• Több D-vitaminra van szükségünk

        Szerző: WEBBeteg

        A D-vitamin számos létfontosságú szerepet tölt be szervezetünkben, azonban csak napjainkban kezdünk kellő figyelmet fordítani rá. A D-vitamin-hiány világszerte népbetegségnek számít, a probléma a hazai népesség jelentős hányadát is érinti.

        A legújabb tudományos felfedezések igazolják, hogy a D-vitaminnak (kalciferol) szerepe van számos súlyos betegség megelőzésében, és megfelelő D-vitaminszint szükséges ezen betegségek eredményes kezeléséhez is. Ez az oka annak, hogy a D-vitamin napi bevitelére vonatkozó ajánlást 2012-ben megváltoztatták, mégpedig közel tízszeresére emelték a megelőző évekhez képest.

        Hirdetés

        A hivatalos hazai ajánlás szerint a kockázati csoportba tartozó emberek esetében (csontritkulásban, máj- vagy vesebetegségekben szenvedők, várandós nők, stb.) a D-vitaminszint vérből történő meghatározása után az orvos által előírt mértékben kell pótolni a D-vitamint. A vitaminhiány mértékétől függően 4-6 naponként adagolható D3-vitaminból 50.000 NE. Mivel a bőrünket érő napfény hatására termelődik a szükséges D-vitamin jelentős része, késő ősztől kora tavaszig egészséges embereknek is szükségük lehet megelőzés céljából a D-vitamin pótlására. Felnőtteknek 1500-2000 NE, túlsúlyosaknak ennek kétszerese az ajánlott bevitel.

        D-vitaminpótlás gyerekeknél

        Milyen betegségek megelőzésében van szerepe a D-vitaminnak?


        A D-vitamin leginkább a csontanyagcserében betöltött szerepéről ismert. A napjainkban is folyó tudományos kutatások azonban számos olyan jelentős hatására derítenek fényt, amelyekre korábban nem is gondoltunk volna. Az új vizsgálati eredmények szerint a szervezetben a megfelelő D-vitaminszint több különféle betegség megelőzésében és kezelésében is fontos szerepet tölt be. Mire jó a D-vitamin?>>

        A csontdeformitással járó angolkór (rachitis) az ipari forradalmat követően az angol nagyvárosokban élő gyerekeknél jelentkezett, mivel a köd és a szmog miatt szervezetük nem jutott elegendő napfényhez. A betegséget a D-vitamin-hiánya okozza, és sajnos ma is bárhol előfordulhat, ha nem szentelnek kellő figyelmet a megfelelő D-vitaminpótlásra. A Nap káros sugaraitól fényvédő krémekkel kell védenünk a kicsik érzékeny bőrét és a szabadban is árnyékban kell tartózkodniuk. A csecsemők, gyerekek és serdülők fejlődésben lévő csontjai ideális fényviszonyok, és megfelelő táplálkozás mellett is fokozottan igénylik a D-vitamint. Csecsemőknek a napi ajánlott D-vitamin adag 400 NE, betegség, illetve koraszülöttség esetén ennél több. Egy éves kor után ősztől tavaszig a kicsiknek 400-600 NE, a nagyobb gyermekeknek 800-900 NE, a serdülőknek pedig 800-1000 javasolt.

        D-vitamin-hiány időskorban

        Idős korban a D-vitamin-hiány csontlágyuláshoz vezethet, mivel a csontok a vitamin hiányában nem jutnak elegendő kalciumhoz, ami a csontok tömegének jelentős részét képezi. Az időskori D-vitamin-hiányos állapot oka sokrétű: az idősek kevesebbet tartózkodnak a szabadban, kevésbé figyelnek oda az egészséges táplálkozásra, és a kor előrehaladtával csökken a bőr D-vitamin előállító képessége. Különösen fontos ezért mind az idősek, mind a hozzátartozóik részéről nagy hangsúlyt fektetni a megelőzésére, odafigyelve a kiegyensúlyozott D-vitaminban gazdag táplálkozásra (tojás, halak, tej, sajt, vaj), illetve D-vitamin-hiány esetén a vitaminpótlásra.

        Túladagolható a D-vitamin?

        Zsírban oldódó vitamin lévén a kalciferol fölösleges mennyisége a zsírszövetekben és a májban halmozódik fel, ennek ellenére nagyon ritkán következhet be túladagolás, és akkor is csak nem megbízható táplálékkiegészítők alkalmazásának következtében, ezért nagyon fontos, hogy ha D-vitamin-hiányban szenved, a pótlás az orvos utasításainak betartásával és megfelelő vitaminkészítményekkel történjen.

        (WEBBeteg, Forrás: Dr. Lesznyák Judit, netdoktor.de, news-medical.net)
         

        Módosítva: 2013.10.28 15:45, Megjelenés: 2013.10.28 15:45
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Térdfájdalom

        Térdfájdalom

        B. M., szakfordító

        Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt? Melyek a térdízületet kímélő sportágak?

        Neuropátia

        Neuropátia

        Prof. Dr. Barkai László

        Milyen következményekkel járhat, ha nem kezelik? Az elhanyagolás veszélyei.

        A nyár hűsítő kedvencei - Fagylaltok és jégkrémek

        Perzselő napsütés - szinte vibrál a levegő a hőségben, mégis hosszú sor kígyózik az egyik cukrászda előtt... A nyár egyik legkedveltebb édes hűsítőjére várnak: mindenki fagylaltozással szeretné biztosítani magának a felfrissülést.

        Az izomzat felépítése és szerepe

        Az izom a szervezet olyan szövete, melynek fő funkciója, hogy a tápanyagokból nyert energiát mechanikai energiává alakítja át. Ez teszi lehetővé az egész emberi test helyzetváltoztatását, mozgását, finom működését, a belső szervek, zárógyűrűk mozgását és működését.

        Hogyan pótolható a D-vitamin?

        A D-vitamin (D-hormon) zsírban oldódó vitamin, melynek legfőbb előnye, hogy lassan ürül ki a szervezetből, vagyis a pótlásáról nem szükséges napi rendszerességgel gondoskodni, így akár a heti vagy havi bevitel is elegendő lehet.

        D-vitamin-hiánnyal összefüggő betegségek és állapotok

        A D-vitamin leginkább a csontanyagcserében betöltött szerepéről ismert. A napjainkban is folyó tudományos kutatások azonban számos olyan jelentős hatására derítenek fényt, amelyekre korábban nem is gondoltunk volna.

        A D-vitamin típusai, forrásai és hatásai

        A D-vitamin (D-hormon) elnevezés több, zsírban oldódó vitamint foglal magába. Legfontosabb feladata a kalciumháztartás szabályozása, valamint a csontok ásványosítása.

        A D-vitamin túladagolásáról

        Ma már egyre szélesebb körben ismert, hogy a D-vitaminnak milyen fontos szerepe van a betegségek megelőzésében, és számos pozitív hatása ismert. Szedését azonban nem ajánlott előzetes tájékozódás nélkül elkezdeni, hiszen zsírban oldódó vitaminként a D-vitamint is túl lehet adagolni!

        Nyáron is D-vitamin hiányosak vagyunk

        A csontok szempontjából legfontosabb vitaminunk a D-vitamin, melynek nagy részét a szervezet maga állítja elő napfény hatására. A jelenlegi kánikulában, amikor mindenki a lehető legkevesebb ruhát veszi magára, logikusnak tűnhetne, hogy szervezetünk dúskál az éltető vitaminban, ám ez közel sem így van. A kutatók szerint a magyarok fele még nyáron is D-vitamin hiányos.

        Új lehetőség a nagy dózisú D-vitamin-pótlás

        A D-vitamin hiány az egész világon tapasztalható, ennek legfőbb oka az, hogy a D-vitamin pótlását nem tudjuk megoldani kizárólag étkezéssel, és nem tartózkodunk eleget a szabad levegőn, a napfényen. A modern életforma következményeként a legegyszerűbb és leggyorsabb megoldást választjuk: a D-vitamint vitamin készítmény, tabletta formában pótoljuk. Milyen lehetőségeink vannak?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA