• Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        A csonttömeg fiziológiás csökkenése a 40. életévüket betöltött személyeknél indul meg, ahogy előrehalad a kor, egyre gyakoribbá válik és töréseket okoz.

        A téma cikkei
        5/1 Csontritkulás (oszteoporózis)
        5/2 A csontritkulás okai és rizikófaktorai
        5/3 Hogyan előzhető meg az oszteoporózis?
        5/4 A csontritkulás kezelési lehetőségei
        5/5 Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése

        A csontvesztés az öregedés általános velejárója, ha az optimális csúcscsonttömeg nem alakul ki gyermekkorban. A csontritkulás (osteoporosis) megelőzhető, amennyiben 20-25 év körül kialakul a csúcscsonttömeg, amikor még a csont lebontó és felépítő folyamatai egyensúlyban vannak.

        A kalciumban gazdag étrend célja elsődlegesen az optimális csúcscsonttömeg elérése fiatal felnőtt korig (primer prevenció), valamint a csontvesztés lelassítása felnőttkorban (szekunder prevenció). Az étrendnek kiegyensúlyozottnak kell lennie, ami vegyes táplálkozást jelent, esetleges D-vitamin-kiegészítéssel.

        Ajánlott kalciumfogyasztás

        Az ajánlott napi mennyiség az alábbiak szerint alakul: gyermekeknek 500-800 mg, fiataloknak 1000-1200 mg, felnőtteknek szintén 1000-1200 mg, időskorban 1300-1500 mg, várandós és szoptatós kismamáknak 1500 mg.

        Hirdetés

        A csontritkulás okai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        A kalcium hasznosulását segítő/gátló tényezők

        A kalcium hasznosulását segítő tényezők: A D-vitamin (fokozza a kalciumfelszívódás hatékonyságát a belekből, segíti a csontokba való beépülését), az A-vitamin (a csontok hossznövekedését segíti elő), a K-vitamin (csontfehérje-képződés fontos szereplője), a C-vitamin (a kollagén alkotórésze), egyes ásványi anyagok (fluor, réz, mangán, cink, vas és magnézium), a laktóz (segíti a kalcium felszívódását), a savas közeg, valamint a rendszeres testmozgás.

        A kalcium hasznosulását gátolják az alábbiak: rossz tápláltsági állapot, túlzott fehérjefogyasztás (növeli a kalcium kiürülését), túlzott zsírfogyasztás, túlzott foszforbevitel, kevés D-vitamin, kevés mozgás, dohányzás, alkohol, nagy mennyiségű koffein és konyhasó, valamint az oxálsav és a fitinsav. Az oxálsav (spenótban, sóskában, zellergumóban, rebarbarában) és a fitinsav (szárazhüvelyesekben és búzakorpában) a kalciummal oldhatatlan komplexeket képeznek, ami így nem szívódik fel.

        Kalcium és foszfor

        Nagy jelentősége van a táplálékban lévő kalcium és foszfor egymáshoz viszonyított arányának, ugyanis ha a foszfor és a kalcium körülbelül ugyanakkora mennyiségben van jelen, akkor a foszfor segíti a kalcium csontokba történő beépülést és csökkenti a vizelettel ürülő mennyiségét. Amennyiben a foszfor aránya meghaladja a kalciumét, akkor a csontokból kalcium szabadul fel.

        Nem csak az idősebb korosztály betegsége

        A csontritkulás hazánkban majdnem egy millió embert érint. A nők gyakrabban szenvednek a csontritkulástól, mint a férfiak. A nők körülbelül 7 százalékánál a változókor után, az 55. életévet követően, 19 százalékuknál a 80. életév után alakul ki a betegség. A csontritkulás leggyakoribb oka a változókori ösztrogénhiány.

        A csontritkulás nem csak az idősebb korosztályt fenyegeti

        Az ajánlott mennyiség felnőtteknek 700 mg foszfor naponta, de ezt jelenlegi táplálkozási szokásunk meghaladja, köszönhetően a cukrozott az üdítőitaloknak, a készételeknek, konzerveknek, a túlzott mértékű húsfogyasztásnak, ömlesztett sajtoknak. Tehát ezek fogyasztása csontritkulásban szenvedőknek kerülendő. Ha például egy pohár cukros üdítőt elfogyasztunk ebéd után, azzal semlegesíthetjük az étel összes kalciumtartalmát.

        Az ideális étrend csontritkulásban szenvedők részére az, ha 56-58 százalék szénhidrátot, 30 százalékban zsírt és 12-14 százalékban fehérjét tartalmaz, és az összetevőket az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás alapelvei szerint kell kiválasztani. A kalcium, foszfor és magnézium aránya 1:1:0,5 legyen.

        Ajánlott ételek, elkészítési módjuk

        Magas a kalcium tartalma a következőknek: tejpor, mák, parmezán sajt, óvári sajt, sűrített tej, mogyoró, olajos hal, dió, tej, tejföl, kefir, búza, banán. A tejtermékekben található laktóznak és a savas közegnek köszönhetően a kalcium kiválóan hasznosul. 0,5 liter tej 600 mg kalciumot tartalmaz, 10 dkg parmezán sajt 850 mg-ot.

        A csontritkulás kivizsgálása

        A csontsűrűség csökkenése a legtöbb egészséges embernél a korral együtt jár, ám az időben történő odafigyeléssel a folyamat lassítható, az oszteoporózis kialakulása megelőzhető.

        Csontritkulás: milyen állapotban vannak a csontjaim?

        A boltokban lehet vásárolni kalciummal dúsított termékeket is, pl. ásványvizeket, kalciumos kenyeret, Kalci sajtot, kalciumos rágógumit. Jó D-vitamin-forrás a máj, tojás, tej, tejtermékek, a halolaj és a D-vitaminnal dúsított margarinok.

        A konyhatechnológia szempontjából a zsírszegény párolást, teflonban, grillen, mikrohullámú sütőben, alufóliában, sütőzacskóban történő sütést, valamint a joghurtos, kefires habarást kell előnyben részesíteni. Arra is oda kell figyelni, hogy a napi kalciummennyiséget ne egyszerre fogyasszák el, hanem egyenletesen eloszlatva, hiszen így nagyobb a biológiai felhasználhatóság. A kalciumban gazdag ételeket ajánlott a déli, a délutáni és az esti étkezéssel elfogyasztani, mivel így a kalcium sokkal jobban beépül, mint reggel vagy napközben.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Egy 1200 mg kalciumot tartalmazó étrend

        • Reggeli: Tejeskávé 150 ml tejből – 180 mg Csirkemell sonka, Bakonyi barna kenyér, Zöldpaprika

        • Tízórai: Alma 1 db

        • Ebéd: Tavaszi zöldségleves; Rakott karfiol 30 g sajttal – 250 mg; 50 g zsírszegény tejföllel – 65 mg

        • Uzsonna: Tejszelet 1 db – 170 mg

        • Vacsora: Tej 250 ml – 300 mg; Magvas zsemle, Házi sajtkrém 50 g sajtból – 300 mg; Uborka

        Ha a kalciumbevitel nagymértékben és tartósan meghaladja a napi ajánlott mennyiséget, vesekőképződést okozhat, és zavar léphet fel más ásványi anyagok felszívódásában, tehát fontos mértéket tartani.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Forrás: WEBBeteg 
        Szerzőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        5/4 A csontritkulás kezelési lehetőségei | 5/3 | Következő cikk
        Módosítva: 2018.03.20 17:25, Megjelenés: 2018.03.20 17:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Monitor előtti munka

        Monitor előtti munka

        Halmosi Edina

        Mire érdemes odafigyelnie szemei egészségének megőrzése érdekében?

        Down-szindróma

        Down-szindróma

        Dr. Antalffy Katalin Anita

        A Down-szindróma súlyos fejlődési rendellenességgel járó betegség.

        Hogyan előzhető meg a csontritkulás kialakulása?

        Az egészséges csontozat megtartásához három dologra van szükség: rendszeres testmozgásra, megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra, amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen.

        A D-vitamin típusai, forrásai és hatásai

        A D-vitamin (D-hormon) elnevezés több, zsírban oldódó vitamint foglal magába. Legfontosabb feladata a kalciumháztartás szabályozása, valamint a csontok ásványosítása.

        Már fiatalkorban tennünk kell a csontritkulás megelőzéséért!

        A csontritkulás megelőzéséért egész életünkben tennünk kell. A kiegyensúlyozott és teljes értékű táplálkozásnak, az egészséges életmódnak, valamint a rendszeres fizikai aktivitásnak már gyermekkortól kezdve nagy szerepe van a csontok egészségének megőrzésében.

        Combnyaktörés - Okok, tünetek, kezelés és megelőzés

        A combnyaktörés az idős embereknél gyakori, általában elesés következtében kialakuló csonttörés a combcsont feje és a csont csöves része közt. A combnyak a csont legvékonyabb, legsebezhetőbb része.

        A csontritkulás és a változókor

        A csontritkulás olyan betegség, mely gyengíti a csontokat, növeli a hirtelen, váratlan törések kockázatát. A betegség szó szerinti jelentése porózus csont, mely arra utal, hogy csökken a csont sűrűsége és ereje. A betegség gyakran tünet- és fájdalommentesen fejlődik ki.

        A C-vitamin csökkenti a férfiak csontritkulását

        Egy kutatás eredménye szerint a magas C-vitaminfogyasztás az idősebb férfiak esetében segít csökkenteni a csontritkulás mértékét. Ugyanis, ha nem jut a szervezetbe elegendő C-vitamin, nem megfelelő a csontépítés!

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA