• B2-vitamin - Miért fontos?

        Irinyi-Barta Tünde
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        A B2-vitamin, más néven riboflavin (esetleg G-vitamin) egy vízoldékony, könnyen felszívódó vitamin. 1932 óta ismert, ekkor izolálták élesztőgombából.

        Szabad formájában, vagy fehérjéhez kötve találhatóak meg a táplálékokban. A szervezet 2-6 hétig raktározza a fehérjeellátottság függvényében. A veséken keresztül kiürül, tehát rendszeresen pótolni kell.

        Hirdetés

        A B-vitaminok hiányai és tünetei

        A B-vitaminok vízben oldódó vitaminok, kiegyensúlyozott, változatos táplálkozással könnyen bevihetők így hiányállapot nem alakul ki. Legnagyobb szerepe az idegrendszerben, az emésztőrendszerben és a bőrgyógyászati területeken mutatkozik.

        A B-vitaminok hiányai és tünetei

        Az ajánlott riboflavinbevitel nőknek 1,2 mg naponta, férfiaknak 1,5-1,2 mg (az életkor előrehaladásával csökken), kismamák számára 1,5 mg, szoptató anyukáknak pedig 1,6 mg. Néhány gyógyszer rendszeres szedése (pl. antidepresszívumok), alkoholizmus és traumák során nagyobb a szervezet igénye erre a vitaminra.

        Fő forrásai a tej, tojás, máj, vese, élesztő, tejszín, sajtok, spenót, sóska. Vegyes táplálkozás esetén a szükséges mennyiség 60-65%-át az állati eredetű élelmiszerek, 35-40%-át a tejtermékek fedezik. Érdemes a tejet átlátszatlan üvegben tárolni, mivel fény hatására bomlik a riboflavin. Felszívódását segíti a B6-vitamin, C-vitamin és a niacin.

        Előnyösen hat a szervezet növekedésére, a szaporodásra, a bőr, köröm és haj növekedésére. Javítja a látást, megelőzi a nyálkahártya-gyulladások kialakulását. Segíti a szénhidrátok, a fehérjék és a zsírok anyagcseréjét.

        A hiánya esetén fellépő tünetek ritkák, esetleg szédülés, szem-, gyomor- és bélbántalmak lehetnek. Az ariboflavinosis nyálkahártya-gyulladásokban (száj, ajak, bőr, nemi szervek), dermatitisben nyilvánulhat meg.

        Túladagolása nem ismert, esetleg viszketés, zsibbadás, égő érzés jelentkezhet.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Forrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Módosítva: 2017.11.18 18:56, Megjelenés: 2017.11.18 18:56
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Alvászavar

        Alvászavar

        B. M., szakfordító

        Melyek a leggyakoribb háttérben álló pszichés betegségek?

        Szénanátha megelőzése

        Szénanátha megelőzése

        B. M., szakfordító

        Az ősz a legideálisabb évszak a hiposzenzibilizáció megkezdésére.

        Az időskori alultápláltságra figyelmet kell fordítani

        A sovány embereknek általában az anyagcsere lebontó folyamata zajlik gyorsabban, felfokozottan. Ez gyakran alkati kérdés, aminek genetikai háttere nyomon követhető. A soványabb testalkatú emberek többsége nem eszik tudatosan kevesebbet, noha sokan ügyelnek az egészséges étrend megválasztására, gyakran érzik azt, hogy többet esznek, mint kellene, mégsem híznak. Az alultápláltak szervezete ezzel szemben fontos tápanyagokból szenved hiányt, aminek következtében számos hiánytünet, hiánybetegség alakulhatnak ki náluk.

        A nyár hűsítő kedvencei - Fagylaltok és jégkrémek

        Perzselő napsütés - szinte vibrál a levegő a hőségben, mégis hosszú sor kígyózik az egyik cukrászda előtt... A nyár egyik legkedveltebb édes hűsítőjére várnak: mindenki fagylaltozással szeretné biztosítani magának a felfrissülést.

        A B-vitaminok hiánya és tünetei

        A B-vitaminok vízben oldódó vitaminok, amely azt is jelenti, hogy a felesleg vizelettel távozik a szervezetből. Kiegyensúlyozott, változatos táplálkozással könnyen bevihetők, így súlyos hiányállapot ritkán alakul ki. Ugyanakkor fontos szerepet töltenek be a szervezet működésében, ezért az enyhébb hiány is kellemetlen tüneteket okozhat.

        B3-vitamin (niacin) - Miért fontos?

        A B3-vitamin (niacin, nikotinsav, nikotinsavamid) egy vízoldékony vitamin. A niacin egy gyűjtőfogalom, mely magába foglal két vegyületet, a nikotinsavat és a biológiailag hatékony formát, a nikotinsavamidot. A gyomor-bélrendszerből jól felszívódik, a felesleges mennyiség a veséken keresztül kiürül. B1-, B2- és B6-vitamin jelenlétében a máj képes előállítani egy triptofán nevű aminosavból.

        Mit érdemes tudni a B3-vitaminról (a niacinról)?

        A niacin többnyire koenzimek (NAD és NADP) formájában található meg az élelmiszerekben. Felszívódása már a gyomorban megkezdődik, nagy része azonban a vékonybélből vehető fel. Alacsony koncentrációban a felszívódása nátriumfüggő.

        B13-vitamin - Mit érdemes tudni róla?

        A B13-vitamin, más néven orotsav egy olyan vitamin, amely részt vesz a folsav és a B12-vitamin anyagcseréjében.

        B15-vitamin - Miért fontos?

        A B15-vitamin (pangamsav, pangaminsav) egy vízoldékony vegyület. Nem nélkülözhetetlen az étrendből, ugyanis nem „igazi” vitamin. Antioxidáns hatással rendelkezik, A- és E-vitaminnal együtt történő alkalmazása előnyös lehet.

        Biotin, a szépségvitamin

        Az egészséges körmök nem csak szépek, hanem ujjainkat is védik. Körmünk egészsége érdekében a rendszeres ápolás mellett táplálkozásunkra is oda kell figyelnünk! A biotin létfontosságú (eszenciális) vitamin.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.