• Hogy kerülheti el az edzés utáni izomlázat?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító

        A szakértők körében még folyik a vita arról, hogy tulajdonképpen mi is okozza az izomlázat. Ma már nem tartja magát az az elképzelés, miszerint az izomlázért az izomrostok közt felgyülemlett tejsav a felelős. De mi történik valójában a szervezetben, és hogy előzhető meg a kellemetlen izomláz?


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Elektronmikroszkópos vizsgálatokkal felfedezték, hogy a túlterhelés hatására az izomrostokban apró szakadások jönnek létre. Ezeket a parányi réseket lassan víz tölti ki, így 24-36 órán belül kis ödémák képződnek. A beáramló víz hatására az izomrostok megduzzadnak és megnyúlnak, ez okozza a jellegzetes fájdalmat, amit izomláznak nevezünk.

        Korábban azt javasolták, hogy ilyen esetekre legjobb orvosság az izmok alapos megdolgoztatása. Ma már tudjuk, hogy ez nagyon rossz tanács volt, hiszen ily módon az izomrostok további sérüléseket szenvedtek. Jelenleg úgy vélik, hogy az izom lassan kipiheni a sérüléseket, a folyamat meggyorsítása érdekében pedig a legjobb, amit tehetünk, ha melegen tartjuk az érintett területet vérkeringést serkentő kenőcsökkel, gélekkel, stb. (lásd később!).

        Hirdetés

        Az izomláz leggyakoribb okai

        • Szokatlan, ill. szokatlanul hosszantartó vagy erős testi megterhelés.
        • A saját terhelhetőségünk túlértékelése, ill.
        • Az edzés előtti bemelegítés hiánya.

        Mi a teendő, ha már kialakult az izomláz?

        A leggyakoribb sportsérülések: Mit kell tudni róluk?

        Izomhúzódás, csonttörés, egyéb sérülések: a sport egészségtelen is lehet, az örömöt gyorsan felválthatja a fájdalom. A sérülésveszély nem egyforma mértékben áll fenn a különböző sportágaknál, ilyen szempontból a csapatsportok a legkockázatosabbak a gyakori testi kontaktusok miatt. A leggyakoribb sportsérülések: Mit kell tudni róluk?>>

        A gyógyulás felé vezető első lépés a pihentetés és kímélés, így az izmokban keletkezett apró sérüléseknek jut ideje a regenerálódásra. Továbbá gyorsítja a gyógyulást minden olyan intézkedés, amely a túlterhelt izom vérellátásának javítását szolgálja:

        • Meleg (nem forró!) fürdő, gyógynövénykivonatokkal (elsősorban a rozmaring és a lucfenyő ajánlott)
        • Váltózuhany (3 perc meleg, 20 másodperc! hideg)
        • Szaunázás
        • Az érintett terület enyhe masszírozása
        • Vérkeringést fokozó kenőcsök, gélek, speciális krémek használata.

        Melegítés hatására az erek kitágulnak, így a vízzel együtt lerakódott anyagok gyorsabban elszállítódnak az érintett területről.

        Jó hatással vannak az izmokra az enzimeket (pl. bromelain, tripszin) tartalmazó készítmények, különösen rutozid növényi kivonattal kombinálva. Az enzimek segítik az ödéma megszüntetését, egyben meg is akadályozzák annak kialakulását, ezen kívül a lerakódott anyagokat kisebb részekre hasítják, ezáltal megkönnyítve azok vérárammal történő könnyebb elszállítását.

        Aki a fájdalom ellenére mégis szeretne edzeni, csak nyújtógyakorlatokat végezzen, azt is kizárólag az izmok megerőltetése nélkül! A kímélő tempójú kocogás és úszás szintén segíthet az izomláz gyors megszüntetésében.

        Így előzheti meg az izomláz kialakulását!

        Nagyon könnyen izomláz lehet a következménye annak, ha bemelegítés nélkül kezdünk el edzeni.

        Edzés előtt tegye meg az alábbi előkészületeket, és figyeljen oda a következőkre!

        • Mindig kis intenzitással kezdjen sportolni, és fokozatosan növelje a tempót!
        • Soha ne eddzen bemelegítés nélkül!
        • Hosszabb edzés során tartson pihenőket.
        • Ne fejezze be hirtelen az edzést, fokozatosan lassítson!
        • Az edzés befejeztével végezzen öt percen keresztül lazító gyakorlatokat, például karnyújtást, karkörzést, lazán rázza meg karjait, lábait, egész testét, közben figyeljen az egyenletes légzésre, majd néhányszor vegyen mély levegőt, és fújja ki.
        • Levezetésként a lassú kocogás segít az izmok felfrissítésében vérellátásuk fokozása révén.
        • A nyújtó gyakorlatok fokozzák az izmok, az inak és az ízületi szalagok rugalmasságát.

        A melegítő hatású kenőcsök alkalmazásának az a veszélye, hogy úgy érezheti, izmai már bemelegedtek, miközben valójában ez még nem történt meg.

        (WEBBeteg - B. M.; Forrás: gesund.co.at)
         

         
        Módosítva: 2016.02.16 17:25, Megjelenés: 2016.02.16 17:25
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Érdemes mesélni!

        Érdemes mesélni!

        Szponzorált tartalom

        A meseolvasásnak számos jótékony hatása van. Olvassunk mesét gyermekünknek! (x)

        Psoriasis

        Psoriasis

        K. M.

        Pikkelysömöröm van, hogy lesz párom? Hogy merjek így szexelni?

        A rendszeres edzés jelentősége huszonéves korban

        A huszonévesek leginkább a kinézetük miatt kezdik el az edzést, és az esztétikát tartják szem előtt, bele sem gondolva abba, hogy a fiatalkori edzéssel megalapozhatják izomzatukat, hiszen nem mindegy, hogy még 50 éves korukban is képesek lesznek-e sétálni egyet fájdalmak nélkül, és erőlködés nélkül haza tudják-e vinni a szatyrokat a bevásárlásból.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Sport: Így érdemes elkezdeni!

        A jó idő sokunkban kelti fel a sportolás iránti vágyat - olyanokban is, akik eddig nem mozogtak rendszeresen vagy már régen abbahagyták azt. A sportolás elkezdése, illetve az újrakezdése a legnehezebb, és ne gondoljuk, hogy a fogadalom megtartása, miszerint holnaptól rendszeresen sportolunk, egyszerű lesz.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

        Tanácsok kezdő sportolóknak

        A kezdő sportolók számára eleinte a legnagyobb kihívást a kitartás jelenti. Adunk néhány tippet, melyeket figyelembe véve könnyebben legyőzi majd a kedvetlenségét, és megtartja lelkesedését.

        Jó lenne sportolni, de már nincs hozzá kedve?

        Olykor nehéz megőrizni a motivációt, és lelkesen tovább folytatni az edzést. Adunk néhány tippet, hogy megmaradjon a kedve a sporthoz.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA