• A csontritkulás nem csak az idősebb korosztályt fenyegeti

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        A csontritkulás vagy oszteoporózis a csontok anyagcsere-betegsége. A csonttömeg leépülésével a csont elveszíti stabilitását. A fájdalmas csonttörések gyakran az oszteoporózis következményei.

        A csontritkulás hazánkban majdnem egy millió embert érint. A nők gyakrabban szenvednek a csontritkulástól, mint a férfiak. A nők körülbelül 7%-ánál a változókor után, az 55. életévet követően, 19%-uknál a 80. életév után alakul ki a betegség. A csontritkulás leggyakoribb oka a változókori ösztrogénhiány.

        Hirdetés

        A betegség azonban nem csak a nőket és nem csak az időseket érinti. Tudjuk, hogy milyen folyamatok zajlanak le a csontokban, amelyek a csonttömeg leépüléséhez vezetnek, de sok esetben az öregedésen kívül (gyerekeknél még erről sem lehet szó) más betegség nem mutatható ki a csontritkulás hátterében. A csontritkulás ezen csoportját nevezik primer oszteoporózisnak.

        A valamilyen más betegség következtében kialakuló oszteoporózis az úgynevezett következményes vagy szekunder csontritkulás.

        A menopauzás oszteoporózist kialakulását tekintve többnyire átmeneti kategóriaként tartják számon.

        Csontritkulást okozhatnak bizonyos gyógyszeres terápiák is, például kortikoszteroidok.

        Attól függően, hogy mely életkorban alakul ki, a primer oszteoporózis (a csontritkulás okaként ismert betegség nem mutatható ki) a következő csoportokra osztható:

        • Fiatalok ismeretlen eredetű csontritkulása vagy idiopathiás juvenilis oszteoporózis
        • Felnőttkori oszteoporózis, melyet további két csoportra oszthatunk:
          • Idiopathiás kriptogenetikus oszteoporózis
          • Szenilis oszteoporózis (involúciós vagy idős kori csontritkulás)

        A csontritkulás megelőzése gyermekkorban kezdődik

        Az oszteoporózis gyökerei a gyermekkorban keresendők. Mivel a kalcium csontokba való beépülése a csontritkulás kialakulásának központi kérdése, így a helytelen táplálkozás a csontritkulás kialakulásának melegágya. A fiatalok körében az üdítőitalok fogyasztása egyre nagyobb méreteket ölt. Ráadásul ebben a korcsoportban az üdítőitalozás a tejfogyasztás rovására megy.

        Általában nagyon ritkán esznek friss gyümölcsöt, zöldséget és halételeket. A táplálékkal felvett kalciumnak egyébként is átlagosan csupán 20-40%-a hasznosul (felszívódási ráta). A növekedésben pedig igen fontos szerepe van a felszívódási rátának. A csecsemőknél például az anyatejben lévő kalcium 75%-a felszívódik. A kalcium csontokba való beépülését segíti a D-vitamin, a tejtermékek és a gyümölcssavak.

        Kimutatható, hogy felnőttként sokkal nagyobb csontsűrűséggel rendelkeznek azok, akik gyermekkorukban sportoltak. Érdekes például, hogy a combnyak megerősödött azoknál, akik 8-9 éves korukban valamilyen ugrósportot űztek heti 3 alkalommal 8 héten át.

        Ezt olvasta már? A csontritkulás ellen is jó a magyar ásványvíz

        Mitől ritkul a csont?

        A csontok csontszövetből, kalciumból és foszfátból állnak. Az ásványi anyagok a csontszövetbe épülnek be, keménnyé és sűrűvé téve a csontokat. A csontszövet egy élő anyag, s mint ilyen, sejtjei állandóan képződnek, növekednek és lebomlanak. A felépülési folyamatok körülbelül a 40 éves korig zajlanak. Ezt követően a csonttömeg évről évre csökken. A felépülést és lebomlást többek között hormonok szabályozzák:

        A D-vitamin és a pajzsmirigy hormonja, a kalcitonin a kalcium csontokba való beépülését segíti. A mellékpajzsmirigy parathormonja ezzel szemben elvonja azt a csontokból. A nemi hormonoknak, mint amilyen az ösztrogén és a tesztoszteron, szerepük van az említett hormonok képződésében és hatásában.

        A csont azért „ritkul”, mert a hormonális szabályozó mechanizmus zavart szenved. A csontanyag a normálisnál nagyobb mértékben épül le. A kalcium nem raktározódik megfelelően. A csontok így vékonyabbak lesznek, elvesztik szilárdságukat, könnyebben eltörhetnek, a legfájdalmasabb, ha a csontszerkezet magától roppan össze.

        A csontritkulás tünetei

        Kezdetben csak enyhébb tünetek jelentkeznek, például ritkán hátfájás. Előrehaladott állapotban a csontok akár spontán módon is eltörhetnek. Leggyakrabban a combnyak (a combcsont felső elvékonyodó része a csont feji része alatt) és a csigolyák törnek el.

        A csontritkulás kezelése

        A csontritkulás miatti csonttörés kezelése nagyon nehéz, ezért a legfontosabb a csontritkulás kialakulásának a megelőzése.

        • A mozgásnak és a helyes táplálkozásnak kulcsszerepe van a csontritkulás kezelésében és megelőzésében is. A rendszeres séta és a hátúszás vagy vízi torna heti két alkalommal nagyon jót tehet.
        • Kalciumban és D-vitaminban gazdag ételeket fogyasszon.
        • A gyógyszeres kezelés történhet biszfoszfonát-, teriparatidtartalmú szerekkel, stroncium-raneláttal vagy szelektív ösztrogén-receptor-modulátorral.
        • Férfiak kezelésében a biszfoszfonátokhoz tartozó alendronát tartalmú gyógyszerek a leghatékonyabbak.
        • Az elesés kockázatának csökkentése érdekében ne hordjon magas sarkú cipőt, és otthonában is alakítson ki biztonságos környezetet.
        • A gyógyszeres kezelést beszélje meg orvosával!

        Hogy előzhető meg a csontritkulás?

        • Mozogjon rendszeresen
        • Egyen kalciumban gazdag ételeket, joghurtot, sajtokat, tejet, egyéb tejtermékeket és kalciumtartalmú ásványvizet válasszon.
        • Nagyon fontos a D-vitamin is, ami például a halakban, a tojásban, a tejben és a vajban is megtalálható. Ezen kívül szervezetünk az UV sugárzás hatására maga is képes előállítani. Ezért minden nap töltsön legalább fél órát a szabadban. Ha az ég felhős, az UV sugarak akkor is hatnak a D-vitamin-termelésre. De óvakodjon a napégéstől és a nagy hőségtől! A napozás káros hatásaitól védje magát naptejjel, megfelelő ruházattal, kalappal!
        • Használjon fluoridos sót ételei elkészítéséhez!
        • Kerülje a dohányzást és az alkoholt, mert ezek a csontritkulás rizikófaktorai.
        • Ne fogyasszon sok foszfáttartalmú ételt, mivel a túl sok foszfát csökkenti a kalcium hozzáférhetőségét a csontok számára. Foszfátban gazadag ételek a húsok, az ömlesztett sajtok, a kolbász, az üdítők, pl. a kóla. Az élelmiszeradalékok közül a foszfátot az E338-341 és az E450-es szám jelöli.
        • Beszélje meg orvosával, hogy szükség van-e gyógyszeres kezelésre is megelőzés céljából.

        Olvasson tovább! Csontritkulás megelőzése - Milyen edzést érdemes végezni?

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; NetDoktor.de
        Lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Módosítva: 2020.02.23 11:36, Megjelenés: 2017.12.31 14:55
      • Cikkajánló

        COVID-19 - európai körkép

        COVID-19 - európai körkép

        WEBBeteg.hu

        Nem nagy a választék, ha Magyarországnál bizton- ságosabb úti célt keres valaki.

        Autizmus lányoknál

        Autizmus lányoknál

        Cs. K., fordító

        Lányoknál gyakran nehezen ismerik fel. Mit tegyen, ha úgy véli, hogy gyermeke autista?

        Mennyi a menopauza során az elegendő mennyiségű kalcium?

        Olvastam, hogy nőknél a változó kort követően napi 1500 mg kalcium bevitele ajánlott. Ehhez képest élelemből kb. 600 mg bevitele az átlag. Rendszeresen szedek gyógyszert csontritkulásra. - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

        A csontritkulás folyamata és hazai gyakorisága

        Magyarországon 50 éves kor fölött mintegy 600 ezer nőt és 300 ezer férfit érint a csontritkulás, de ennél jelentősen több a D-vitamin-hiányban szenvedők száma. Miről árulkodnak a statisztikai adatok?

        Csontritkulásos betegek gyógytornája

        A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        A csontritkulás megelőzhető

        A csontritkulás megelőzése akkor lehet eredményes, ha már fiatalkorban elkezdődik. A másodlagosan kialakuló, valamilyen egyéb alapbetegséghez társuló csontritkulás esetében az alapbetegség időbeni és megfelelő kezelése jelenti a hatékony megelőzést.

        Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése

        A csonttömeg fiziológiás csökkenése a 40. életévüket betöltött személyeknél indul meg, ahogy előrehalad a kor, egyre gyakoribbá válik és töréseket okoz.

        Az osteoporosisos fájdalom kezelésének módszerei

        A csontritkulás (osteoporosis) gyakran nagyon fájdalmas töréseket okoz, melyek gyógyulása több hónapot vehet igénybe. Sok esetben a fájdalom a törés gyógyulásával - ami általában 3 hónap - elmúlik, ám ha ezt követően is fennáll, krónikusnak kell tekinteni.

        Nyílt nap a debreceni reumatológián

        Az arthritis és a csontritkulás világnapjaihoz csatlakozva a Debreceni Egyetem szakemberei ingyenes betegfórumot tartanak október 19-én a Klinikai Központban. Az érdeklődők a megelőzésről, a terápiás eljárásokról és a helyes életmódról tájékozódhatnak.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA