• Fogyókúra - Nem mindegy, melyik mozgásformát választjuk

        Dr. Csuth Ágnes
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        A fogyókúrának és az életmódváltásnak fontos része a fizikai aktivitás. Nem mindegy azonban, hogy hogyan mozgunk! A rosszul megválasztott sportolással sokan kifejezetten ártanak szervezetüknek.

        Sokan konditerembe járnak, aerobikoznak, csapatsportokat űznek heti egy-két alkalommal, ezektől remélve a testsúly és a fittség megőrzését vagy a testsúlycsökkenést. Kevesen tudják, hogy ezzel szervezetüknek kifejezetten ártanak, hiszen a kevés terheléshez szokott szervezetet, a heti pár alkalom során annyira igénybe veszik, hogy az edzetlen ízületek, izmok könnyen megsérülnek, károsodnak.

        Sajnos Magyarországon szinte népbetegségnek számít a térdízületi arthrosis. Ennek két gyakori oka az elhízás és a nem megfelelően megválasztott terhelés.

        Hirdetés

        Másik negatív hatása a ritkán végzett erőteljes fizikai aktivitásnak az anaerob anyagcsere. Elhízottak esetén, ha nem megfelelően választják meg a fizikai aktivitást és szervezetüket túlterhelik, a kedvező hatások helyett a szervezet anaerob anyagcsere során a szénhidrát raktárait üríti ki a zsírban raktározott energia helyett, így a zsírtömeg nem ég el.

        Segítség az egészséges élethez

        Gyaloglással a fogyásért

        Számos ajánlás és javaslat olvasható, hogy mi legyen ez a fizikai aktivitás. Rekreációval, elhízástudománnyal foglalkozó szakemberek egybehangzó véleménye szerint a legideálisabb mozgásforma heti 5 napon fél-egyórás gyaloglás. A fizikai kondíció javulásával a gyaloglás tempója fokozható.

        A gyaloglás kevésbé terheli az ízületeket, mint a futás.

        Futás vagy nem megfelelően megválasztott terhelés kondicionáló teremben hirtelen vérnyomás-emelkedést is okozhat, így a várt kellemes érzés helyett a vérnyomás-emelkedés, a jelentősen megemelkedett pulzus kellemetlen hatásait fogják érezni.

        Gyaloglás esetén ezzel szemben hosszú távon vérnyomáscsökkenést és a vércukorháztartás rendezését lehet elérni - ezt bizonyították magyar kutatók 400 elhízott beteg bevonásával végzett tanulmány során. A gyaloglás másik előnyös hatása a jelentős és tartós testsúlycsökkenés.

        Úszás, kerékpár vagy gyaloglás?

        Az úszást és kerékpározást is gyakran javasolják, mint fizikai aktivitást. Mindkettőnél olcsóbb és könnyebben elérhető a gyaloglás. A fogyni vágyók jelentős része, testsúlya és ízületi panaszai miatt nem tud kerékpározni, míg az úszásnál kiemelten fontos, hogy szabályosan történjen. Az önkéntesen módosított úszási stílusok - például mellúszásnál a fej helytelen kiemelése és a nyak túlzott hátraszegése - a gerincet terhelhetik.

        Elhízottak, szív- és érrendszeri betegségben, mozgásszervi betegségekben szenvedők esetén javasolt, hogy mielőtt fizikai aktivitásba kezdenek, egy általános állapotfelmérésre jelentkezzenek családorvosuknál vagy életmód-tanácsadással foglalkozó szakembernél, valamint a későbbiekben rendszeres kontrollvizsgálatokon vegyenek részt.

        Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szerzőnk: Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        Módosítva: 2020.06.08 05:06, Megjelenés: 2017.04.08 19:25
      • Cikkajánló

        COVID-19

        COVID-19

        WEBBeteg

        A TBC elleni védőoltás valóban hasznos lehet a koronavírussal szemben.

        Autoimmun betegség

        Autoimmun betegség

        Dr. Brugós László

        Milyen tünetekkel járnak az autoimmun betegségek? Mire figyeljünk?

        Reg-Enor diéta, űrhajós diéta, tojásdiéta és almaecet diéta - Mit kell tudnunk ezekről?

        A 2019-es év nagyon változatos képet mutatott divatos diéták szempontjából. A Google felmérése alapján a Reg-Enor, az űrhajós, a tojás- vagy az almaecet diéta is ott szerepelt a 10-es keresési toplistában. A fogyókúrázni vágyók az áhított cél elérése érdekében hajlandóak mindenféle hangzatos névvel ellátott étrendet követni, még ha azzal esetleg ártanak is szervezetüknek.

        Táplálkozási tanácsok kijárási korlátozás idejére

        Nagyot fordult velünk a világ a koronavírus mostani megjelenésével. Az eddigi szokásaink, napi rutinunk egyik napról a másikra a múlté lett. Szeretteink, embertársaink és saját magunk védelme érdekében sokat tartózkodunk otthonunkban, a lehetőségeinkhez mérten igyekszünk minél kevesebbet kimozdulni. Az eddigi, akár naponta többszöri vásárlásainkat most vissza kell szorítani - heti, kétheti bevásárlásokra, rendelésre, házhoz szállításra.

        6 indok a gyaloglás mellett

        A tavasz a legideálisabb idő arra, hogy kimozduljunk a zord tél és a teljes tétlenség után a szabadba. Egy frissítő és egészséges gyaloglás erre a legalkalmasabb megoldás, amennyiben a cél egy természetes és kímélő mozgásforma. Cikkünkben a rendszeres gyaloglás előnyös hatásairól olvashat.

        Boka súlyok használata - Hasznos vagy káros?

        Vajon a boka súlyok használatával hatásosabb-e a szokásos rutin gyaloglás? Hogyan használjuk a súlyokat, ha ezek mellett döntünk?

        Sportolás ötvenes éveinkben

        Ötvenes éveinkben az egészség megőrzését, a harmónia megteremtését jelenti a mozgás, a sportos életmód. Akár életünk része volt eddig a sport, akár nem, mindenképpen érdemes mindennapjaink részévé tenni.

        A magyar Vasember: hússzoros ironman-távot teljesít

        Él köztünk egy ember, a komáromi Szőnyi Ferenc, aki emberfeletti teljesítményre képes. Most épp nem kevesebbre vállalkozott, minthogy Mexikóban a 20-szoros (nem elírás, hússzoros) Ironman-teljesítényt viszi véghez, egyetlen magyarként.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA