• A csontritkulás megelőzhető!

        WEBBeteg - Dr. Csuth Ágnes, családorvos
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        A csontritkulás megelőzése akkor lehet eredményes, ha már fiatalkorban elkezdődik. A másodlagosan kialakuló, valamilyen egyéb alapbetegséghez társuló csontritkulás esetében az alapbetegség időbeni és megfelelő kezelése jelenti a hatékony megelőzést.

        Az esések megelőzése

        A kialakulóban lévő betegség esetében fontos az esések megelőzése, a csípővédő használata, valamint a tartós és megerőltető terhelés kerülése.

        Hirdetés

        A csontritkulás és a változókor

        A csontritkulás olyan betegség, mely gyengíti a csontokat, növeli a hirtelen, váratlan törések kockázatát. A betegség szó szerinti jelentése porózus csont, mely arra utal, hogy csökken a csont sűrűsége és ereje. A betegség gyakran tünet- és fájdalommentesen fejlődik ki.

        A csontritkulás és a változókor

        A megfelelő táplálkozás

        A megfelelő mennyiségű kalciumfogyasztás és D-vitamin bevitel segít a csontok egészségének megőrzésében. A menopauzán átesett és hormonpótlásban részesülő nők naponta legalább 1200 mg kalciumot vigyenek be szervezetükbe. A menopauza utáni és hormonpótló kezelést nem kapó nők, a hosszú távon szteroidot szedők, továbbá a 65 év fölötti férfiak legalább napi 1500 mg kalciumot kell, hogy magukhoz vegyenek. A menopauzán átesett és hormonpótlásban részesülő nők legalább 400 nemzetközi egység (NE) D-vitamint kell, hogy fogyasszanak napi rendszerességgel. A menopauza utáni és hormonpótló kezelést nem kapó nők, a hosszú távon szteroidot szedők, továbbá a 65 év fölötti férfiak legalább napi 800 NE D-vitamint kell, hogy bevigyenek a szervezetükbe.

        A rendszeres testmozgás

        A rendszeres testmozgás szintén hozzájárul a csontritkulás megelőzéséhez és a csonttömeg megtartásához. Javasoljuk az úszást, a rendszeres sétát - lehetőleg friss és tiszta levegőn sétáljon, kerülje a nagy erőkifejtést és a magas pulzusszámot. Az említett mozgásformák mellett vannak speciális gyakorlatok, melyek az izomzat karbantartására, a csontok ásványianyag-tartalmának növelésére szolgálnak. Az alábbiakban néhány ilyen gyakorlatot mutatunk be:

        Minden gyakorlat előtt ereszkedjen négykézlábra! Karjai és combjai legyenek függőleges helyzetben, ereszkedjen kis terpeszbe! A fejét tartsa egyenesen!

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Először feszítse meg hasizmát, a lapockák legyenek zártak, majd a farizmok lazítása és feszítése következik. Ezt 5-10 alkalommal ismételje meg.

        Emelje fel egyik karját a törzs magasságába, majd nyújtsa előre az arc mellé, ezután hozza vissza a törzs mellé. Ezt mindkét kar esetében végezze el 5-10 alkalommal egymás után.

        Egyik kezét tegye a tarkóra, majd a könyökét húzza hátra, ezt végezze el 5-10 alkalommal, majd a másik karjával is ismételje meg.

        Az említett étkezési és testmozgással kapcsolatos tanácsok mellett feltétlenül figyeljen oda arra is, hogy ha van valamilyen alapbetegsége, mely csontritkulás kialakulására hajlamosít, akkor tartsa be az orvos utasításait a gyógyszerszedést illetőn, rendszeresen járjon kontrollra, kerülje a káros szenvedélyeket, többek között a dohányzást és a mérték nélküli alkoholfogyasztást.

        Dr. Csuth Ágnes, családorvos


        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Legutóbb frissült: 2018.04.04 20:09
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Rövidlátás

        Rövidlátás

        Dr. Tóth Eszter

        Milyen jelekből ismerhetjük fel, ha a gyermek rövidlátó? Hogyan kezelhető e probléma?

        A migrén okai

        A migrén okai

        B. M., szakfordító

        Vannak egyéntől függően különböző faktorok, melyek migrént válthatnak ki.

        A csontritkulás kezelési lehetőségei

        Korábban a csontritkulás (oszteoporózis) kezelésének alapvető készítményei a hormonok voltak, azonban a hormonkezelés biztonságossága miatti aggályok miatt egyéb gyógymódok vették át a vezető szerepet.

        Már fiatalkorban tennünk kell a csontritkulás megelőzéséért!

        A csontritkulás megelőzéséért egész életünkben tennünk kell. A kiegyensúlyozott és teljes értékű táplálkozásnak, az egészséges életmódnak, valamint a rendszeres fizikai aktivitásnak már gyermekkortól kezdve nagy szerepe van a csontok egészségének megőrzésében.

        A csontritkulás és a változókor

        A csontritkulás olyan betegség, mely gyengíti a csontokat, növeli a hirtelen, váratlan törések kockázatát. A betegség szó szerinti jelentése porózus csont, mely arra utal, hogy csökken a csont sűrűsége és ereje. A betegség gyakran tünet- és fájdalommentesen fejlődik ki.

        Élet csontritkulással - Tanácsok a mindennapokra

        Az oszteoporózis (osteoporosis), más néven csontritkulás a csontrendszer betegsége. A csontok tömege, minősége és szilárdsága csökken, miközben egyre törékenyebbé válnak. Csontritkulás nőknél és férfiaknál egyaránt kialakulhat minden életkorban, de idősebb korban gyakoribb.

        A csontritkulás folyamata és hazai gyakorisága

        Magyarországon 50 éves kor fölött mintegy 600 ezer nőt és 300 ezer férfit érint a csontritkulás, de ennél jelentősen több a D-vitamin-hiányban szenvedők száma. Miről árulkodnak a statisztikai adatok?

        Milyen vizsgálatokkal igazolható a csontritkulás?

        A kivizsgálás a páciens egyéni és családi kórtörténetének alapos kikérdezésével kezdődik. Fontos figyelembe venni a beteg kórelőzményében előforduló traumákat, beleértve az eséseket, és természetesen a családban előforduló csontritkulást, valamint a beteg életkorát.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA