• A rossz alvás megváltoztatja az emberi szervezetet

A rossz alvás drámai hatással van az emberi szervezet működésére, ami abban jut kifejeződésre, hogy több száz gén tevékenysége módosul napközben az elégtelen alvás következményeként - állapították meg brit tudósok.

A normálisnál kevesebb alvást már korábban is összefüggésbe hozták különféle bajok - szívbetegségek, diabétesz, túlsúlyosság, gyenge agyműködés - kialakulásával, de hogy pontosan mi történik ekkor az emberi testtel, azt eddig nem tudták.

A Proceedings of the National Academy of Science című tudományos folyóiratban nyilvánosságra hozott tanulmányukban a Surreyi Egyetem tudósai közölték, hogy kísérleteikben 26 ember vérképét elemezték: először azután, hogy egy héten át naponta hozzávetőleg tíz órát aludhattak, majd pedig azt követően, hogy éjszakai pihenőjüket hat órára csökkentették ugyancsak egyhetes időszakra.

Zavar a szervezet természetes biológiai órájában

Egyre rosszabbul alszunk

Az egészséges szervezetet is megviseli az óra-átállítás. A nyári időszámításra való áttérés miatt ugyan csak egy órával alszunk kevesebbet, ám ez a "veszteség" komoly veszélyekkel jár – állítja az alvásszakértő. Veszélyes lehet az óraátállítás.>>

Az alvási idő részleges megvonása több mint 700 gén tevékenységét módosította, és mivel a gének (nukleinsav-szakaszok) hordozzák a sejtekben lejátszódó folyamatokban fontos biológiai szerepet betöltő - lényegében a szervezet működését és növekedését befolyásoló - fehérjék előállításához és szabályozásához szükséges információkat, közülük azok, amelyek a változás hatására aktívabbá váltak, több fehérje létrejöttét eredményezték.

Ennek következményeként azonban megváltozott az egész test kémiai összetétele, ráadásul a szervezet természetes biológiai órájában is zavar támadt: napközben egyes gének tevékenysége erősödik, másoké gyengül, az elégtelen alvás azonban tompította az eredendően eltérő hatásokat - szögezték le a tudósok.

Egészen drámai változásokat figyeltünk rengeteg és különböző gén működésében - idézte a tanulmányt kivonatosan ismertető BBC News Colint Smith-t, az egyetem professzorát.

A tudós elmondta, hogy az érintett területek közé tartozik az immunrendszer, illetve az, hogy az emberi test miként válaszol a sérülésekre és a stresszhatásokra. "Világosan kiderült, hogy az alvás kritikus fontosságú a test megújulásában és funkcionális állapotának a fenntartásában... Ha nem tudjuk feltölteni a sejteket, illetve a régieket újakkal helyettesíteni, akkor a folyamat degeneratív betegségek kialakulásához vezet" - fejtette ki a professzor.

Véleménye szerint nagyon sok ember talán még kevesebbet alszik a kísérletben résztvevőknél is, ami jelezheti a probléma társadalmi súlyosságát, nevezetesen azt, hogy az elégtelen alvás milyen káros befolyással lehet a rosszalvók mindennapi életére.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Látászavar, szédülés?

Dr. Kapocsi Judit

A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

Gyakran érzi fáradtnak magát? - Mi lehet az oka?

A fáradtság fogalma orvosilag nehezen definiálható, a fáradtság szubjektív, mindenki másképp éli meg. A fáradtság legtermészetesebb oka az alváshiány, ám hátterében betegségek is állhatnak.

Táskás szemek - Mi okozhatja?

Az életkor előrehaladtával egyre gyakrabban jelennek meg a szem alatti táskák. A szemmozgató izmok az évek során fokozatosan gyengülnek, a normálisan jelenlévő zsírszövet az alsó szemhéj területére vándorol, emellett a szemhéjak területén a folyadék is felgyülemlik.

Hogyan okozhat vakságot a cukorbetegség?

A cukorbetegség szövődményei közül az egyik legsúlyosabb a szemek állapotát érinti. Az elváltozások hosszú ideig tünetmentesek maradhatnak, gyakran már visszafordíthatatlan stádiumban kerülnek felismerésre.

HgbA1C - Mit jelent az értéke a laborleletben?

Az A1C-teszt egy olyan vérteszt, amely információt biztosít a vizsgált személy átlagos vércukorszintjéről a mérést megelőző 3 hónap átlagát véve. Az A1C-tesztet gyakran nevezik hemoglobin A1C, HgbA1c vagy glikohemoglobin tesztnek is. Elsődleges tesztként használják a diabéteszkezelésben és -kutatásban, azonban ritkán nyújt hasznos információt önmagában.

Hogyan előzhető meg a terhességi cukorbaj?

A terhességi cukorbetegség egy ismert szövődmény a terhesség során. A gyakorisága népcsoportonként változó, 1 és 14 százalék között mozog, hazánkban 3-5 százalék. Előfordulása az anyai életkorral és az anyai testsúllyal együtt nő.

Ezért veszélyes az éjszakai műszak

A szervezet belső órájának felborítását okozó éjszakai műszakban való munka növeli a diabétesz és az elhízás kialakulásának esélyét - állítják amerikai kutatók.