• Így úszhatja meg a téli sportbaleseteket!

        Szerző: Oxygen Fájdalomcentrum - Dr. Dobos Márta, ortopédus

        Síelés, korcsolyázás, snowboardozás, sőt szánkózás közben is érhetnek balesetek, különösen, ha felkészülés nélkül érkezünk a pályákra. Dr. Dobos Márta, ortopéd orvos a felkészülés fontosságára hívta fel a figyelmet.

        Sport és egészség a WEBBetegen

        Felkészülés 3 lépésben

        1. Felvezető tréning

        Téli sportok esetében fontos a jó erőnléti, edzettségi állapot, amely több hetes felvezető tréninggel érhető el. Az intenzív síelés a nagyobb magassággal járó alacsonyabb oxigénkoncentráció miatt is igénybe veszi a szervezetet, erre legjobban hónapokkal korábban megkezdett futással, biciklizéssel, személyi edzéssel készülhetünk fel. A leghatékonyabb, otthon is végezhető felkészítő gyakorlatok például a guggolás és a rugózás kombinálása, a páros lábbal jobbról-balra szökellés és az egyik lábról a másikra történő szökkenés – ismerteti dr. Dobos Márta, ortopéd orvos.

        Így hangolódhat rá a téli sportokra

        Hideg idő és rövid nappalok. Télen gyakran nehezebb rávenni magunkat a rendszeres mozgásra, sportra. Segítünk, hogy találjon magának motivációt, és hogy ráleljen az Ön számára ideális téli sportra!

        Mivel ilyenkor megnő az energia- és vitaminszükséglet, fokozottan kell figyelni a megfelelő táplálkozásra, a rendszeres folyadékpótlásra és a kellő pihenésre is. Aki valóban komolyan szeretne felkészülni, és biztonságosan szeretne mozogni, érdemes előzetesen egy orvosi vizsgálaton és tanácsadáson is részt vennie.

        2. Helyszíni bemelegítés

        A sportolás előtti bemelegítést nem érdemes kihagyni, hiszen ez az egyik leghatékonyabb módszer a balesetek elkerülésére. Ha terhelés előtt alaposan átmozgatjuk izmainkat, ízületeinket és ínszalagjainkat, akkor baleset esetén jelentősen növelhetjük az esélyét annak, hogy szalagjaink ne szakadjanak el. Ha mégis sérülünk, így csökkenthető a sérülés mértéke.

        Hirdetés

        3. Tanulás és felszerelés

        A síelés szakszerűtlenül végezve, komoly balesetek forrása lehet. A felnőtteknek és a gyerekeknek is muszáj megtanulniuk az alapvető technikai elemeket, tartásokat, mozdulatokat, a kicsik esetében pedig ugyanilyen elengedhetetlen a folyamatos felügyelet is. A megfelelő felkészülésnek emellett része kell, hogy legyen a megfelelő fizikai erőnlét is. Az egész éves mozgáshiány nem lehet és nem is szabad egy hét síeléssel bepótolni!

        Mindemellett lényeges még a jó minőségű és jól védő sportfelszerelés, amely réteges és meleg – a megfelelő hőmérséklet fontos ahhoz, hogy az izmok és szalagok olajozottan működjenek. Mivel síelés közben a térdet komoly sérülések érhetik, hangsúlyosak a különböző térdrögzítők, illetve a kötés helyes beállítása – amelyhez még felnőttként is bátran kérjünk segítséget szakembertől. Minden újabb szezon előtt idejében és alaposan végig kell vizsgálnunk öltözékünk minden darabját, hogy a cserélhessük, javíthassuk, amit kell.  

        Muszáj koncentrálni!

        A téli sportok legnagyobb ellenségei az alkohol és a fáradtság lehetnek. Tévhit, hogy a forralt bor és a röviditalok bemelegítenek, sőt inkább csökkentik a koncentráló képességet, tompítják a reakciókat és értágító hatásuk miatt a kihűlés esélyét is növelik. A fáradtságot is komolyan kell venni, hiszen aki elcsigázottan erőlteti a mozgást, sokkal könnyebben megsérülhet. Mivel a legtöbb baleset délután, a síelés végén történik, ügyeljünk rá, hogy ebben az időszakban még gyakrabban tartsunk pihenőt.

        (Oxygen Fájdalomcentrum - Dr. Dobos Márta, ortopédus)

         

         
        Módosítva: 2016.12.06 17:10, Megjelenés: 2016.12.06 17:10
      • Cikkajánló

        PMS - tudásteszt

        PMS - tudásteszt

        WEBBeteg - Szponzorált tartalom

        Mennyire érzed a menstruációd közeledtét? Teszteld tudásod!

        Tévhitek a hólyaghurutról

        Tévhitek a hólyaghurutról

        Dr. Ujj Zsófia

        Melyek a leggyakoribb tévhitek a hólyaghuruttal, más néven felfázással kapcsolatban?

        Télen nehezebb a gondolkodás

        Nyáron és kora ősszel különösen jó az agy teljesítőképessége. Télen azonban a gondolkodási képesség mérhetően csökken. Néhány képesség különösen gyengül ilyenkor.

        Mi okozza a téli fáradékonyságot?

        Télen sokan panaszkodunk fáradékonyságra, lehangoltságra, sőt vannak, akiknél a rövid, borongós nappalok miatt téli depresszió alakul ki.

        Ingyenes kardiológiai szűrés az amatőr sportolóknak

        Részletes sportkardiológiai szűrővizsgálattal is készülnek a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinika munkatársai a februári Semmelweis Egészségnapra.

        Tippek a biztonságos szánkózáshoz

        Most, hogy a tél közepén járunk - és tekintélyes mennyiségű hó is esett - megannyi mókára nyílik lehetőség a gyerekek és a felnőttek számára is. Sokan hóembert építenek az első hóból, a gyerekek hógolyóznak, mások korcsolyázni mennek, de talán a legnépszerűbb kikapcsolódás ilyenkor a szánkózás, aminek sok különféle stílusát választhatjuk.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Téli utak veszélyei

        Egy turistaútra minden évszakban, de télen különösen körültekintően kell felkészülni, hiszen fogvacogtató hidegből utazunk az izzasztó nyárba.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA