• Tanácsok a csontritkulás megelőzéséhez

        Szerző: WEBBeteg

        A csontritkulást (osteoporosis) akkor lehet eredményesen megelőzni, ha már fiatal felnőttkorban elkezdődik a megelőzése.

        Harmincöt éves kor után ugyanis szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. Az osteoporosis kockázata pedig főleg attól függ, hogy addig mekkora csonttömegre tett szert az egyén és a csonttömeget milyen gyorsan kezdi el veszíteni.

        Előzze meg az eséseket!

        Kialakulóban lévő betegség esetén nagyon fontos az esések megelőzése, melynek érdekében használjon csípővédőt, illetve kerülje a tartós és megerőltető terhelést.

        Táplálkozzon megfelelően!

        A csontok egészségének megőrzéséhez elengedhetetlen, hogy a szervezet megfelelő mennyiségű kalciumhoz és D-vitaminhoz jusson. A menopauzán átesett és hormonpótlásban részesülő nőknek ajánlott naponta legalább 1200 mg kalciumot, valamint legalább napi 400 nemzetközi egység (NE) D-vitamint bevinniük szervezetükbe. Azoknak a nőknek, akik menopauza után vannak és hormonpótló kezelést nem kapnak, valamint azoknak az embereknek, akik hosszú távon szteroidot szednek, továbbá a 65 év fölötti férfiaknak naponta legalább 1500 mg kalciumot, valamint legalább napi 800 NE D-vitamint kell magukhoz venniük.

        Rendszeres testmozgás

        csontritkulás megelőzéséhez és a csonttömeg megtartásához a rendszeres testmozgás is hozzájárul. Ajánlott az úszás, a rendszeres séta friss és tiszta levegőn.

        Kerülje a nagy erőkifejtést és a magas pulzusszámmal járó terheléseket!

        Vannak speciális gyakorlatok, melyek az izomzat karbantartását, a csontok ásványianyag-tartalmának növelését szolgálják, ezekkel kapcsolatban kérje gyógytornász tanácsát.

        Kerülje a dohányzást, a mértéktelen alkoholfogyasztást és a többi káros szenvedélyt!

        Ha van valamilyen csontritkulás kialakulására hajlamosító alapbetegsége, akkor feltétlenül figyeljen oda arra is, hogy betartsa az orvos utasításait a gyógyszerszedést illetőn, és járjon rendszeresen kontrollra.

        Ha a csontritkulás másodlagosan alakul ki valamilyen egyéb alapbetegséghez társulva, akkor az alapbetegség időbeni és megfelelő kezelése jelenti a hatékony megelőzést.

        WEBBetegForrás: WEBBeteg

        Módosítva: 2019.10.25 05:06, Megjelenés: 2016.12.09 16:55
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Tudásteszt

        Tudásteszt

        WEBBeteg

        Ön mennyit tud a vitaminhiány tüneteiről? Tesztelje tudását!

        Szürkehályog-műtét

        Szürkehályog-műtét

        Szponzorált tartalom

        Fájdalommentesen kezelhető a szürke hályog és visszaállítható a látásélesség. (x)

        Hogyan mérje helyesen a vérnyomását otthon?

        A vérnyomás több tényezőtől függ, így a testhelyzettől, a napszaktól, az érzelmi állapottól, a fizikai aktivitástól. A mérést befolyásolja a kar vastagsága és a mandzsetta mérete.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

        Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése

        A csonttömeg fiziológiás csökkenése a 40. életévüket betöltött személyeknél indul meg, ahogy előrehalad a kor, egyre gyakoribbá válik és töréseket okoz.

        Hogyan előzhető meg a csontritkulás kialakulása?

        Az egészséges csontozat megtartásához három dologra van szükség: rendszeres testmozgásra, megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra, amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen.

        Fagyási sérülés - Mit tegyen és mit ne?

        Száraz hidegben, amikor a hőmérséklet 0 Celsius-fok körüli, különösen gyakoriak a fagyási sérülések.

        Már fiatalkorban tennünk kell a csontritkulás megelőzéséért!

        A csontritkulás megelőzéséért egész életünkben tennünk kell. A kiegyensúlyozott és teljes értékű táplálkozásnak, az egészséges életmódnak, valamint a rendszeres fizikai aktivitásnak már gyermekkortól kezdve nagy szerepe van a csontok egészségének megőrzésében.

        A csontritkulás és a változókor

        A csontritkulás olyan betegség, mely gyengíti a csontokat, növeli a hirtelen, váratlan törések kockázatát. A betegség szó szerinti jelentése porózus csont, mely arra utal, hogy csökken a csont sűrűsége és ereje. A betegség gyakran tünet- és fájdalommentesen fejlődik ki.

        Mennyi a menopauza során az elegendő mennyiségű kalcium?

        Olvastam, hogy nőknél a változó kort követően napi 1500 mg kalcium bevitele ajánlott. Ehhez képest élelemből kb. 600 mg bevitele az átlag. Rendszeresen szedek gyógyszert csontritkulásra. - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.