• Alapvető tudnivalók a vitaminokról

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        A vitaminok vagy előanyagaik esszenciális elemei táplálékainknak, ételeinknek. Ez azt jelenti, hogy a szervezetünk saját maga nem képes őket előállítani, hanem külső forrásokból juthatunk hozzájuk.

        Kivétel ezalól a D-vitamin: A szervezetünk maga állítja elő napfény (UV-sugárzás hatására).

        Néhány másik vitamint bélbaktériumok termelnek, és így tudja testünk hasznosítani őket. Erre jó példa a folsav.

        Hirdetés

        Vízben és zsírban oldható vitaminok

        Vízben oldódódó és zsírban oldódó vitaminokat különböztetünk meg. Utóbbiakat a szervezet a zsírszövetekben tárolja, a vízben oldódó vitaminokat ezzel szemben nem tudja raktározni. A fölösleges mennyiséget a vesék kiválasztják.

        Vízben oldódó vitaminok

        Zsírban oldódó vitaminok

        B1-vitamin (tiamin)

        A-vitamin (retinol)

        B2-vitamin (riboflavin)

        D-vitamin (kalciferol)

        B6-vitamin (priridoxin)

        E-vitamin (tokoferol)

        B12-vitamin (kobalamin)

        K-vitamin (fillokinon)

        C-vitamin (aszkorbinsav)

         

        Folsav (M-vitamin)

         

        Biotin (H-vitamin)

         

        B3-vitamin (niacin v. nikotin-amid)

         

        B5-vitamin (pantoténsav)

         

        A vitaminhiány tünetek nélkül is jelentkezhet


        A lakosság többsége nem elegendő mennyiségben fogyaszt vitaminokat és ásványi anyagokat, ám a hiány általában nem olyan mértékű, hogy hiánybetegség formájában látható legyen. A vitaminhiány tünetek nélkül is jelentkezhet>>

        Vitaminhiány és túlzott vitaminbevitel

        Régen sokan szenvedtek a vitamin-hiánybetegségek (hipovitaminózis) tüneteitől. llyen például a rachitis (D-vitaminhiány), a skorbut (C-vitaminhiány), a beriberi (B1-vitaminhiány) és a pellagra (B3-vitaminhiány). Ma ezek a betegségek Közép-Európában gyakorlatilag már alig fordulnak elő.

        Ha ezekben az országokban valaki mégis vitaminhiányban szenved, akkor többnyire valamilyen gyomor- vagy bélbetegség állhat a háttérben, ami a táplálékból történő megfelelő vitaminfelvételt akadályozza, vagy súlyos májbetegség, gyakran egyoldalú táplálkozás is súlyosbítja a problémát. Az alkoholizmus is okozhat vitaminhiányt.

        A vitamin túladagolás sok vitamin esetében gyakorlatilag nem fordulhat elő, de néhányuknál, főleg a zsírban oldódó vitaminoknál viszont, - mint amilyen az A- és a D is- már okozhat gondokat.

        A vitaminszint mérése

        A vitaminszint meghatározását az orvosok csak ritkán végeztetik el. Többnyire csak a B12-vitamin, a folsav és a D-vitamin meghatározására lehet szükség. A többi vitamin esetében kérdéses, hogy érdemes-e mérni a koncentrációjukat. Nagyon nehéz ugyanis meghatározni ezeknek a vitaminoknak a referenciaértékeit, ezért nem tudhatjuk pontosan, hogy a mért érték normális-e vagy sem.

        Vitamin- és ásványi anyag teszt

        Töltse ki vitamin- és ásványi anyag tesztünket!>>

        (WEBbeteg – B. M.; Forrás: NetDoktor.de, Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Módosítva: 2015.01.27 17:25, Megjelenés: 2015.01.27 17:25
      • Cikkajánló

        Cukorbetegség

        Cukorbetegség

        Dr. Bene Orsoly

        Milyen hosszú távú következményei lehetnek, ha nem kezelik megfelelően?

        Lézeres szemműtét

        Lézeres szemműtét

        Szponzorált tartalom

        Miért választják egyre többen? Utánajártunk a legfontosabb tudnivalóknak. (x)

        A tartós alváshiány komoly betegségeket okozhat

        Tapasztalták-e már, hogy ha egy-két napig álmatlanul forgolódnak, s csak pár órát alszanak éjjel, akkor a közérzetük, a hangulatuk nappal szinte elviselhetetlen? Nehezíti a kialvatlansággal terhelt napokat, ha gyötrő fejfájással, szédüléssel, koncentrációzavarral, hányingerrel társul a közérzetük. Ilyenkor a pirulák sem segítenek, csakis az alvás, a pihenés, az agysejtek regenerálódása. Figyelemért, egyenesen orvosi tanácsért kiált, ha valaki napokon át vagy annál hosszabb ideig sem képes pihentetően aludni, s ezzel párhuzamosan romlik az egészségi állapota is.

        Évekkel fiatalíthatja meg a vérkeringést a maratonfutás

        A maratoni távra való felkészülés és a táv lefutása javítja az először indulók egészségét, a vérereik életkorából nagyjából négy évet farag le egy új tanulmány szerint.

        A vitaminok szerepe - Melyik miért szükséges?

        Ha táplálkozásunk változatos, adalékanyag-mentes, sok friss gyümölcsöt és zöldséget, ezenkívül tejtermékeket, olajos magvakat, aszalt gyümölcsöket, gabonaféléket és tojást is tartalmaz, általában külsőnkön is meglátszik.

        Hiánybetegségek és tüneteik

        Hiánybetegségek akkor alakulhatnak ki, ha a szervezet kevesebb vitaminhoz, nyomelemhez jut, mint amennyire szüksége van. Egészséges életmód mellett ennek veszélye csekély, ám mai rohanó és stresszes világunkban bárkivel előfordulhat, hogy túlhajszolja magát, kimerül, és szervezete tartalékai nem elegendőek a vitaminigény fedezésére. Milyen tünetekkel járnak a hiánybetegségek, és mikor van szükség vitaminpótlásra?

        Vitaminbevitel a tavasz közeledtével: mennyi az annyi?

        Nem lehet általánosítani, amikor azt szeretnénk kideríteni, mekkora vitaminpótlásra van szükségünk télen és tavasszal, mert más vitaminigénye van egy egészséges és egy beteg gyermeknek, illetve felnőttnek, várandós nőnek, idős embernek, vagy éppen sportolónak. Egy biztos, indok nélkül felesleges a megadózis rendszeres bevitele.

        B17-vitamin: Mit érdemes tudnunk róla?

        A B17-vitamin (laetril) az egyik legellentmondásosabb vitamin, kémiai szerkezetét tekintve egy amigdalin, amely mérgező vegyület, így nem is tartják számon a vitaminok között. Az amigdalinból a gyomorsav hatására cián-hidrogén szabadul fel.

        Biotin (H-vitamin) - Miért fontos?

        A biotin (H-vitamin, koenzim R) egy vízoldékony, kéntartalmú vitamin, amely a B-vitamin-komplex család tagja. Kémiai szerkezetét az 1940-es években írták le.

        Milyen vitaminokra van szüksége egy sportolónak?

        Egy amerikai kutatócsoport vizsgálatainak eredménye szerint már csekély mértékű folsav-, B1-, B2-, B6-vitaminhiány is korlátozza az intenzíven sportolók teljesítő- és koncentrálóképességét, valamint az immunvédelem megfelelő működését.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA