• Tanácsok a csontritkulás megelőzéséhez

        Szerző: WEBBeteg

        A csontritkulást (osteoporosis) akkor lehet eredményesen megelőzni, ha már fiatal felnőttkorban elkezdődik a megelőzése.

        Harmincöt éves kor után ugyanis szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. Az osteoporosis kockázata pedig főleg attól függ, hogy addig mekkora csonttömegre tett szert az egyén és a csonttömeget milyen gyorsan kezdi el veszíteni.

        Előzze meg az eséseket!

        Kialakulóban lévő betegség esetén nagyon fontos az esések megelőzése, melynek érdekében használjon csípővédőt, illetve kerülje a tartós és megerőltető terhelést.

        Táplálkozzon megfelelően!

        A csontok egészségének megőrzéséhez elengedhetetlen, hogy a szervezet megfelelő mennyiségű kalciumhoz és D-vitaminhoz jusson. A menopauzán átesett és hormonpótlásban részesülő nőknek ajánlott naponta legalább 1200 mg kalciumot, valamint legalább napi 400 nemzetközi egység (NE) D-vitamint bevinniük szervezetükbe. Azoknak a nőknek, akik menopauza után vannak és hormonpótló kezelést nem kapnak, valamint azoknak az embereknek, akik hosszú távon szteroidot szednek, továbbá a 65 év fölötti férfiaknak naponta legalább 1500 mg kalciumot, valamint legalább napi 800 NE D-vitamint kell magukhoz venniük.

        Rendszeres testmozgás

        csontritkulás megelőzéséhez és a csonttömeg megtartásához a rendszeres testmozgás is hozzájárul. Ajánlott az úszás, a rendszeres séta friss és tiszta levegőn.

        Kerülje a nagy erőkifejtést és a magas pulzusszámmal járó terheléseket!

        Vannak speciális gyakorlatok, melyek az izomzat karbantartását, a csontok ásványianyag-tartalmának növelését szolgálják, ezekkel kapcsolatban kérje gyógytornász tanácsát.

        Kerülje a dohányzást, a mértéktelen alkoholfogyasztást és a többi káros szenvedélyt!

        Ha van valamilyen csontritkulás kialakulására hajlamosító alapbetegsége, akkor feltétlenül figyeljen oda arra is, hogy betartsa az orvos utasításait a gyógyszerszedést illetőn, és járjon rendszeresen kontrollra.

        Ha a csontritkulás másodlagosan alakul ki valamilyen egyéb alapbetegséghez társulva, akkor az alapbetegség időbeni és megfelelő kezelése jelenti a hatékony megelőzést.

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Legutóbb frissült: 2016.12.09 16:55
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Depressziós a párom

        Depressziós a párom

        Dr. Veress Dóra, pszichiáter

        Hogyan lehet rábírni valakit, hogy akarata ellenére elfogadja a segítséget?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Változókori fogamzásgátlás

        A női petefészek aktivitása a 40-es évek vége felé fokozatosan csökkenni kezd. Milyen fogamzásgátlási módszerek javallottak klimax idején?

        Gyenge csontozat - Rizikófaktorok és megelőzés

        Vékony csontról vagy osteoporozisról, csontritkulásról akkor beszélünk, amikor a csont könnyebb lesz és gyengébb. Csontritkulásban a csont rostjai vékonyabbá, törékenyebbé válnak és elvesztik az erejüket.

        A csontritkulás kockázata és megelőzési lehetőségei

        A menopauza idején bekövetkező hormonális változások következtében a csontállomány csökkenése fokozódik, ilyenkor beszélünk csontritkulásról. A csontok azonban fiatalabb korban, helytelen életmód vagy bizonyos betegségek következtében is törékennyé válhatnak. Mire ügyeljünk, és hogyan előzhetjük meg a csontok idő előtti leépülését?

        A csontritkulás növeli a halálozási kockázatot

        A csontritkulás férfiaknál és fiataloknál is kialakulhat. Dr. Pál Mónika, reumatológus a megelőzési és kezelési lehetőségekre hívta fel a figyelmét.

        Kevesebb alkohol, erősebb csontok

        Az elmúlt néhány évben fény derült arra, hogy a nagyobb mennyiségű alkoholt fogyasztó emberekben csökken a csontok sűrűsége és erőssége. Ennek oka eddig ismeretlen volt, de a loyolai egyetemen közelmúltban végzett vizsgálat rávilágított az összefüggésre.

        Kalciumhiány: minden korosztályban kockázati tényező

        A magyar fiatal felnőtt lakosság kb. 70 százaléka a javasolt 1000 mg alatti mennyiséget visz be szervezetébe, az emberek 50 százaléka pedig 800 mg-nál is kevesebb kalciumot fogyaszt. A WEBBeteg kérdéseire Dr. Takács István, a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság elnöke adott választ.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.