

        Hirdetés

        Ha sport közben akut fájdalom lép fel, azonnal abba kell hagyni az edzést, és a sérülés súlyosságától függően orvoshoz kell fordulni vagy mentőt hívni!

        A krónikus sérülések azonban sokszor észrevétlenül, hosszabb idő alatt alakulnak ki túlterhelés, egyoldali megerőltetés hatására, de lehetnek többszöri, nem megfelelően kezelt akut sérülések következményei is.

        A sportsérülések leggyakrabban a boka-, a hüvelykujj-, az ujjpercek-, a könyök- illetve a térdízületet érintik. A gyors sebesség- és irányváltásokkal, ugrásokkal, ütközésekkel járó sportágak veszélyeztetik leginkább az ízületek épségét, ilyen például a futball, mely elsősorban a térd- és a csípőízületekre nézve jelent veszélyt. A kosárlabda és a röplabda a térd- és bokaízületeket terheli meg, a küzdősportok főként a végtagok ízületeire rónak nagy terhet.

        Térdfájdalom: Milyen sportot válasszon?


        Rengeteg embernek fáj a térde, a csípője, ám ez nem befolyásolja a rendszeres mozgásban. Holott ilyen panaszok esetén feltétlenül fontos lenne ízületkímélő sportokat választanunk, amelyek nem rontják tovább a helyzetet. Ebben a kérdésben ad tanácsot dr. Dobos Márta, az Oxygen Medical ortopéd szakorvosa. Térdfájdalom: Milyen sportot válasszon?>>

        A szabadidős sportolók jelentős része a futást választja, ami különösen a kezdők, illetve a túlsúlyosak esetében jelenthet veszélyt nem csak az ízületi porcokra, hanem az ízületi szalagokra és ínakra nézve is. A legtöbb kezdő lelkesedésében túl nagy tempót választ, vagy túl hosszú távval kezd, sokan nem választanak megfelelő lábbelit, nem melegítenek be edzés előtt. Mindez sérülésekhez vezet. Sokan elkövetik továbbá azt a hibát, hogy teljesen felkészületlenül és edzetlenül vágnak bele a futásba, és figyelmen kívül hagyják testük olyan vészjeleit, mint például az oldalukba nyilalló szúró fájdalom, a hirtelen felszökő pulzusszám illetve az izomgörcsök.

        Hogy kerülheti el a sérüléseket?

        • Ha ízületi problémái vannak, életkora már nem teszi lehetővé, erősen túlsúlyos vagy olyan betegsége van, amely kizáró ok, ne fusson!
        • Futáshoz, kocogáshoz viseljen mindig megfelelő kialakítású futócipőt!
        • Melegítsen be edzés előtt pl. öt perc gyaloglással.
        • Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

          Futáshoz nem megfelelő sem a túl kemény, sem az egyenetlen talaj. Ha földúton vagy erdei ösvényen fut, legyen különösen óvatos és körültekintő, a fák gyökerei, letört ágak, stb. miatt.
        • Lazább tempóval kezdjen, és rövidtávon! Ha már kellően edzett, akkor sem kell rohanni! Sokan azt hiszik, hogy minél gyorsabban fut valaki, annál eredményesebb az edzés, pedig ez nem így van! Akkor jó a tempó, ha futás közben még kényelmesen tud beszélgetni a futótársakkal. Elektronikus pulzusmérő is segíthet abban, hogy ne lépje túl az ideális tempót.
        • Hetente maximum háromszor eddzen, hagyjon szervezetének elég időt a pihenésre! Kipróbálhatja a jógát és a Jacobson-féle progresszív izomlazítást is.
        • Ha bizonytalan, kérjen tanácsot orvosától!
        • A kerékpározás és az aquajogging segít formába hozni azokat az izomcsoportokat, amelyeket a futással is megdolgoztat.

        Mely sportágak kímélik az ízületeket?

        A kerékpározás kíméli az ízületeket, és a szív- és érrendszernek is jót tesz. A mérsékelt tempójú kocogás és a gyaloglás jót tesz a csontoknak, ízületeknek és az egész szervezetnek. A nordic walking is kíméli az ízületeket. A csontokra és ízületekre nehezedő terhelés nagyon kicsi a vízben, ezért az úszás, a vízi torna és az aquajogging nagyon jó hatással vannak az egészségre.

        (WEBBeteg – B. M.; Forrás: apotheken-umschau.de; Lektorálta: Dr. Árki Ildikó)

         
        Legutóbb frissült: 2013.07.05 15:45
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi az alvási apnoe?

        Mi az alvási apnoe?

        Dr. Zsuga Judit

        Mondták már Önnek, hogy hangosan horkol? Fáradtan ébred fel? Álmos napközben?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Térdfájdalom: Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt?

        A térdízületek egészséges működése elengedhetetlen feltétele a járásnak, a futásnak, a láb nyújtásának, hajlításának, ám sokszor a térdfájás forrását is itt kell keresnünk, hiszen rendkívüli igénybevételnek kitett ízületről van szó, amelyen kopásos elváltozások jöhetnek létre, és számos módon megsérülhet.

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        Fájó ízületek - Amikor a légkondicionáló a hibás

        A nyári meleg az utóbbi időben akár szeptemberben is meghatározza az időjárást, így egyre tovább működnek a légkondicionáló berendezések. Ezek azonban bizonyos problémákat is okozhatnak, a gyakoribb fej- és torokfájás mellett akár ízületi gyulladást is.

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.