• A D-vitamin túladagolásáról

        Szerző: WEBBeteg - Cs. K. fordító, Lektorálta: Dr. Vajda Orsolya, háziorvos

        Ma már egyre szélesebb körben ismert, hogy a D-vitaminnak milyen fontos szerepe van a betegségek megelőzésében, és számos pozitív hatása ismert. Szedését azonban nem ajánlott előzetes tájékozódás nélkül elkezdeni, hiszen zsírban oldódó vitaminként a D-vitamint is túl lehet adagolni!

        A téma cikkei

        5/1 Mire jó a D-vitamin?
        5/2 A D-vitamin pótlás lehetőségei
        5/3 Miért veszélyes a D-vitamin-hiány?
        5/4 A D-vitamin túladagolásáról
        5/5 D-vitamin-hiánnyal összefüggő betegségek és állapotok

        Cikkünkből megtudhatja, mikor merülhet fel a D-vitamin túladagolásának veszélye, hogyan állapítható meg a D-vitamin-hiány, mennyire van belőle szükség, és hogyan kell megfelelően kombinálni a kalcium, magnézium és K-vitamin szedésével.

        A D-vitamin leginkább a csonterősítő hatása miatt ismert, hiszen elősegíti a kalcium bélből történő felszívódását, részt vesz a kalcium csontokba való beépülésének folyamatában, gátolja a csontritkulást és erősíti az immunrendszert. Ugyanakkor alig van olyan betegség, amely kialakulásában ne játszana szerepet a D-vitamin hiánya.

        A D-vitamint olyan gyulladáscsökkentő hatású vitaminnak tekintik, amely önmagában elegendő a legtöbb krónikus panasz enyhítésére (mivel ezek általában krónikus gyulladásos folyamatokhoz társulnak). Sajnos azonban nagyon kevesen tudják, milyen mértékben kell a D-vitamint szedni, illetve hogyan kell azt a kalcium, magnézium és K-vitamin bevitellel összehangolni.

        Hirdetés

        A D-vitamin nem igazi vitamin

        Míg a valódi vitaminokat élelmiszerek útján juttatjuk a szervezetünkbe, a D-vitamint a napfény segítségével, a bőr UVB sugárzásának hatására a test is elő tudja állítani. Közép-Európában azonban ez leginkább csak az áprilistól szeptemberig tartó időszakban működik, az év hátralevő részében a nap túl alacsonyan van ahhoz, hogy elegendő UVB sugárzást küldjön a Földre. Éppen ezért, ahhoz, hogy a téli időszakra is elegendő D-vitamin készletünk legyen, a meleg hónapokban több időt kell a szabadban tölteni. Sokak számára azonban ez sajnos kivitelezhetetlen, hiszen a modern életmód miatt szinte az egész napot az irodában, szobában töltik. Nem csoda, hogy a magyar lakosság jelentős része D-vitamin-hiányban szenved a téli időszak végére.

        A D-vitamin zsírban oldódik

        A D-vitamin az A-, E- és K-vitaminnal együtt a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik. Ez két dolgot jelent:

        1. A D-vitamin bélből történő felszívódásához mindig szükség van valamennyi zsírra.
        2. A D-vitamin (ellentétben a vízben oldódó vitaminokkal) elraktározódik a szervezetben.

        Mindezek előnye, hogy nem szükséges naponta szedni, hiszen a jól feltöltött D-vitamin raktárból a szervezet akár hetekig vagy hónapokig is elegendő mennyiséghez jut. A hátránya viszont, hogy a zsírban oldódó vitaminok túladagolhatók. Míg a vízben oldódó vitaminok esetén a többlet a vizelettel távozik, a zsírban oldódó vitaminok túlzott mennyiségű fogyasztása túladagoláshoz vezet.

        Tudta? Ha a D-vitamint kávéval, vízzel vagy gyümölcslével veszi be, akkor annak felszívódása meglehetősen alacsony lesz: mivel a D-vitamin zsírban oldódó vitamin, mindig kell hozzá egy kis zsírt is fogyasztani, ami lehet például avokádó, mandula, olívaolaj vagy kókuszolaj is.

        Olvasson tovább! A tél végére kritikus a lakosság D-vitamin szintje - Miért veszélyes?

        Milyen D-vitamin-dózis vezet túladagoláshoz?

        A túladagolás kockázata csak akkor áll fenn, ha táplálék-kiegészítő formában, magas dózisban és hosszabb távon fogyasztják. Európában a javasolt maximális dózis napi 2 000 nemzetközi egység, ám a klinikai vizsgálatok azt mutatják, hogy a 10 000 NE hosszú távú bevitele sem hordoz kockázatot. Az Oman Medical Journalban megjelent kutatás szerint túladagolás a napi 50 000 NE bevitelnél, és a szervezet magas kalciumszintje (hiperkalcémia) esetén fordulhat elő.

        Ideális esetben a D-vitamin szintnek a vérben 100 ng/ml érték alatt kell lennie, 300 ng/ml-től viszont egyértelműen mérgezésről, túladagolásról beszélhetünk.

        D-vitamin túladagolás - Lehetséges Naptól vagy élelmiszertől?

        Mivel a D-vitamin élelmiszerben alig található meg, az élelmiszer általi túladagolás nem lehetséges. Az is jó hír, hogy szinte sosem lehetséges a napsugarak általi D-vitamin túladagolás sem. A szervezet nyilvánvalóan védekezik, és megakadályozza a D-vitamin bőrön át történő termelését, mikor annak kielégítően magas a szintje a szervezetben.  Egy napsütéses nyári napon ezért a szervezet ritkán jut hozzá több mint 10 000 NE D-vitaminhoz, és ez is csak akkor lehetséges, ha egész nap bikiniben napozik.

        Csak az extrém napfénynek kitettség (pl. egész évben forró égövön tartózkodás, és közvetlen napsugárzás) esetén lehet káros következménye a szervezetben termelődő D-vitamin adagnak, de ebben az esetben is csak akkor, ha egyidejűleg K2-vitamin hiánnyal és kalciumtöbblettel jár.

        A túladagolás tünetei

        A D-vitamin túladagolása táplálkozással vagy napfényen való tartózkodással tehát nem lehetséges, kizárólag étrend-kiegészítők szedése miatt alakulhat ki hipervitaminózis. Ennek következtében az alábbi tünetek jelentkezhetnek:

        • gyomorpanaszok,
        • hányás, hányinger,
        • hasmenés,
        • gyengeség,
        • súlyosabb esetben törékennyé válnak a csontok, megemelkedik a vér kalciumszintje (hiperkalcémia), valamint a lágyszövetek elmeszesedése és vesekőképződés veszélye állhat fenn.

        Fontos, hogy más vitaminokkal, ásványi anyagokkal hogyan kombináljuk

        D-vitamin és K2-vitamin

        A D-vitamin szedése mellett fontos odafigyelni a megfelelő K2-vitamin bevitelre is. A K2-vitaminnak a szervezetben két fontos feladata van. Egyrészt szabályozza a vérrögképződést, hogy ne vérezzünk el a legkisebb seb miatt sem. Másrészt a K-vitamin a vérben lévő kalciumfelesleget a csontokba irányítja, ezáltal biztosítva azt, hogy a kalcium ne kerüljön a véredény falára vagy ne vesekő formában jelenjen meg.

        Mivel a D-vitamin elősegíti a kalcium felszívódását, a D-vitamin bevitele növeli a felszívódó kalcium mennyiségét is. A K2-vitamin hiány ezáltal a kalcium helytelen eloszlásához vezethet a szervezetben.

        Az ajánlott K2-vitamin dózis a D-vitamin kiegészítéssel jelentősen változik:

        • 100 μg K2-vitamin szükséges, ha a D-vitamin bevitel nem haladja meg a napi 2 500 NE mennyiséget.
        • 200 μg K2-vitamin szükséges, ha a D-vitamin bevitel magasabb, mint napi 2 500 NE.

        Amennyiben személyre szabottan szeretné a K2-vitamint adagolni, 2-3 mikrogammot kell testsúlykilogrammonként számolni. Ne feledje azonban, hogy a K2 -vitaminhoz ételeinken keresztül is hozzájuthatunk, ezért ha elegendő mennyiséghez jut az étrend által, az első néhány hétben csak a D-vitamin kiegészítőre lesz szüksége.

        Bővebben K-vitamint tartalmazó élelmiszerek, és a K-vitamin további hatásai

        Fontos, hogy azok, akik véralvadásgátlót vagy egyéb, K-vitaminnal kevésbé tolerált gyógyszert szednek, beszéljenek orvosukkal, mielőtt a készítmény alkalmazását elkezdenék!

        D-vitamin és magnézium

        Mivel magnéziumra van szükség a D-vitamin aktiválásához a szervezetben, a D-vitamin bevitel megfelelő magnéziumellátást igényel. Egy felnőtt napi magnéziumigénye kb. 400 mg. Aki élelmiszerekkel ezt a napi magnéziummennyiséget beviszi a szervezetébe, az akár 5 000 NE D-vitamin kiegészítőt is szedhet. Ha azonban valaki ennél több D-vitamint szed, fontos, plusz magnéziumot is vigyen be a szervezetébe, aminek ajánlott mennyisége az étrend magnéziumtartalmától függően 200-300 mg.

        Olvasson tovább! A magnéziumhiány és a túladagolás tünetei

        D-vitamin és kalcium

        A D-vitaminra sokan úgy gondolnak, mint „a csont-vitaminra”, ezért gyakran kalciummal együtt alkalmazzák. Ennek azonban csak bizonyos esetekben van értelme, mint például a változókorban, mikor csökkenteni kell a csontritkulás kockázatát, vagy mikor az osteoporosis már jelen van, és a csonttörések kockázatát kell csökkenteni. Ugyancsak javasolt, ha az étrend alacsony kalciumtartalmú, és kevesebb, mint napi 1 000 mg kalciumot tartalmaz.

        Ha azonban elegendő mennyiségű kalciumot visz be a szervezetébe, elegendő csak a D-vitamin szedése. Különösen a nagy mennyiségű D-vitamin bevitel nem igényel további kalciumot, mert azzal nő a hiperkalcémia kockázata.

        Olvasson tovább! A kalcium hiányának tünetei és veszélyei

        Ellenőriztesse D-vitamin szintjét, mielőtt elkezdené a vitamin szedését!

        Mielőtt bármilyen D-vitamin készítmény alkalmazásába kezdene, fontos, hogy tisztában legyen szervezete D-vitamin szintjével. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy túl keveset szed majd belőle, és így nem fog hatni, vagy épp túl sokat, amivel feleslegesen terheli a szervezetét.

        Forrás: WEBBeteg
        Cs.K., fordító, Zentrum der gesundheit
        Lektorálta: Dr. Vajda Orsolya, háziorvos

        Legutóbb frissült: 2018.05.02 09:41
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Depressziós a párom

        Depressziós a párom

        Dr. Veress Dóra, pszichiáter

        Hogyan lehet rábírni valakit, hogy akarata ellenére elfogadja a segítséget?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Melanoma - A korai felismerés teljes gyógyulást jelenthet

        Nem lehet elégszer hangsúlyozni: ha figyelünk szervezetünkre, a bőrünkön lévő friss pigmentált elváltozásainkra, és évente legalább egyszer részt veszünk bőrgyógyászati szűrővizsgálaton, a bőrrák gyógyítható!

        Most kell ellenőriztetni az anyajegyeket!

        Az őszi hónapok a legalkalmasabbak arra, hogy ellenőriztessük az anyajegyeinket. Az emlékező bőrről, a gyanús jelekről, az eltávolítás lehetőségeiről dr. Boros-Gyevi Márta, bőrgyógyász-kozmetológus beszélt.

        Nyári szépségápolási tanácsok

        A nyári napfény jó hatással van kedvünkre, de igencsak sok gondot okozhat a szemnek, a bőrnek és a hajnak.

        A Merkel-sejtes carcinoma és tünetei

        A Merkel-sejtes carcinoma a bőrben elhelyezkedő speciális sejtekből, a Merkel-sejtekből kiinduló igen rosszindulatú daganat. A betegség ritka: évente kb. 300-500 ezer személyre jut egy új eset felismerése, de a valós előfordulás minden bizonnyal ennél gyakoribb.

        Gyenge csontozat - Rizikófaktorok és megelőzés

        Vékony csontról vagy osteoporozisról, csontritkulásról akkor beszélünk, amikor a csont könnyebb lesz és gyengébb. Csontritkulásban a csont rostjai vékonyabbá, törékenyebbé válnak és elvesztik az erejüket.

        Napallergia - Hogyan előzheti meg a tünetek megjelenését?

        A napallergia megnevezést a köznyelvben több betegségre is használják, ezek közül cikkünkben a polimorf fénydermatózis tüneteinek megelőzéséről lesz szó. Viszketés, a bőr kivörösödése és fájdalom - ilyen kellemetlen következményekkel jár a tűző napon való tartózkodás azoknál, akik napallergiások. Néhány egyszerű óvintézkedés betartásával azonban megelőzhetőek a panaszok!

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.