Cukor téma

Ön is függő, mégpedig cukorfüggő

WEBBeteg - Dr. Petke Zsolt

Az édes íz utáni rajongás születésünktől velünk van. Az anyatej íze, ezzel együtt a biztonságot adó anya közelsége, illata, simogatása mind-mind erősítik a hozzá köthető táplálék boldogságérzést kiváltó hatását.

A mézfogyasztás jótékony hatásai

WEBBeteg - Kósa-Boda Veronika, újságíró

A méz az ősidők óta az emberi táplálkozás része, igaz eleinte csak csemegének gyűjtötte az ősember, mára azonban mint gyógyterméket is használjuk. Mai ismereteink alapján a méz közel 70-féle gyógy- és fiziológiai hatással bír. Ám még ennek ellenére sem mindenkinek javasolt a fogyasztása.

Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság a fogyasztásukkal kapcsolatban?

WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaznak, ellenben magas a kalóriatartalmuk, kis mennyiség fogyasztásával is nagy energiabevitelt érünk el. Ennek következtében könnyen alakul ki túlsúly, elhízás, szövődményként pedig különböző anyagcsere-, szív- és érrendszeri megbetegedések sújtanak minket.

Tökéletes technika a cukor segítségével

Több mint TestŐr

A cukorpasztával való gyantázás látszólag hasonlít a hagyományos gyantázáshoz, pedig szinte mindenben különbözik. A cukorból, vízből és citromléből kevert pasztát ugyanúgy felmelegítik, majd a növésiránynak megfelelő irányba távolítják el a bőrről. Nemcsak kíméletesebb, de hatásosabban is emeli ki a szőrszálakat, és a bőrt sem allergizálja.

Cukorpótlás: a legjobb alternatívák édesítésre

WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

Manapság már szinte mindenki hallott arról, hogy az egészséges étrendben nem ajánlott az egyszerű szénhidrátok túlzott fogyasztása. Ez az ajánlás nem csupán azok számára érvényes, akik valamilyen betegségben szenvednek (mint például a cukorbetegség vagy az elhízás), de megszívlelendő tanács minden egészségtudatos ember számára. Igen ám, de akkor mit válasszunk helyette, ha mégis valamilyen édes ízűt szeretnénk enni vagy inni, vagyis mivel édesítsük ételeinket és italainkat?

A leggyakoribb fogászati kérdések

WEBBeteg - Cs. K. fordító, Lektorálta: Dr. Veress Dóra, általános orvos

A fogselyemtől a gyermek önálló fogmosásáig számos - fogápolással és fogbetegségekkel kapcsolatos - kérdésre adunk tömör választ írásunkban.

A túl sok cukor fogyasztása depressziót okozhat a férfiaknál

MTI

A túl sok cukrozott üdítőital, sütemény és más édesség fogyasztása növeli a depresszió kockázatát férfiaknál - derítették ki brit kutatók, akik ugyanezt az összefüggést nők esetében nem tudták kimutatni.

A testmozgás a cukorbetegek menekülési útja

Oriold és Társai Kiadó - Dr. Apor Péter

A 2-es típusú cukorbetegség lényege, hogy a sejtekbe nem képes beáramolni a cukor. A hasnyálmirigy béta sejtjei által termelt inzulin segíti át a sejtmembránokon a cukrot, ezért ennek túlzott termelésével próbál a szervezet segíteni: a hiperinzulinémia néhány éven át kompenzálja az inzulin iránti érzékenység csökkenést.

Különösen az italoknál nőtt meg az édesítőszerek elfogadottsága

Szinapszis Kft.

A hazai felnőtt lakosságnak már kétharmada fogyaszt valamilyen édesítőszert - derült ki a Szinapszis friss, reprezentatív kutatásából (1). Az édesítőszerek ismertségének és népszerűségének növekedése elsősorban az italoknak köszönhető, hiszen ezekben használjuk főképp, az ételek ízesítésére egyelőre még kevésbé.

Mennyi cukrot fogyasztunk? Mennyi lenne a megengedett?

Cukor,Cukorfogyasztás

A cukornak nélkülözhetetlen szerepe van a szervezetünkben, ugyanis a szénhidrátok fontos, alapvető tápanyagok. A glükóz, a glikogén, illetve származékaik központi jelentőséggel bírnak az energiatermelés szempontjából.

Ajánlott cukorbevitel: egy átlagos felnőtt és napi 2000 kcal energiabevitel esetén a magyar ajánlás és az Egészségügyi Világszervezet irányelve szerint 10% az ideális cukorbevitel, amely körülbelül 12 teáskanálnyinak felel meg.

Amennyit fogyasztunk: a 2014-es OTÁP felmérés alapján a cukorfogyasztás jelenleg a napi energiabevitel 8-9 százaléka között van, ami a 2009-es felmérés óta növekedést jelent.

Hogyan mérsékelhetjük a cukorfogyasztást?

1. Az édesítőszerek kis mennyiségben is pótolni tudják az édes ízt, így erről nem kell lemondanunk.
2. Ajánlott uzsonnára vagy tízóraira gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani, amikben ugyan vannak természetes eredetű cukrok, de glikémiás indexük alacsonyabb, ráadául jóllakottságot okozó rostokat is tartalmaznak.
3. Ellenőrizzük, hogy mennyi cukrot tartalmaznak a bevásárló kosarunkba kerülő élelmiszerek (sok esetben szirupként, szacharózként, fruktózként, mézként vagy melaszként van feltüntetve).
4. Ne vonjuk meg magunktól egyik napról a másikra a cukrot, inkább kisebb lépésekben próbáljunk haladni. Pótolhatjuk az édes ízt energiamentes édesítőszerekkel.

Cukor vagy édesítő? - Részletesen a cukrokról