• Ételek, melyek segítik a jobb alvást

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító

        Egy pohár langyos (mézes) tej elalvás előtt, minden bizonnyal jólesik, ám nincs rá tudományos bizonyíték, hogy segítené az elalvást. Természetesen mindaz, amit eszünk vagy iszunk, hatással van az elalvásunkra, illetve annak nehézségére. Amennyiben Ön is elalvási nehézségekkel küzd, próbálja ki az alábbi egyszerű változtatásokat az étrendjében:

        Még elalvás előtt néhány órával fogyassza el könnyű vacsoráját! A korgó gyomor bizony nehézzé teszi az elalvást, sőt fel is ébresztheti az embert, ezért ne feküdjön le éhesen.

        Hirdetés

        A nehéz ételek azonban megviselik a gyomrot, ezért vacsorára válasszon inkább könnyű salátát joghurtos öntettel.

        • Kerülje a nagy, magas zsírtartalmú ételeket lefekvés előtt! Egy pár könnyű falat teljesen megengedett, ám a lefekvés előtti túlzott étkezés befolyásolhatja az éjszakai nyugodalmat.
        • Kerülje a nehéz, fűszeres ételeket! Ezek fogyasztása alvás előtt komoly rosszullétet is okozhat.
        • Ne igyon túl sokat elalvás előtt! A lefekvés előtti túlzott folyadékfogyasztás éjszakai ébredéshez vezet.
        • Kerülje a koffeinfogyasztást! A koffein és más stimulálószerek növelik az idegrendszer aktivitását, mely nehezíti az elalvást. Legjobb, ha a tervezett lefekvés előtti nyolc órában már nem fogyaszt koffeintartalmú italt. A szervezet ugyan nem tárolja a koffeint, ám órákba telik, míg annak stimuláló hatása elmúlik.
        • Kerülje az alkoholfogyasztást lefekvés előtt! Noha az alkohol álmossá tesz, befolyásolja az alvás mélyebb fázisát, és elalvás előtti fogyasztása gyakran éjszaki ébredéshez vezet.

        Átmenetileg szinte mindenkinek vannak álmatlanabb éjszakái, ám ha ez állandósul, vagy gyakorivá válik, érdemes orvoshoz fordulni. Ma már az alvázavarok kezelésére megfelelő terápiás módszerek állnak rendelkezésünkre.

        (WEBBeteg - Cs.K. fordító, lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Módosítva: 2013.05.01 20:37, Megjelenés: 2013.05.01 20:37
      • Cikkajánló

        Koronavírus

        Koronavírus

        MTI

        Kiket sújt leginkább a járvány az eddigi legátfogóbb tanulmány szerint?

        PMS

        PMS

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        Ötféle alaptípust lehet megkülönböztetni. Te melyikbe tartozol? Teszteld magad!

        A láz öt különböző típusa és a velük összefüggésbe hozható betegségek

        Valahányszor az ember úgy érzi, hogy a testhőmérséklete emelkedni kezd, elővesz egy lázmérőt, hogy megnézze, mit is érez. Ha az eredmény 37,5 Celsius-fok vagy ennél magasabb érték, akkor az illető lefekszik, jeges borogatást helyez a homlokára és gyógyszert vesz be a láz csillapítására.

        A tartós alváshiány komoly betegségeket okozhat

        Tapasztalták-e már, hogy ha egy-két napig álmatlanul forgolódnak, s csak pár órát alszanak éjjel, akkor a közérzetük, a hangulatuk nappal szinte elviselhetetlen? Nehezíti a kialvatlansággal terhelt napokat, ha gyötrő fejfájással, szédüléssel, koncentrációzavarral, hányingerrel társul a közérzetük. Ilyenkor a pirulák sem segítenek, csakis az alvás, a pihenés, az agysejtek regenerálódása. Figyelemért, egyenesen orvosi tanácsért kiált, ha valaki napokon át vagy annál hosszabb ideig sem képes pihentetően aludni, s ezzel párhuzamosan romlik az egészségi állapota is.

        Az alvási apnoe okai

        Mi állhat az obstruktív, és mi a centrális alvási apnoe hátterében?

        Pszichés betegségek, melyek alvászavarral járhatnak

        Alvászavart bizonyos életmódbeli tényezők is okozhatnak, így például pszichoszociális problémák (munkahelyi, magánéleti stressz), váltott műszakos munka, nem megfelelő alváskörnyezet, rossz szokások (pl. kiadós étkezés elalvás előtt, rendszertelen alvás), stb.. Alvászavar azonban számos betegség velejárója is lehet, így különféle testi és pszichés kórképeké. Melyek a leggyakoribb háttérben álló pszichés betegségek?

        Testi betegségek, melyek alvászavarral járhatnak

        Az alvászavar jelentkezhet helytelen életmódbeli tényezők következményeként, illetve kísérhet bizonyos pszichés kórképeket. Ám hátterében testi betegségek is állhatnak, cikkünkben ez utóbbiakkal foglalkozunk részletesen.

        Az alvászavar és típusai

        Az alvás alapvető létszükséglet a szervezet - így az idegrendszer - számára a regenerálódásához, szerepe mind mennyiségi, mind minőségi szempontból igen meghatározó. Elengedhetetlen a megfelelő szellemi és fizikai tevékenység végzéséhez.

        Alvásproblémák? - Tippek a nyugodt pihenéshez

        Sokan szenvednek alváshiánytól, de kevesen tudják, hogy a helyes alvási higiéné kialakítása mellett akár gyógyszer nélkül is legyőzheti az alvásproblémákat.

        Hitek és tévhitek az alvászavarokról

        A teljes felnőtt lakosság kb. 10 százaléka küzd súlyos vagy krónikus alvási nehézségekkel (ennél nagyobb számban fordul elő átmenetileg ez a probléma). Melyek a legfontosabb alvászavarral kapcsolatos hiedelmek?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.