• Antibiotikumok pusztíthatják el a bélflórát

Szerző: MTI

A bélrendszerben élő jótékony baktériumokat súlyosan károsíthatják még az enyhének tartott antibiotikumok is – írták a kaliforniai Stanford Egyetem kutatói.

A nőknél - akik a ciprofloxacin nevű antibiotikumot szedték - a jótékony baktériumok egész populációit pusztította el a szer, és olyan is akadt a vizsgáltak közt, akinél hónapokba telt, mire helyreállt a bélflóra eredeti egyensúlya. A három nő esettanulmánya alapján levont következtetéseket az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben tették közzé a kutatók.

Az önkéntesek a követéses tanulmány tíz hónapja alatt kétszer, alkalmanként öt napon át szedték az antibiotikumot. A kutatásban DNS-elemzéssel, székletmintákból állapították meg, hogy milyen mikrobák alkották az önkéntesek bélflórájának összetételét.

Mint a kutatást vezető Les Dethlefsen és David Relman írta, a ciprofloxacin hatása a bélbaktériumokra határozott és gyors volt. A kezelés befejezése után egy héttel kezdtek a baktériumközösségek visszatérni eredeti állapotukba, ám az sokszor tökéletlenül sikerült.

"Az emberi bélrendszer bolygónk egyik legösszetettebb ökoszisztémája" - hangsúlyozták tanulmányukban a kutatók. A bélbaktériumok szerepet játszhatnak az elhízásban, valamint az allergia vagy más, autoimmun betegségek kialakulásában. Ráadásul az újraépülő baktériumflórában nagyobb valószínűséggel jelennek meg antibiotikumoknak ellenálló törzsek is.

Legutóbb frissült: 2010.09.14 14:07

Diabétesz gyermekeknél

Dr. Horváth Balázs

Gyermekkorban többnyire az 1-es típus alakul ki, de a 2-es is egyre gyakoribb.

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

A bélflóra egészsége - Hogyan tehet érte?

Az egészség megőrzésében és a szervezet egyensúlyának megtartásában fontos szerepe van a bélflórának. Miből áll, és hogyan őrizhető meg a természetes állapota?

Mit együnk, hogy megőrizzük bélflóránk egészségét?

A normál bélflóra jelentős szerepet tölt be immunrendszerünk működésében. Ahhoz, hogy ez a rendszer optimális szinten működjön, elengedhetetlen egészségének megőrzése. Mit tehet annak érdekében, hogy bélflórája és immunrendszere is tökéletesen működjön?

Probiotikum szedése gyermekkorban - Mikor szabad és mikor nem?

Az édesanyák már várandósságuk idején tehetnek gyermekük egészségéért: az anya emésztőrendszerének egészsége egyik fő alapeleme gyermeke egészséges bélrendszerének, és mivel immunrendszerünk kb. 70%-a a bélrendszerben működik, ezért tudatosan tehetünk gyermekünk egészségének megőrzéséért.

A probiotikumok egészségügyi előnyei - Tények és kutatási eredmények

A probiotikumok olyan jótékony mikroorganizmusok, amelyek védőhatást biztosítanak bizonyos kórokozókkal szemben, és amelyek számos élelmiszerben is megtalálhatóak. A probiotikumokról úgy tartják, hogy a bélflóra kiegyensúlyozása által igen fontos szerepet játszanak a megfelelő bélműködés és emésztés fenntartásában.

Mikor szedjünk probiotikumot?

A probiotikumok a bél mikroflórájának olyan, jótékony hatással bíró, természetes, élő mikroorganizmusai, melyek segítenek megőrizni és helyreállítani bélflóránk egészségét, és ezzel immunrendszerünk megfelelő működésében is nélkülözhetetlenek.

Szuperbaktériumok - Az orvostudomány egyik legnagyobb kihívása

A penicillin Fleming általi felfedezése 1928-ban, majd rutinszerű gyógyszerként való bevezetése 1941-ben indította el a különböző baktériumok örökítő anyagaiban is azokat a változásokat, melynek következményeként mára multi drug rezisztens kórokozókról, vagy, ahogy a köznyelv nevezi, szuperbaktériumokról beszélhetünk, mely az orvostudomány egyik legnagyobb kihívása lesz a XXI. században.