• Tények és tévhitek az édesítőszerekről

        WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        A cukorral és az édesítőszerekkel kapcsolatban számtalan tévhitről hallhatunk, olvashatunk, olykor egymásnak ellentmondó információkkal is találkozunk. Ezek közül némelyek valós tényeken alapulnak, némelyek azonban teljesen alaptalanok.

        1. A mesterséges édesítőszerek fogyasztása káros az egészségre – tévhit.

        A cukorbetegség tünetei, figyelmeztető jelei
        Minden betegre legalább egy ember jut, akinél még nem jelentkeztek a cukorbetegség tünetei, ezért nem is tud róla. Ismerje meg a cukorbetegség fő tüneteit, első jeleit!

        A cukorbetegség tünetei, figyelmeztető jelei

        Az édesítőszerek a szokásos napi adagban fogyasztva egyáltalán nem károsítják az egészségünket. A tudósok meghatározták az ADI értéket (Acceptable Daily Intake), ez az elfogadható napi beviteli mennyiséget jelöli, ami már önmagában is elég magas érték, nehéz ennyit fogyasztani belőlük egy nap. Állatkísérletek során meghatározták azt is, hogy mekkora az a mennyiség, amelynél még semmilyen hatás nem jelentkezik. Ez a NEL érték (No Effect Level, azaz „Hatás nélküli szint), amely az ADI értéknek a százszorosa. Láthatjuk tehát, hogy a napi fogyasztási mennyiség, még akkor is, ha az év minden napján tesszük ezt, semmilyen gondot nem okoz a szervezetünk számára.

        2. Azok fogyaszthatják az édesítőszereket, akik cukorbetegségben szenvednek – tévhit.

        Valójában tényleg a cukorbetegek számára lettek kifejlesztve az édesítőszerek, hiszen nem okoznak hirtelen vércukorszint emelkedést úgy, mint a kristálycukor, vagy a méz. Ugyanakkor a legtöbb édesítőszernek nincs energiatartalma sem (kivéve például aszpartám, xilit), tehát azok a személyek is bátran fogyaszthatják, akik fogyókúráznak, vagy egyszerűen csak odafigyelnek étrendjükre, és egészségesebben szeretnének étkezni.

        Hirdetés

        3. Minden édesítőszert mesterségesen állítanak elő – részben tény, részben tévhit.

        Ha a feldolgozottságot vesszük figyelembe, valóban (a méz kivételével) minden édesítésre alkalmas anyag átmegy bizonyos technológiai műveleteken, mire fogyasztásra kész terméket kapunk belőlük. Vannak azonban olyanok is (például nyírfacukor, Stevia), amelyeket a természetben előforduló növényekből nyernek ki, és a végeredmény hasonlóan jó tulajdonságokkal rendelkezik, mint a kémiailag előállított édesítőszerek, vagyis finom édes ízűek, kalóriamentesek, sütés-főzésállóak.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

         

        4. Az édesítőszerek használata a mindennapokban drága dolog – tévhit.

        Bár a kiszerelési mennyiségeket tekintve lehetnek különbségek az egységárakban, de ha azt nézzük, hogy egy-egy édesítőszer sokszor 2-300-szor édesebb, mint a kristálycukor, és ennyivel kisebb mennyiség is elegendő ugyanakkora édes íz eléréséhez, máris láthatjuk, hogy egy negyed kilós édesítőszer sokkal tovább kitart, mint ugyanakkora mennyiségű kristálycukor.

        5. A light üdítőitalokkal kevesebb kalóriát fogyasztunk – tény.

        A kalóriacsökkentett, azaz „light” üdítőitalokban az édesítést kalóriamentes édesítőszerekkel oldják meg, így fogyasztásukkal nem veszünk magunkhoz felesleges, „üres” kalóriákat. Azonban vigyázzunk a light tejtermékekkel, és diabetikus édességekkel, mert azoknak sokszor a megnövelt zsírmennyiség miatt magasabb a kalóriatartalma, mint a „nem light” rokonaiknak.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakemberForrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Módosítva: 2019.02.16 15:06, Megjelenés: 2018.01.31 05:21
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Nátha kisbabáknál

        Nátha kisbabáknál

        Szponzorált tartalom

        A nátha a legkisebbek esetében különösen gyakori betegség. Mit tehetünk? (x)

        Afta

        Afta

        Dr. Borsi-Lieber Katalin

        Mi okozza? Hogyan kezelhető? Hogyan előzhető meg a kiújulása?

        Az energiamentes édesítőszerek táplálkozás-élettani előnyei

        Az utóbbi évtizedben egyre jobban elterjedt a kalóriamentes és alacsony kalóriatartalmú (ún. nemnutritív) édesítőszerek alkalmazása mind az élelmiszeriparban, mind a háztartásokban.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Cukorpótlás: a legjobb alternatívák édesítésre

        Manapság már szinte mindenki hallott arról, hogy az egészséges étrendben nem ajánlott az egyszerű szénhidrátok túlzott fogyasztása. Ez az ajánlás nem csupán azok számára érvényes, akik valamilyen betegségben szenvednek (mint például a cukorbetegség vagy az elhízás), de megszívlelendő tanács minden egészségtudatos ember számára. Igen ám, de akkor mit válasszunk helyette, ha mégis valamilyen édes ízűt szeretnénk enni vagy inni, vagyis mivel édesítsük ételeinket és italainkat?

        Az energiamentes édesítőszerek szerepe a diétás étkezésben

        Bizonyos betegségek diétájában sajnos korlátozni kell a szénhidrát- és energiatartalmat (kcal). Ide tartoznak a szénhidrát-anyagcsere zavaraival járó kórképek, mint például az elhízás, a cukorbetegség (diabetes), a cukorbetegség előszobájaként emlegetett csökkent glükóztolerancia (IGT) vagy az inzulinrezisztencia (IR).

        Édesítőszerek - Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat

        A közelmúltban megjelent cikkeink kapcsán többen érdeklődtek az édesítőszerekről. Most összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.

        Az édesítőszerek fogyókúrázók diétájában betöltött szerepe

        Az édes ízeket a kisgyermekektől az idősekig – bár eltérő mértékben - mindenki ösztönösen szereti. Kialakításában a legnagyobb szerepe a cukornak van, amely különböző formáiban található meg a természetben.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA