• Hogyan mérsékelhető a koleszterinszint?

        Dr. Csuth Ágnes
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        A koleszterin a köztudatban szinte csak rossz tulajdonságai miatt vált ismertté, de a teljességhez az is hozzátartozik, hogy nagyon fontos a szervezet számára, ugyanis például létfontosságú eleme a sejthártyának, bizonyos hormonok, vitaminok, epesavak építőköve. A magas koleszterinszint azonban káros a szervezet számára.

        Miért káros a koleszterin?

        A magas koleszterinszint és mellette egyéb tényezők hatására jön létre az érelmeszesedés, mely úgy alakul ki, hogy a vérből felvett koleszterin lerakódik az erek falában, ezzel az ér keresztmetszete szűkül, mely az ér által ellátott szerv oxigén- és tápanyaghiányához vezet. Különösen veszélyes lehet ez az elzáródás, ha a szívről vagy az agyról van szó, de akár a végtagok vagy a vese és még más szervek erei is elzáródhatnak, és az adott célszerv károsodását okozzák.

        A koleszterint egyrészt a máj termeli, másrészt az elfogyasztott táplálékkal kerül a szervezetünkbe. A koleszterinszint mérsékléséhez ezért alapvető fontosságú az étkezési szokások helyes kialakítása.

        Telítetlenzsírsav-tartalmú ételek (növényi olajok, pl.: olíva, szezám, szója, napraforgó, repce, lenmag) fogyasztása javasolt, viszont a telített zsírokat jobb kihagyni az étrendünkből. A telített zsírok közül a legismertebb az állati zsírok csoportja, de néhány növényi zsír, pl. kókuszolaj, mogyoróvaj, kakaóvaj, pálma olaj is ide tartozik, ezek főleg az édességekben vannak jelen.

        A telített zsíroktól is ártalmasabbak a szervezetre, különösen a szív- és érrendszerre az úgynevezett transzzsírok, melyek olcsó növényi olajok hidrogénnel történő telítésével keletkeznek, ilyenkor a kevésbé ártalmas telítetlen olajból, kifejezetten káros telített zsírt képeznek mesterséges úton.

        Hirdetés

        Az utóbbi időben egyre több tanulmány igazolta a transzzsírok káros hatásait, ezért javasolt odafigyelni arra, hogy a transzzsírokat tartalmazó élelmiszereket iktassuk ki étrendünkből. Mostantól az áruházakban is biztonságosan vásárolhat, ugyanis a 2015. február 18-tól érvényes transzzsírsav-rendelet alapján tilos olyan élelmiszert forgalomba hozni, amelyben a végső fogyasztó számára átadott vagy értékesített élelmiszer összes zsírtartalmának 100 grammjában a transzzsírsavak mennyisége meghaladja a 2 grammot. Amennyiben telítetlen zsírsavakban gazdag egy élelmiszer, az gyakran fel is van tüntetve a csomagoláson. Érdemes elolvasni!

        A vörös húsokat (sertés, marha, bárány) kerüljük, helyette fehér húsokat fogyasszunk (szárnyas, hal).

        Az összetett szénhidrátok (tészta, rizs, burgonya), magas rosttartalmú ételek is segítenek a koleszterinszint csökkentésében.

        Túlsúlyosak esetében minden esetben javasolt a diéta, akkor is, ha a koleszterin szintje nem sokkal magasabb a határértéknél.

        Olvasson tovább! A koleszterin csökkentése: diétával és életmóddal

        Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Módosítva: 2019.04.21 20:05, Megjelenés: 2017.11.27 13:11
      • Cikkajánló

        Adókedvezmény

        Adókedvezmény

        MTI

        Mintegy 700 betegségre vehető igénybe adókedvezmény, idén éves szinten 96 600 forint.

        Ezerarcú PMS

        Ezerarcú PMS

        F. Zs, fordító

        A premenstruációs szindróma számos panaszt okozhat. Hogyan enyhíthetőek ezek?

        A fehérje diéta - Mit érdemes tudni róla?

        Az újév beköszöntével sokan megfogadjuk, hogy kisebb-nagyobb mértékű súlyfeleslegünktől igyekezni fogunk megszabadulni. Ennek első állomása, hogy tájékozódunk a diétákról, és igyekszünk olyat választani, amely számunkra a legmegfelelőbb. A tavalyi év egyik legkeresettebb diétája a fehérje diéta, amely a többi között (például űrhajós diéta, almaecet diéta) a legmegalapozottabb elméleti háttérrel rendelkezik.

        Nem az ünnepi ételektől válunk túlsúlyossá

        Karácsony a szeretet és a család ünnepe, Jézus születésének a méltatása. A különféle szokások, szertartások számos ponton találkoznak, de abban mindenképpen nagy a hasonlóság, hogy ilyenkor ünnepi ételek sora kerül az asztalra. Vannak, akik ragaszkodnak a régen megszokott menüsorhoz, ami gyakorta zsírosabb, jobban megterheli a szervezetet, mások már a reformkonyha híveiként készítik a leveseket, a második fogásokat és a süteményeket.

        Koleszterin: összkoleszterin, HDL, LDL

        A koleszterin minden emberi és állati sejtben megtalálható vegyület. Kisebb részét táplálékkal vesszük magunkhoz, a másik, nagyobb hányada a májban képződik (szintetizálódik). Részt vesz a sejtmembránok felépítésében, az epesavak egyik alkotója, számtalan hormon előállításának kiindulási anyaga, szerepe nélkülözhetetlen az emberi szervezetben.

        A magas LDL-koleszterin-szint veszélye

        A fő oka annak, hogy az LDL-koleszterint rossz koleszterinnek is nevezik, az a sajátossága, hogy ha túl sok van belőle a vérben, megtapad az érfalakon, az általa szállított anyaggal, a koleszterinnel együtt.

        A magas koleszterinszint csökkentése diétával, életmóddal

        A magas koleszterinszint a szív- és érrendszeri megbetegedések egyik fő rizikótényezője, ezért kezelése, illetve megelőzése létfontosságú a betegek számára. A páciensek állapota jelentős részben javulna, ha sikerülne változtatniuk életmódjukon és étrendjükön.

        Hasznos tippek a koleszterinszint csökkentéséért

        A megfelelő táplálkozás és a testmozgás segít a koleszterinszint normalizálásában. Ezek az első lépések nemcsak a megelőzésben, de a kezelés során is. A koleszterinszintet csökkentő gyógyszerek nem helyettesítik az egészséges életmódot és táplálkozást, sem az egészséges életmód és táplálkozás nem helyettesíti az orvos által elrendelt gyógyszeres kezelést.

        Miért magas a koleszterinszintem?

        A magas koleszterinszint alattomosan károsítja érrendszerünket: panaszokat sokáig nem okoz, ám már fiatal felnőttkorban is visszafordíthatatlan károsodásokat idéz elő az arra hajlamos egyének érfalán. A koleszterin hosszabb távon növeli az érszűkület, a szívkoszorúér-betegség, az infarktus és a stroke kockázatát.

        Hogyan csökkenthető a koleszterinszint?

        A magas zsír- és koleszterinszinttel rendelkező pácienseknek mihamarabb életmódot kell váltani, alacsony zsírtartalmú ételeket kell fogyasztani, le kell mondani a dohányzásról, és sokat kell mozogni, hogy ezzel is csökkentsék a bejutó zsírok mennyiségét, valamint hogy elégessék a felesleget.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA