• Ön tudta a C-vitaminról?

        Szerző: WEBBeteg

        A C-vitamin, más néven aszkorbinsav sokrétű védőszerepet tölt be az emberi szervezetben. Testünk nem képes saját maga előállítani, így a C-vitamint az azt tartalmazó élelmiszerek fogyasztásával juttatjuk szervezetünkbe.

        Szent-Györgyi Albert fedezte fel a C-vitamint, a paprikából vonta ki az aszkorbinsavat. 1937-ben Nobel-díjat kapott felfedezéséért.

        Miért fontos a megfelelő mennyiségű C-vitamin a szervezet számára?

        A C-vitaminnak fontos szerepe van a kötőszövet, az íny a fogak és a csontok felépítésében, valamint a stressz kivédésében. Fontos bizonyos szervek megfelelő működéséhez, így például az agyalapi mirigyéhez (hipofízis), az agyéhoz, a szemlencsééhez, a májéhoz, a lépéhez és a fehérvérsejtekéhez (leukocyták). Továbbá elősegíti a vas bélben való felszívódását. Részt vesz a kollagénrostok termelődésében és biztosítja szilárdágukat, hiányában a bőrünk töredezett és száraz lesz. Antioxidáns tulajdonsággal rendelkezik, ennek következtében véd a szabadgyökök kialakulásával szemben. A vas- és C-vitamin-igény terhesség alatt nő. Kisgyermekek normális fejlődéséhez is megfelelő mennyiségű C-vitaminra van szükség.

        Mit okoz a hiánya?

        Súlyos vitaminhiányos állapotban C-vitaminhiány-betegség, azaz skorbut alakul ki, amelynek velejárja az érfalak meggyengülése és megrepedése, illetve fog- és ínygyulladás, ez a hiánybetegség akár halálos kimenetelű is lehet.

        Milyen élelmiszerekben fordul elő C-vitamin?

        A növényvilág C-vitaminban igen gazdag. Kiváló természetes C-vitamin-forrás a paprika, a fekete ribizli, a csipkebogyó, a homoktövis, a citrusfélék, a kivi, a fekete áfonya, a naspolya, a füge, a vadcseresznye, a málna, a brokkoli, a paradicsom, a káposzta, a savanyú káposzta, a karalábé és a burgonya.

        Milyen veszélyekkel jár a mértéktelen C-vitamin-fogyasztás?

        Az aszkorbinsav vízben oldódó vitamin lévén nem halmozódik fel a zsírszövetben, hanem fölösleges mennyisége a vizelettel távozik. Ennek ellenére semmi esetre sem szabad túladagolni! A C-vitamin ugyanis a szervezetben kémiai anyagokká (oxaláttá) bomlik le, és ez ürül a vizelettel. A szükségesnél nagyobb mennyiségben fogyasztva tehát fokozza a vesekőképződést. A vesekövek háromnegyede kalcium-oxalátból áll, ezért gátat kell szabni a mértéktelen (napi 4 g-ot meghaladó) C-vitamin-fogyasztásnak.

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Legutóbb frissült: 2018.09.07 12:04
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Depressziós a párom

        Depressziós a párom

        Dr. Veress Dóra, pszichiáter

        Hogyan lehet rábírni valakit, hogy akarata ellenére elfogadja a segítséget?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        C-vitamin - Előnyök és ártalmak

        Szent-Györgyi Albert 1928-ban felfedezett egy addig ismeretlen vegyületet a mellékvesében, melyet azután sikeresen a paprikából is kivont. Később ezt nevezték el C-vitaminnak. A C-vitamin szerepéről, előnyeiről és esetleges mellékhatásairól.

        Demencia és étkezés: megoldások táplálkozási nehézségek esetére

        A szellemi leépülés előrehaladásával egyre nagyobb gondot jelent a betegek táplálása. Az agyban található idegsejtek károsodásával elvész az evőeszközök használatához szükséges motoros koordináció, csökken az étvágy, majd a nyelési folyamatok zavara miatt egyre nehezebb lesz a betegek táplálása, ami rengeteg odafigyelést és türelmet igényel a hozzátartozóktól és az ápoló személyzettől.

        Egyre többen eszik, jól teszik? A zab szervezetre gyakorolt hatása

        A zab és a zabkása több országban rendkívül elterjedt, például az Egyesült Államokban az emberek jelentős része rendszeresen fogyasztja, elsősorban reggelire. Hazánk étkezési szokásait figyelembe véve érdemes lenne növelni az étrendben betöltött súlyát, mivel rendkívül egészséges, és rendszeres fogyasztása számos hosszú távú előnnyel jár. Ezeket tekintjük át a következőkben.

        Lazacolaj az okos és egészséges gyermekekért

        Az omega-3 zsírsavak és a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkenése közötti összefüggéseket azt követően állapították meg, hogy megfigyelték, a grönlandi eszkimók körében annak ellenére alacsonyabb a koszorúér-betegségből eredő halálozás, hogy zsírban gazdag az étrendjük. Kiderült, hogy ennek az az oka, hogy a halakból, fókából és bálnából álló étrend nagy mennyiségben tartalmaz omega-3 zsírsavakat.

        Tavaszi láz vagy tavaszi fáradtság?

        A tavaszi láz kifejezést különféle fizikai és pszichikai tünetekre alkalmazzuk, melyek a tavasz beköszöntével jelennek meg. Általában arra az állapotra utal, amikor energiáink visszatérnek, egészségesebbnek érezzük magunkat és megnövekszik szexuális étvágyunk is.

        A narancs a legjobb C-vitamin forrás

        A narancs egészséggőrző hatása régóta ismert. A Brigham Young Egyetem kutatói most azt vizsgálták, hogy egy narancs elfogyasztása vajon miért hatékonyabb, mint a C-vitamin tabletták szedése.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.