• Amit az édesítőkről tudni érdemes

        WEBBeteg - Dr. Csuth Ágnes, családorvos
        Szerző: WEBBeteg - Dr. Csuth Ágnes, családorvos

        A korszerű táplálkozás részeként közismert, hogy az egyszerű cukrok kerülése, illetve összetett szénhidrátokkal történő helyettesítése javasolt.

        A klasszikus fehércukor, melyet cukorrépából állítanak elő, olyan eljárással készül, melynek során a répából semmilyen értékes tápanyag vagy vitamin nem marad. Csupán édes íze írható a javára, de hátránya az a plusz energiatöbblet, amit általa beviszünk, valamint a következményes B-vitamin hiány, mivel a lebontásukhoz a szervezet B-vitamint használ fel.

        A barnacukor sem sokkal jobb alternatíva, csupán egy kevésbé tisztított forma, de ugyanolyan káros, és még drágább is.

        Hirdetés

        A mézzel is csínján kell bánni! Bár számos jótékony hatása igazolt (antibakteriális hatás, magas ásványianyag- és vitamintartalom), de továbbra is magas az energiatartalma, bár kétségtelen, hogy a "sima" cukornál sokkal egészségesebb. Mérsékelt mennyiségben történő fogyasztása javasolt.

        Az édesítők előnye a rendkívül alacsony kalória tartalom. Ugyanez a veszélyük is, mert a szervezet édesítők fogyasztása esetén hajlamosabb az önbecsapásra, és egy idő után kompenzál. Két formája ismert a kompenzációnak.

        Az egyik a félig-meddig tudatos, amikor "Ennyit azért megengedhetek magamnak!"- felkiáltással tudatos nassolásra hajlamossá válik valaki, ugyanis feloldozza a tudat, hogy az üdítője, jégkrémje, csokoládéja, stb. úgyis kalóriaszegény volt, ezért az a plusz adag étel már nem számít.

        Ön tudja, hogy mit eszik?


        Ellenőrizze, hogy amit megeszik nap, mint nap, mekkora tápanyagtartalom van!

        A másik kompenzációs forma kevésbé tudatos, itt gyakorlatilag a szervezet az édes íz élményéhez társított energiabevitel igénye révén "megköveteli" a kalóriákat is. Az édesítők több mellékhatását vizsgálták és írták le orvosok, számos adatot találunk pro és kontra. Valószínűleg nem telt el még alkalmazásuk óta annyi idő, hogy objektíven igazat adjunk bármely véleménynek.

        Új édesítőszerek a láthatáron

        Új és ígéretesnek látszó tag az édesítőszerek családjában a stevia (sztíviának is nevezik). Teljesen természetes édesítő, hiszen egy dél-amerikai növény kivonata, nem mesterségesen állítják elő. Alacsony kalóriaértéke és intenzív édes íze mellett vérnyomást szabályozó hatása is felmerült. Kis mennyiség is elegendő belőle, főzésre, sütésre is alkalmas.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A kiegyensúlyozott táplálkozásnak részei az egyszerű szénhidrátok, egészségeseknek nem kell kiiktatni őket az étrendből, de mértékkel ajánlott fogyasztásuk, mindössze a napi energiaszükséglet maximum 10%-a álljon egyszerű szénhidrátból. Ebbe természetesen a gyümölcscukor és a rejtett szénhidrátok is beleszámítanak, melyekről hajlamosak vagyunk elfelejtkezni (üdítők, alkohol).

        Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén, sokszor tanácsos az egyszerű szénhidrátok édesítővel történő kombinálása, az édesítők fent leírt veszélyei miatt.

        (Dr. Csuth Ágnes, Vital Balance Életmód Központ)

        Legutóbb frissült: 2012.08.04 20:11
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Colitis ulcerosa

        Colitis ulcerosa

        Dr. Zsuga Judit

        A colitis ulcerosa kezelése általában gyógyszeres vagy műtéti terápiából áll.

        A migrén okai

        A migrén okai

        B. M., szakfordító

        Vannak egyéntől függően különböző faktorok, melyek migrént válthatnak ki.

        A B-vitaminok hiánya és tünetei

        A B-vitaminok vízben oldódó vitaminok, amely azt is jelenti, hogy a felesleg vizelettel távozik a szervezetből. Kiegyensúlyozott, változatos táplálkozással könnyen bevihetők, így súlyos hiányállapot ritkán alakul ki. Ugyanakkor fontos szerepet töltenek be a szervezet működésében, ezért az enyhébb hiány is kellemetlen tüneteket okozhat.

        B3-vitamin (niacin) - Miért fontos?

        A B3-vitamin (niacin, nikotinsav, nikotinsavamid) egy vízoldékony vitamin. A niacin egy gyűjtőfogalom, mely magába foglal két vegyületet, a nikotinsavat és a biológiailag hatékony formát, a nikotinsavamidot. A gyomor-bélrendszerből jól felszívódik, a felesleges mennyiség a veséken keresztül kiürül. B1-, B2- és B6-vitamin jelenlétében a máj képes előállítani egy triptofán nevű aminosavból.

        Mit érdemes tudni a B3-vitaminról (a niacinról)?

        A niacin többnyire koenzimek (NAD és NADP) formájában található meg az élelmiszerekben. Felszívódása már a gyomorban megkezdődik, nagy része azonban a vékonybélből vehető fel. Alacsony koncentrációban a felszívódása nátriumfüggő.

        B2-vitamin - Miért fontos?

        A B2-vitamin, más néven riboflavin (esetleg G-vitamin) egy vízoldékony, könnyen felszívódó vitamin. 1932 óta ismert, ekkor izolálták élesztőgombából.

        B13-vitamin - Mit érdemes tudni róla?

        A B13-vitamin, más néven orotsav egy olyan vitamin, amely részt vesz a folsav és a B12-vitamin anyagcseréjében.

        B15-vitamin - Miért fontos?

        A B15-vitamin (pangamsav, pangaminsav) egy vízoldékony vegyület. Nem nélkülözhetetlen az étrendből, ugyanis nem „igazi” vitamin. Antioxidáns hatással rendelkezik, A- és E-vitaminnal együtt történő alkalmazása előnyös lehet.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.