• Így úszhatja meg a téli sportbaleseteket!

        Szerző: Oxygen Fájdalomcentrum - Dr. Dobos Márta, ortopédus

        Síelés, korcsolyázás, snowboardozás, sőt szánkózás közben is érhetnek balesetek, különösen, ha felkészülés nélkül érkezünk a pályákra. Dr. Dobos Márta, ortopéd orvos a felkészülés fontosságára hívta fel a figyelmet.

        Sport és egészség a WEBBetegen

        Felkészülés 3 lépésben

        1. Felvezető tréning

        Téli sportok esetében fontos a jó erőnléti, edzettségi állapot, amely több hetes felvezető tréninggel érhető el. Az intenzív síelés a nagyobb magassággal járó alacsonyabb oxigénkoncentráció miatt is igénybe veszi a szervezetet, erre legjobban hónapokkal korábban megkezdett futással, biciklizéssel, személyi edzéssel készülhetünk fel. A leghatékonyabb, otthon is végezhető felkészítő gyakorlatok például a guggolás és a rugózás kombinálása, a páros lábbal jobbról-balra szökellés és az egyik lábról a másikra történő szökkenés – ismerteti dr. Dobos Márta, ortopéd orvos.

        Így hangolódhat rá a téli sportokra

        Hideg idő és rövid nappalok. Télen gyakran nehezebb rávenni magunkat a rendszeres mozgásra, sportra. Segítünk, hogy találjon magának motivációt, és hogy ráleljen az Ön számára ideális téli sportra!

        Mivel ilyenkor megnő az energia- és vitaminszükséglet, fokozottan kell figyelni a megfelelő táplálkozásra, a rendszeres folyadékpótlásra és a kellő pihenésre is. Aki valóban komolyan szeretne felkészülni, és biztonságosan szeretne mozogni, érdemes előzetesen egy orvosi vizsgálaton és tanácsadáson is részt vennie.

        2. Helyszíni bemelegítés

        A sportolás előtti bemelegítést nem érdemes kihagyni, hiszen ez az egyik leghatékonyabb módszer a balesetek elkerülésére. Ha terhelés előtt alaposan átmozgatjuk izmainkat, ízületeinket és ínszalagjainkat, akkor baleset esetén jelentősen növelhetjük az esélyét annak, hogy szalagjaink ne szakadjanak el. Ha mégis sérülünk, így csökkenthető a sérülés mértéke.

        Hirdetés

        3. Tanulás és felszerelés

        A síelés szakszerűtlenül végezve, komoly balesetek forrása lehet. A felnőtteknek és a gyerekeknek is muszáj megtanulniuk az alapvető technikai elemeket, tartásokat, mozdulatokat, a kicsik esetében pedig ugyanilyen elengedhetetlen a folyamatos felügyelet is. A megfelelő felkészülésnek emellett része kell, hogy legyen a megfelelő fizikai erőnlét is. Az egész éves mozgáshiány nem lehet és nem is szabad egy hét síeléssel bepótolni!

        Mindemellett lényeges még a jó minőségű és jól védő sportfelszerelés, amely réteges és meleg – a megfelelő hőmérséklet fontos ahhoz, hogy az izmok és szalagok olajozottan működjenek. Mivel síelés közben a térdet komoly sérülések érhetik, hangsúlyosak a különböző térdrögzítők, illetve a kötés helyes beállítása – amelyhez még felnőttként is bátran kérjünk segítséget szakembertől. Minden újabb szezon előtt idejében és alaposan végig kell vizsgálnunk öltözékünk minden darabját, hogy a cserélhessük, javíthassuk, amit kell.  

        Muszáj koncentrálni!

        A téli sportok legnagyobb ellenségei az alkohol és a fáradtság lehetnek. Tévhit, hogy a forralt bor és a röviditalok bemelegítenek, sőt inkább csökkentik a koncentráló képességet, tompítják a reakciókat és értágító hatásuk miatt a kihűlés esélyét is növelik. A fáradtságot is komolyan kell venni, hiszen aki elcsigázottan erőlteti a mozgást, sokkal könnyebben megsérülhet. Mivel a legtöbb baleset délután, a síelés végén történik, ügyeljünk rá, hogy ebben az időszakban még gyakrabban tartsunk pihenőt.

        (Oxygen Fájdalomcentrum - Dr. Dobos Márta, ortopédus)

         

         
        Módosítva: 2016.12.06 17:10, Megjelenés: 2016.12.06 17:10
      • Cikkajánló

        COVID-19-járvány

        COVID-19-járvány

        MTI

        A járvány lecsengő szakaszában van, több a gyógyult, mint az aktív fertőzött.

        Telemedicina

        Telemedicina

        MediCall

        Kérdések a modern online orvos-beteg kapcsolattartási rendszerekről.

        Tanácsok aktív szabadidős sportolóknak a kijárási korlátozás idejére

        Most még olyanok is elkezdtek mozogni, akik eddig teljesen inaktív életet éltek, de mi a helyzet azokkal, akiknek korábban is szerves részét képezte az életüknek a sportolás? Mit tehet egy aktív szabadidős sportoló, akinek megszűntek a korábbi sportolási lehetőségei?

        Mi történik, ha abbahagyja a rendszeres sportolást?

        Van, akinek edzés tekintetében nem változott sokat az élete a koronavírus kapcsán, és azóta is rendszeresen sportol, de van, akinek gyökeresen megváltoztatta a mindennapjait a járvány. Mi történik akkor, ha Ön leállt a rendszeres testedzéssel?

        Télen nehezebb a gondolkodás

        Nyáron és kora ősszel különösen jó az agy teljesítőképessége. Télen azonban a gondolkodási képesség mérhetően csökken. Néhány képesség különösen gyengül ilyenkor.

        Mi okozza a téli fáradékonyságot?

        Télen sokan panaszkodunk fáradékonyságra, lehangoltságra, sőt vannak, akiknél a rövid, borongós nappalok miatt téli depresszió alakul ki.

        Tippek a biztonságos szánkózáshoz

        Most, hogy a tél közepén járunk - és tekintélyes mennyiségű hó is esett - megannyi mókára nyílik lehetőség a gyerekek és a felnőttek számára is. Sokan hóembert építenek az első hóból, a gyerekek hógolyóznak, mások korcsolyázni mennek, de talán a legnépszerűbb kikapcsolódás ilyenkor a szánkózás, aminek sok különféle stílusát választhatjuk.

        Téli utak veszélyei

        Egy turistaútra minden évszakban, de télen különösen körültekintően kell felkészülni, hiszen fogvacogtató hidegből utazunk az izzasztó nyárba.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA