• Kutatás a tejtermékek fogyasztásának egészségügyi hatásairól

        Szerző: MTI

        Holland kutatók 120 ezer ember, egy évtizedes követéses vizsgálata alapján, arra a megállapításra jutottak, hogy a tejtermékek fogyasztása nem árt az egészségnek, de nem is jár túl sok előnnyel.

        A telített zsírokban gazdag tejtermékek - a vaj és egyéb, teljes tejből készült termékek - nagyobb mennyiségben való fogyasztása, nem emelte a megfigyelés időtartama alatt a férfiak halálozási kockázatát, a nőknél azonban némiképp nőtt a szívbetegségek miatti halálozási kockázat.

        Ugyanakkor a teljes zsírtartalmú savanyú tejtermékek - melyek közé a joghurt és a kefir is tartozik - nagyobb mennyiségű fogyasztása, a halálozási kockázat kis mértékű csökkenéséhez volt köthető, a férfiaknál és a nőknél is. A kutatók azonban hangsúlyozzák, hogy a kimutatott kapcsolat nem feltétlenül jelent ok-okozati összefüggést ennek megállapítására, az ilyen jellegű felmérések nem alkalmasak.

        Hirdetés

        A tanulmányban 120 852 felnőtt egészségi állapotát követték nyomon 10 éven át, amely időtartam alatt, valamivel több mint 16 ezer résztvevő halt meg. A felmérésbe bevont emberek - akik életkora 55 és 69 év között volt - részletes, az étrendjükre vonatkozó kérdőívet töltöttek ki a tanulmány kezdetekor.

        Eltérő eredmények a nők és férfiak vonatkozásában

        Az eredmények értékelésekor, a férfiaknál nem mutatkozott összefüggés a teljes zsírtartalmú tejtermékek elfogyasztott mennyisége, és a halálozási kockázat között. A nőknél azonban úgy találták, hogy minden, napi 10 grammal több elfogyasztott vaj négy százalékkal emelte a halálozási kockázatot a követés alatt.

        R. Alexandra Goldbohm kutatásvezető elmondta, hogy nem találtak magyarázatot a férfiak és nők közti különbségre, a teljes (zsíros) tejtermékek és a szívkockázat összefüggése vonatkozásában, ám elképzelhető, hogy a nők szervezete másként dolgozza fel a telített zsírokat, mint a férfiaké.

        A savanyú tejtermékek mindkét nem esetében csökkentik a halálozási kockázatot

        A vajjal és más teljes tejtermékekkel kapcsolatban talált eredményekkel ellentétben a fermentált, savanyú tejtermékeknél arra a megállapításra jutottak, hogy nőknél és férfiaknál is némileg csökkentette a halálozási kockázatot, ha többet fogyasztottak ezekből: minden 100 milliliterrel megnövelt mennyiség a napi étrendben, 8 százalékkal fogva vissza a halálozási kockázatot.

        Goldbohm azonban hangsúlyozta, hogy a fermentált tejtermékek védőhatásának igazolására, még további vizsgálatok szükségesek. Az egyik általa idézett magyarázat szerint, ezekben a tejtermékekben lévő tripeptidek segíthetnek a vérnyomás csökkentésében.

        A leideni kutatók tanulmánya, a hét végén jelent meg az American Journal of Clinical Nutrition című szakfolyóiratban. A nagyszabású követéses vizsgálat elkészítését a Holland Tejtermék Alap támogatta.

        Mi van a tejben?

        A tejről azt gondoljuk, hogy tiszta és egészséges, a természet ajándéka, pedig napjainkban már nem sok köze van a zöld rétekhez. Egy tehén napi 60 liter tejet is adhat. Mielőtt az üzletekbe kerül, alkotóelemeire bontják, többször átöntik, pumpálják, összerázzák, majd végül újraegyesítik alkotórészeit. Mi van a tejben?>>

        Furcsa kifejezések a csomagoláson

        Mitől bio a bioélelmiszer? Mi az az emulgeálószer? És a térfogatnövelő meg az ízfokozó? Mitől homogénezett a tej? Tartósítószer és társai, avagy segítünk eligazodni a csomagoláson olvasható kifejezésekben. Segítünk>>

        (MTI)

        Módosítva: 2011.03.03 21:35, Megjelenés: 2011.03.03 21:35
      • Cikkajánló

        Mellkasi fájdalom

        Mellkasi fájdalom

        B. M. , szakfordító

        Mi okozhat légzéskor jelentkező mellkasi fájdalmat?

        Tüdőrák

        Tüdőrák

        Dr. Pukoli Dániel

        Személyre szabott terápia, precíziós onkológia a tüdőrák kezelésében.

        Táplálkozási tanácsok kijárási korlátozás idejére

        Nagyot fordult velünk a világ a koronavírus mostani megjelenésével. Az eddigi szokásaink, napi rutinunk egyik napról a másikra a múlté lett. Szeretteink, embertársaink és saját magunk védelme érdekében sokat tartózkodunk otthonunkban, a lehetőségeinkhez mérten igyekszünk minél kevesebbet kimozdulni. Az eddigi, akár naponta többszöri vásárlásainkat most vissza kell szorítani - heti, kétheti bevásárlásokra, rendelésre, házhoz szállításra.

        Stockholm-diéta

        Az elmúlt évben a 10 legkeresettebb étrend között a Stockholm-diéta is szerepelt. Cikkünkben részletezzük, hogyan épül fel ez a diéta, valamint hogy mennyire sikeres.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA