• Hogyan készüljünk fel a túrázásra?

        Szerző: WEBBeteg - B. M., szakfordító, Lektorálta: Dr. Árki Ildikó

        A túrázás nagy előnye, hogy nem szükséges hozzá speciális felszerelés, sem tanfolyamot nem kell végeznünk hozzá. Van azonban néhány dolog, amire érdemes odafigyelnünk, hogy a túrázás örömét semmi ne zavarhassa meg.

        Miután kiválasztotta az útvonalat, és tájékozódott a várható időjárási helyzetről, válassza ki a körülményeknek megfelelő öltözéket. Speciális öltözetre ugyan nincs szükség, de nem árt beszerezni egy pár kényelmes túrabakancsot, ami jól fogja a bokáját, és így biztonságosan tud benne közlekedni a köves, sziklás talajon is. Mindig legyen kéznél egy esőkabát is! Ha a hegyekbe kirándul, arra is számítson, hogy az időjárás nagyon hirtelen változhat.

        Hirdetés

        Mire kell még figyelnie?

         Túrázás - Mi legyen a hátizsákban?


        hasznos időtöltés, hiszen a tiszta levegőn gyaloglással töltött órák szinte belülről masszírozzák a szervezetet. Érdemes azonban felkészülnünk a kisebb-nagyobb balesetekre, kényelmetlenségekre is. Mit ajánlatos tehát a hátizsákba csomagolnunk, hogy ne érjen meglepetés?>>
        • Túrázás előtt tájékozódjon a terep adottságairól, a túra nehézségi fokáról! Nehéz, veszélyes terepre semmiképp se vigyen magával gyermeket vagy gyermekeket, könnyebb útvonalra is csak megfelelő öltözetben, és biztonságukra egész idő alatt fordítson különös figyelmet!
        • Ha többnapos túrára indul, előre tájékozódjon a szálláslehetőségekről, szükség esetén vigyen magával hálózsákot!
        • Olyan hátizsákot vigyen magával, aminek a mérete passzol a túra nehézségéhez és időtartamához!
        • Mindig legyen Önnél elegendő folyadék, illetve élelem (pl. aszalt gyümölcs, müzli szelet, stb., ezek gyorsan hasznosuló energiaforrások)!
        • Használjon rovarriasztó szert (a kullancsokkal és szúnyogokkal szembeni védelem érdekében)!
        • Bőrét védje napvédő krémmel (a hegyekben, vízfelületek közelében és havas terepen különösen erős az UV sugárzás, télen is!). Szintén a nap káros sugaraival szembeni védelem érdekében viseljen sapkát vagy kalapot. A napszemüvegről se feledkezzen meg!
        • A túrázás még kényelmes cipőben is igénybe veheti a lábfejet, a talpat. Az esetleges fájdalom enyhítésére vigyen magával cink-oxidot tartalmazó lábkrémet vagy sósborszeszgélt!
        • Vigye magával rendszeresen szedett gyógyszereit és szükség esetére egészségügyi csomagot!

        Egyéb szükséges felszerelések:

        • Stabil túrabot
        • Száraz váltóruha
        • Rövid- és hosszú nadrág!
        • Mindig természetes anyagból készült zoknit viseljen!

        Nagyon fontos, hogy mielőtt nekivágna a túrázásnak, vizsgáltassa meg magát háziorvosával, aki, ha szükségesnek ítéli, tovább irányítja ortopédushoz, kardiológushoz további vizsgálatok elvégzése céljából! A túrázó legyen tisztába saját erőnlétével, egészségi állapotával. A túrázáshoz jó állóképesség és kitartás kell! Ne becsülje túl erőnlétét, először rövidebb távval, könnyebb terepen kezdje! A túrázás, különösen az egyenetlen talajon, illetve a hegyekben igénybe veheti az ízületeket. Ha voltak már térd- vagy egyéb ízületi problémái, feltétlenül kérje ki orvosa véleményét! Azonban – amennyiben az orvos másképp nem rendeli – azoknak sem kell lemondaniuk a túrázásról, akik ízületi porckopástól szenvednek. A mozgás hatására ugyanis fokozódik az ízületi porcok tápanyag-ellátottsága, erősödnek az ízületeket stabilizáló, védő izmok és javul a koordinációs képesség. Nem szabad túlerőltetnie magát, és könnyebb terepet válasszon! Alkalmazhat gyógyszertárakban kapható különféle tapaszokat, szalagokat, kenőcsöket vagy nem szteroid gyulladáscsökkentőket ízületei védelme és az esetleges fájdalom csillapítása érdekében.

        Mire figyeljen, hogy a lábai ne lássák kárát a sportos kikapcsolódásnak?

        • A jó túracipő ismérve, hogy kívülről szorosan tartja a lábat, belül pedig puha. A cipővásárlásnál fontos szempont, hogy rövid távú szakaszokra vagy hosszabb túrák megtételéhez van-e rá szüksége, és hogy milyen terepen fogja hordani. A megfelelő kialakítású cipő nem csupán a láb védelme szempontjából fontos, a térd- és csípőízület igénybevétele is kisebb, ha megfelelő lábbelit visel.
        • Kaphatók speciális zoknik túrázáshoz. Ha a talpa erősen izzadékony, a külső hámréteg felpuhul, és hólyagok képződnek. Ennek elkerülése érdekében mindig legyen Önnél váltó zokni! Izzadásgátló lábkrémek, spray-k, vagy lábfürdők is segíthetnek megelőzni ezt a problémát.
        • Túrázás előtt kenje be a lábát intenzív hatású védő krémmel, amely megakadályozza a kisebesedést, a hólyagképződést, a berepedést és a bőrirritációt. A sérült, érzékeny helyeken használjon sebtapaszt!
        • A túrázás után vegyen lábfürdőt, masszírozza át a lábait, és lefekvéskor helyezzen párnát a lábai alá!

        Forrás: WEBBeteg
        B. M., szakfordító; gesundheit.de
        Lektorálta: Dr. Árki Ildikó

        Módosítva: 2015.07.24 14:55, Megjelenés: 2015.07.24 14:55
      • Cikkajánló

        Időjárás-változás

        Időjárás-változás

        Dr. Bálint Anita

        Mi történhet az ízületekben időjárás-változás hatására? Mit tehetünk?

        3-as típusú cukorbetegség

        3-as típusú cukorbetegség

        B. M., szakfordító

        Különböző genetikai okok vezethetnek 3-as típusú cukorbetegség kialakulásához.

        Térdfájdalom: Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt?

        A térdízületek egészséges működése elengedhetetlen feltétele a járásnak, a futásnak, a láb nyújtásának, hajlításának, ám sokszor a térdfájás forrását is itt kell keresnünk, hiszen rendkívüli igénybevételnek kitett ízületről van szó, amelyen kopásos elváltozások jöhetnek létre, és számos módon megsérülhet.

        Hialuronsav-injekció a térdízületi kopás kezelésére

        A hialuronsav-injekciókat a térd osteoarthritisének (kopásos eredetű ízületi gyulladás) kezelésére alkalmazzák közvetlenül az ízületbe fecskendezve. Csökkenthetik az érintett térd fájdalmát, növelve annak mozgékonyságát, ezáltal a beteg aktivitását.

        A térdhajlatfájdalom 10 lehetséges oka és kezelésük

        A térdhajlatfájdalomnak számos oka lehet, amelyek komolyságukban és kezelési módjaikban is jelentősen különbözhetnek. Az alábbiakban a fájdalom 10 lehetséges okát és ezek kezelési módszereit ismertetjük.

        Hogyan jógázzunk otthon biztonságosan?

        Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a jóga, hiszen nemcsak testileg, hanem mentálisan is feltölti az embert. A rendszeres gyakorlásnak számos jótékony hatása van, azonban vannak olyan mozzanatok, amikre különösen figyelnünk kell, hogy helyesen végezzük. Melyek ezek?

        A térdfájás lehetséges okai

        A térdfájás, térdfájdalom gyakran jelentkező ízületi panasz, mely bármely életkorban előfordulhat. Fiatalok esetében legtöbbször túlerőltetés, sportolás következtében kialakuló nyáktömlőgyulladás, illetve sérülés, idősebb életkorban pedig porckopás következményeként jelentkezhet a térdízület fájdalma.

        Tanácsok aktív szabadidős sportolóknak a kijárási korlátozás idejére

        Most még olyanok is elkezdtek mozogni, akik eddig teljesen inaktív életet éltek, de mi a helyzet azokkal, akiknek korábban is szerves részét képezte az életüknek a sportolás? Mit tehet egy aktív szabadidős sportoló, akinek megszűntek a korábbi sportolási lehetőségei?

        A térdízületi porcok sérülései

        A porcsérülések lehetnek akut vagy krónikus panaszok okozói, melyek gyakran igen erős vagy tartós fájdalommal járnak. Az esetek többségében a porcok kopásával járó elváltozások fordulnak elő.

        Túrázás - Mi legyen a hátizsákban?

        A hétvégétől egyre javuló, nyárias idő lesz, ennek köszönhetően pedig egyre többen terveznek rövidebb-hosszabb túrákat, kirándulásokat. Ez mindenképpen hasznos időtöltés, hiszen a tiszta levegőn gyaloglással töltött órák szinte belülről masszírozzák a szervezetet. Érdemes azonban felkészülnünk a kisebb-nagyobb balesetekre, kényelmetlenségekre is.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.