• 10 tanács az altató használatával kapcsolatban

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító

        Önnel is előfordult már, hogy hajnali háromkor ébren fekve bámulta az ébresztőóra zöld neonfényét arra gondolva, vajon fog-e valamennyit is aludni, mielőtt az megszólalna?

        Néhány álmatlan éjszaka után érzi, hogy házsártos és letargikus lesz. Vajon biztonságos-e az altatók szedésének elkezdése?

        Hirdetés

         

        Az alvási apnoe

         Az alvási apnoe-nek két főbb típusa van. A gyakoribb forma az obstruktív alvási apnoe, amit a torok izmainak ellazulása hoz létre. A másik a centrális alvási apnoe, ami azért alakul ki, mert az agy nem küld megfelelő jeleket a légzésszabályozó izmokhoz...
        Tudjon meg többet az alvási apnoe-ról a WEBBetegen!>>

        Sokan szenvednek valamiféle alvászavarban, az álmatlanság azonban potenciálisan súlyos következményekkel járhat. Egy felmérés szerint a válaszadók közel harmadával fordult elő, hogy a munkahelyén nem tudott megfelelően teljesíteni, mert túl álmos volt, vagy esetleg elbóbiskolt, és 36 százalékuk számolt be arról, hogy az elmúlt egy év során előfordult vele, hogy egy pillanatra elbóbiskolt vezetés közben.

        Az álmatlanság fejfájáshoz és depresszióhoz vezet. Ennek fényében nem csoda, hogy egyre többen fordulnak altatókhoz. Ha Ön is közéjük tartozik, íme néhány tipp, hogyan használhatja azokat biztonságosan. 

        1. Beszéljen orvosával az alvásproblémáiról

         

         Az alvászavar és típusai
        Az alvásigény egyénenként és életkoronként jelentős szórást mutat. Egy újszülött többnyire csak enni és inni ébred fel, ám az idős emberek többsége már alig néhány órányi alvással is beéri.  Az alvászavar és típusai >>

        Ha álmatlanságban szenved, keresse fel orvosát a pontos diagnózis érdekében. Az álmatlanság alaposabb vizsgálat nélküli kezelése elfedheti a háttérben meghúzódó valós okot.

        Ezért mindenképpen mondja el orvosának azt is, milyen gyógyszereket szed. Ez azért fontos, hogy biztos lehessen abban, ha az orvos altatót ír fel, az nem lép kölcsönhatásba más gyógyszerekkel, és nem okoz súlyosabb egészségügyi problémát.

        Mielőtt altatót szedne, olvassa el a használati utasítást és a lehetséges mellékhatásokat.

        2. A gyógyszerszedést lefekvés előttre időzítse, az egész éjszakai alvás érdekében

        Győződjön meg róla, hogy elég ideje marad egy teljes éjszakai alváshoz, ami 7-8 órát jelent a legtöbb ember számára. Amennyiben az altató bevétele után néhány órával felébred, szédelegni fog. Az időzítés létfontosságú. Ha valakinek elalvási problémái vannak, akkor lefekvés előtt 20-30 perccel kell a gyógyszert bevennie. A legtöbb vényköteles altató bevétel után 1-1.5 órával éri el a maximális szintet.

        3. Az altató bevétele után már hagyjon abba minden tevékenységet

        Az altató bevétele utáni ágybafekvés segít megelőzni a komplex alvással kapcsolatos viselkedést. Egy felmérés szerint ugyanis azok, akik az altató bevétele után, már nem teljesen éber állapotban még esznek, telefonálnak, szexszelnek vagy autót vezetnek, általában nem emlékeznek ezekre az aktusokra. Ilyenkor ugyanis egy úgynevezett „alvajáró” fázisba kerülnek.

        4. Az esetleges mellékhatásokról tájékoztassa orvosát

        Amennyiben álmossággal, szédüléssel küzd a nap folyamán, kérdezze meg orvosát, nem kell-e változtatni a dózison. A vényre kapható gyógyszerek is okozhatnak szédülést, elhúzódó álmosságot, fejfájást, puffadást, hányingert, hasfájást és székrekedést. A mellékhatások leginkább az időseket és egyidejűleg más gyógyszereket is szedőket fenyegetik leginkább.

        5. Ha tartós álmatlanságban szenved, életmódváltással is javíthat alvásproblémáján

        Az altatók csodákra képesek a rövid távú insomnia esetén, mely stressz, jet lag, vagy más átmeneti betegségből ered. Ezzel szemben sokan használnak altatót a hónapok, sőt évek óta tartó krónikus álmatlanságban szenvedők is. Az ilyen betegek számára a kognitív viselkedésterápia és az életmódváltás is sokat segíthet. Próbáljon meg rendszeres időben lefeküdni aludni, kerülje a nappali szunyókálást, valamint a koffeint, alkoholt, nikotint legalább 4-6 órával lefekvés előtt.

        6. Ne keverje az altatót alkohollal vagy más gyógyszerekkel

        A gyógyszerek keverése káros kölcsönhatásokat okozhat. Az alkohol önmagában is felborítja az alvási ciklust.Amennyiben az altatót alkohollal keveri (akár kismértékben is), az fokozhatja annak nyugtató hatását, szédülést, ájulást okozva.

