• Top 10 vitamin a jó erőnléthez

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Osikóczki Orsolya

        A vitaminok olyan vegyületek, amelyek több fontos szerepet töltenek be szervezetünkben. Melyik az a 10 vitamin, ami a fittség és jó erőnlét szempontjából a legfontosabb?

        A-vitamin

        Az A-vitamin, illetve előanyaga nélkülözhetetlen ahhoz, hogy szürkületben is lássunk. Emellett az A-vitamin fontos védőfaktora a bőrnek és szerepet játszik a csontok növekedésének szabályozásában is. Természetes forrása pl. a sárgarépa, az édesburgonya, a csirke- és marhamáj. Az A-vitamin-hiány fogékonnyá tesz a fertőzésekre, a bőr kiszárad, hajhullás, látászavar és levertség jelentkezik.

        Biotin (B7-vitamin, H-vitamin)

        A biotin különféle anyagcsere-folyamatokban vesz részt, és mivel pozitív hatással van a bőrre és a hajra, szépségvitaminnak is nevezik. Legfőbb forrása a máj, a tojássárgája, a zabdara, a sárgarépa és a földimogyoró. Hiányában bőrgyulladás, hajhullás, étvágytalanság, émelygés, sőt akár depresszió is kialakulhat. Biotinhiány ritkán fordul elő, mivel ez a vitamin majdnem minden élelmiszerben megtalálható.

        Hirdetés

        B1-vitamin

        Milyen vitaminokra van szüksége egy sportolónak?
        Egy amerikai kutatócsoport vizsgálatainak eredménye szerint már csekély mértékű folsav-, B1-, B2-, B6-vitamin-hiány is korlátozza az intenzíven sportolók teljesítő- és koncentrálóképességét, valamint az immunvédelem megfelelő működését.

        Milyen vitaminokra van szüksége egy sportolónak?

        A B1-vitamin (thiamin) serkenti az energia-anyagcserét és fontos szerepet tölt be az idegrendszeri hírvivő anyagok képzésében, továbbá a vérképzésben. Kiváló B1-vitamin-forrás a szójabab, az élesztő, a napraforgómag és a búzacsíra. B1-vitamin-hiány esetén zavart szenved a cukoranyagcsere, idegrendszeri zavarok, vérszegénység, levertség, ingerlékenység, szívelégtelenség alakul ki.

        B6-vitamin

        A B6-vitamin (pyridoxin) elengedhetetlen a fehérjék felépítéséhez, a cukoranyagcseréhez és a vérképzéshez. Megtalálható például a burgonyában, a makrélában, a szardíniában, a szójababban és a búzacsírában. Hiánya étvágytalansághoz, hányáshoz, hasmenéshez, bőrgyulladásokhoz, vérszegénységhez, idegrendszeri zavarokhoz vezet. B6-vitamin-hiány ritkán fordul elő.

        B12-vitamin

        A B12-vitaminnak (cobalamin) szerepe van a sejtosztódásban, a vérképzésben és az idegrendszer megfelelő működésében. B12-vitamint tartalmaz például a túró, a sajtok (főleg a magas zsírtartalmú lágy sajtok), a sertésmáj és a sonkakagyló. A B12-vitamin-hiány vérképzőszervi zavarokban, vérszegénységben, idegpályák betegségeiben nyilvánul meg, és a demencia kialakulásának kockázatát is növelheti.

        C-vitamin

        A C-vitaminnak (aszkorbinsav) sejtvédő szerepe van, azáltal, hogy ártalmatlanítja a szabadgyököket. Továbbá segíti a vas felszívódását a bélben. Emellett fontos szerepe van a kötőszövetek egészségének megőrzésében, a csontképződésben, a hormonszintézisben és a koleszterin-anyagcserében. Például a citrom, a kiwi, a paprika, a petrezselyem és a csipkebogyó tartalmazza nagyobb mennyiségben. A C-vitamin-hiány megmutatkozhat fokozott fertőzéshajlamban, fogínyvérzésben, foghullásban, a kötőszövetek gyengeségében, bőr alatti kis bevérzésekben, ízületi gyulladásban, izomsorvadásban.

