• D-vitamin: hiányzik, mint egy falat kenyér!

        Szerző: WEBBeteg - T. A., újságíró

        Ön mennyi D-vitamint juttat be a szervezetébe? Mikor volt vérvételen, ahol a D-vitaminszintet is megtudhatja? Egy új állásfoglalás szeretné ráirányítani a figyelmet a téma fontosságára.

        A D-vitamin valójában nem vitamin, hanem egy előanyag, amely hozzájárul az aktív D-hormon termelődéséhez. Legfontosabb feladata a kalciumháztartás és a sejtek működésének szabályozása. Ősztől tavaszig naponta mintegy 80 egység D-vitamin jut be a szervezetünkbe különböző élelmiszerek (tej, tojás sárgája, olajos hal, gomba) segítségével, a jelenlegi ajánlás pedig ennek többszöröse, 1500-2000 NE. Nyáron más a helyzet, szervezetünk saját maga előállítja a D-vitamint a napfény hatására.

        Hirdetés

        Mitől alakulhat ki D-vitamin hiány?

        Ha túl kevés napsütés éri a szervezetet, ez főleg az idős embereknél fordul elő. A hiányos táplálkozás is okozhatja, ha nem veszünk magunkhoz elegendő mennyiségű és minőségű tejet, tejterméket, vagy mellőzzük az olajos halak fogyasztását. Köztudott, hogy nagyon kevés halat eszünk.

        A belekből való csökkent D-vitaminfelvétel is hiányhoz vezethet, de a kadmium mérgezés is okozhatja. D-vitamin hiányhoz vezethet a vese fokozott működése, valamint a mellékpajzsmirigy-alulműködés és a pajzsmirigy-túlműködés is. Ezek mellett az angolkór (rachitisz) egyes típusaiban is megfigyelték a D-vitamin hiányt.

        A Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság kezdeményezte, hogy minden év február 23-án D-vitamin Napot szervezzenek. Úgy vélik a társaság tagjai, hogy nem minden orvos előtt ismert a hiányállapot a csontokra, a szív-, ér- és idegrendszerre, valamint az immunrendszerre és a fogamzásra gyakorolt negatív hatása. 

        Egységes álláspont

         Konszenzus született 


        A konszenzus létrehozásában részt vevő szakmai tudományos társaságok, illetve képviselőik:

        • Magyar Dermatológiai Társaság, dr. Ottó Iringó Ágnes
        • Magyar Endokrin Társaság, prof. dr. Lakatos Péter
        • Magyar Gyermekorvosok Társasága, prof. dr. Szabó András
        • Magyar Ideg- és Elmeorvosok Társasága, dr. Kovács Tibor
        • Magyar Kardiológusok Társasága, dr. Jambrik Zoltán
        • Magyar Klinikai Immunológiai és Allergológiai Társaság, prof. dr. Bodolay Margit
        • Magyar Laboratóriumi Diagnosztikai Társaság, dr. Toldy Erzsébet
        • Magyar Menopauza Társaság, dr. Várbíró Szabolcs
        • Magyar Nefrológiai Társaság, prof. dr. Szabó András
        • Magyar Onkológusok Társasága, dr. Bittner Nóra
        • Magyar Osteoporosis és Osteoarthrologiai Társaság, dr. Szekeres László
        • Magyar Primer Prevenciós Orvosi Egyesület, dr. Benkő Ilona, dr. Kiss Emese, prof. dr.
        • Marton István, dr. Takács István

        Konszenzus született a D-vitamin hiány kezelése, annak megelőzése érdekében 12 hazai szakmai társaság egyeztetése alapján. Az állásfoglalás kezdeményezője dr. Takács István, a Semmelweis Egyetem I. Belgyógyászati Klinika docense, belgyógyász, endokrinológus, aki a WEBBeteg.hu érdeklődésére elmondta: a magyar orvostársadalom a világon egyedülálló, példaértékű összefogásának eredményeképpen jött létre az új ajánlás a D-vitamin bevitelére, amely az egészséges felnőttek esetében napi 1500-2000 NE. Korábban ez a nemzetközi egység 400, majd 800 NE volt. Több irányelv is létezett eddig, különböző ajánlások születtek az egyes szakterületeken.

        A napi 1500-2000 nemzetközi egység D-vitamin bevitelét táplálékkiegészítő vagy gyógyszer formájában ajánlott bevinni ősztől tavaszig, tehát most a tavaszi időszakban is - mondja az egyetemi docens. A biztonságos határértékről is ismertek adatok, a felnőttek esetében napi 4000 NE az a mennyiség, amely még biztosan nem okoz gondot a szervezetben.

        Nyáron könnyebb?

        Nyáron nincs szükség külön D-vitamin bevitelre, az egészséges felnőttek szükségletét fedezi, ha elegendő időt, 15-20 percet töltenek a napfényen. Jó, ha tudjuk, figyelmeztet dr. Takács István, hogy a 20 percnél több napozással nem keletkezik egyre több D-vitamin, egy bizonyos szinten állandósul. A napsugarak káros hatásai azonban érvényesülhetnek ilyenkor.

        A szolárium nem helyettesíti a napozást, illetve a D-vitamin bevitelt, nem biztos, hogy a barna bőr egészséges embert takar.

        Miért fontos?

        A napi bevitel normalizálásával csökkenthető a D-vitamin hiányban szenvedők nagy száma, illetve csökkenthető olyan betegségek kockázata, mint például az egyes típusú diabétesz, nem beszélve arról, hogy minden korosztályban romlik a csontok minősége, ami kóros csontritkuláshoz, törésekhez vezethet. Egy felmérés rámutat: 50 százalék az esélye egy 50 év feletti nőnek, hogy csontritkulás következtében törést szenved, ez az arány a férfiak esetében 25 százalék. Amennyiben megfelelő lenne a D-vitamin bevitel, negyedével csökkenne a csípőtáji törések száma. 

        Ön tudta?


        Az alacsonyabb D-vitamin-szint fokozza mindazon betegségek kockázatát, amelyekben a gyulladásnak kórtani szerepe van (fertőzéses eredetű betegségek, az autoimmun, az osteoporosis és a daganatos betegségek).

        A D-vitamin emeli a csontképző sejtek, az oszteoblasztok számát és aktivitását, a folyamatban részt vevő fehérjék képződését, fokozza a csont alapállományának kiépülését.

        A D-vitamin-hiány nagyon gyakori időskorban, hajlamosít a cardiovascularis betegségekre, a hiány együtt járt az idős emberek rossz kedélyállapotával és csökkent szellemi teljesítőképességével. Az alacsonyabb D-vitamin-szint fokozza a HIV-fertőzés súlyosságát és csökkenti a túlélés időtartamát.

        Dr. Barna Judit reumatológus elmondta: a D-vitamin szerepet játszik az izomműködés koordinációjában is, ezért feltétlenül gondolni kell rá az esések megelőzésénél. Tudományos-fantasztikus anyagról van szó: a D-vitamin hatására megtörténik a duodenumból, a vékonybél kezdeti szakaszából az aktív kalcium feszívódása, a vesében visszatartja a kalciumot, és ne feledjük, a D-vitamin és a kalcium nélkül nem tudják kifejteni hatásukat a csontritkulás során alkalmazott antiporotikus gyógyszerek.

        Fontos megemlíteni a csecsemőket, fejlődésükhöz a D-vitamin is nélkülözhetetlen, a nem megfelelő mennyiségű bevitel a később jelentkező betegségek alapját képezhetik. Sőt, már a terhesség idején is nagyon fontos figyelni a korszerű táplálkozásra, a megfelelő vitaminbevitelre – mondja dr. Gönczi Ferenc, a Kenézy Kórház Csecsemő és Gyermek Osztályának osztályvezető főorvosa, aki úgy véli: nem csak a gyermekünk, hanem az unokánk és a dédunokánk egészségi állapotát is megalapozzuk azzal, milyen életet élünk, hogyan táplálkozunk.

        A D-vitamin hiány nem csak az édesanyát, hanem a csecsemőt is veszélyezteti. Azt is figyelembe kell venni, hogy az anyatej D-vitamin tartalma nem elegendő a csecsemő egészséges fejlődéséhez, ezért pótolni kell azt.

        A betegség megelőzés szempontjából a gyermek egy éves koráig a Gyermekgyógyász Szakmai Kollégium ajánlásával kötelező a D vitamin napi pótlása, azoknál a gyermekeknél, akik a téli időszakban lesznek egy évesek, további félévig szükséges a bevitel. Az újabb kutatási eredmények alapján a többi korosztályban is az ősztől tavaszig terjedő időszakban fontos lenne a D-vitamin pótlás bevezetése. A napi ajánlott mennyiség jelenleg 400 NE. Most is nyugodtan lehet adni a gyermekeknek csepp vagy táplálék kiegészítő formájában, de ezt beszéljék meg a háziorvossal, a védőnővel.

        A tej tényleg élet, erő és egészség!

        Méresse meg!


        Az alacsony D-vitamin-szint tekintetében a női nem, az időskor, illetve a téli hónapok független kockázati tényezőnek bizonyultak - derül ki az Semmelweis Egyetem betegei között végzett vizsgálatból. Az elemzés során 3936 nő és 1872 férfi esetében mért D-vitamin-szinteket értékeltek. A mérsékelt D-vitamin-hiány előfordulási gyakorisága a teljes populációban 72, a súlyos D-vitamin-hiányé 12 százalék volt. A legalacsonyabb átlagos szinteket decemberben, a legmagasabbakat augusztusban mérték.

        Az átlagos D-vitamin-szint 30-60 ng/ml. Érdemes kiderítenie, hogy mekkora a D-vitamin-szintje, ezt egy rutin vérvételből megtudhatja. Beutalót háziorvosától kérjen!

        Dr. Gönczi Ferenc elmondta azt is, a fiatalok életéből „száműzve lett” a tej, helyette cukrozott üdítőket és energia italokat isznak. Fontos lenne felhívni a figyelmet a megfelelő minőségű tej és más táplálékok fogyasztására, amelyek magas D-vitamintartalmúak.

        Be kell látnunk, számos betegség vonatkozásában nagyobb jelentőséggel bír a D-vitamin, mint azt korábban gondolta az orvosi szakma, ezért is kell nagyobb hangsúlyt kapnia, koncentrálva a megelőzésre, fel kell ismerni a hiányát, és gondoskodni kell a pótlásáról – tette hozzá a főorvos.

        Fontos megemlíteni a betegségmegelőzés szempontjából, hogy hatalmas összegeket spórolhatna a társadalom az orvosságokon és a kezeléseken, ha megfelelő D-vitamint juttatna be a szervezetébe.

        Máris támadások érik a szakmát, hogy a gyógyszerlobbi áll a háttérben, de meg kell nézni ezeknek a vitaminoknak az árát és kiderül: kedvező áron lehet hozzájutni egy-egy készítményhez (például egy 20 ml-es csepp 1000 forintba, 90 darab kapszula pedig 1300 forintba kerül).

        (WEBBeteg - T. A., újságíró)

        Legutóbb frissült: 2012.03.27 05:21
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Mi okozhat viszketést?

        Mi okozhat viszketést?

        Dr. Csuth Ágnes

        A tartós viszketés a kellemetlenségen túl további szövődményeket is okozhat.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        A szőlő egészségre gyakorolt hatásai

        A szőlő (a gabona mellett) az egyik legősibb kultúrnövényünk. Kezdettől fogva szent és isteni növénynek, életfának tekintették az emberek. A sumér ékírás az élet szót szőlőlevél alakú jellel ábrázolta.

        Vitaminok és ásványi anyagok - Miért fontosak?

        Minden életkorban fontos egészségesen étkezni, és a szervezet vitamin- és ásványianyagigényét kielégíteni.

        Gyenge csontozat - Rizikófaktorok és megelőzés

        Vékony csontról vagy osteoporozisról, csontritkulásról akkor beszélünk, amikor a csont könnyebb lesz és gyengébb. Csontritkulásban a csont rostjai vékonyabbá, törékenyebbé válnak és elvesztik az erejüket.

        Mennyit tud a vitaminhiány tüneteiről? Tudásteszt

        Hiánybetegségek akkor alakulhatnak ki, ha a szervezet kevesebb vitaminhoz, nyomelemhez jut, mint amennyire szüksége van. Egészséges életmód mellett ennek veszélye csekély, ám mai rohanó és stresszes világunkban bárkivel előfordulhat, hogy túlhajszolja magát, kimerül, és szervezete tartalékai nem elegendőek a vitaminigény fedezésére. Ön tudja, milyen tünetekkel járnak a hiánybetegségek?

        A csontritkulás növeli a halálozási kockázatot

        A csontritkulás férfiaknál és fiataloknál is kialakulhat. Dr. Pál Mónika, reumatológus a megelőzési és kezelési lehetőségekre hívta fel a figyelmét.

        Szoptató anyák kiegyensúlyozott táplálkozása

        Az anyatej a csecsemő legideálisabb tápláléka, amely a fejlődésükhöz szükséges anyagokat a legmegfelelőbb mennyiségben, összetételben és legkönnyebben emészthető formában tartalmazza.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.