         

          Ételek, melyek segítik a jobb alvást
        Egy pohár langyos (mézes) tej elalvás előtt, minden bizonnyal jólesik, ám nincs rá tudományos bizonyíték, hogy segítené az elalvást. Természetesen mindaz, amit eszünk vagy iszunk, hatással van az elalvásunkra, illetve annak nehézségére. Ételek, melyek segítik a jobb alvást >>


        7. Ne vezessen autót, vagy működtessen gépeket az altató bevétele után

        Mivel az altató miatt nem lesz teljesen éber, ezek használata veszélyessé válhat.

        8. Ne térjen el az orvos által felírt dózistól

        Amennyiben figyelmen kívül hagyja az orvos utasításait, és emeli a dózist, könnyen tolerancia és fizikai függőség alakulhat ki, illetve növeli a komplex alvással kapcsolatos viselkedés kockázatát.

         

          Az alvás fázisai


        Alvásunk mélysége nem állandó, közben jellemző fázisok követik egymást. Ezeket a fázisokat két nagy csoportba lehet osztani, az agy EEG-vel történő vizsgálat közbeni működése alapján: beszélhetünk non-REM és REM alvásról.
        Az alvás fázisai >>

        9. Ne titkolja orvosa elől, ha más alvást elősegítő terméket is fogyaszt

        Sok beteg szed az orvos által felírt gyógyszer mellé vény nélkül kapható, alvást elősegítő készítményeket is, azzal a céllal, hogy megtalálja az ideális készítményt.  A legnagyobb probléma az, mikor erről az orvos nem tud, és így nő a gyógyszerkölcsönhatás kockázata. 

        10. Ne hagyja abba a gyógyszerszedést, csak ha megbeszélte azt az orvosával

        Amennyiben hosszabb ideje szed altatót, ne hagyja azt abba hirtelen, annak érdekében, hogy elkerülje az olyan megvonási tüneteket, mint a szorongás, hányinger és izomgörcsök. Noha nem mindenki szenved elvonási tünetektől, beszélje meg orvosával hogyan hagyhatja abba az altatószedést. Ennek általában két módja van. Az egyik szerint fokozatosan csökkenteni kell a gyógyszerszedés gyakoriságát, a másik módszerrel pedig a dózist csökkentik. Mindenképpen kérdezze meg orvosát, melyik módszert javasolja.

         

         A horkolás: komoly betegség tünete is lehet
        Legtöbbször a tartós horkolás az egyik jele az alvási apnoe-nak, amely során a beteg légzése többször is leáll alvás közben, és akár százszor is felébredhet emiatt egy éjszaka alatt, anélkül, hogy emlékezne rá. Többek között ezért is van, hogy a sokat horkolók reggel kialvatlannak érzik magukat.
        Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden rendszeresen horkolónak alvási apnoéja van, ez a betegség a horkolók körülbelül 50-60 százalékánál fordul elő. A horkoló hang akkor jelentkezik, amikor a levegő a szájból vagy az orrból a tüdő felé áramolva a járatok valamiféle dugulása vagy elkeskenyedése miatt vibrál. Minél inkább blokkolt a levegő útja, annál jobban kell a testnek dolgoznia, mely megterhelheti a szívet. Ezért is van, hogy idővel a horkolás magas vérnyomáshoz vezethet. A hangosan horkolóknak 40 százalékkal nagyobb az esélyük a magas vérnyomás kialakulására
         mint azoknak, akik nem horkolnak. 34 százalékkal nagyobb a valószínűsége, hogy szívinfarktust kapnak, és 67 százalékkal nagyobb az esélyük a stroke-ra. A horkolás: komoly betegség tünete is lehet>>

        (WEBBeteg - Cs.K. fordító, Forrás: WebMD; lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)

        Módosítva: 2011.04.02 22:41, Megjelenés: 2011.04.02 22:41
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Visszérteszt férfiaknak

        Visszérteszt férfiaknak

        WEBBeteg

        A visszérbetegség a férfiakat sem kíméli. Tesztelje visszerei állapotát!

        Emésztőrendszer

        Emésztőrendszer

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Mi okozhatja a székelési inger hiányát? Miért veszélyes? Mi a teendő ilyen esetben?

        Így próbáljon elaludni kánikulában

        A napokon át tartó hőségben éjszaka álmatlanul hánykolódva nappal is egyre fáradtabbak, nyűgösebbek lehetünk. A következő tanácsoktól a lakás ugyan nem lesz hűvösebb, de segíthetnek abban, hogy legalább más módon ne nehezítsük meg magunknak az elalvást.

        A nyár hűsítő kedvencei - Fagylaltok és jégkrémek

        Perzselő napsütés - szinte vibrál a levegő a hőségben, mégis hosszú sor kígyózik az egyik cukrászda előtt... A nyár egyik legkedveltebb édes hűsítőjére várnak: mindenki fagylaltozással szeretné biztosítani magának a felfrissülést.

        Az izomzat felépítése és szerepe

        Az izom a szervezet olyan szövete, melynek fő funkciója, hogy a tápanyagokból nyert energiát mechanikai energiává alakítja át. Ez teszi lehetővé az egész emberi test helyzetváltoztatását, mozgását, finom működését, a belső szervek, zárógyűrűk mozgását és működését.

        Alvásproblémák: minden második embert érinthet

        A pihentető alvás minden korban elengedhetetlen feltétele az egészségnek. Az alvásproblémák terhe egyéni és társadalmi szinten is komoly gondot jelent, többek között korlátozhatja a napi munkavégzést.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA