• Élet csontritkulással - Tanácsok a mindennapokra

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Árki Ildikó

        Az oszteoporózis (osteoporosis), más néven csontritkulás a csontrendszer betegsége. A csontok tömege, minősége és szilárdsága csökken, miközben egyre törékenyebbé válnak. Csontritkulás nőknél és férfiaknál egyaránt kialakulhat minden életkorban, de idősebb korban gyakoribb.

        Sport és egészség a WEBBetegen
        A Csontritkulás Világnapja
        A WHO indítványára a Csontritkulás Világnapját 1999 óta október 20-án tartják. A betegség Magyarországon is komoly népegészségügyi gond, gyógyítására és megelőzésére országos program készült.

        A csontritkulás kezelésére a terápiát annak függvényében választják ki, hogy a betegség milyen stádiumban van. A kezelés elsősorban a csontanyagcsere befolyásolására és a fájdalom csillapítására irányul. Kezelés nélkül a betegség egyre súlyosbodik, a csontok törékenysége fokozódik, nő a csonttörés kockázata. Ha az oszteoporózis következtében a beteg már csonttörést is szenvedett, akkor az újbóli törések megakadályozása érdekében mind a törések szakszerű ellátása, mind a csontritkulás megfelelő kezelése életbevágóan fontos. Ne várja meg, míg idáig fajul az állapota! Ezért is nagyon fontos lehetőleg minél hamarabb megkezdeni a megfelelő terápiát, amely jelenthet gyógyszeres kezelést, esetleg hormonkezelést. Akár gyógyszeres, akár hormonkezelésben részesül, elengedhetetlen a helyes táplálkozás, speciális étrend betartása, illetve a megfelelő, rendszeres sportolás. Az egészséges életmód, illetve az arra való átállás mind a csontritkulás megelőzésének, mind már kialakult betegség esetén a súlyosbodás megakadályozásának fontos része.

        Ez is érdekelheti! A csontritkulás (oszteoporózis) előjelei és veszélyei

        Hirdetés

        Mi az Ön teendője, ha csontritkulást diagnosztizáltak Önnél?

        • Amennyiben orvosa gyógyszeres kezelést vagy szájon át szedhető hormonkészítmények szedését rendelte el, szedje ezeket orvosa utasításainak megfelelően!

        • Járjon rendszeresen az előírt kontrollvizsgálatokra! Ez azért is fontos, hogy aktuális állapotának megfelelően kezelőorvosa szükség szerint módosítani és optimalizálni tudja a terápiát.

        • Ügyeljen a helyes testtartásra ülés, állás, járás, emelés és egyéb tevékenységek közben. Ennek elsajátításában kérje gyógytornász segítségét vagy kezelőorvosa tanácsát.

        o   Amennyiben látásproblémái vannak, viseljen Önnek megfelelő látásjavító eszközt (szemüveget vagy kontaktlencsét)!

        o   Szükség esetén használjon járást segítő eszközt (pl. mankó, járóbot, járókeret)!

        o   Viseljen lapos, csúszásmentes talpú lábbelit!

        o   Csökkentse a szédülés és járási bizonytalanság kockázatát! Ennek érdekében lehetőség szerint kerülje az olyan gyógyszereket, amelyek befolyásolják reakcióképességét, ilyenek például a nyugtató- és altatószerek. Ha pszichés vagy alvásproblémái vannak, beszéljen orvosával a kezelési lehetőségekről! Ha egyéb betegsége van (pl. keringési zavarok, cukorbetegség), kezeltesse azokat, szedje gyógyszereit orvosa előírása szerint, rendszeresen ellenőriztesse állapotát!

        o   Tartson otthon egy kis élelmiszerkészletet arra az esetre, ha odakint nedves, havas vagy jeges az út, hogy ilyen veszélyes felületen ne kelljen közlekednie!

        o   Távolítsa el a lakásból azokat a tárgyakat, amiben megbotolhat. Tegye biztonságosabbá otthonát! A fürdőszobába például szereltessen fel kapaszkodókat és használjon csúszásgátló kádkilépőt; a lépcsőhöz szereltessen korlátot, a lépcsőfokok esetleges egyenetlenségeit igazíttassa ki, helyezzen rájuk csúszásgátlót; ügyeljen a megfelelő megvilágításra; a csúszós, felgyűrődő szőnyegeket távolítsa el a lakásból.

        • Viseljen csípővédő nadrágot! Ez olyan alsónemű, amely mindkét oldalon a csípőnél belevarrott, kagylóhéj alakú lágy műanyaggal van kipárnázva. Helyes használat mellett eleséskor tompítja az ütés erejét, és jelentősen csökkenti a combnyaktörés rizikóját.

        • Mindig tartsa magánál feltöltött mobiltelefonját, hogy szükség esetén segítséget tudjon hívni!

        • Ügyeljen a helyes táplálkozásra és a megfelelő étrend betartására!

        o   A soványság (20 alatti BMI) a csontritkulás egyik rizikófaktora. Igyekezzen elérni és megtartani az egészséges, normál testsúlyt!

        o   Gondoskodjon a szükséges kalcium- és D-vitamin-bevitelről!

        Kalciumban gazdag táplálkozással az oszteoporózisos csonttörés kockázata csökkenthető. A kalciumnak fontos szerepe van többek között a csontok felépítésében és stabilitásában. Csontritkulás esetén naponta kb. 1000-1500 mg kalciumot kell táplálkozás útján a szervezetbe juttatni. Ez az igény fedezhető kalciumban gazdag élelmiszerek fogyasztásával, ilyenek a sajtok, a tej és a tejtermékek, de a zöldségekben is megtalálható ez a fontos ásványi anyag, a brokkoli és a kelkáposzta például nagy mennyiségben tartalmazza, ahogy a hüvelyesek és a teljes kiőrlésű gabonafélék is. Ha orvosa azt javasolja, kiegészítésképpen kalciumkészítmények szedésére is szükség lehet.

        Szervezete megfelelő D-vitamin-ellátottságáról is gondoskodnia kell! A D-vitamin szükséges ahhoz, hogy a kalcium beépüljön a csontokba. Szervezetünk a D-vitamint 90 százalékban maga állítja elő napfény hatására. Mivel az élelmiszerek közül csak nagyon kevés tartalmazza (pl.: halételek, tej, vaj, tojássárgája), csontritkulás esetén csak táplálkozás útján nem lehet hozzájutni a hiányzó mennyiséghez, ezért a csontritkulás terápiájának részeként az orvosok gyakran rendelik el D-vitamin-készítmények szedését.

        Figyelem! A kalcium és D-vitamin-tartalmú táplálékkiegészítők csak orvossal való konzultáció után alkalmazhatóak, mivel például veseköves beteg nem szedhet kalciumkészítményt!

        A csontritkulásban szenvedő betegeknek ajánlott a rendszeres testmozgás, mivel pozitívan befolyásolja a csontanyagcserét. A fizikai aktivitásnak kiemelkedő szerepe van a csonttömeg felépítésében, megőrzésében és a csontok minőségében. Miközben mozgunk, az izmok megfeszülése és a nehézségi erő mechanikai ingerként hatnak a csontjainkra. A csontok reagálnak az ingerre: a csontanyagcsere fokozódik és új csontsejtek képződnek.

        Ez okból kifolyólag a sportosan aktív embereknél ritkábban alakul ki csontritkulás. A sportnak nemcsak a megelőzésben, hanem célzott mozgásprogram formájában a csontritkulás kezelésében is jelentős szerepe van a csonttömeg megőrzése és felépítése révén. A legmegfelelőbbek az erősítő edzés és az ún. kombinált mozgásprogramok. Utóbbiak az erőnlét, a kitartás és az egyensúlyérzék mellett a koordinációt is támogatják. Az erősítő edzés különösen hatékonynak bizonyul, ennek során ugyanis nagyobb terhelés éri a csontokat, mint a kitartást javító edzés közben, vagyis jobban serkenti a csontanyagcserét.

        De a séta, valamint az olyan sportágak is, amilyen a nordic walking, a tajcsi vagy a torna, illetve a hétköznapi mozgásformák, például a lépcsőzés is pozitív hatással vannak a csontritkulásos betegekre. Hozzájárulnak ahhoz, hogy csontritkulása ellenére is biztosabban mozogjon és aktívabb legyen, ami pedig jó a csontanyagcserének.

        Az általános jó közérzetért és a szív- és érrendszer egészségének megőrzése érdekében hasznos az úszás és a kerékpározás. Ezek a sportágak a csonttömeg felépítésére és megőrzésére kevésbé vannak hatással, ezért kifejezetten az oszteoporózis terápiájában kevésbé hatékonyak. Mindamellett természetesen űzhetők egyéb pozitív hatásaik miatt, csak mellette a már említett gyakorlatok végzése is javasolt.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Fontos szabály, hogy ha Ön csontritkulásban szenved, mielőtt sportolni kezd, beszéljen orvosával, aki sport- vagy fizioterapeutához is irányíthatja Önt. Nagyon fontos ugyanis, hogy az edzést, beleértve az erősítő edzést is helyesen végezze, a gyakorlatokat pontosan kivitelezze, valamint hogy izmait és csontjait ne terhelje túl. Mindez különösen fontos abban az esetben, ha a csontritkulása már előrehaladottabb állapotban van, illetve ha ebből kifolyólag már egy vagy több csonttörést is szenvedett.

        Bármit is sportol, mindig biztonságos környezetben tegye, ügyeljen a balesetmegelőzésre, és ne terhelje túl magát!

        Olvasson tovább! A csontritkulás nem csak az idősebb korosztályt fenyegeti

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító;
         gesundheit.gv.atbeobachter.ch
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

        Módosítva: 2018.10.20 15:15, Megjelenés: 2017.10.20 14:55
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Bőrfelszíni sérülések

        Bőrfelszíni sérülések

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A legkisebb sérülésből is lehet baj, ha nem látja el megfelelően. (x)

        A férfi inkontinencia

        A férfi inkontinencia

        Cs. K., fordító

        Tévhit, hogy a vizelettartási probléma csupán a nőket érinti.

        Idiopathiás juvenilis oszteoporósis (IJO) - a gyermekkori csontritkulás

        A betegség primer oszteoporósis, vagyis hátterében nem diagnosztizálható más betegség, kialakulásának oka ismeretlen.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        Csontritkulásos betegek gyógytornája

        A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

        Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése

        A csonttömeg fiziológiás csökkenése a 40. életévüket betöltött személyeknél indul meg, ahogy előrehalad a kor, egyre gyakoribbá válik és töréseket okoz.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Több százezer magyarnak törhet bármikor a csontja

        Az elmúlt években felére csökkent a kezelt csontritkulásban szenvedők száma, jóllehet, mind többen (csaknem 900 ezren) érintettek a „néma járványban”.

        Az üdítőitalok károsíthatják a csontozatot

        Azok a fiatalok, akik gyakran fogyasztanak üdítőitalt, kevés ásványi anyagot juttatnak csontjaikba, melyek kevésbé lesznek stabilak, ezáltal megnő az időskori csontritkulás kialakulásának esélye.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA