• A testmozgás nem csak a fogyást segíti elő!

        Szerző: Orvostkeresek Egészségmagazin - Dr. Babai László, prevenciós szakértő

        A rendszeres testmozgás, különösen pedig a nagy kitartást igénylő sportok pedig nem csak a fogyást segítik elő, de a hangulatra és az önértékelésre is pozitívan hatnak – így pedig a depressziós tüneteket is csökkentik.

        Valóban mosolygósabbak a kövér emberek? A legújabb vizsgálatok szerint korántsem, sőt a kutatók úgy vélik, nem is lenne szabad két különálló problémaként kezelni az elhízást és a depressziót, ugyanis komoly kapcsolat van a jelenségek közt. Dr. Babai László prevenciós szakértő az összefüggésekre és a megoldásokra világít rá.

        A túlsúlyosoknak alacsonyabb az önértékelése

        A londoni és az Adeleide-i egyetemeken is folyó kutatások szerint nagyon fontos lenne az elhízás és a gyakori mentális problémák közti kétirányú összefüggések és kockázatok ismerete, ez ugyanis kulcsot jelenthet a hatékony kezeléshez és a prevencióhoz. Bár ez a terület még meglehetősen ismeretlen, a kutatásoknak ki kell terjedniük az életmódbeli, a pszichológiai és a szociológiai tényezőkre is, hogy feltárhassák ezt az összetett kapcsolatot.

        Hirdetés

        A kövér emberek – különösen azok, akik elhízottnak is tekintik magukat – gyakran tapasztalják a súlyukhoz kapcsolódó előítéleteket és diszkriminációt, és ez döntően alacsony önbecsüléshez, önértékeléshez és bűnösség érzéshez vezet. A kövérség ráadásul összekapcsolódik a társadalmi-gazdasági hátránnyal és a fizikai aktivitás alacsony szintjével is, amelyek viszont szoros összefüggést mutatnak a depresszió megjelenésével.

        Az elhízás tartós stresszes állapot

        Genetikai hajlam, vagy környezeti hatások?
        A betegség gyakran halmozódik egyes családokban. A szakértők szerint létezik rá genetikai érzékenység, amit különböző környezeti tényezők (stressz, testi betegség) fokozhatnak.

        A depresszió főbb tényezők

        Másik aspektusa is van a túlsúly és a depresszió kapcsolatának: mivel az elhízás valóban egészségügyi kockázatok sokaságát is magával vonzza (szív- és érrendszeri betegségek, magas vérnyomás, cukorbetegség), ezek jelentős részével maguk az érintettek is tisztában vannak, és tulajdonképpen betegként kezelik magukat.

        Sokan tudat alatt alacsonyabb életkort is várnak maguktól. A nők különösen érintettek ebben a problémában, hiszen ők fokozottan ki vannak téve a média sugallta, irreális elvárásoknak, így a nyomás szinte állandósul rajtuk.

        Emiatt az elhízás megalapoz egyfajta állandósult stresszes állapotot, ami gyakran okoz jelentős pszichológiai diszfunkciókat, vagyis depresszív hangulatot és ehhez kapcsolódó tüneteket. A kutatások szerint a kevés mozgás és a túlzásba vitt evés – főleg a zsírban és cukorban gazdag gyorsételeké – elterjedt szokás a depressziós és ideges páciensek közt. Ráadásul mivel ezek az ételek rendszerint nem kerülnek túl sokba, a gazdasági és szociális tényezők is megerősíthetik az egészségtelen táplálkozási formát. 

        A felelősséget vállalni kell

        Tesztelje magát!

        - Holisztikus szemlélettel kell közelítenünk a betegek felé, elsősorban az egészséges életmódra koncentrálva. Ehhez persze társadalmi szinten is „reklámozni” kell, és főleg elérhetővé kell tenni a kiegyensúlyozott táplálkozás és a mozgás lehetőségeit, de az egyén felelőssége óriási – mondja dr. Babai László, az Oxygen Medical prevenciós szakértője.

        Már kutatási eredményekkel is bizonyítható, hogy a fizikai aktivitás enyhíti a depresszió és a kimerültség tüneteit.

        Emögött az áll, hogy ha sportolunk – és sportolás alatt nem élsport, hanem rendszeres testmozgás értendő –, hatékonyabbnak érezhetjük magunkat és megerősödhet a hitünk abban, hogy elérhetjük a céljainkat, ahogy fizikailag, úgy lelki szinten is irányíthatjuk az életünket.

        A depresszió tünetei
        Figyelmeztető jelek, amiből arra következtethet, hogy Ön vagy ismerőse depresszióban szenved. Kérjen segítséget, ha az alábbi tünetek legalább két héten keresztül fennállnak!

        Figyelmeztető jelek

        A saját hatékonyságunkba és erőnkbe vetett hit már olyan egyszerű gyakorlatokkal is megszilárdulhat, ha elhisszük, hogy képesek vagyunk néhány emeletet lépcsőzni vagy körbefutni a háztömböt megállás nélkül – és meg is tesszük.

        Ezek a tulajdonságok pedig csökkentik a depresszió és a kimerültség rizikóját még a krónikus betegséggel küzdőknél is (ahogy ezt az Illinois-i Egyetem kutatói megállapították 192 mellrákot túlélő személy, és 292 sclerosis multiplex-es beteg vizsgálatánál).

        Megoldás a komplex kezelés

        A depresszióról a WEBBetegen!

        Mivel az elhízás és a depresszió összefüggései szinte ördögi körként jelentkeznek, a kezelésnek is kétoldalúnak kell lennie. A stresszmenedzsment és a kognitív tréning a depressziós állapot „agyi áthangolását” célozzák, és a lelki mélypontról segítenek kibillenteni az érintetteket.

        A rendszeres testmozgás, különösen pedig a nagy kitartást igénylő sportok pedig nem csak a fogyást segítik elő, de a hangulatra és az önértékelésre is pozitívan hatnak – így pedig a depressziós tüneteket is csökkentik.

        Vagyis minél inkább sikerül beépíteni az életünkbe a mozgást (és persze a kiegyensúlyozott táplálkozást), annál nagyobb eséllyel szabadulhatunk meg a túlsúlytól és a depressziótól. 

        Depressziós vagyok, vagy csak rossz a kedvem?
        Nem mindenki depressziós, akiről azt mondják, illetve aki annak érzi magát, és ez fordítva is igaz: sok olyan depressziós beteg van, aki nem is gondolja ezt magáról. Mikor ajánlott orvoshoz fordulni?

        A depresszió a hangulatzavarok egyik legismertebb formája. Élete során az emberek 15%-át, egy adott pillanatban pedig a lakosság 2-2.5 százalékát érinti körülbelül. Minden pszichiátriai zavar tünetek együtteséből áll, vagyis itt is többféle tünet együttes jelenlétére van szükség a pontos diagnózishoz.

        Depressziós vagyok, vagy csak rossz a kedvem?

        (www.oxygenmedical.hu)

        Legutóbb frissült: 2018.08.19 07:38
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        A migrén okai

        A migrén okai

        B. M., szakfordító

        Vannak egyéntől függően különböző faktorok, melyek migrént válthatnak ki.

        Küzdje le az aftát!

        Küzdje le az aftát!

        WEBBeteg

        A fájdalmas gyulladással az emberek többsége találkozik életében. Mit tehet? (x)

        Lehet, hogy a párom depressziós?

        A párom elvesztette a munkáját, állandóan kimerült, rosszkedvű, sehová nem akar menni (orvoshoz pláne nem), senkivel nem akar beszélni, és a szex sem érdekli. Ez már depresszió? - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

        Anhedónia, mint a depresszió fő tünete

        Az anhedónia egy görög eredetű kifejezés, mely az an- nélkül és a hedone öröm, élvezet szavak összetételéből származik. Magyarul leginkább örömtelenségérzésnek fordíthatjuk, azonban nem csupán ennyiről van szó.

        A hangulatjavítók hatása az érzelmekre

        Világszerte a leggyakrabban felírt gyógyszerek közé tartoznak a hangulatjavítók. Ezek között is vezető helyen szerepelnek a szelektív szerotonin visszavétel gátló (SSRI) szerek, melyek fokozzák az agyban a felszabaduló szerotonin mennyiségét, ezen keresztül fejtik ki pozitív, kedélyjavító hatásukat.

        A depresszió kialakulásának okai

        Jelenleg nem ismeretes egy kizárólagos ok a depresszió hátterében. Valószínűleg egy okra nem is vezethető vissza minden depressziótípus, hanem a genetikai hajlam és a környezeti hatások együtt vezetnek kialakulásához.

        A napszaki ritmus és az időskor

        Testünk működését belső biológiai óránk szabályozza, melynek központja az agyban található. Az itt termelődő anyagok egy 24-27 órás ritmus mentén hangolják össze a biológiai folyamatokat, így azok egymással összhangban, egymás hatásait kiegészítve működnek. Ezt a szabályos ismétlődést nevezzük élettani-napszaki ritmusnak vagy cirkadián ritmusnak.

        A testmozgás csökkenti a depressziót

        Egy finn tanulmány, mely több mint 7 000 tinédzser részvételével készült, a fizikai aktivitás és az érzelmi, mentális egészség közötti összefüggést kutatta. A vizsgálat eredménye szerint a fizikai inaktivitás érzelmi és viselkedési problémákat okoz.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.