• Tények és tévhitek az édesítőszerekről

        Irinyi-Barta Tünde
        Szerző: WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        A cukorral és az édesítőszerekkel kapcsolatban számtalan tévhitről hallhatunk, olvashatunk, olykor egymásnak ellentmondó információkkal is találkozunk. Ezek közül némelyek valós tényeken alapulnak, némelyek azonban teljesen alaptalanok.

        1. A mesterséges édesítőszerek fogyasztása káros az egészségre – tévhit.

        A cukorbetegség tünetei, figyelmeztető jelei
        Minden betegre legalább egy ember jut, akinél még nem jelentkeztek a cukorbetegség tünetei, ezért nem is tud róla. Ismerje meg a cukorbetegség fő tüneteit, első jeleit!

        A cukorbetegség tünetei, figyelmeztető jelei

        Az édesítőszerek a szokásos napi adagban fogyasztva egyáltalán nem károsítják az egészségünket. A tudósok meghatározták az ADI értéket (Acceptable Daily Intake), ez az elfogadható napi beviteli mennyiséget jelöli, ami már önmagában is elég magas érték, nehéz ennyit fogyasztani belőlük egy nap. Állatkísérletek során meghatározták azt is, hogy mekkora az a mennyiség, amelynél még semmilyen hatás nem jelentkezik. Ez a NEL érték (No Effect Level, azaz „Hatás nélküli szint), amely az ADI értéknek a százszorosa. Láthatjuk tehát, hogy a napi fogyasztási mennyiség, még akkor is, ha az év minden napján tesszük ezt, semmilyen gondot nem okoz a szervezetünk számára.

        2. Azok fogyaszthatják az édesítőszereket, akik cukorbetegségben szenvednek – tévhit.

        Valójában tényleg a cukorbetegek számára lettek kifejlesztve az édesítőszerek, hiszen nem okoznak hirtelen vércukorszint emelkedést úgy, mint a kristálycukor, vagy a méz. Ugyanakkor a legtöbb édesítőszernek nincs energiatartalma sem (kivéve például aszpartám, xilit), tehát azok a személyek is bátran fogyaszthatják, akik fogyókúráznak, vagy egyszerűen csak odafigyelnek étrendjükre, és egészségesebben szeretnének étkezni.

        Hirdetés

        3. Minden édesítőszert mesterségesen állítanak elő – részben tény, részben tévhit.

        Ha a feldolgozottságot vesszük figyelembe, valóban (a méz kivételével) minden édesítésre alkalmas anyag átmegy bizonyos technológiai műveleteken, mire fogyasztásra kész terméket kapunk belőlük. Vannak azonban olyanok is (például nyírfacukor, Stevia), amelyeket a természetben előforduló növényekből nyernek ki, és a végeredmény hasonlóan jó tulajdonságokkal rendelkezik, mint a kémiailag előállított édesítőszerek, vagyis finom édes ízűek, kalóriamentesek, sütés-főzésállóak.

        4. Az édesítőszerek használata a mindennapokban drága dolog – tévhit.

        Bár a kiszerelési mennyiségeket tekintve lehetnek különbségek az egységárakban, de ha azt nézzük, hogy egy-egy édesítőszer sokszor 2-300-szor édesebb, mint a kristálycukor, és ennyivel kisebb mennyiség is elegendő ugyanakkora édes íz eléréséhez, máris láthatjuk, hogy egy negyed kilós édesítőszer sokkal tovább kitart, mint ugyanakkora mennyiségű kristálycukor.

        5. A light üdítőitalokkal kevesebb kalóriát fogyasztunk – tény.

        A kalóriacsökkentett, azaz „light” üdítőitalokban az édesítést kalóriamentes édesítőszerekkel oldják meg, így fogyasztásukkal nem veszünk magunkhoz felesleges, „üres” kalóriákat. Azonban vigyázzunk a light tejtermékekkel, és diabetikus édességekkel, mert azoknak sokszor a megnövelt zsírmennyiség miatt magasabb a kalóriatartalma, mint a „nem light” rokonaiknak.

        Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakemberForrás: WEBBeteg 
        Szakértőnk: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

        Módosítva: 2019.02.16 15:06, Megjelenés: 2018.01.31 05:21
      • Cikkajánló

        Ön is szívbeteg?

        Ön is szívbeteg?

        Dr. Vaskó Péter

        A téli hideg, a megerőltető fizikai aktivitás és a szívbetegségek összefüggései.

        Lézeres szemműtét

        Lézeres szemműtét

        Szponzorált tartalom

        Vajon miért ilyen népszerű a lézeres szemműtét? Utánajártunk. (x)

        Nem az ünnepi ételektől válunk túlsúlyossá

        Karácsony a szeretet és a család ünnepe, Jézus születésének a méltatása. A különféle szokások, szertartások számos ponton találkoznak, de abban mindenképpen nagy a hasonlóság, hogy ilyenkor ünnepi ételek sora kerül az asztalra. Vannak, akik ragaszkodnak a régen megszokott menüsorhoz, ami gyakorta zsírosabb, jobban megterheli a szervezetet, mások már a reformkonyha híveiként készítik a leveseket, a második fogásokat és a süteményeket.

        A szőlőmag élettani hatásai

        Napjainkban - az egészségtudatosság elterjedésének köszönhetően - a szőlőt egyre többen fogyasztják, nemcsak nyers állapotában, hanem a benne található szőlőmagokból készült kivonatot, őrleményt vagy olajat is beépítik az étrendjükbe pozitív élettani hatásaik miatt.

        Az energiamentes édesítőszerek táplálkozás-élettani előnyei

        Az utóbbi évtizedben egyre jobban elterjedt a kalóriamentes és alacsony kalóriatartalmú (ún. nemnutritív) édesítőszerek alkalmazása mind az élelmiszeriparban, mind a háztartásokban.

        Mikor milyen édesítőszert válasszunk?

        Az ételeink édesítésére a legelterjedtebb természetes édesítő manapság a kristálycukor (szacharóz, répacukor) és a méz használata, ugyanakkor már nagyon sokféle édesítőszer közül választhatunk a boltok polcairól. Nem kell aggódnunk, ha az édesítőszerek mellett döntünk, semmilyen egészségügyi kockázattal nem kell számolnunk az általánosan fogyasztható mennyiségen belül.

        Különösen az italoknál nőtt meg az édesítőszerek elfogadottsága

        A hazai felnőtt lakosságnak már kétharmada fogyaszt valamilyen édesítőszert - derült ki a Szinapszis friss, reprezentatív kutatásából (1). Az édesítőszerek ismertségének és népszerűségének növekedése elsősorban az italoknak köszönhető, hiszen ezekben használjuk főképp, az ételek ízesítésére egyelőre még kevésbé.

        Az édesítőszerek fogyókúrázók diétájában betöltött szerepe

        Az édes ízeket a kisgyermekektől az idősekig – bár eltérő mértékben - mindenki ösztönösen szereti. Kialakításában a legnagyobb szerepe a cukornak van, amely különböző formáiban található meg a természetben.

        Édesítésre alkalmas anyagok

        Ételeink édesítésére különböző édesítőszereket használhatunk. Az e célból leggyakrabban alkalmazott répacukor vagy más néven kristálycukrot azonban a cukorbetegek nem fogyaszthatják, ezért kifejlesztették a vércukorszintet mérsékelten növelő (nutritív) vagy energiamentes (nem-nutritív) édesítőszereket.

        Mit kell tudni az édesítőszerekről?

        Milyen típusú édesítőszerek vannak, és veszélyes-e a használatuk? Mielőtt válaszolnánk, érdemes röviden áttekinteni az édesítőszerekkel kapcsolatos legfontosabb ismereteket.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.