• Hogyan csökkenthető étkezéssel a triglicerid?

        Szerző: WEBBeteg - Tóth András, újságíró

        Napi energia-bevitelünk 15-30 százaléka zsírfélékből származik. Miközben a zsírsavak nélkülözhetetlenek az élethez, az elfogyasztott zsírfélék fajtája, minősége és mennyisége döntően befolyásolja egészségi állapotunkat. Liba-, kacsa-, mangalica- vagy kókuszzsír? Tévhitek és tények a zsírról.

        Aki azt állítja, hogy  a zsír káros, nagyon téved! A zsírok a legtöbb életforma számára nélkülözhetetlen anyagok, amelyek a szervezet strukturális felépítésében és anyagcseréjében egyaránt szerepet játszanak. Energiaforrásként szolgálnak a szervezet számára, segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, állandó szinten tartják a testhőmérsékletet, valamint szükségesek a sejthártya felépítéséhez, egyes hormonok működéséhez, valamint a D-vitamin képződéséhez - olvasható a Táplálkozási Akadémia című hírlevélben.

        Egy kis kémia

         A téma cikkei

        3/1 Triglicerid: normálértékek és eltérések
        3/2 Miért fontos a triglicerid csökkentése?
        3/3 Hogyan csökkenthető étkezéssel a triglicerid?
         

        Az étkezésünkben felhasznált zsiradékok és olajok kémiai szempontból mind a glicerin zsírsavakkal alkotott észterei (trigliceridek). A legfőbb különbség a zsírsavak típusában és kémiai összetételében van. A kémiai összetétel, a zsírsavak lánchossza, a szénatomok száma mind-mind meghatározza a zsiradék halmazállapotát és olvadáspontját. Ennek megfelelően beszélhetünk zsírokról vagy olajokról.

        • A zsírokat kémiai szerkezetük, a bennük lévő fő alkotórészek, a zsírsavak szerkezete alapján több csoportba oszthatjuk. Főbb zsírsavak: olajsav, sztearinsav, palmitinsav.
        • Az egyszeresen, illetve többszörösen telítetlen zsírok a molekulákban található zsírsavak szénláncában szereplő kettős kötés, valamint a hidrogén mennyiségében különböznek egymástól.
        • A telített zsírsavak szénláncukban nem tartalmaznak kettős kötést.
        • Az egyszeresen telítetlen zsírsavak szénláncukban egyetlen kettős kötést, míg a többszörösen telítetlen zsírsavak kettő vagy több kettős kötést tartalmaznak.
        • A többszörösen telítetlen zsírsavak két nagy családját, az omega-3 és az omega-6 zsírsavakat az első kettős kötés molekulán belüli helyzete különbözteti meg egymástól.
        • A telítetlen zsírokban található a legkevesebb hidrogén. Táplálkozási szempontból a telítetlen zsírok élettani következményei általában kedvezőek.
        • Az állati eredetű zsírokban, amelyek szobahőmérsékleten kenhetőek, szilárd halmazállapotúak, a telített zsírsavak, főleg a palmitin- és a sztearinsav aránya magasabb.
        Hirdetés

        1. Kedvezőbb hatású a liba- és kacsazsír!

        Igen! A libazsír és a kacsazsír telített zsírsavakban szegényebb (26-33 g/100g), egyszeresen telítetlen zsírsavakban pedig gazdagabb (55-57 g/100g), mint más állati eredetű zsírok, így a szív- és érrendszerre kedvezőbb hatásúak (100 gramm libazsír esetén: energia 921 kcal, fehérje 0,5 gramm, szénhidrát 0 százalék).

        Előny még, hogy a szárnyasok zsiradékai ízletesek, élvezeti értékük nagy, de népszerűségük még alacsony, bár gyakran találni a boltok polcain ilyen zsiradékot. Megnéztük: egy kilogramm libazsír 2745 forint, kacsazsír pedig már van 2000 forint alatt is, a sertészsír ára 1076 forint/kg.

        Tipp: A kacsa- és libazsír a legegészségesebb alapanyagok közé sorolható, a korszerű teflonedénybe elegendő egy-két kiskanálnyi belőle, ha húst akarunk benne sütni.

        2. Zsírszalonnával sütök. Ez a legjobb megoldás.

        Most kiderül! Több háziasszonytól is hallottam, hogy főzésnél házi szalonnát tesz az edénybe zsiradék helyett. Van, aki kiveszi az edényből a sültszalonnát, van, aki bennehagyja. Ezzel ízletesebb lesz az étel. Györki Niké dietetikus, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének vezetőségi tagja ezzel kapcsolatban elmondta: amennyiben valakinek nincs koleszterin és testsúly problémája, nyugodtan használhat kis mennyiségben egy-egy teáskanálnyi állati eredetű zsiradékot, süthet és főzhet vajjal, kacsa- vagy libazsírral, sült zsírral vagy éppen szalonnával.

        A zsiradékok esetében (állati és növényi eredetűek közül egyaránt) nagyon fontos - mint a táplálkozásban úgy általában - a változatosság. Amennyiben rendben vannak a laborleleteink, nyugodtan és változatosan használjuk a rendelkezésünkre álló alapanyagokat, legyen az olívaolaj vagy éppen libazsír.

        3. Sertés: mangalica a legjobb

        Van benne valami! Az adott zsiradék tápanyagtartalma és zsírtartalma függ az állat fajtájától, a mangalica jelentős mennyiségű koleszterint és E-vitamint tartalmaz, hasonlóan a kacsa és libazsírhoz.

        Hogyan készül? A zsírt a sertés szalonnájából és a belső zsírszövetekből nyerik olvasztással. A kiolvadt zsírt finomítják. A zsírolvasztás mellékterméke a tepertő.

        Egy kis számtan


        Egy gramm zsír kétszer annyi energiát tartalmaz, mint ugyanakkora mennyiségű szénhidrát vagy fehérje. Számszerűsítve: 1 g zsír = 38,9 kJ; 1 g szénhidrát = 17,2 kJ; 1 g fehérje = 17,2 kJ.

        Melyiket válasszam?

        4. Káros a mangalica?

        Részben igaz. Ez a húsféleség a korszerű táplálkozásban nem tudja helyettesíteni a halat, a szárnyasokat – nyilatkozta prof. dr. Tóth Kálmán, a Pécsi Tudományegyetem KK I. sz. Belgyógyászati Klinika intézetvezetője.

        Mi áll a háttérben? A mangalica zsírja is ugyanúgy emeli a koleszterinszintet. Sőt! A takarmányozás függvényében is változhat a zsírsavösszetétele, de alapvetően telített zsírsavakban gazdag, ami nem kedvez a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának. De! Mielőtt bárki pálcát törne felettünk: megfelelő mennyiségben fogyasztva beilleszthető az étrendbe. Az egészséges táplálkozásban nincsenek káros alapanyagok, csupán káros mennyiségek - összegzi a dietetikus.

        5. Nehezen emészthető a birkahús

        Igaz! A nagy vágóállatok, így a szarvasmarha vagy a birka és azok zsiradékai a faggyú miatt igen nehezen emészthető. Olvadáspontja magasabb, szilárdabb, mint a sertészsíré, mert több benne a telített zsírsav (Pl. marhafaggyú: telített zsírsav 55 g/100g esetén).

        6. Vajjal is lehet sütni

        Van benne igazság! Nem mindegy azonban, melyik vajat használjuk: találunk a boltokban teavajat, vajkészítményt, illetve csökkentett zsírtartalmú vajat. A teavaj zsírtartalma 70-80 százalék (100 gramm esetén 746 kcal energia, 0,4 gramm fehérje, 0,5 gramm szénhidrát), a vajkészítményé, vajkrémé 40 százalék (100 gramm esetén 390 kcal energia, 2,5 gramm fehérje, 2 gramm szénhidrát).

        7. A kókuszzsír drága mulatság

        Nem teljesen igaz! Egy kilogramm kókuszzsír vagy olaj ára 1200-1500 forint között található a bioboltokban, összehasonlításképpen: drágább a libazsír, viszont olcsóbb a sertészsír (előbbi 2500-2800, utóbbi 1000-1500 forint).

        Tipp: Ezt a zsírfajtát hasonlóan kell használni, mint a többit, tehát 1-2 teáskanállal, illetve egy-egy fakanállal tehetünk belőle a serpenyőbe.

        Tudta? A kókuszzsír a legjobb sütőanyag, amelynek oxidációs pontja 198 fok, a növényi olajok közül a legmagasabb.

        8. Nem mindenkinek hasznos a kókusz zsiradéka

        Van benne igazság! A kókuszdió belsejéből szárítással nyerik a kókuszolajat, amely 92 százalékos közepes lánchosszúságú telített zsírsavakból áll, az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak aránya azonban alacsony.

        A magas koleszterinszinttel rendelkezők esetén nem javasolt a fogyasztása, mert emeli a "rossz" koleszterin (LDL) értéket.

        9. Mindegy, hogy melyik kókuszzsírt használom!

        Nem teljesen mindegy! A finomított kókuszzsír semleges ízű, illatmentes. Sütéshez és főzéshez ez az ideális, nem befolyásolja ugyanis az ételek ízét.

        10. A vegyes táplálkozásból nem szabad kihagynunk a vajat, csak mérsékelni kell.

        Igaz. A vaj előnye, hogy könnyen emészthető, könnyen felszívódik a bélrendszerből. Kiváló forrása a zsírban oldódó vitaminoknak.

        Tipp: Vigyázzunk a mennyiséggel! Igen magas a telített zsírsav aránya (54 g/100g terméknél).

        (WEBBeteg - T. A., újságíró)

        Módosítva: 2015.06.30 07:38, Megjelenés: 2015.06.30 07:38
      • Cikkajánló

        A köszvény

        A köszvény

        Dr. Zsuga Judit

        A köszvényes roham szinte mindig hirtelen, főleg éjszaka kezdődik.

        A hangulatjavítók

        A hangulatjavítók

        Dr. Muszil Dóra

        Nemcsak testi tüneteket okoznak, hatással vannak az érzelmi életre is.

        Nem az ünnepi ételektől válunk túlsúlyossá

        Karácsony a szeretet és a család ünnepe, Jézus születésének a méltatása. A különféle szokások, szertartások számos ponton találkoznak, de abban mindenképpen nagy a hasonlóság, hogy ilyenkor ünnepi ételek sora kerül az asztalra. Vannak, akik ragaszkodnak a régen megszokott menüsorhoz, ami gyakorta zsírosabb, jobban megterheli a szervezetet, mások már a reformkonyha híveiként készítik a leveseket, a második fogásokat és a süteményeket.

        A szőlőmag élettani hatásai

        Napjainkban - az egészségtudatosság elterjedésének köszönhetően - a szőlőt egyre többen fogyasztják, nemcsak nyers állapotában, hanem a benne található szőlőmagokból készült kivonatot, őrleményt vagy olajat is beépítik az étrendjükbe pozitív élettani hatásaik miatt.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Sport és immunrendszer
        Hogyan befolyásolja a testmozgás az immunitást?
        Amire a férfiak a leginkább kíváncsiak
        A legfontosabb kérdések és válaszok a férfiegészségről.
      • Orvos válaszol
      • Infografika és videó
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások