• Top 10 vitamin a jó erőnléthez

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Osikóczki Orsolya

        A vitaminok olyan vegyületek, amelyek több fontos szerepet töltenek be szervezetünkben. Melyik az a 10 vitamin, ami a fittség és jó erőnlét szempontjából a legfontosabb?

        A-vitamin

        Az A-vitamin, illetve előanyaga nélkülözhetetlen ahhoz, hogy szürkületben is lássunk. Emellett az A-vitamin fontos védőfaktora a bőrnek és szerepet játszik a csontok növekedésének szabályozásában is. Természetes forrása pl. a sárgarépa, az édesburgonya, a csirke- és marhamáj. Az A-vitamin-hiány fogékonnyá tesz a fertőzésekre, a bőr kiszárad, hajhullás, látászavar és levertség jelentkezik.

        Biotin (B7-vitamin, H-vitamin)

        A biotin különféle anyagcsere-folyamatokban vesz részt, és mivel pozitív hatással van a bőrre és a hajra, szépségvitaminnak is nevezik. Legfőbb forrása a máj, a tojássárgája, a zabdara, a sárgarépa és a földimogyoró. Hiányában bőrgyulladás, hajhullás, étvágytalanság, émelygés, sőt akár depresszió is kialakulhat. Biotinhiány ritkán fordul elő, mivel ez a vitamin majdnem minden élelmiszerben megtalálható.

        Hirdetés

        B1-vitamin

        Milyen vitaminokra van szüksége egy sportolónak?
        Egy amerikai kutatócsoport vizsgálatainak eredménye szerint már csekély mértékű folsav-, B1-, B2-, B6-vitamin-hiány is korlátozza az intenzíven sportolók teljesítő- és koncentrálóképességét, valamint az immunvédelem megfelelő működését.

        Milyen vitaminokra van szüksége egy sportolónak?

        A B1-vitamin (thiamin) serkenti az energia-anyagcserét és fontos szerepet tölt be az idegrendszeri hírvivő anyagok képzésében, továbbá a vérképzésben. Kiváló B1-vitamin-forrás a szójabab, az élesztő, a napraforgómag és a búzacsíra. B1-vitamin-hiány esetén zavart szenved a cukoranyagcsere, idegrendszeri zavarok, vérszegénység, levertség, ingerlékenység, szívelégtelenség alakul ki.

        B6-vitamin

        A B6-vitamin (pyridoxin) elengedhetetlen a fehérjék felépítéséhez, a cukoranyagcseréhez és a vérképzéshez. Megtalálható például a burgonyában, a makrélában, a szardíniában, a szójababban és a búzacsírában. Hiánya étvágytalansághoz, hányáshoz, hasmenéshez, bőrgyulladásokhoz, vérszegénységhez, idegrendszeri zavarokhoz vezet. B6-vitamin-hiány ritkán fordul elő.

        B12-vitamin

        A B12-vitaminnak (cobalamin) szerepe van a sejtosztódásban, a vérképzésben és az idegrendszer megfelelő működésében. B12-vitamint tartalmaz például a túró, a sajtok (főleg a magas zsírtartalmú lágy sajtok), a sertésmáj és a sonkakagyló. A B12-vitamin-hiány vérképzőszervi zavarokban, vérszegénységben, idegpályák betegségeiben nyilvánul meg, és a demencia kialakulásának kockázatát is növelheti.

        C-vitamin

        A C-vitaminnak (aszkorbinsav) sejtvédő szerepe van, azáltal, hogy ártalmatlanítja a szabadgyököket. Továbbá segíti a vas felszívódását a bélben. Emellett fontos szerepe van a kötőszövetek egészségének megőrzésében, a csontképződésben, a hormonszintézisben és a koleszterin-anyagcserében. Például a citrom, a kiwi, a paprika, a petrezselyem és a csipkebogyó tartalmazza nagyobb mennyiségben. A C-vitamin-hiány megmutatkozhat fokozott fertőzéshajlamban, fogínyvérzésben, foghullásban, a kötőszövetek gyengeségében, bőr alatti kis bevérzésekben, ízületi gyulladásban, izomsorvadásban.

        D-vitamin

        A D-vitamin nélkülözhetetlen a kalcium-anyagcseréhez, részt vesz a csontképződés folyamatában és hozzájárul az izmok és idegek megfelelő működéséhez. A szervezet számára szükséges D-vitamin jelentős része a bőrben képződik napfény hatására, kisebb hányadához táplálkozásunk révén juthatunk hozzá. D-vitamint tartalmaznak például a sajtok (pl.: Gouda, ömlesztett sajtok), a tyúktojás, a szardínia, a lazac, az angolna és a csukamájolaj. D-vitamin-hiány következtében csontritkulás (oszteoporózis), fertőzésekre való fokozott hajlam és izomgyengeség alakulhat ki.

        E-vitamin

        Az E-vitamin hatékonyan veszi fel a harcot a szervezetben képződött agresszív szabadgyökökkel szemben. Emellett az E-vitamin fontos szerepet játszik az anyagcserében, továbbá a nemi mirigyek, a bőr és idegrendszer működésében. Forrásai például a tyúktojás, a földimogyoró, a napraforgómag, a növényi olajok (olívaolaj, búzacsíraolaj). Az E-vitamin-hiány jele lehet a száraz, ráncos bőr, a gyors fizikai és szellemi fáradás és sebgyógyulási zavarok. Az E-vitamin-hiány fokozza az érelmeszesedés (arteriosclerosis) kockázatát.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        K-vitamin

        A K-vitaminnak a véralvadásban és a csontanyagcserében van szerepe. A K-vitamin megtalálható például a következő élelmiszerekben: fehérbab, tyúkhús, spenót, zsázsa, petrezselyem. Hiánytünete a fokozott vérzéshajlam, továbbá K-vitamin-hiány következtében az agy területén vérzések alakulhatnak ki. Ez elsősorban újszülötteknél és azoknál az embereknél fordulhat elő, akik kumarin típusú véralvadásgátló gyógyszert szednek.

        B9-vitamin (folsav)

        Az örökítőanyag (DNS) működési egységeinek, a géneknek előállításában, a növekedésben, a sejtosztódásban, az idegrendszer fejlődésében és a vérképzési folyamatokban fontos szerepet játszik a folsav. Folsavat tartalmazó élelmiszer például a metélőhagyma, a napraforgómag, a tyúktojás, a marhamáj, a csirkemáj, a paradicsom és a burgonya. A folsavhiány terhesség alatt a baba idegrendszeri fejlődését súlyosan befolyásolhatja, nyitott gerinc (spina bifida) kialakulása lehet a következménye.

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; NetDoktor.de
        Lektorálta: Dr. Osikóczki Orsolya

        Módosítva: 2017.10.04 05:21, Megjelenés: 2017.10.04 05:21
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Bárányhimlő

        Bárányhimlő

        MTI

        2019 szeptemberétől kötelező lesz a bárányhimlő elleni védőoltás.

        Ha sérülés, Leukoplast!

        Ha sérülés, Leukoplast!

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        A hazánkban régóta ismert és elismert termékcsalád a sebek, sérülések szakértője. (x)

        Kóros és káros - Mihez vezethet az éhezés?

        Egy átlagos felnőtt szervezet napi energiaigénye 2000-3000 kcal körül mozog kortól, nemtől, fizikai aktivitástól függően. Ha ezt a bevihető energiamennyiséget csökkentjük, akkor az izomsejtek és vázizmok leépülésétől az immunrendszer meggyengülésén át akár halálhoz is vezethet a megvonás.

        Hogyan előzhető meg a csontritkulás kialakulása?

        Az egészséges csontozat megtartásához három dologra van szükség: rendszeres testmozgásra, megfelelő mennyiségű kalciumra és megfelelő mennyiségű D-vitaminra, amely a kalcium felszívódásához nélkülözhetetlen.

        K-vitamin - Mikor fogyasszuk és mikor ne?

        A K-vitamin a véralvadás egyik fontos szabályozó tényezője, ám jótékony hatásai közé tartozik az is, hogy elősegíti a máj méregtelenítő funkcióját, egyes kutatások szerint pedig a csontok felépítéséhez is szükséges.

        A szoptatás segíthet az alak visszanyerésében

        Sok nő esik abba a hibába, hogy már terhessége alatt is kettő helyett eszik. Természetesen erre a szoptatás időszakában sincs szükség, még ha a fogyókúra szintén ellenjavallt is mind a terhesség, mind a szoptatás alatt.

        B3-vitamin (niacin) - Miért fontos?

        A B3-vitamin (niacin, nikotinsav, nikotinsavamid) egy vízoldékony vitamin. A niacin egy gyűjtőfogalom, mely magába foglal két vegyületet, a nikotinsavat és a biológiailag hatékony formát, a nikotinsavamidot. A gyomor-bélrendszerből jól felszívódik, a felesleges mennyiség a veséken keresztül kiürül. B1-, B2- és B6-vitamin jelenlétében a máj képes előállítani egy triptofán nevű aminosavból.

        Természetes és szintetikus vitamin - Nem mindegy!

        Néhány alapvető fontosságú dologról sosem hallunk a szintetikus vitaminok reklámhirdetéseiben, pedig sok embert érdekelne bizonyára az a tény, hogy miközben egészségét óvni akarja, mennyire árthat szervezetének.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA