• Alvási nehézségek a vizsgaidőszakban - Az orvos válaszol

        Dr. Diószegi Judit
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Diószegi Judit, pszichiáter

        Az elmúlt három hétben krónikus alvászavarral küszködöm, olykor ólmos fáradtság mellett sem tudok elaludni egy-két napig. - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

        Alvási nehézségek a vizsgaidőszakban

        A leghosszabb éber periódusom négy nap volt, végül négyórányi ájulásszerű alvás után pihenten ébredtem hajnalban. Teljes munkaidő mellett nappali képzésben folytatom a tanulmányaimat, elég megterhelő, de mindkét területen igyekszem a maximumot nyújtani.

        Amíg tartanak a napi kihívások - és éjjel vizsgákra készülök -, egyáltalán nem érzek fáradtságot vagy tompultságot, és helyt tudok állni a munkában, egyetemen egyaránt. Egy-egy szabad estén órákon keresztül próbálok elaludni. Ha lazább nap következik, akkor ténfergek a fáradtságtól, teljesen használhatatlan vagyok, csupa negatív gondolat áraszt el - elaludnom nem sikerül.

        Próbáltam magam hosszú edzésekkel fárasztani és sétákkal megnyugtatni. Mi lehet a probléma hátterében?

        Kedves Kérdező!

        Mielőtt bármilyen betegségre gondolnánk az alvászavar hátterében, először gondolja át az elalvás körülményeit. Ugyanis számos egyszerű változtatás is segíthet.

        Hirdetés

        Elalvási nehézséget okozhat ugyanis a nem megfelelő alváshigiéné:

        • túl késői időpontban fogyasztott vacsora,
        • koffeintartalmú italok,
        • gyógyszerek,
        • megterhelő pszichés események (munka, vizsgaidőszak átmenetileg),
        • filmek, könyvek, melyek ébren tartják,
        • nem eléggé nyugodt környezet.

        Ugyanakkor többféle betegség is vezethez alvásproblémához:

        A többműszakos munka is okozhat éjszakai alvásgondokat. Ez utóbbihoz hasonló a vizsgaidőszak miatti éjszakázás, mely szintén felborítja a napi rtimust.

        Azt javaslom, keresse fel háziorvosát részletes kivizsgálás céljából, aki szükség esetén tovább tudja majd esetleg más szakrendelésre is irányítani. Addig is próbáljon meg esténként teljesen nyugodt környezetben relaxálni elalvás előtt.

        Jó tudni! A relaxáció típusai

        Olvasson tovább! Relaxáció a hétköznapokban - Az autogén tréning módszere és alkalamzása

        Forrás: WEBBeteg
        Orvos szakértő: Dr. Diószegi Judit, pszichiáter

        Módosítva: 2019.01.18 13:03, Megjelenés: 2018.01.07 09:41
      • Cikkajánló

        Koronavírus

        Koronavírus

        WEBBeteg - MTI, hirado.hu

        Szájmaszkot a fertőzött betegeknek kellene viselniük, és nem az egészségeseknek.

        2019-nCoV és influenza

        2019-nCoV és influenza

        F. Zs., fordító

        Miben hasonlít és miben különbözik az új koronavírus az influenzától?

        Örök lelki sérülés a nők ellen elkövetett szexuális zaklatás és erőszak

        Sokan szerencsére csak filmekből, regényekből, elbeszélésekből ismerik azt a soha nem feledhető testi és lelki traumát, amikor fiatal lány vagy felnőtt nő szexuális zaklatás, máskor erőszak áldozata. Mostanában több, eddig elhallgatott hasonló eset látott napvilágot, főként a művészvilágban, de a napi híradásokban szinte mindennaposak a fent említett erőszakokról szóló tudósítások. Többnyire a nőket érintő esetek látnak napvilágot, mivel azok aránya lényegesen magasabb, mint a férfiak hasonló zaklatása.

        Tánc közben szárnyal a lélek: a táncterápia szorongáscsökkentő hatása

        A zene közös létrehozása vagy egy együtt eljárt tánc során olyan energiák szabadulnak fel, melyek erősebbé és boldogabbá teszik a benne részt vevőket, miközben a csoporthoz tartozás érzése is eltölti őket, ami alapvető emberi szükségletünk.

        Az alvászavar kezelése

        Az alvászavar terápiában korábban a régi klasszikus altatókat, a barbiturátvegyületeket mára már szerencsére teljesen kiszorították a korszerűbb benzodiazepinek (BDZ).

        Pszichés betegségek, melyek alvászavarral járhatnak

        Alvászavart bizonyos életmódbeli tényezők is okozhatnak, így például pszichoszociális problémák (munkahelyi, magánéleti stressz), váltott műszakos munka, nem megfelelő alváskörnyezet, rossz szokások (pl. kiadós étkezés elalvás előtt, rendszertelen alvás), stb.. Alvászavar azonban számos betegség velejárója is lehet, így különféle testi és pszichés kórképeké. Melyek a leggyakoribb háttérben álló pszichés betegségek?

        Testi betegségek, melyek alvászavarral járhatnak

        Az alvászavar jelentkezhet helytelen életmódbeli tényezők következményeként, illetve kísérhet bizonyos pszichés kórképeket. Ám hátterében testi betegségek is állhatnak, cikkünkben ez utóbbiakkal foglalkozunk részletesen.

        Az alvás fázisai

        Az alvás az ember életétől elválaszthatatlan folyamat, melynek zavarai jelentősen rontják az életminőséget, negatívan befolyásolják a társas kapcsolatokat, a munkabírást.

        Alvászavarok gyötrik? - Tippek a nyugodt alváshoz

        Elalvás előtt a legtöbben jó éjszakát kívánnak egymásnak, ám e jó kívánság megvalósulása sokak számára csak álom. Felmérések szerint a magyar lakosság 15-30 százaléka szenved valamilyen alvászavartól, és minden második ember találkozott már élete során ezzel a problémával. Az érintettek felénél az alvászavar kezelést igényel.

        A nyugodt alvás titkai

        Életünk mintegy harmadát alvással töltjük, amely hiányával nem beszélhetünk aktív és egészséges életről. Egy aktuális felmérés szerint minden második nő és minden második férfi alvászavarral küzd, amely kiváltói között első helyen a stressz szerepel. Ugyanakkor még a feszült munkanapok mellett sem törvényszerű, hogy problémánk adódjon az alvással…

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Hirdetések
        Érzékeny a bőre?
        Megfelelő kozmetikumok segítségével sokat tehet bőre egészségéért és szépségéért.
        Ezerarcú PMS
        Az alábbi tanácsok egyszerűen segíthetnek a tünetek enyhítésében.
        Elkerülnéd az antibiotikumot?
        Saját magunk is alkalmazhatunk bizonyos intézkedéseket a felfázás megelőzésére.
      • Orvos válaszol
      • Hirdetés
      • Szavazás

        Korábbi szavazások