        D-vitamin

        A D-vitamin nélkülözhetetlen a kalcium-anyagcseréhez, részt vesz a csontképződés folyamatában és hozzájárul az izmok és idegek megfelelő működéséhez. A szervezet számára szükséges D-vitamin jelentős része a bőrben képződik napfény hatására, kisebb hányadához táplálkozásunk révén juthatunk hozzá. D-vitamint tartalmaznak például a sajtok (pl.: Gouda, ömlesztett sajtok), a tyúktojás, a szardínia, a lazac, az angolna és a csukamájolaj. D-vitamin-hiány következtében csontritkulás (oszteoporózis), fertőzésekre való fokozott hajlam és izomgyengeség alakulhat ki.

        E-vitamin

        Az E-vitamin hatékonyan veszi fel a harcot a szervezetben képződött agresszív szabadgyökökkel szemben. Emellett az E-vitamin fontos szerepet játszik az anyagcserében, továbbá a nemi mirigyek, a bőr és idegrendszer működésében. Forrásai például a tyúktojás, a földimogyoró, a napraforgómag, a növényi olajok (olívaolaj, búzacsíraolaj). Az E-vitamin-hiány jele lehet a száraz, ráncos bőr, a gyors fizikai és szellemi fáradás és sebgyógyulási zavarok. Az E-vitamin-hiány fokozza az érelmeszesedés (arteriosclerosis) kockázatát.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        K-vitamin

        A K-vitaminnak a véralvadásban és a csontanyagcserében van szerepe. A K-vitamin megtalálható például a következő élelmiszerekben: fehérbab, tyúkhús, spenót, zsázsa, petrezselyem. Hiánytünete a fokozott vérzéshajlam, továbbá K-vitamin-hiány következtében az agy területén vérzések alakulhatnak ki. Ez elsősorban újszülötteknél és azoknál az embereknél fordulhat elő, akik kumarin típusú véralvadásgátló gyógyszert szednek.

        B9-vitamin (folsav)

        Az örökítőanyag (DNS) működési egységeinek, a géneknek előállításában, a növekedésben, a sejtosztódásban, az idegrendszer fejlődésében és a vérképzési folyamatokban fontos szerepet játszik a folsav. Folsavat tartalmazó élelmiszer például a metélőhagyma, a napraforgómag, a tyúktojás, a marhamáj, a csirkemáj, a paradicsom és a burgonya. A folsavhiány terhesség alatt a baba idegrendszeri fejlődését súlyosan befolyásolhatja, nyitott gerinc (spina bifida) kialakulása lehet a következménye.

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; NetDoktor.de
        Lektorálta: Dr. Osikóczki Orsolya

        Legutóbb frissült: 2017.10.04 05:21
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Fogzás és fogápolás

        Fogzás és fogápolás

        Dr. Szendrey Gábor

        A fogzás megviseli a csecsemőket. Mit tehet a szülő és mit ne tegyen?

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        A szőlő egészségre gyakorolt hatásai

        A szőlő (a gabona mellett) az egyik legősibb kultúrnövényünk. Kezdettől fogva szent és isteni növénynek, életfának tekintették az emberek. A sumér ékírás az élet szót szőlőlevél alakú jellel ábrázolta.

        Vitaminok és ásványi anyagok - Miért fontosak?

        Minden életkorban fontos egészségesen étkezni, és a szervezet vitamin- és ásványianyagigényét kielégíteni.

        Mennyit tud a vitaminhiány tüneteiről? Tudásteszt

        Hiánybetegségek akkor alakulhatnak ki, ha a szervezet kevesebb vitaminhoz, nyomelemhez jut, mint amennyire szüksége van. Egészséges életmód mellett ennek veszélye csekély, ám mai rohanó és stresszes világunkban bárkivel előfordulhat, hogy túlhajszolja magát, kimerül, és szervezete tartalékai nem elegendőek a vitaminigény fedezésére. Ön tudja, milyen tünetekkel járnak a hiánybetegségek?

        Szoptató anyák kiegyensúlyozott táplálkozása

        Az anyatej a csecsemő legideálisabb tápláléka, amely a fejlődésükhöz szükséges anyagokat a legmegfelelőbb mennyiségben, összetételben és legkönnyebben emészthető formában tartalmazza.

        Mennyi káliumra van szükségünk, és miért?

        A kálium olyan ásványi anyag, amely segíti a sejtek megfelelő működését. Elengedhetetlenül fontos az idegek, az izmok és a szív megfelelő működése szempontjából.

        A csontritkulás okai és rizikófaktorai

        Harmincöt éves korát követően szinte mindenki szervezete több csontot bont le, mint amennyit képez. A csontritkulás kockázata főleg attól függ, hogy mekkora csonttömegre tett addig szert az egyén és milyen gyorsan kezdi el a csonttömeget veszíteni.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.